Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det en skam å være overvektig?

Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, den medisinske verden, og verden forsåvidt baserer overvekt på bmi skalaen dessverre. 

Vel det stemmer ikke. Ingen lege med vett i behold vil be noen som er topptrent og frisk og rask til å gå ned i vekt. Her snakker vi om hvor mye ekstra egentlig? 20-30 kilo ekstra i pure muskler, hvis du ikke er bodybuilder da, noe de aller aller færreste faktisk er, som gjør det til ett ikke-eksisterende problem. Vi snakker ikke om dem så det har ingenting her å gjøre egentlig. Ingen vits å krangle om BMI som alle vet ikke er nøyaktig vitenskap når det gjelder å sjekke noen sin helse. Har du en BMI på 30 fordi du trener STEINHARDT så er du mye sunnere enn Tess som trenger å gå ned over 100 kilo, kanskje til og med opp til 150 kilo.. hvem vet, hun er jo så flink til å virke slankere på bilder.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Man er ikke overvektig hvis man veier under 100 og er mann

Man er overvektig om man er over 25 i BMI og ikke er trent.

Bmi er noe forbaska tull, man er ikke feit om man er mann og veier under 100. Dette vet jeg

Hvorfor er BMI tull? Er det noe du sier for å forsvare at du selv er feit, eller er du bare uvitende?

Hva jeg veier og ikke har ikke noe å si :) Jeg sier bare at jeg syns bmi er noe tull, bmi-en kan ikke vite akkurat hvordan kroppen din er så da er ikke beregningen riktig

Man er ikke overvektig hvis man veier under 100 og er mann

Jo.

Nope, dette vet jeg

Lenke til kommentar

Fordi BMI sier ingen verdens ting om hvilken fysisk form du er i...

Man er overvektig om man er over 25 i BMI og ikke er trent.

En person som er 100 kilo vet vi ikke om er "overvektig" eller ikke. Det kommer ann på hvor høy han er, og om han er en veldig aktiv kroppsbygger eller ikke.

160cm høy kar med 100 kilo på kroppen er sykelig overvektig (forbehold om at han ikke er over gjennomsnittet trent). Han får en BMI-score på 39.

En kar på 190cm med 100 kilo på kroppen, får bare 27,7 på BMI-scoren. Han er bare overvektig.

Jeg er forøvrig 190 centimeter høy, og jeg kan med hånden på hjertet si at en kroppsvekt på 100 kilo IKKE er noe å trakte etter. Med mindre man har ganske mye muskler.

Men hvis du først har synlige muskler, er det heller ikke nødvendig å ta en BMI-måling på deg. Da tar man heller fettprosentmålinger og lignende. BMI er en fin "du er tjukk/Du er ikke tjukk"-greie man kan finne ut på 10 sekunder for folk flest.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Må si jeg er overrasket over hvordan tråden har tatt av, det er virkelig mange som har mye å si om overvekt og undervekt :)

Lenke til kommentar

Man kan veie over 100 fordi man har masse muskler og da er mang langt ifra feit ;)

Noe jeg har nevnt mange ganger i innleggene mine.

Det er uansett irrelevant, da vi åpenbart kan se at folk som Tess Munster er sykelig overvektig.

Det finnes mange andre unnskyldninger også, som at "jeg har store bein", eller "jeg har hormonforstyrrelse" eller andre ting. Hormonforstyrrelser påvirker en ørliten brøkdel av overvektige, og selv de er i stand til å holde seg slanke.

Stor beinbygging derimot?

image.jpg

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Mesteparten av kampen er nettopp på kjøkkenet, så der er vi nok uenige igjen. Jeg er klar over at tynne folk som spiser dritt også får sykdommer og slags og sånt som store mennesker får, men da glemmer du alle andre faktorer for hvorfor akkurat denne personen fikk hjerteinfarkt OG er tynn. Tro det eller ei men Ola Nordmann på 1,80 cm og 85 kilo kan fint få hjerteinfarkt han og... men det har ikke nødvendigvis noe med vekten å gjøre. Leter du lenge nok så finner du alt, det betyr ikke at det forandrer fakta som at slanking hjelper med å redusere og eliminere problemer man har som overvektig.

Uenige? Hvordan da? Eneste jeg gjør er å legge frem bevis for at det er livsstilen det går på, ikke fettmengden. Har du lest artikkelen jeg la ut? Hvis "ja", hvorfor svarer du ikke for det som står der? Hvis "nei", kan du ikke lese den da, før du avviser det blankt og kjører hardt på med det du allerede har bestemt deg for?

