Rigmor Ortiz Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Det er svært sjelden jeg hører noen unnskylde sin egen overvekt. Hvis dette er noe du opplever ofte, burde du kanskje spørre deg hvorfor folk føler behov for å komme med disse unnskyldningene. Det er jo et slags forsvar. Forsvare sin egen usikkerhet kanskje? 1 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Ja, men det er ikke så enkelt å stappe i seg den riktige maten bestandig, og i riktige mengder. Å redusere fedme til kalori inn/kalori ut er bare enda en hat-teknikk. "Dette er jo barnemat, så man må jo være helt skada for å ikke få det til?" Hvor langt under den største steinen skal man være begravet for ikke å ha fått med seg senere tids viten om hvor vanskelig det faktisk er å gå ned i vekt? Det er ikke nødvendigvis så sunt heller; er man lett til moderat overvektig er det sannsynligvis best å bare fortsette med det ut livet. Og hvis man blir overvektig i barndommen, nei, da har man ikke valgt det. Det blir bare for dumt å si. Helt enig i at man har ikke valgt det selv når man er overvektig i barndommen, miljøet vi vokser opp i er det som gir oss grunnlaget vårt, å snu om på dårlige vaner tar tid særlig når du har vokst opp med dem. Kalori inn/ut vil jeg nå ikke si er en hat teknikk, det er ganske enkelt fakta. Om du hater det du ser når du ser i speilet nok så vil du med tiden få den lille bryteren i hodet til å flippe over som sier at du er klar til å endre livsstilen, har vært der selv og er over halvveis mot målet mitt. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Er selv overvektig, (174 cm - var 92kg), nede i ca 86kg og går nedover Kan egentlig ikkje fordra å være i den vektklassen eg er i. Det eg misliker mest er vel gjerne det at eg har kjempe lett for å falle for fristelser når eg er i butikker og slikt (derfor går eg skjeldent i butikk selv, men får noen med mer vett enn meg selv til å gjøre det). Har trent ein god periode nå, holdt meg på 86 kg (stabilt i ca 2 uker++) og fant ut at det var snopet i helga som ødelagte for treninga og det "fine" kostholde ellers. Hender eg skammer meg over min egen vekt, eller "eg gjør det". Argumentet "du tar ikkje vare på kroppen din" og det gjør det til ein skam å være overvekt synes eg blir feil. Har kompiser som er close til undervektig som aldri trener og propper i seg 2000 kcal over det eg spiser i løpet av dagen. Legg ikkje på seg 1 gram. De burde vært like mye skamfult for de som for meg som er litt små lubben. Du er ikke overvektig om du veier 92 så du trenger ikke å anse deg som feit Nei nei, men bmien min er slik at det er "fedme" (30.39, fedme) ligger på 28.41, overvektig nå. No har eg ein ganske kraftig beinbygning, samt mye muskler (i følge treneren min). Men er fortsatt på grenseland. Men har nok "for" mye fett enda. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Har kompiser som er close til undervektig som aldri trener og propper i seg 2000 kcal over det eg spiser i løpet av dagen.Enten teller du feil, eller så har du PCOS. Så enkelt er det faktisk. Det er ikke sånn at folk har 2000 kcal forskjellig hvile-forbrenning. Forskning har vist at når overvektige vet at de blir videoovervåket 24 timer i døgnet, så rapporterer de likevel opptil 1000 kcal under det reelle inntaket. Hvor mye under de rapporterer når de ikke blir overvåket kan gudene vite. 2 Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Hm, er endel som tillegger overvektige visse personlighetsmessige/psykiske egenskaper, registrerer jeg. Men jeg derimot tror den gruppen er like mangfoldig som normalvektiggruppen. Er det ikke kvinnet, homofile, muslimer, andre med mørkere hudfarge, funksjonshemmede, rom, etc, så er det overvektige. Det er alltid en eller annen gruppe... 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Ja, det er en kontroversiell påstand å komme med at "har du møtt en overvektig, har du møtt en overvektig". Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) En annen kilde til fetthat: I dagens mainstream er kvinner mer eller mindre rangert fra fine (tynne) til stygge (bunn). Dette er trygt og greit og enkelt å forholde seg til for enkle sjeler. Menn konkurrerer med egen status om kvinner så langt opp på stigen som mulig, omtrent som i idretten. Når noen da kommer og sier at de ikke deler preferanser med folk flest, truer det den trygge ordningen og svekker statusen du har fortjent, markert ved den tynne partneren din. Det blir som om svenskene skulle forlatt sporet midt i femmila og blitt like glade for å ende opp der det måtte bringe dem, som vi blir for å komme først i mål. Det skulle tatt seg ut. Endret 23. april 2015 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Jeg tror folk flest egentlig er ok