Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp- Makro økonomi

Anbefalte innlegg

Er det noen som forstår dette å kan vær så snill å hjelpe meg med denne oppgaven? :) 

Betrakt en økonomi som kan beskrives ved følgende sammenhenger:

(1) Y = C + I +G + NX

(2) C = c(Y -T) +C , der 0 < c <1

(3) T = tY, 0 < t <1

(4) I = I - bi , der b > 0

(5) NX = X0 - aY der a > 0

hvor eksport (X), offentlige utgifter (G) og realrenten ® er eksogent gitt.

a) Gjør rede for modellens forutsetninger og sammenhenger (ligninger).

Anta at en generell endring i husholdningenes forventninger fører til en svikt i privat konsumetterspørsel. I modellen over kan dette behandles som en eksogent gitt reduksjon i parameteren C0 (samtidig som de øvrige parametre i modellen er uendret).

b) Drøft ved hjelp av modellen hvordan dette vil påvirke bruttonasjonalproduktet.

c) Vil privat konsumetterspørsel gå ned med mer eller mindre enn reduksjonen i C0 ? Begrunn svaret.

d) Hva skjer med de øvrige endogene variabler i modellen som følge av redusert C0 ?

e) Drøft hvordan finans og/eller pengepolitikken kan motvirke uønskede virkninger av denne svikten i konsumetterspørselen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Oppgave 14 Høst 2013

Over en årrekke har land A hatt en inflasjon på 2% per år, og land B har hatt en inflasjon på 4% per år. De nominelle rentene har vært 5 % per år i begge land. Nominell valutakurs har vært konstant i denne perioden. Du skal vurdere om hypotesene om nominell renteparitet og kjøpekraftsparitet har holdt eller ikke.

Noen som kan hjelpe meg litt hvordan jeg skal gå frem her? Hvordan finner jeg ut om dette er av renteparitet, og kjøpekraftsparitet?

Jeg har funnet ut at realrenten til land A er 3% og realrenten til land B er 1%.. Men hva gjør jeg så videre?

Lenke til kommentar

Vet du hva hypotesene om renteparitet og kjøpekraftsparitet sier? Hypotesen om renteparitet sier at du ikke kan tjene på å kjøpe utenlandsk valuta for å sette pengene i et annet land til høyere rente, fordi valutaen i hjemlandet i løpet av perioden vil appresiere akkurat så mye at profitten forsvinner når du kjøper tilbake din egen valuta. Du vil med andre ord tjene akkurat like mye ved å plassere pengene i land A og land B over hele perioden.

Hypotesen om kjøpekraftsparitet sier at valutakursen vil justere seg slik at forholdet mellom de to landenes kjøpekraft holder seg konstant. Dersom for eksempel land A har høyere inflasjon enn land B i en periode, vil altså valutaen i land A måtte depresiere i forhold til land B for at hypotesen om kjøpekraftsparitet skal være oppfylt. Det blir i utgangspunktet relativt dyrere å handle i land A enn i land B, men valutaen i land A blir billigere, noe som utligner forskjellen i inflasjon.

Det burde da være greit å regne ut om disse er oppfylt med de tallene du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...