Gå til innhold

Problemer med Canon Powershot G3

Anbefalte innlegg

:!: Hei! Er det noen som kan hjelpe meg? Kjøpte Canon Powershot G3 etter at det vant mange tester, men mange av bildene jeg tar blir ikke bra. Når jeg har på auto-funksjonen blir bildene for lyse. Når jeg da tar av blitzen blir bildene uskarpe. Jeg får heller ikke til å ta skikkelige bra bilder med de andre funksjonene. F.eks når jeg bruker TV-funksjonen der man stiller lukkerhastigheten. Når jeg stiller kameraet inn på rask lukkerhastighet, forandrer denne seg når jeg tar bildet og dermed får jeg ikke den lukkerhastigheten som jeg ønsker. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Her er det sannsynligvis ikke kameraet som er problemet, men bruken av det. Innendørsbilder med blitz, som blir for lyse, kan du unngå ved å "justere ned" blitzstyrken. Mener dette er mulig med G3, men det kan du i så fall finne i brukermanualen. Dette er vanligvis bare et problem dersom du kommer veldig nærmt motivet. Bildene blir selvsagt uskarpe uten blitz, da lukkerhastigheten blir så lang at du ikke klarer å holde kameraet stødig. Dersom du vil ta bilder i mørket uten blitz bør du kjøpe et stativ.

Er du sikker på at TV-funksjonen lar deg stille lukkerhastigheten og ikke blenderen eller andre ting? Høres ut som om lukkerhastigheten stiller seg automatisk i denne instillingen... Anbefaler deg å lese hva som står om denne instillingen i brukermanualen.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vanskelig å si noe sikkert, for du sier ikke noe om belysning. Hvis det er dårlig belysning og du slår av blitsen får du sikkert lang lukkertid, og det vil jo medføre uskarpe bilder.

Når det gjelder "TV"-innstillingen vill jeg tro at den sto på den lukkertiden du satte den på uansett, men jeg har aldri brukt G3 selv. Kan det hende kameraet overstyrer når det ikke finner en blender som passer til lukkertiden du har satt?

Lenke til kommentar

På Tv-innstillingen velger fotografen lukkertid, også finner kameraet den blenderåpningen det mener skal passe. På Av-innstillingen er det motsatt: Du velger blenderåpning mens kameraet tar seg av lukkertiden.

Prøv å lek deg litt i P-mode til å begynne med. Der er det mange innstillinger man kan endre (ikke lukkertid/blenderåpning) Bla.a: hvitbalanse, fargemetning/kontrast, blitzstyrken, ISO, osv..

Ta vare på mange bilder, både gode og dårlige, da å gå inn og se på EXIF-dataene kan være lærerikt i seg selv. Man ser hva som funker og hva som ikke funker :-)

Om du ikke digger frustrasjon og sinne vil jeg råde deg til å holde deg borte fra M-mode en stund til. :lol:

Regner med at du kommer til å få masse glede av ditt kamera. Bare ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Glemte å legge til at med den innebygde blitzen er 1/250s den raskeste lukkertiden man kan få. Med ekstern blitz kan man kjøre High Speed Sync helt ned i 1/2000s :woot:

Så om du har prøvd på en lukkertid under 1/250s med blitz er det riktig at kameraet automatisk setter den til 1/250s.
Lenke til kommentar

Jeg gjorde et forsøk med min G3, og satte 1/2000 sekund, uten blits, i kveldsmørk stue, og den tok bildet med den lukkertiden. Men det ble ganske svart bilde i grunnen, på grunn av kraftig undereksponering.

Kameraet varsler om underbelyst bilde med at blenderen vises som rødt tall.

Ved blitsbilder hender det at jeg for overbelyste bilder, men da skyldes det ofte at vedkommende har mørke klær som lysmåleren lures av.

Du har mulighet til å måle blitseksponeringen med å rette kameraet inn mot det du skal måle (f.eks. ansiktet) og trykke inn knappen med stjerne. Da fyres blitsen av og lyset måles. Denne innstillingen beholdes en stund, til du får tatt bildet.

Da unngår du også at blitsen dobbelblinker når du tar bildet. Det første svake blinket er for å måle eksponering, det andre er for å ta bildet. Det er umerkelig kort mellomrom mellom blinkene. Men jeg opplever ofte at hvis noen har kjappe øyelokk, så rekker de å blunke før bildet blir tatt.

Lenke til kommentar

Det er jo også mulig å sette opp manuell kontroll av blitsstyrke i stedet for automatiks, men det gjelder bare Tv- og Av-modus. I M-modus er det alltid manuell kontroll av blitsstyrken.

Hvis det er manuell kontroll, så risikerer man overbelyste bilder når motivet er nærme.

Lenke til kommentar
beste? tja, hvis du har 2500,- som venter på å bli brent er nok det den greieste løsningen...men da må du og drasse med deg blitzen overalt, noe som ikke alltid er like attraktivt synes da jeg...

Hvorfor kjøpe et kamera med muligheten til å bruke ekstern blitz om man ikke vil drasse den med seg? Om man vil ha et lite kamera uten muligheten til ekstra blitz/linser er vel ikke G3 det mest naturlige kameravalget?

Prisen på 420EX er en smule stiv :grine: men med de mulighetene den åpner for er det godt brukte penger. Er nå min mening da...........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...