mennesker, selv om det har lett for å oppstå negative følelser. Mange kan ha det jeg mener er "svakheter", men hvis man ser på det store bildet er det nok få jeg mener bør skamme seg. Jeg selv er i høy grad en som fanges av emosjonene, men hvis jeg distanserer meg litt fra de og situasjonen, så ser jeg at det egentlig er småtteri vi henger oss opp i. Det er f.eks. lett å la seg såre av andre mennesker og få negative følelser for vedkommende, selv om man egentlig ikke kan mene de er forferdelige mennesker av den grunn. Da har man ikke møtt "styggen"... nå ble dette kanskje litt vel generelt og på siden, men jeg syns det er fint få litt perspektiv på ting iblant. Selv om man treffer en overvektig og vedkommende hever seg over undervektige og skylder på samfunnet, så bør man kanskje se på det som noe i kategorien "alle mennesker har feil eller mangler", i stedet for å tenke at vedkommende bør skamme seg. Skam fører nesten aldri noe konstruktivt med seg. Det blir litt som "skammekroken" - det bare fucker opp ungen. Det unger trenger er å lærer at de må forbedre seg selv, men ikke "isoleres" av den grunn. Det er det som er resultatet av for mye skam. Man isolerer seg. Melder seg ut. Og ingenting skjer. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Eller så misliker man folk som prøver å forsvare en "folkesykdom" som brer seg gjennom verdenen. 2 Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Kan ikke helt forstå hvorfor meninger av den typen "fett er bra, det er ingen grunn til å slanke seg" skulle bre seg gjennom verden. Trening og kosthold har aldri vært større enn nå... om det er en eller annen subkultur som sier noe provoserende så tar ikke jeg det som en katastrofe for folkehelsa. 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Greia er at det er mye verre å dømme folk fordi de er feite enn det er å være feit, og da blir det å slanke seg for å få folk til å holde kjeft liksom å løse feil problem. 2 Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Man dømmer ikke folk fordi de er feite, men fordi de som regel alltid skylder på noe annet enn seg selv som hovedårsaken. 4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) For det første har de stort sett rett i det, for det andre skylder de deg ingen forklaring. Og det er ikke noe galt i å svare uærlig på uærlige spørsmål. Endret 24. april 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Det er faktisk ikke verre, spesielt for vårt helsesystem. Det blir jo overfylt hvis vi skal si ''BEING FAT IS OK''. Det er ikke ok å være feit, det er ett problem, ikke bare for deg men for samfunnet du lever i også. De vil ha friske, sunne mennesker som kan leve langt og lenge og tjene samfunnet, det vil du ikke kunne gjøre i like stor grad hvis du dør 20 år for tidlig fordi du veier 100 kilo for mye. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Det er faktisk ikke verre, spesielt for vårt helsesystem. Det blir jo overfylt hvis vi skal si ''BEING FAT IS OK''. Det er ikke ok å være feit, det er ett problem, ikke bare for deg men for samfunnet du lever i også. De vil ha friske, sunne mennesker som kan leve langt og lenge og tjene samfunnet, det vil du ikke kunne gjøre i like stor grad hvis du dør 20 år for tidlig fordi du veier 100 kilo for mye. Hørt om eldrebølgen? 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) De som hevder at vi vil få en fedmebølge hvis vi slutter å mobbe tjukkaser har et enormt forskningsarbeid foran seg. Det er ikke noe du bare kan påstå. Endret 24. april 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Wikipedia - Fat acceptance movement Fat activists argue that the health issues of obesity and being overweight have been exaggerated or misrepresented, a claim which most scientists dispute, and that the health issues are used as a cover for cultural and aesthetic prejudices against fat. Other fat activists define fat acceptance more strictly, applying that phrase only to fat people who are not trying to lose weight or diet. This form of "fat activism" requires active opposition to the concept of weight-loss. The acronym of the movement, "FA" (Fat Acceptance), may also be interpreted to encompass "Fat Appreciation", which says that fat is beautiful. Artikkelen på Wikipedia var langt større enn jeg hadde forutsett. Passende for temaet, egentlig... 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) "A claim which mosts scientists dispute..". Jadda. http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Manual_of_Style/Words_to_watch#Unsupported_attributions Endret 24. april 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Oi, da var visst hele wikipediaartikkelen uten verdi. Beklager. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå