Gå til innhold

Nytt skjermkort? Sliter med ytelse i GTAV.


Anbefalte innlegg

 

 

^^

Det har m drivere og si sjekk selv med afterburner

Jeg tror ikke det er driveren til skjermkortet og GTAV som er elendig optimalisert som forårsaker denne dårlige ytelsen som jeg opplever med GTAV.

 

Kjører du standard klokk på CPU? Overklokk den først, så ser du om du blir fornøyd med ytelsen før du kjøper noe nytt.

Jeg har ikke overklokket CPU, og det er kanskje ikke så lurt å blodklokke denne prosessoren, med tanke på nåværende kjølekapasitet, samt alder på prosessoren.

Mere cpu

Det er jo mulig at prosessoren er med å på bremse ytelsen litt, men den har ikke i nærheten stått på 100% belastning, og det samme gjelder systemminnet.

 

Den beste måten er nok å bare å teste dette skjermkortet: https://www.komplett.no/xfx-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814511

 

Da kan jeg se reell ytelses forbedring i praksis som faktisk er "virkeligheten" og ikke bare teori, noe som bare er "tiltenkt". Dersom ytelses forbedringen er minimal eller ikke eksisterende så kan jeg jo bare sende den i retur, og gå tilbake til nåværende skjermkort.

Det har ikke noe og si st den ikke er 100% for og bottlenecke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

^^

Det har m drivere og si sjekk selv med afterburner

Jeg tror ikke det er driveren til skjermkortet og GTAV som er elendig optimalisert som forårsaker denne dårlige ytelsen som jeg opplever med GTAV.

 

 

Kjører du standard klokk på CPU? Overklokk den først, så ser du om du blir fornøyd med ytelsen før du kjøper noe nytt.

Jeg har ikke overklokket CPU, og det er kanskje ikke så lurt å blodklokke denne prosessoren, med tanke på nåværende kjølekapasitet, samt alder på prosessoren.

 

Mere cpu

 

Det er jo mulig at prosessoren er med å på bremse ytelsen litt, men den har ikke i nærheten stått på 100% belastning, og det samme gjelder systemminnet. 

 

Den beste måten er nok å bare å teste dette skjermkortet: https://www.komplett.no/xfx-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814511

 

Da kan jeg se reell ytelses forbedring i praksis som faktisk er "virkeligheten" og ikke bare teori, noe som bare er "tiltenkt". Dersom ytelses forbedringen er minimal eller ikke eksisterende så kan jeg jo bare sende den i retur, og gå tilbake til nåværende skjermkort.

 

Vilka mer bevis behöver du? Har du läst hårdvarutesterna av spelet vi har linkat här i tråden? 

Detta är med en i5 4690k. 1080p på high inställningar. Som du ser ger inte ens ett Titan x mycket extra. Det beror på att cpu, som är ganska så mycket bättre än den du har, är flaskhalsen.

post-13520-0-11709400-1429287148_thumb.jpg

Endret av mackanz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vilka mer bevis behöver du? Har du läst hårdvarutesterna av spelet vi har linkat här i tråden? 

Detta är med en i5 4690k. 1080p på high inställningar. Som du ser ger inte ens ett Titan x mycket extra. Det beror på att cpu, som är ganska så mycket bättre än den du har, är flaskhalsen.

Den testen viser på en måte litt feil. Du kan sammenlikne den med et billøp, der tre biler (X, Y, og Z) skal kappkjøre fra A til B. Så oppgir du en fartsgrense på 100km/h.

 

Bil X kan kjøre maks 300km/h

Bil Y kan kjøre maks 220km/h

Bil Z kan kjøre maks 80km/h

 

Da vil både bil X og Y bruke like lang tid på å reise fra A til B, siden de begge klarer å kjøre i 100km/h, mens bil Z kommer en liten stund senere, fordi den bare klarer maks 80km/h. Dette billøpet vil gjøre at bil X og Y vil fremstå som "like gode biler", noe som er helt feil. Dersom det hadde vært fri fartsgrense, da kunne bil X ha kjørt i 300km/h og nådd B mye fortere enn både bil Y og Z hadde klart.