*

Tess Munster veier 120 kg og er 165 cm høy, bare for å få noe mer fakta her. Hun trenger altså ikke slanke seg 100 eller 150 kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mann på rundt 100kg her. Kunne godt veid 20kg mindre, men akkurat nå er det på ingen måte en prioritet. Jeg vet at det går an for jeg har gått ned mye før. Gikk ned 10kg sommeren (medio juni til medio august) 2013.

Kan ikke si jeg skammer meg fordi jeg er feit, men jeg er fult klar over helserisikoene som følger med livsstilen min, så jeg prøver å passe på å hvertfall ikke gå mer opp. Den vanskelige biten er å gå ned, å holde meg på en stabil vekt krever nesten ingenting fra min side, men vet ikke hvordan det er generelt.

Folk kan godt gnåle om andres vekt, selv har jeg erfart at vekt ikke sier noe serlig mer om personen det gjelder enn hvor mye de veier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Nå er det heller fettprosent som har mer å si enn BMI. I følge fastlegen min, så er BMI alt for unøyaktig, da man kan ha litt høy BMI hvis man er godt trent.

Da jeg trente på et treningssenter, så hadde de en maskin som målte bla fettprosent og muskelmasse, dette var kun for indikasjon for hvilke deler av kroppen man burde trene på.

Et godt tips jeg lærte av veilederen min der var dette: "Forbrenn mer enn du spiser, og du VIL gå ned i vekt, det er viktigere å ha mer muskelmasse enn fettmasse." (Ikke helt direkte sitat, da det er noen år siden han sa det til meg :) )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Jeg skammer meg over å være overvektig, da det er min egen skyld. (Jeg er ca 168cm og veier rundt 120kg). Jeg har ødelagt knær og rygg pga vekta mi, jeg sliter i varmen, svetter MYE. Jeg lager alt for mye middag, og har ikke selvdisiplin til å kun spise én porsjon, har jeg lagd mye mat, så føler at jeg må spise opp alt. Ofte går resten ned som kveldsmat og/eller frokost dagen etter. Jeg spiser alt for mye frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og ofte så småspiser jeg på senga (brødskiver, eller noe snacks jeg finner). Jeg hater meg selv for det. Og jeg har begynt å prøve å spise mindre, jeg har også begynt å kutte ned på søtsaker, og ting full at fett (potetgull, kjeks, sjokolade osv). Jeg har også klart å kutte ut energidrikker (drakk i en periode 2-3 om dagen), og har begynt å drikke brus kun i helgene, og hvis jeg går tom før helga er ferdig, så har jeg lovt meg selv at jeg IKKE skal rushe ned til bensinstasjonen for å kjøpe mer, har også spart endel penger, og brukte kun ca 200,- i butikken i dag, og kjøpte kun ting som var nødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg skammer meg over å være overvektig, da det er min egen skyld. (Jeg er ca 168cm og veier rundt 120kg). Jeg har ødelagt knær og rygg pga vekta mi, jeg sliter i varmen, svetter MYE. Jeg lager alt for mye middag, og har ikke selvdisiplin til å kun spise én porsjon, har jeg lagd mye mat, så føler at jeg må spise opp alt. Ofte går resten ned som kveldsmat og/eller frokost dagen etter. Jeg spiser alt for mye frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og ofte så småspiser jeg på senga (brødskiver, eller noe snacks jeg finner). Jeg hater meg selv for det. Og jeg har begynt å prøve å spise mindre, jeg har også begynt å kutte ned på søtsaker, og ting full at fett (potetgull, kjeks, sjokolade osv). Jeg har også klart å kutte ut energidrikker (drakk i en periode 2-3 om dagen), og har begynt å drikke brus kun i helgene, og hvis jeg går tom før helga er ferdig, så har jeg lovt meg selv at jeg IKKE skal rushe ned til bensinstasjonen for å kjøpe mer, har også spart endel penger, og brukte kun ca 200,- i butikken i dag, og kjøpte kun ting som var nødvendig.

Du ser jo ikke ut som du er overvektig på profilbildet ditt da :) Og det er vell ikke så gammelt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Du ser jo ikke ut som du er overvektig på profilbildet ditt da :) Og det er vell ikke så gammelt?

Bildet begynner å bli litt gammelt. Her er et mer oppdatert bilde :) :

S0hWAkrm.jpg

Endret av Slettet-aNZFa3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Ja ser at du har litt mage nå, jeg veier også en del. 183 og 114 eller 116 og har prøvd utallige mange ganger å bli sunn men har alltid fått tilbakefall. Skulle gjerne gått tilbake til oktober 2011 når jeg hadde gått ned 30 kilo og veide 78, godteri er noe dop ):

Var det slik at du var tynn for noen år siden? Jeg husker du hadde et profilbilde for 2 år siden eller noe hvor ansiktet ditt så tynt ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...