Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det en skam å være overvektig?

Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Vekten hennes er ikke poenget! Moving on people! Sjekk lenken jeg la ved er dere snille

Ja, jeg leste den, men er ikke helt sikker på hvorfor hun er så bitchy all den tid tjukke damer som henne får klart mest hets. Tror du slanke damer noensinne blir utsatt for samme hetsen?

Hadde du faktisk lest den så hadde du ikke spurt så dumt. Eller kanskje du ikke forstår det? Er det virkelig at du ikke kan forstå hvordan hun driver å seksualiserer alle kvinner og samtidig sier basically hvis du ikke er 'curvy' så er hun ikke kvinne nok? Hvis du virkelig ikke kan forstå at kvinner faktisk kan få problemer og se på det som regelrett mobbing så har vi ikke noe å diskutere engang.

“stick-figure, silicone Barbie doll,”''skinny bitches''

VIRKELIG? Klarer du VIRKELIG ikke å se hvordan dette er ødeleggende for kvinner og jenter hele verden over? Hva om vi hadde byttet ut ''skinny'' med ''fat'', kjenner du det igjen da kanskje??? HVORFOR er det OK den ene veien men ikke den andre? Jævla hyklere!

Så det kan føles fornærmende å bli kalt tynn? Lol? Jeg vet gutter kan få komplekser for det, men det er da et vanvittig mye større problem for bl.a. selvbilde å være feit. Eller har jeg gått glipp av noe?

Forøvrig virker du mer enn en anelse bitchy selv. Just sayin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk forskjell på at et medlem av en uglesett minoritet sier noe og at et medlem av "vinnerlaget" sier noe tilsvarende.

Nei det er det ikke! Det er like sårende for unge kvinner å høre at de må fete seg opp, for de får også beskjeden om at de ikke er bra nok, så det stemmer ikke overhode.

Skal de feite bare ta dritten stående da?

Hva om ingen prater dritt om noen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Her er en gjennomført tanke om hvorfor Meghan Trainor også er en gigantisk bitch:

https://ambitiouslyliving.wordpress.com/2015/04/24/why-i-will-never-respect-meghan-trainor/

Jeg har reagert på den sangen selv. Negativt kroppsfokus på de som er sunne og friske og jeg synes er pene.

Herregud jeg er så lei av folk som driver og kritisere henne pågrunn av den sangen, det er bare en sang! Dere folk ser alt for mye inn i ting og den artikkelen var bare noe forbanna tøv, den som lagde artikkelen er en skikkelig dust og drittsekk...

Vekten hennes er ikke poenget! Moving on people! Sjekk lenken jeg la ved er dere snille

Ja, jeg leste den, men er ikke helt sikker på hvorfor hun er så bitchy all den tid tjukke damer som henne får klart mest hets. Tror du slanke damer noensinne blir utsatt for samme hetsen?

Glemte å svare på akkurat dette, men ja, det vet jeg at de gjør.

Kilde: meg selv! Tada!

Det er ingen som hetser deg her

Lenke til kommentar
Så det kan føles fornærmende å bli kalt tynn? Lol? Jeg vet gutter kan få komplekser for det, men det er da et vanvittig mye større problem for bl.a. selvbilde å være feit. Eller har jeg gått glipp av noe?

Forøvrig virker du mer enn en anelse bitchy selv. Just sayin.

Jeg har ingen interesse i å bli likt her, jeg er her for å diskutere. Klarer du ikke diskutere sak så er det bare å la vær å svare.