 

Skjermkort testen kan sammenliknes med dette billøpet hvor bilene X, Y, og Z er skjermkort, og fartsgrensen 100km/h er "High" grafikkinnstillinger.

 

Dette betyr at dersom du hadde hatt "Ultra" grafikkinnstillinger, så ville Nvidia Geforce GTX Titan X (kunne for eksempel ha vært bil X i billøpet ovenfor) ha prestert mye bedre enn AMD Radeon R9 290 (kunne ha vært bil Y i billøpet ovenfor) i GTAV. Bil Z i billøpet ovenfor kunne ha vært sammenliknet med et skjermkort som har 2GB videominne.

 

Derfor skal man være litt forsiktig med å bruke sånne teoretiske tester.

 

Edit: Jeg har også kjørt spillet med "High" grafikkinnstillinger og jeg var ikke i nærheten av de der 90FPS. Jeg lå vell stabilt på 40-50 FPS, og min CPU er ikke så dårlig at den ville ha forårsaket et FPS tap på over 50% (90FPS ifølge testen, men mitt skjermkort klarer 40-50FPS, det vil si ca. 50% FPS tap).

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Teoretisk test? Emil har kört spelet i tre dagar med alla de olika skärmkort och cpu som är med i den listan. Två olika pc configurationer men med bortimot 15 olika skärmkort. Nu har du i alla fall fått förklaringar och bevis varför du har låg fps i spelet. Väljer du att inte tro på tester eller vad andra skriver (som faktist provar hjälpa dig) så är det upp till dig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teoretisk test? Emil har kört spelet i tre dagar med alla de olika skärmkort och cpu som är med i den listan. Två olika pc configurationer men med bortimot 15 olika skärmkort. Nu har du i alla fall fått förklaringar och bevis varför du har låg fps i spelet. Väljer du att inte tro på tester eller vad andra skriver (som faktist provar hjälpa dig) så är det upp till dig.

 

Det er ikke en teoretisk test for han som utførte testen, men de tallene som han fikk i testen vil bli teoretiske for "meg", fordi jeg vil ikke oppnå de samme tallene, pga ulik systemkonfigurasjon og ytelse. Derfor "teoretisk".

 

Här är förövrigt en mer riktig benchmark på hur mycket vram spelet använder. Det går inte över 4GB förrän vid 4K upplösning.

Det er mulig for meg å få spillet til å bruke 4135MB dersom jeg setter absolutt alt av grafikkinnstillinger til maksimum ved 1920x1080p. Tallet var noe høyere før jeg oppdaterte GPU driveren.

 

Den beste og mest økonomiske måten for meg å forbedre ytelsen i spillet er ved å oppdatere skjermkortet. Skal jeg oppdatere CPU, da må jeg også ha nytt hovedkort pga gammel prosessor sokkel, og når vi skal ha nytt hovedkort, da er de gjerne med DDR4, noe som igjen betyr at jeg også må ha nytt RAM.

 

Ved nytt CPU, hovedkort, RAM osv, da kan en like gjerne bare kjøpe ny datamaskin...

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

 

/tråd løst (det er ikkje håp)

Enig, jag ger upp.

 

Jeg driver ikke å kverulerer med vilje, jeg må tenke økonomisk og fremtidsrettet. I utgangspunktet så har jeg ikke råd til det skjermkortet (Radeon R9 295x2), derfor måtte deler av det eventuelt bli finansiert på kreditt.

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

 

 

/tråd løst (det er ikkje håp)

Enig, jag ger upp.
Jeg driver ikke å kverulerer med vilje, jeg må tenke økonomisk og fremtidsrettet. I utgangspunktet så har jeg ikke råd til det skjermkortet (Radeon R9 295x2), derfor måtte deler av det eventuelt bli finansiert på kreditt.
Da kjøper du en 980x/xeon tilsvarende cpu eller 970 6 kjerner cpu og overklokker den til 4200 mhz. Minst 2000mhz på ram.

