Gå til innhold

Lønnssats som logistikkmedarbeider

Fiffi

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg lurte på hvordan man kan finne ut hvor mye man bør regne med å tjene i timen som logistikkmedarbeider når man har en bachelorgrad med logistikk fordypning og B i snitt for 3 år, samt 7 års arbeidserfaring (da mest i matvarebransjen ?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil variere alt etter kva jobb du får (ansvar, tidspress, viktigheit, osv) og kvar i landet du jobber.

Eit vanlig prinsipp for lønnsfastsettelse er at du skal lønnast etter den jobben du faktisk utfører. Så dersom du tar ein jobb som lagerarbeider der det ikkje er krav/behov for bachelorgrad i logistikk så kan du ikkje forvente å bli lønna betre enn dei ufaglærte som gjer akkurat den same jobben som deg. Men dersom din kompetanse i større eller mindre grad blir brukt så er det rimelig at du skal ha ekstra betalt fordi du deler din ekspertise med arbeidsgiver.

Etter som eg har forstått så bruker ein i dag ofte yrkestittelen logistikkmedarbeider på ufaglærte lagerjobber og liknande der ein flytter kasser frå ei hylle til ei anna hylle. Dette for at det skal sjå litt flottare ut i stillingsutlysninga.

Dette er med andre ord ikkje den type jobb som du med din utdanning skal søke på, så pass på at dei stillingane du søker på er berekna for personar som har utdanning på området.

Eller så vil det lokale lønnsnivået vil variere alt etter kor stor tilgang det er på kvalifisert arbeidskraft og kor store leveutgiftene i området er. Der det er dyrt å bu må også lønningane være høgare for at folk skal ha råd til å bu der, og der det er billig å bu vil folk være fornøgd med lavare lønn.

Den beste måten å få ein peikepinn på kva du bør ha i lønn er å sjekke lønnsstatistikken til relevante fagforeininger.

I slike jobbar som du kjem til å søke så vil lønnssettinga vanligvis være basert på forhandling mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. I staten og enkelte andre arbeidsplassar bruker ein ofte statens lønnsregulativ. På slike arbeidsplassar kan ein lese ut av tabellen kva lønn du skal ha basert på utdanning og arbeidserfaring, men det er langt frå alle arbeidsgivere som har inngått avtale om at lønna skal fastsettast på denne måten.

Lenke til kommentar

Hei! 

Jeg lurte på hvordan man kan finne ut hvor mye man bør regne med å tjene i timen som logistikkmedarbeider når man har en bachelorgrad med logistikk fordypning og B i snitt for 3 år, samt 7 års arbeidserfaring (da mest i matvarebransjen ?)

The Avatar nevner fagforeninger. Men skolen du studerer på eller vurderer å studere på, har muligens også en arbeidsmarkedsstatistikk som viser hvor studentene deres ender opp og hvilke lønnsutsikter de har. Karriereveilederne bør også ha en anelse om hvor nyttig din tidligere erfaring kan være på arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar The Avatar og Zarac. Jeg har nå vært på intervjuet. På selve annonsen stod det "Det stilles ingen krav til utdannelse" og annonsen ble faktisk lastet opp på BI. Akkurat den dagen var jeg på to intervjuet, den ene som promotør og den andre, ja logistikkmedarbeider. (Ingen av disse stillingene er noe jeg ønsker å drive med på lang sikt, men må starte et sted for å komme meg unna kassa på Kiwi..) Jeg tenkte jeg skulle takle dette andre og siste intervjuet som logistikkmedarbeider smoothly, fordi de ikke stilte høye krav i følge annonsen. Ironisk nok møtte jeg to karer, som planlagt stilte 1-3 spørsmål hver i 1 times periode meg om alt mellom himmel og jord. og 90 % av samtalen dreide seg om min utdanning, hva jeg skiller markedsføring fra logistikk, hvorfor jeg søker denne logistikkjobben, hva jeg faktisk seg for meg oppgavene er i denne stillingen kontra det jeg har studert (hadde heldigvis korrekte svar fordi jeg ringte en medarbeider derifra mange dager før jeg skulle dra dit) 

Det store utropstegnet var at de stilt meg til og med om spørsmål om : 
- Hva ser du vi kan endre i vår hjemmeside? (Fordi jeg har studert markedsføring) 

- Hvilke konkurrenter tror du vi har ? 
- Hva tror du vi gjør galt i logistikkprosessen? 

Og stillingen er rett og slett scanning av inn og utgående vareflyt, mail og tlf... Skjønner ikke hvorfor de fokuserte SÅ mye på mine studier. En av karene selv har en master, den andre har studert i utlandet. Og den medarbeideren jeg kontaktet mange dager før jobber der mens han tar sin master på BI. 

Vi snakket om lønn. Og jeg sa at jeg er sikker på at vi kan komme til enighet. Men uansett hvilket inntrykk jeg ga om at jeg ikke har store krav (fordi jeg hadde ikke undersøkt nok om lønnssatsen), så er planen å komme fornuftige forslag. De spurte meg også om hvor mye jeg tjener i matvarebutikken i timen. Skjønner ikke hvorfor de skal basere seg på den lønnssatsen og ikke på lønnsats etter bachelorutdannelsen. 

Men ja.. det er trist når arbeidsmarkedet er så tøft når det stilles krav til master og eller erfaring.. Jeg er heller mer klar til å få arbeidserfaring men helst relevant erfaring til min utdannelse... vet ikke hvordan jeg skal få til det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...