Jepp, det er fornærmende å få høre ''only dog's like bones'', ''Ååååahahah du har ingen rumpe!'', ''Så tynn du er! Du burde bare spise mer!!!!'', ''Hvorfor er du så tynn??'', og veldig sårende og like treffende når du er en lettpåvirkelig tenåringsjente som om noen skulle kalt en annen feit. Du vet ikke hva den personen går igjennom eller hva den personen tenker. Har ikke du vært usikker pga undervekt? Bra! Men det betyr ikke at det ikke er noe mange av oss må gå igjennom.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Så du blir bedt om å fete deg opp og tar det veldig tungt? Er det folk som har endel fett som ber deg om det eller er du abnormalt tynn? Idealet er hvertfall veldig mye nærmere tynn enn tjukk.
Lenke til kommentar

Så du blir bedt om å fete deg opp og tar det veldig tungt? Er det folk som har endel fett som ber deg om det eller er du abnormalt tynn? Idealet er hvertfall veldig mye nærmere tynn enn tjukk.

Jeg var, ja. Nok om person, la oss diskutere sak!

Lenke til kommentar

Jeg ble bare litt nysgjerrig siden jeg har inntrykk av at overvekt gir desidert mest skam og dårligst selvbilde.

Men alt i alt er det de som tydelig tar vare på kroppen sin som får mest status.

Endret av Sir-Allistair
Lenke til kommentar

Jeg ble bare litt nysgjerrig siden jeg har inntrykk av at overvekt gir desidert mest skam og dårligst selvbilde.

Men alt i alt er det de som tydelig tar vare på kroppen sin som får mest status.

At du er tynn er ikke det samme som sunn, og det ser man også når noen blir for undervektig. Det blir litt av samme problemstillingen som de som er overvektige møter på: skam, høre at ''det er bare bare å spise'' noe som selvsagt ikke stemmer når det er noe annet som er det egentlige problemet, og det å føle seg lite attraktiv på grunn av å være for tynn er veldig reelt. Bare fordi man ikke har opplevd det og tror at om man bare er tynn så er livet perfekt gjør ikke det til ett faktum.

Edit: Problemet mitt med denne kjerringa er at det er ikke ALLE som er normalvektige, men de trenger ikke nødvendigvis være syke! Bare fordi en kvinne er tynnere enn deg gir deg ikke rett til å kalle henne ''skinny bitch''. Like lite rett som hun har å kalle deg ''fat bitch''.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og kanskje spesiellt siden hun er blant kvinnekjønnet. Da de kan tillate seg noen ekstra håndtak før det blir sett på som feil. Vi menn må passe oss så fastlegen ikke gjør oss deprimerte over at vi har anlagt ølmage.

Det er jo mer akseptabelt at vi menn legger på oss litt enn damer, slik verden er i dag ihvertfall

Det er kanskje slik at kvinner som er så seksualisert blitt har gjort at ting har utviklet seg slik. Det jeg mente, er at om en setter seg inn i helsegevinster, så kan kvinner være litt lubne, og det er og blir sunt for dem. Mens, hos menn så skal det fort ikke så mye til før man blir erklært usunn om man legger på seg tilsvarende lubbenhet. Lubben og feit er likevel to forskjellige ting.

Såvidt jeg har forstått så har menn en hang til å like lubne damer fordi dette ustråler fruktbarhet, sånn evolusjonsmessig basert ihvertfall. At verden er i forandring på hva som mentalt er blitt det akseptable er en tillært og ikke en instinktiv del av oss.

@BuffyAnneSummers:

Så kjipt at du har opplevd å bli hetset for å veie mindre enn en del andre. Bra at alderen hjelper på det der med tiden da..

Endret av G
Lenke til kommentar

At du er tynn er ikke det samme som sunn, og det ser man også når noen blir for undervektig. Det blir litt av samme problemstillingen som de som er overvektige møter på: skam, høre at ''det er bare bare å spise'' noe som selvsagt ikke stemmer når det er noe annet som er det egentlige problemet, og det å føle seg lite attraktiv på grunn av å være for tynn er veldig reelt. Bare fordi man ikke har opplevd det og tror at om man bare er tynn så er livet perfekt gjør ikke det til ett faktum.
Misforstod litt istad. Klart det kan gå for langt begge veier. Men hvor grensen går virker å forandre seg kjapt. Skal nok mindre til å bli kalt for sykelig tynn idag siden så mange er overvektige. Kan snart ende opp med at overvektig blir normalen. Endret av Sir-Allistair
Lenke til kommentar
Misforstod litt istad. Klart det kan gå for langt begge veier. Men hvor grensen går virker å forandre seg kjapt. Skal nok mindre til å bli kalt for sykelig tynn idag siden så mange er overvektige. Kan snart ende opp med at overvektig blir normalen.

Overvekt ER blitt normalt, det ser du overalt. ''Hun er ikke så feit!'' - spiller ingen rolle, overvekt er overvekt. Det at vi har blitt mer og mer vandt til å se overvektige kropper betyr ikke at det er automatisk blitt sunnere å være det, så forhåpentligvis så vil aldri skikkelig overvektige mennesker være normen. Sååå langt går ikke dette.... i hope

Lenke til kommentar

Det er det som kalles en ond sirkel. Men den kan brytes og livet vil føles mye mindre som et toalett hvis man gir den lille innsatsen og styrer unna junk.

Ah, gode gamle "bare ta deg sammen og tenk positivt"-argumentet?

Det er ikke sånn depresjoner og dypereliggende psykiske utfordringer fungerer. Du fikser ikke et brekt bein ved å bytte sko og "jobbe deg gjennom smerten". På samme måte fikser du ikke psykiske problemer ved å "bare tenke annerledes". Kosthold og psyke henger helt klart sammen, men det krever som regel helt andre tiltak enn "skjerp deg, tjukkebollafeita". For noen kan det kanskje funke, men for den overveldende majoriteten har det nok stikk motsatt effekt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Psykiske problemer vil selvsagt komplisere bildet, men likefullt er det snakk om innstilling og holdning. Det som hvertfall ikke hjelper er forståsegpåere som bare sier stakkars deg.

Nei, det kreves i mange tilfeller profesjonell bistand fra helsevesenet (igjen, på samme måte som for benbrudd), og vi burde som samfunn dyrke frem et miljø hvor det fasiliteres å gå til det skrittet og søke hjelp - ikke dyrke frem et miljø hvor man blir hetset og hundset som en udugelig latsabb.

Man kommer ikke inn på ortopedisk avdeling og oppfordrer til løkkefotball med vage hentydninger om at "det handler om innstilling" når pasienter velger å bli liggende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Psykiske problemer vil selvsagt komplisere bildet, men likefullt er det snakk om innstilling og holdning. Det som hvertfall ikke hjelper er forståsegpåere som bare sier stakkars deg.

Det som i hvert fall ikke hjelper er forståsegpåere som sier "det er bare å ta inn mindre energi enn du bruker".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det kreves i mange tilfeller profesjonell bistand fra helsevesenet (igjen, på samme måte som for benbrudd), og vi burde som samfunn dyrke frem et miljø hvor det fasiliteres å gå til det skrittet og søke hjelp - ikke dyrke frem et miljø hvor man blir hetset og hundset som en udugelig latsabb.

Man kommer ikke inn på ortopedisk avdeling og oppfordrer til løkkefotball med vage hentydninger om at "det handler om innstilling" når pasienter velger å bli liggende.

Vi snakker tydeligvis ikke om den samme gruppen mennesker her. Det er utvilsomt mange som kunne, med riktig innstilling, tatt seg av problemet selv. Mao ta ansvar for sin egen helse og ikke bare dytte ansvaret over på helsevesenet og alle mulige diagnoser. Det blir for dumt i alle de tilfellene der løsningen egentlig er ganske enkel. For du tror vel ikke at alle fete mennesker har store psykiske problemer?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som i hvert fall ikke hjelper er forståsegpåere som sier "det er bare å ta inn mindre energi enn du bruker".
Touché. Vi kan vel si det sånn som at forståsegpåere generelt hjelper nada. Opplysninger og fakta derimot, kan ha effekt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...