 

Ny cpu kan løse mye av problemet ditt muligens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kjøper du en 980x/xeon tilsvarende cpu eller 970 6 kjerner cpu og overklokker den til 4200 mhz. Minst 2000mhz på ram.

 

Ny cpu kan løse mye av problemet ditt muligens.

Tror ikke en får tak i så gamle prosessorer lengre i norske nettbutikker. Og jeg ser nå inne på Intel.com, at min prosessor muligens bare støtter RAM minnehastighet på 1066MHz. Det er kanskje den største flaskehalsen?

 

http://ark.intel.com/products/37153/Intel-Core-i7-975-Processor-Extreme-Edition-8M-Cache-3_33-GHz-6_40-GTs-Intel-QPI

 

Kanskje jeg burde heller se på ny CPU+RAM+Hovedkort?

Lenke til kommentar

 

Da kjøper du en 980x/xeon tilsvarende cpu eller 970 6 kjerner cpu og overklokker den til 4200 mhz. Minst 2000mhz på ram.

 

Ny cpu kan løse mye av problemet ditt muligens.

Tror ikke en får tak i så gamle prosessorer lengre i norske nettbutikker. Og jeg ser nå inne på Intel.com, at min prosessor muligens bare støtter RAM minnehastighet på 1066MHz. Det er kanskje den største flaskehalsen?

 

http://ark.intel.com/products/37153/Intel-Core-i7-975-Processor-Extreme-Edition-8M-Cache-3_33-GHz-6_40-GTs-Intel-QPI

 

Kanskje jeg burde heller se på ny CPU+RAM+Hovedkort?

 

 

Brukt....

Lenke til kommentar

Skal jeg først oppgradere så må det være nytt og pålitelig. Brukt passer ikke for meg.

 

Hvis ikkje brukt passer for det, så har du tydeligvis nok penger :)

 

Lykke til å få en "slitt" cpu  :wee:   Dagens og flere år sidens cpuer er nesten umulige å drepe, med mindre man gjør det med meget stort overlegg.

 

Bare snakk med Ebay-kongen 

knopflerbruce her på forumet. Han kan fortelle deg at brukt er kanskje det aller beste, med mindre du skal ha det nyeste  og ALLER beste. Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Exxon jeg syns du er skikkelig kverrulant akkurat nå, du nekter å ta imot de tipsa vi gir deg og fortsetter å ignorere de som prøver å hjelpe.

 

Som jeg sa VELDIG tidlig i denne tråden, jeg ser ikke noe feil med komponentene dine, du har en knallgod cpu, en bra gpu, og en helvettes god ram, tviler hardt på at problemet ligger i at du må ha bedre komponenter!

 

Jeg tør vedde en tusenlapp på at du gjør ett eller annet feil med innstillingene dine enten i grafikkdriveren eller in-game settings.

Hadde egentlig litt samme problemet som deg at det plutselig frame-droppet så sykt, men jeg tenkte meg om at "jeg har jo mye bedre PC enn det her".. Hvis du bare hadde giddet å hørt, så fant jeg ut at problemet var i selve grafikkdriveren og du kunne kanskje vært ferdig med det her for lengst.

 

Jeg hadde ikke oppdatert min, og jeg kjørte i avanserte innstillinger der noe som het lås LOD var slått på.

Dvs at den hoppet opp og ned. Jeg lastet ned nyeste skjermkort driver, satt den i Automatisk eller default slik den kommer og vips så var problemet løst lettere enn lettest.

Hvis du har også Automatisk eller "3d programmet styrer innstillingen", nå ser jeg du har AMD men du skjønner hva jeg mener, så bytt over til avanserte innstillinger og prøv å finn riktige innstillinger som gjør at GTA V på Pcen kjører smooth hele tiden.

 

Det blir for dumt å holde på sånn når du selv sier du har 60 fps "men så plutselig dropper det helt ned" jammen da ligger jo problemet i at du gjør ett eller anna med innstillingene at det blir sånn, du seriøst ikke mene at du må ha nytt skjermkort for å dra det? Slik jeg ser det optimaliserte Rockstar spillet fenomenalt bra for at tilogmed mid-end pcer skulle dra det, (min drar smooth som faen), men kanskje problemet ligger oppe i hodet ditt da. Blir morro å se om du har rådet mitt denne gangen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan TS kan tvile på at bedre cpu vil hjelpe, det er til og med lenket til dokumentasjon på Sweclockers. GTA-spill har nesten alltid vært beryktet for å være sultne på cpu.

 

 

Da kjøper du en 980x/xeon

Xeon? Du er ikke den første til å anbefale Xeon til spilling, jeg har sett noen andre på diverse GTA-forum si at Xeon er glimrende til å kjøre GTA IV.

Men det forundrer meg, Xeon er jo en typisk server-cpu. Hvordan kan Xeon være god til dårlig optimaliserte og tunkjørte spill..?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan TS kan tvile på at bedre cpu vil hjelpe, det er til og med lenket til dokumentasjon på Sweclockers. GTA-spill har nesten alltid vært beryktet for å være sultne på cpu.

 

 

Da kjøper du en 980x/xeon

Xeon? Du er ikke den første til å anbefale Xeon til spilling, jeg har sett noen andre på diverse GTA-forum si at Xeon er glimrende til å kjøre GTA IV.

Men det forundrer meg, Xeon er jo en typisk server-cpu. Hvordan kan Xeon være god til dårlig optimaliserte og tunkjørte spill..?

 

 

Fordi det er egentlig samme cpu :) Det har vært noen xeon som har klokket generelt litt bedre enn sine desktop brødre. Som f.eks xeon intel xeon w3520 = intel 920 om jeg husker riktig. Har også hatt både 980x og xeonversjonen. 6 kjerner var begge, og samme cpu.

Lenke til kommentar

Fordi det er egentlig samme cpu :) Det har vært noen xeon som har klokket generelt litt bedre enn sine desktop brødre. Som f.eks xeon intel xeon w3520 = intel 920 om jeg husker riktig. Har også hatt både 980x og xeonversjonen. 6 kjerner var begge, og samme cpu.

Interessant. Nå husker jeg et utsagn om at en av grunnene til at Xeon er bra til GTA IV, er at Xeon "dobler opp" bedre enn sine desktop-brødre. Men jeg vet ikke hva som mentes, kanskje at Xeon er bedre til å utnytte mange kjerner på én oppgave? Jeg husker ikke hvor dette kommer fra.

 

Noen Xeon (W3680) er rimelige, andre Xeon (X5680) som er nesten identiske er vanvittig dyre. Et par små detaljer som er lette å overse utgjør ca 1000 USD i forskjell. :)

Lenke til kommentar

 

Fordi det er egentlig samme cpu :) Det har vært noen xeon som har klokket generelt litt bedre enn sine desktop brødre. Som f.eks xeon intel xeon w3520 = intel 920 om jeg husker riktig. Har også hatt både 980x og xeonversjonen. 6 kjerner var begge, og samme cpu.

Interessant. Nå husker jeg et utsagn om at en av grunnene til at Xeon er bra til GTA IV, er at Xeon "dobler opp" bedre enn sine desktop-brødre. Men jeg vet ikke hva som mentes, kanskje at Xeon er bedre til å utnytte mange kjerner på én oppgave? Jeg husker ikke hvor dette kommer fra.

 

Noen Xeon (W3680) er rimelige, andre Xeon (X5680) som er nesten identiske er vanvittig dyre. Et par små detaljer som er lette å overse utgjør ca 1000 USD i forskjell. :)

 

 

Sånn. Det der har ikkje noe rot i virkeligheten, så det strykes :)

 

6kjerner+ cpu er ikkje negativt i GTA V for å si det slik :p

 

Her kan man jo se hva som skal til for å få 1080p til å funke greitt nok av skjermkort.

 

http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test

 

Her kan man se at cpu begynner å bli flaskehals når man er oppe i rundt 100fps. Dette er med 5960x @ 4600mhz !

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...