Gå til innhold

Fond, bolig eller nedbetale gjeld?

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger noen råd som jeg ønsker å gi videre til et familiemedlem.

- Akkurat idag har h*n rundt 1 - 2 mill i fond.

- Har boliglån på cirka 1.500.000 kr

- Tjener maks 220k i året / har ikke mulighet til å jobbe mer

- Utgifter på over 23.000 kun for boliglån og mat, strøm, vann osv kommer i tillegg

Så spml er om h*n bør fortsatt ha pengene i fond, kjøpe en utleieobjekt og dermed leie det ut eller bare nedbetale på gjeld?

Selv hadde jeg kanskje gått for alt. 2, kjøpe en leilighet med mest mulig egenkapital og leie det ut.

Kom med forslag :-)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten har du meget dårlig rente på boliglånet, ellers spiser du hinsidiges mye mat. Jeg har mer i boliglån enn deg, og bruker halvparten av deg på boliglån + mat. 

Du går og mange tusen i minus hver måned. 220k i året gir bare 18.333 i måneden, eventuelt mindre hvis det var før skatt. 

Hvor mye er lånet ditt på, og hvor mye bruker du på mat i måneden?

Lenke til kommentar

Hvordan finansires overforbruket?

H*n går jo tilsynelatende minst 8k i minus pr måned...

Evt. kredittkortgjeld osv bør ihvertfall betales.

Hadde det vært meg ville jeg nok hatt boliglånet, og hatt pengene i fond da de, sånn renten er nå, høyst sansynlig er høyere rente på fondet enn boliglånet.

Lenke til kommentar

Enten har du meget dårlig rente på boliglånet, ellers spiser du hinsidiges mye mat. Jeg har mer i boliglån enn deg, og bruker halvparten av deg på boliglån + mat. 

Du går og mange tusen i minus hver måned. 220k i året gir bare 18.333 i måneden, eventuelt mindre hvis det var før skatt. 

Hvor mye er lånet ditt på, og hvor mye bruker du på mat i måneden?

De bruker rundt 8.000 på mat tror jeg (med 3 barn) og 15.000 fast til boliglån.

H*n har noen hundretusener i brukskonto og det som går i minus, blir betalt derifra.

Lenke til kommentar

Hvordan finansires overforbruket?

H*n går jo tilsynelatende minst 8k i minus pr måned...

Evt. kredittkortgjeld osv bør ihvertfall betales.

Hadde det vært meg ville jeg nok hatt boliglånet, og hatt pengene i fond da de, sånn renten er nå, høyst sansynlig er høyere rente på fondet enn boliglånet.

Overforbruket blir betalt fra en sum h*n har i brukskonto. + får inn leieinntekt på cirka 6-7tusen kr i mnd (Etter skatt og utgifter) som jeg glemte å ta med.

Lenke til kommentar

15000 til boliglån? Enten har de sykt høy rente, eller meget kort nedbetalingstid. Jeg har mer i lån og betaler rundt 7000 i måneden. 
Går de i minus, bør de først få orden på forbruket sitt! Betaler de ned boliglånet sitt har de plutselig 15 000 mer å rutte med i måneden, da vil de ikke bare gå i pluss, men også ha mulighet til å spare noen kroner. 

Lenke til kommentar

- Akkurat idag har h*n rundt 1 - 2 mill i fond.

- Har boliglån på cirka 1.500.000 kr

- Tjener maks 220k i året / har ikke mulighet til å jobbe mer

- Utgifter på over 23.000 kun for boliglån og mat, strøm, vann osv kommer i tillegg

De bruker rundt 8.000 på mat tror jeg (med 3 barn) og 15.000 fast til boliglån.

H*n har noen hundretusener i brukskonto og det som går i minus, blir betalt derifra.

Overforbruket blir betalt fra en sum h*n har i brukskonto. + får inn leieinntekt på cirka 6-7tusen kr i mnd (Etter skatt og utgifter) som jeg glemte å ta med.

Du kan starte med å skrive opp alt, ikkje litt etter litt.

Først av alt må dei få kontroll på økonomien, som ikkje er så veldig vanskeleg. Lag eit Excel-ark og før opp utgifter og inntekter. I ei anna kolonne fører ein opp kva ein har av verdi i fond, hus, på konto osv. Bruk nettbanken, legg gjerne transaksjonane over i Excel, sorter og få oversikt over kvar pengane blir av.

Er dette ein familie som har totalt 220 000 kroner i inntekt i året, pluss leigeinntekter? Eller er det fleire som er i jobb og bidreg til inntekt? Mat til 4 eller 5 kostar ein del, men eg lurer på korleis eit lån på 1.5 millionar og mat hamnar på 23 000 kroner. Sjølv med ei låg nedbetalingstid på 10 år, betyr det nesten 10 000 kroner i mat. Dersom straum, vatn, fobrukarartiklar, TV, Internett, bil osv. kjem i tillegg, så kan dette aldri gå i pluss.

Det er dårleg butikk å ha nokre hundre tusen på konto som dekkar overforbruk dersom dette skjer stadig vekk. Ein dag blir kontoen tom, men rekningane sluttar ikkje å koma av den grunn.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...