Gå til innhold

Nytt skjermkort? Sliter med ytelse i GTAV.

Anbefalte innlegg

Velkommen,

Jeg har omfattende ytelsesproblemer i GTAV. Problemet er at FPS faller veldig ofte ned til 15 når jeg kjører luksusbil veldig fort eller når jeg flyr Jet veldig fort og veldig nær bakken. Gjennomsnitts FPS ser ut til å være 20 total. Den er veldig ofte rundt 30, og i sjeldne tilfeller oppe i 59FPS. Dette er i oppløsningen 1920x1080.

Spoiler inneholder bilder av grafikkinnstillingene i GTAV. Det er ikke aktuelt å redusere grafikkinnstillingene.

24goc9h.jpg

3588krp.jpg

1ih37q.jpg242saz4.jpg

Systemkonfigurasjon:

CPU: Intel Core i7 975 Extreme Edition (3,33Ghz)

RAM: 12GB DDR3 (1866Mhz)

GPU: Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"

PSU: Corsair HX 750W

Hovedkort: Gigabyte GA-X58A-UD7

Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64bit

Kabinett: Antec P183 Advanced Midi Tower

Hva er best å gjøre her? Skjermkortet ble kjøpt i juli 2014, hvor den erstattet mitt gamle skjermkort "HIS Radeon HD 5970".

Bør jeg skifte ut skjermkortet eller burde jeg kjøpe et identisk skjermkort slik at jeg får en multi-GPU løsning?

Takker for alle innspill:)

Exxon Valdez

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Jeg ser nesten ikke noe i veien med pc komponentene dine, de er veldig gode.

Jeg forstår du kan få følelsen av at "pcen ikke er bra nok" når det kommer lags..

Jeg har også ganske sprek pc, men jeg tror problemet ligger på Advanced Graphics.

Denne Distance Scaling og Shadow Distance er drepen for selv de høyest spekkede PCer.

Vi har ganske like specs bare at jeg har litt overclock på CPUen og har MSI GTX 970 4GB med max overclock.

Min greier heller ikke lagfritt. Prøv en runde med Advanced Graphics på default, så tror jeg du blir mer fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at spillet er så "buggy" at jeg ikke klarer mer enn for eksempel 20 FPS med de grafikkinnstillingene når jeg bare går på fortauet.  

Jeg tror at mitt skjermkort er utilstrekkelig for å kunne kjøre dette spillet tilstrekkelig. Det må være skjermkortet som er flaskehalsen her, jeg har ikke sett at denne datamaskinen har brukt 100% av CPU eller RAM. Den ligger typisk rundt 50-60%. 

Det ser ut til at det ikke er plass til enda et skjermkort i kabinnettet, kjølingen på enden av skjermkortet vil kollidere i kabinettet, dersom det settes inn i PCI 16x spor under nåværende skjermkort.

Dette betyr at dersom jeg skal ha et nytt skjermkort så må det nåværende skjermkortet ut. 

Hvilket nytt skjermkort anbefaler dere som kan garantere meg minimum STABILE 30fps?

Jeg har egentlig ikke råd til et nytt skjermkort, men jeg tar meg råd.

Glemte å nevne at jeg prøvde meg på Advanced Graphics på default, men FPS er forsatt nede i 20 når jeg flyr Jet i lav høyde. 

Edit: Oppdatert

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Minnemengden er lav på alle kortene nå, vent på 8 gb kort, kommer med 4k kortene nå.

Her er det jo et greit skjermkort med 8GB Video minne, samt at det støtter UHD oppløsning. Dette ser ut som om det er "storebroren" til mitt nåværende skjermkort. 

Kan dette være noe?

https://www.komplett.no/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-8gb-oc/835337#!tab:extra

Jeg prøvde nå med Graphics og Advanced Graphics på default, og det så like dårlig ut som på Xbox 360. Det var ihvertfall stabile 59FPS. Jeg tror vi må oppdatere skjermkortet:)

Edit: Oppdatert

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Du har maxet alle innstillinger, noe jeg tipper krever minst 980 SLI for å kjøre stabilt på 60fps, med andre ord må du investere 10 000+ kr i skjermkort.

Skal du ha stabilt 60 fps med 290 må du skru ned advanced graphics, og fjerne ultra-innstillingene(grass ultra er svært krevende). At du ikke er fornøyd for stå på din egen regning, men det ser fortsatt berde ut enn ps4- og X1-versjonene.

Lenke til kommentar

Jeg har testet en del med Advanced Graphics på default, mens Graphic er fortsatt stilt inn slik som på de 3 første bildene i spoiler i første innlegg. Det er betydelig bedre ytelse i spillet og enkelte ganger så jeg 70 fps, og når jeg respawned så så jeg 255 FPS i den svarte skjermen. Jeg har ikke sett slike tall før med dette skjermkortet.

Uansett, så er vi fortsatt interessert i å oppdatere skjermkortet nå som vi er i gang med denne tråden.

