Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det en skam å være overvektig?

Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Bruker-292501 skrev (På 26.4.2015 den 23.03):

Jeg skifta tittelen nå :) Det ble litt tenking i hvilken av de 2 jeg skulle velge men jeg syns det andre forslaget var best siden dette er noe både kjendiser og rollemodeller gjør :)

Edit: Måtte skifte tilbake til den originale tittelen

Hvorfor det? Jeg syns den traff spikeren på hodet jeg. Det er jo akkurat det debatten handler om. Vi må forene oss mot Tess Munster.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går vel på det at man tillegger en gruppe (negative) egenskaper som jeg (og flere) mener bare gjelder noen i denne gruppen. En kan godt kalle det "hat", selv om jeg syns det er for drastisk. Det er vel korrekt å si det er stigmatisering, som er et begrep fra sosiologien.

Lenke til kommentar

Er bare å ta en titt på kommentarfeltene i avisene. Svært ofte når det er et bilde av en overvektig, selv om artikkelen omhandler noe helt annet enn vekt, så kommer det svært negative kommentarer om vekt.

Hadde vært om hudfarge eller etnisitet, hadde denne typen kommentarer blitt slettet direkte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  BuffyAnneSummers skrev (På 27.4.2015 den 0.44):

Ikke engang begynn å sammenligne overvekt med hudfarge, man kan fint gå ned i vekt med du kan ikke bytte hudfarge.

edit: eller etnisitet. Ikke gjør dette om til fuckings tumblr...

Var det det du leste ut av kommentaren min?

Jeg prøvde å poengtere at folk kommenterer overvekt uansett...  Selvsagt kan man ikke bytte hudfarge.

Lenke til kommentar
  covah skrev (På 27.4.2015 den 4.07):

Ikke engang begynn å sammenligne overvekt med hudfarge, man kan fint gå ned i vekt med du kan ikke bytte hudfarge.

Jeg prøvde å poengtere at folk kommenterer overvekt uansett...  Selvsagt kan man ikke bytte hudfarge.

Hvorfor nevnte du da hudfarge?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Sir-Allistair skrev (På 27.4.2015 den 8.11):

Som et eksempel på at tilsvarende kommentarer, men på andre ting en fedme, blir fjernet.

Feite folk er de eneste det er tillatt å mobbe.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501
  covah skrev (På 27.4.2015 den 14.26):

Som et eksempel på at tilsvarende kommentarer, men på andre ting en fedme, blir fjernet.

Det er ikke tillatt å mobbe feite folk...

Lenke til kommentar

Det er de slettes ikke. Røykere f.eks blir mobbet dag inn og dag ut og ingen gir faen i det, men så fort du sier at noen veier altfor mye og burde vurdere å gå ned FOR SIN EGEN HELSE så blir man kalt ditten og datten og alt sammen.

Overvektige mennesker er ikke i en eksklusiv klubb som blir hatet av alle som ikke er overvektige, mesteparten av oss gir faen i om du eller noen du kjenner bærer på ekstra kilo.

Lenke til kommentar

Fedme er i de aller fleste tilfeller et valg. Et livsstilsvalg om du vil. Hvordan du kan dra inn hudfarge i denne diskusjonen må du forklare litt bedre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker-292501 skrev (På 27.4.2015 den 14.27):

Det er ikke tillatt å mobbe feite folk...

Nei, men det skjer hele tiden i svært mange sammenheng.  Nevnte kommentarer i aviser tidligere, men det skjer i mange andre sammenheng også.  Svært mange ser på feite som annenrangs folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det interessante er jo at det ikke er særlig kontroversielt å gjøre det. Skriver man at utlendinger er undermennesker vil man i dag få kommentarene sine slettet, og det er også riktig. Sier man det om feite folk, vil riktignok mange si det imot, men at det blir stående og at det faktisk blir en diskusjon ut av det, sier i grunnen nok om tingenes tilstand.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501
  Sir-Allistair skrev (På 27.4.2015 den 14.42):

Fedme er i de aller fleste tilfeller et valg. Et livsstilsvalg om du vil. Hvordan du kan dra inn hudfarge i denne diskusjonen må du forklare litt bedre.

Det er jo ikke slik at man kan velge hudfarge :p

Lenke til kommentar

Altså om man sier til en feit person at "Steike, du var feit". Så er ikke det mobbing. Da er det mobbing om man sier "Woow, du var godt trent" også. Mobbing er ikke det samme som å bekrefte fakta. Om man ikke tåler å bli kalt feit (når man åpenbart er det), så burde man a) endre livsstil eller b) gi faen i at folk kaller deg feit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...