Andzel Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Hei! De fleste vet vel her inne at jeg er vel mest uheldige fyren når det gjelder bilkjøp, Kjøpte meg en splitter ny Nissan X-trail 2015, fikk den forrige mnd. Men skal levere bilen på verkstedet imorgen. Da skal de fikse, varmeapperater, vifte, sensor foran bilen og to tre ting til. Men når jeg skal ta dette på garanti, reklamasjon så lurer jeg på om jeg kan få en leiebil? Jeg kjører som sagt nesten 25K i året og det krever bil for meg å komme på jobb også videre. Men hvis bilen blir ståenede i hele helgen osv, så blir leiebilen på cirka 2000 kroner! De sier at reklamasjon og garanti dekker ikke leiebil, ettersom Nissan sier det. Men da lurer jeg på hva som er riktig? Jeg har jo tross alt kjøpt en bil til halv million som har vært defekt fra dag en.. Men jeg har helt avhengi av bil, og min tilstand(brev i fra lege) sier jeg ikke kan ta kollektivt. Så dette er mitt transport middel. Hjelp? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Her vil jeg tro forbrukerkjøpslovens paragraf om selgers rett til avhjelp kommer til sin rett: § 30. Gjennomføring av avhjelpAvhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Når det er sagt synes jeg det er rimelig smålig å ikke tilby leiebil. Tror det avhenger fra merke til merke hvor mye "good-will" de har på dette, men i dette tilfellet synes jeg det var dårlig service! Lenke til kommentar
Makky Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Merkelig kundebehandling. Ville da tro at forhandler strekker seg litt for å hjelpe og sørge for at du er fornøyd. Hva du fatisk har rett på er jeg usikker på, men hvis de er vanskelig, så vet du i hvertfall hvor du ikke skal kjøpe din neste bil Har selv kjøpt flere bruktbiler fra forhandlere, og de gangene jeg har hatt feil, selv om bilen kun har vært inne for rep. i 1 dag, så har jeg fått en lånebil. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Hvis lånetelefon er noe Forbrukerrådet mener er påkrevd dersom mobilen er defekt vil jeg påstå at en bil også faller inn under det. Hvis kunde må leie egen leiebil i 5 dager for noe som koster en halv mill er det absurd at man kan kreve lånetelefon for en mobil som koster noen usle tusenlapper Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Hvis lånetelefon er noe Forbrukerrådet mener er påkrevd dersom mobilen er defekt vil jeg påstå at en bil også faller inn under det. Hvis kunde må leie egen leiebil i 5 dager for noe som koster en halv mill er det absurd at man kan kreve lånetelefon for en mobil som koster noen usle tusenlapper Hvis de forventer at reparasjonen skal ta mindre enn en uke, har man ikke rett på verken lånetelefon eller lånebil. Og mange er mer avhengig av telefonen i det daglige, enn bilen. Men når man har kjøpt noe så dyrt som en ny bil, og det er feil på den etter så kort tid, så burde de tilby litt ekstra service. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Jeg kjøpte en bruktbil hos forhandler og fikk lånebil nærmest kasta etter meg da den måtte på verksted på garanti. En kamerat av meg som kjøpte ny bil får også gratis lånebil hver gang han har den på service. Andre verksted jeg har brukt tidligere har ofte noen gamle hauger man kan få leie for en nesten symbolsk dagssum. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Hvis de forventer at reparasjonen skal ta mindre enn en uke, har man ikke rett på verken lånetelefon eller lånebil. Det er ikke sikkert. Fra forarbeidene, Ot.prp. nr. 44 (2001-2002): Bestemmelsen utelukker ikke at det kan være en vesentlig ulempe å måtte være uten salgsgjenstanden, jf. § 30 første ledd, selv om rettingen tar mindre enn en uke. I praksis vil nok likevel vilkåret om vesentlig ulempe bare mer unntaksvis være oppfylt i slike tilfeller. I visse tilfeller vil kjøperen også kunne kreve erstatning etter de alminnelige erstatningsreglene, dersom det er tale om vanlige tiltak som kompenserer at salgstingen har mangler. Det kan for eksempel være utgifter til leie av bil i et tilfelle hvor kjøperen har særlig sterkt behov for bilen. Det kan altså være aktuelt med leiebil dersom det er en "vesentlig ulempe" å ikke ha bil, eller kjøper har et "særlig sterkt behov". (To vilkår som forøvrig ser veldig like ut... ) Endret 23. april 2015 av Ståle Nordlie 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå