Gå til innhold

Nytt skjermkort? Sliter med ytelse i GTAV.


Anbefalte innlegg

Jeg tenker mye har ordnet seg med ytelse i spillet om en måned eller to når drivere har blitt bedre. Så er det også bare en måned eller to til nye NVidia og AMD kort kommer på markedet. Lev med det så lenge, og vent på skattepengene. :)

 

Jeg får ikke skattepenger. Uansett så vil ikke neste generasjon gi "mye mer for pengene" i ytelse. De nye skjermkortene vil naturligvis være bedre enn nåværende generasjon, men de vil også være dyrere.

 

Slik jeg ser det nå, så er de økonomiske alternativene slik:

 

XFX Radeon R9 290X 8GB GDDR5: https://www.komplett.no/xfx-radeon-r9-290x-8gb-gddr5/832094

MSI Radeon R9 290X Gaming 8GB GDDR5: https://www.komplett.no/msi-radeon-r9-290x-gaming-8gb-gddr5/830670#!tab:extra

Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB "OC": https://www.komplett.no/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-8gb-oc/835337#!tab:extra

Sapphire R9 295X2 med 8 GB minne: http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/amd/sapphire-r9295x28gb/204337.7064/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=204337%2B-%20Sapphire%20R9%20295X2%208GB&utm_campaign=Productfeed

 

Eller å gjøre absolutt ingenting. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Du vil egentlig få 2x 4Gb per Gpu der , så nei , ikke akkurat en oppgradering fra det du har nå.

Hvorfor avventer du ikke litt med oppgradering , det ryktes at Nvidia er klar med noen nye kort og at Amd nå snart kommer med sin nye serie , da kan det bli spennende å oppgradere.

 

Jeg var redd for det, men 2x GPU med hver sine 4GB GDDR5 minne (8GB totalt) er vel bedre enn bare 1x GPU med 4GB GDDR5 minne (4GB totalt), slik som nåværende GPU har? Med andre ord så fungerer det akkurat det samme som om jeg hadde hatt 2 stk av det skjermkortet som jeg allerede har. 

 

 

 

 

 

Problemet med GTA spillene ligger som regel i elendig optimalisering og lite utnyttelse av ytelsen til datamaskinen som brukes , på markedet så er 295 serien svært bra ytelsemessig og med DX12 så vil ytelsen se enda et hopp (gjelder også for Nvidia) , men personlig hadde jeg ikke vurdert å oppgradere nå som spillet er såpass nytt og man ikke helt vet om problemene ligger i dårlig optimalisering hos Nvidia / Amd eller spillprodusenten eller om det er rett og slett mangel på kraftig nok hardware som er problemet.

 

Personlig hadde jeg jekket ned innstillingene noen hakk og koset meg med spillet , så tar man en vurdering om en stund når de første patchene er ute både fra spillprodusenten og Amd / Nvidia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tenker mye har ordnet seg med ytelse i spillet om en måned eller to når drivere har blitt bedre. Så er det også bare en måned eller to til nye NVidia og AMD kort kommer på markedet. Lev med det så lenge, og vent på skattepengene. :)

 

Driverene nå er svært gode. Drivere gjør ikkje mirakler, det er det god nok hardware til gitte settings som gjør ;)

 

Sett ned grafikkinstillingene til det går smooth med den hardwaren man har, så spiller man. Ferdig med saken :D

 

Som sagt, så overklokk cpuen, det hjelper garantert på minimumsfps.

 

 

 

http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test

 

Din cpu er litt dårligere enn 2500k på stock hastighet som sammenlikning...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på underverker når det gjelder drivere. GTAIV ble lansert i 2008, noe som er 7 år siden. GTAV ble utsatt gjentatte ganger, og Rockstar Games har forsøkt å optimalisere spillet så godt som mulig. AMD har også publisert en GTAV optimalisert driver.
 
mackanz er inne på at CPU og RAM også burde ha vært nyere, noe som igjen gjør det meningsløst å vente på neste generasjon GPU som er bedre og dyrere. 

 

Så jeg burde egentlig gå for Sapphire R9 295X2 med 8 GB minne? Dette skjermkortet vil tilsvare 2 nye av det samme skjermkortet som jeg allerede har, og dessuten så vil det kunne utføre instruksene mye fortere pga 2 stk GPU med hver sine 4GB minne. 

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg slår til med "Sapphire R9 295X2 med 8 GB minne" skjermkortet.
 
Har lest litt på det nå, og dette er et skjermkort som er 1 år gammel (lansert 8. April 2014), og det kostet 12.500kr da det var nytt. I Oktober 2014, da lå prisen på over 8.500kr. Nå i April 2015, så koster det 5.990kr. 
 
Jeg tror at denne dårlige ytelsen som jeg har i GTAV skyldes maskinvare begrensninger og spesielt skjermkortet. Det er ikke programvare begrensinger som har hovedskylden her. Hvis jeg skaffer "Sapphire R9 295X2 med 8 GB minne" skjermkortet, så vil jeg garrantert kunne kjøre GTAV stabilt på minimum 30FPS på maksimale grafikkinnstillinger.
 


Exxon, du kommer se liten skillnad med ett nytt skärmkort. Såpass lite skillnad att du kommer bli besviken.
 
Dersom du treffer 100% her, da kan jeg jo som sagt bare returnere skjermkortet tilbake på angrerett. Uansett det er verdt et forsøk. 
 
Noen siste ord før tråden erklæres løst?
Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Jeg fikk spilt GTAO noen timer nå, og jeg har disse nye grafikkinnstillingene nå:

 

Graphics

  • Ignore Suggested Limits: On
  • DirectX Version: DirectX 11
  • Screen Type: Fullscreen
  • Resolution: 1920 x 1080
  • Aspect Ratio: Auto
  • Refresh Rate: 59Hz
  • Output Monitor: 1
  • FXAA: On
  • MSAA: Off
  • VSync: Off
  • Pause Game On Focus Loss: On
  • Population Density: Full
  • Population Variety: Full
  • Distance Scaling: Full
  • Texture Quality: Very High
  • Shader Quality: Very High
  • Shadow Quality: Very High
  • Reflection Quality: Ultra
  • Reflection MSAA: Off
  • Water Quality: Very High
  • Particles Quality: Very High
  • Grass Quality: Ultra
  • Soft Shadows: Softer
  • Post FX: Ultra
  • Motion Blur Strength: Empty
  • In-Game Depth Of Field Effects: On
  • Anisotropic Filtering: X16
  • Ambient Occlusion: High
  • Tesseliation: Very High

Advanced Graphics

  • Long Shadows: Off
  • High Resolution Shadows: Off
  • High Detail Streaming While Flying: Off
  • Extended Distance Scaling: Empty
  • Extended Shadow Distance: Empty

FPS ser ut til å være stabilt på over 30 nå, uavhengig av om jeg kjører luksusbil veldig fort eller flyr Jet veldig fort og veldig nært bakken. Men FPS falt av og til ned til 20, dersom jeg fløy Jet veldig fort og lavt over terrenget ved fjellene, det samme kunne av og til skje med luksusbil ute i naturen.

 

I byen så er FPS stabilt på over 30, og veldig ofte rundt 50-60 med nåværende skjermkort. Nå blir heller ikke opptakene fra Capture Card ødelagt av denne ustabile FPS slik som de gjorde tidligere idag og igår. 

 

Mulig det er nå meningsløst å skifte skjermkort. 

Lenke til kommentar

 

 

Hva tenker dere om dette skjermkortet? http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/amd/sapphire-r9295x28gb/204337.7064/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=204337%2B-%20Sapphire%20R9%20295X2%208GB&utm_campaign=Productfeed

 

Det har 8GB GDDR5 minne, som har en generisk minnehastighet på 5GHz noe som er litt tregere enn nåværende skjermkort, som har 5,2GHz. De beste skjermkortene ligger på rundt 7GHz.

 

Det har en GPU klokkehastighet på ca. 1GHz (1018MHz), noe som er generisk. Nåværende skjermkort har tilsvarende på ca.1GHz (1000MHz). De beste ligger på rundt det samme eller mindre (skjermkort til 12.000kr).

 

Alle sammen støtter UHD oppløsning. Det som gjør dette skjermkortet spesielt er at det har 2 GPU prosessorer, ikke 1 GPU prosessor slik som mitt nåværende skjermkort har. 

 

Kjøpe et AMD skjermkort nå, er epic fail mener jeg. Da må man iallefall vente til neste AMD skjermkort kommer.

 

Tja, økonomisk sett så er det kanskje det, men på en annen side så blir jo markedet bombardert med nye komponenter hele tiden.

 

Exxon, du kommer se liten skillnad med ett nytt skärmkort. Såpass lite skillnad att du kommer bli besviken. Ny cpu, moderkort och kanske minne tillsammans med kortet du har skulle ge dig mer. Ett Z97 moderkort, i7 4790k och 8GB (2X4GB) minne.

 

Du har vell rett, denne PCen er jo 5 år gammel, og det er sikkert flere flaskehalser (CPU og RAM hastighet etc). Men dersom jeg setter grafikkinnstillingene på maksimum i GTAV, da vil det bruke over 4300MB ifølge GTAV, noe som betyr at dette skjermkortet uansett hadde vært utilstrekkelig om jeg hadde hatt den beste prosessoren og de beste minnebrikkene. 

 

At det använder 4300MB minne från pc'n kan jag tro, men att det använder 4300MB av minnet till skärmkortet stämmer inte.

Däremot så är 2GB för lite på skärmkortet, även på 1080p med ultra settings. Ditt kort, GTX 970 och Radeon 290X håller fint så länge du har en cpu som inte flaskhalsar. Se sweclockers genomgång av spelet så förstår du vad vi provar att säga till dig.

Att köpa ett AMD kort i nuläget är ingen bra ide alls.

 

CPU, moderkort och minne skulle bli billigare för dig än om du köper skärmkort, dessutom får du ut mer av det.Både på kort och lång sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva tenker dere om dette skjermkortet? http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/amd/sapphire-r9295x28gb/204337.7064/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=204337%2B-%20Sapphire%20R9%20295X2%208GB&utm_campaign=Productfeed

 

Det har 8GB GDDR5 minne, som har en generisk minnehastighet på 5GHz noe som er litt tregere enn nåværende skjermkort, som har 5,2GHz. De beste skjermkortene ligger på rundt 7GHz.

 

Det har en GPU klokkehastighet på ca. 1GHz (1018MHz), noe som er generisk. Nåværende skjermkort har tilsvarende på ca.1GHz (1000MHz). De beste ligger på rundt det samme eller mindre (skjermkort til 12.000kr).

 

Alle sammen støtter UHD oppløsning. Det som gjør dette skjermkortet spesielt er at det har 2 GPU prosessorer, ikke 1 GPU prosessor slik som mitt nåværende skjermkort har.

Kjøpe et AMD skjermkort nå, er epic fail mener jeg. Da må man iallefall vente til neste AMD skjermkort kommer.

Tja, økonomisk sett så er det kanskje det, men på en annen side så blir jo markedet bombardert med nye komponenter hele tiden.

Exxon, du kommer se liten skillnad med ett nytt skärmkort. Såpass lite skillnad att du kommer bli besviken. Ny cpu, moderkort och kanske minne tillsammans med kortet du har skulle ge dig mer. Ett Z97 moderkort, i7 4790k och 8GB (2X4GB) minne.

Du har vell rett, denne PCen er jo 5 år gammel, og det er sikkert flere flaskehalser (CPU og RAM hastighet etc). Men dersom jeg setter grafikkinnstillingene på maksimum i GTAV, da vil det bruke over 4300MB ifølge GTAV, noe som betyr at dette skjermkortet uansett hadde vært utilstrekkelig om jeg hadde hatt den beste prosessoren og de beste minnebrikkene.

Du skal være litt skrptisk til minnebergeningen i gta5

Lenke til kommentar

At det använder 4300MB minne från pc'n kan jag tro, men att det använder 4300MB av minnet till skärmkortet stämmer inte.

Däremot så är 2GB för lite på skärmkortet, även på 1080p med ultra settings. Ditt kort, GTX 970 och Radeon 290X håller fint så länge du har en cpu som inte flaskhalsar. Se sweclockers genomgång av spelet så förstår du vad vi provar att säga till dig.

Att köpa ett AMD kort i nuläget är ingen bra ide alls.

 

CPU, moderkort och minne skulle bli billigare för dig än om du köper skärmkort, dessutom får du ut mer av det.Både på kort och lång sikt.

 

Jeg mente at det var fra skjermkortet, og jeg skulle til å bevise det nå, men nå med nye drivere og grafikkinnstillingene satt til absolutt maksimum på absolutt alt så bruker spillet 4135MB eksakt av videominnet ifølge GTAV. 

 

Du skal være litt skrptisk til minnebergeningen i gta5

Ja det kan jo gått hende at selve GTAV gir feil informasjon. Poenget mitt var bare å få frem at spillet brukte mer enn 4096MB av videominnet, noe som automatisk gjør skjermkortet til en flaskehals.

Lenke til kommentar

 

At det använder 4300MB minne från pc'n kan jag tro, men att det använder 4300MB av minnet till skärmkortet stämmer inte.

Däremot så är 2GB för lite på skärmkortet, även på 1080p med ultra settings. Ditt kort, GTX 970 och Radeon 290X håller fint så länge du har en cpu som inte flaskhalsar. Se sweclockers genomgång av spelet så förstår du vad vi provar att säga till dig.

Att köpa ett AMD kort i nuläget är ingen bra ide alls.

 

CPU, moderkort och minne skulle bli billigare för dig än om du köper skärmkort, dessutom får du ut mer av det.Både på kort och lång sikt.

Jeg mente at det var fra skjermkortet, og jeg skulle til å bevise det nå, men nå med nye drivere og grafikkinnstillingene satt til absolutt maksimum på absolutt alt så bruker spillet 4135MB eksakt av videominnet ifølge GTAV.

 

Du skal være litt skrptisk til minnebergeningen i gta5

Ja det kan jo gått hende at selve GTAV gir feil informasjon. Poenget mitt var bare å få frem at spillet brukte mer enn 4096MB av videominnet, noe som automatisk gjør skjermkortet til en flaskehals.
Det er poenget den gjør det ikke den viser feil!
Lenke til kommentar

Hvis du er 100% sikker på at den viser feil så stemmer det sikkert, men uansett så klarer ikke dette skjermkortet å kjøre GTAV på 60FPS stabilt med de grafikkinnstillingene oppgitt i innlegg 27 whatsoever.

 

Det er også veldig ustabilt på 30FPS tilogmed. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

jeg har funnet ut at beregningen til gta5 viser ganske riktig hos meg hvertfall (sett på hva max på gta 5 sier samt hva gpu-z på ekstra skjermen sier så er de tålig i nærheten av hverandre)

 

Det var slikt jeg også tenkte, at den beregningen hos GTAV er ganske representativt. 

 

Når man har dårlig ytelse i spill, så hjelper det ikke å skylde på andre ting som programvare (dårlige drivere, dårlig optimalisert etc). Det er bare til å innse at det er en selv som er problemet med dårlig maskinvare. 

Lenke til kommentar

^^

Det har m drivere og si sjekk selv med afterburner

Jeg tror ikke det er driveren til skjermkortet og GTAV som er elendig optimalisert som forårsaker denne dårlige ytelsen som jeg opplever med GTAV.

 

 

Kjører du standard klokk på CPU? Overklokk den først, så ser du om du blir fornøyd med ytelsen før du kjøper noe nytt.

Jeg har ikke overklokket CPU, og det er kanskje ikke så lurt å blodklokke denne prosessoren, med tanke på nåværende kjølekapasitet, samt alder på prosessoren.

 

Mere cpu

 

Det er jo mulig at prosessoren er med å på bremse ytelsen litt, men den har ikke i nærheten stått på 100% belastning, og det samme gjelder systemminnet. 

 

Den beste måten er nok å bare å teste dette skjermkortet: https://www.komplett.no/xfx-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814511

 

Da kan jeg se reell ytelses forbedring i praksis som faktisk er "virkeligheten" og ikke bare teori, noe som bare er "tiltenkt". Dersom ytelses forbedringen er minimal eller ikke eksisterende så kan jeg jo bare sende den i retur, og gå tilbake til nåværende skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...