Lenke til kommentar

Jag tror det är din cpu som är flaskhalsen. Med dagens cpu ska du kunna köra 1440p på high med det skärmkortet.

Spelet ser ut att vara väldigt cpu biased. 4790k tror jag är golden i detta spel. Sett ill ekonomi/prestanda. Quad, Hyperthreading och hög frekvens (4.2 ghz ++)

http://www.sweclockers.com/artikel/20336-snabbtest-grafik-och-processorprestanda-i-grand-theft-auto-v/5#pagehead

Endret av mackanz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skjønner jeg ikke noe av Exxon, jeg klarer med full settings på min utenom som sagt extra Distance en stabil 60fps i 1080p.

Juster litt på grafikkdriverne dine, jeg hadde i min men det var nvidia ikke amd da, noe som het lås LOD, da var det slik som problem som du beskrev, men etter jeg satte til "3d programmet styrer innstillingen" ble alt superb

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om dette skjermkortet? http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/amd/sapphire-r9295x28gb/204337.7064/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=204337%2B-%20Sapphire%20R9%20295X2%208GB&utm_campaign=Productfeed

Det har 8GB GDDR5 minne, som har en generisk minnehastighet på 5GHz noe som er litt tregere enn nåværende skjermkort, som har 5,2GHz. De beste skjermkortene ligger på rundt 7GHz.

Det har en GPU klokkehastighet på ca. 1GHz (1018MHz), noe som er generisk. Nåværende skjermkort har tilsvarende på ca.1GHz (1000MHz). De beste ligger på rundt det samme eller mindre (skjermkort til 12.000kr).

Alle sammen støtter UHD oppløsning. Det som gjør dette skjermkortet spesielt er at det har 2 GPU prosessorer, ikke 1 GPU prosessor slik som mitt nåværende skjermkort har. 

Lenke til kommentar

Skru av alt av MSAA og fx AA

Deretter så bruker du dette programmet for å fjerne AMD driveren:

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Så installerer du den nyeste driveren:

http://www.guru3d.com/files-details/amd-catalyst-15-4-beta-download.html

Gta liker godt høy cpufrekvens, så så opp cpuen til 4200mhz+, det hjelper også.

Hva med å sette grafikken på high først, for deretter øke litt etter litt helt til det begynner å lugge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om dette skjermkortet? http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/amd/sapphire-r9295x28gb/204337.7064/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=204337%2B-%20Sapphire%20R9%20295X2%208GB&utm_campaign=Productfeed

Det har 8GB GDDR5 minne, som har en generisk minnehastighet på 5GHz noe som er litt tregere enn nåværende skjermkort, som har 5,2GHz. De beste skjermkortene ligger på rundt 7GHz.

Det har en GPU klokkehastighet på ca. 1GHz (1018MHz), noe som er generisk. Nåværende skjermkort har tilsvarende på ca.1GHz (1000MHz). De beste ligger på rundt det samme eller mindre (skjermkort til 12.000kr).

Alle sammen støtter UHD oppløsning. Det som gjør dette skjermkortet spesielt er at det har 2 GPU prosessorer, ikke 1 GPU prosessor slik som mitt nåværende skjermkort har. 

Kjøpe et AMD skjermkort nå, er epic fail mener jeg. Da må man iallefall vente til neste AMD skjermkort kommer.

Lenke til kommentar

Skru av alt av MSAA og fx AA

Deretter så bruker du dette programmet for å fjerne AMD driveren:

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Så installerer du den nyeste driveren:

http://www.guru3d.com/files-details/amd-catalyst-15-4-beta-download.html

Gta liker godt høy cpufrekvens, så så opp cpuen til 4200mhz+, det hjelper også.

Hva med å sette grafikken på high først, for deretter øke litt etter litt helt til det begynner å lugge?

Jeg har allerede oppdatert til nyeste driver som er optimalisert for GTAV. Det var mye verre før jeg oppdaterte, det kan du lese her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1651447&page=16&do=findComment&comment=22454608

Du vil egentlig få 2x 4Gb per Gpu der , så nei , ikke akkurat en oppgradering fra det du har nå.

Hvorfor avventer du ikke litt med oppgradering , det ryktes at Nvidia er klar med noen nye kort og at Amd nå snart kommer med sin nye serie , da kan det bli spennende å oppgradere.

Jeg var redd for det, men 2x GPU med hver sine 4GB GDDR5 minne (8GB totalt) er vel bedre enn bare 1x GPU med 4GB GDDR5 minne (4GB totalt), slik som nåværende GPU har? Med andre ord så fungerer det akkurat det samme som om jeg hadde hatt 2 stk av det skjermkortet som jeg allerede har. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Kjøpe et AMD skjermkort nå, er epic fail mener jeg. Da må man iallefall vente til neste AMD skjermkort kommer.

Tja, økonomisk sett så er det kanskje det, men på en annen side så blir jo markedet bombardert med nye komponenter hele tiden.

Exxon, du kommer se liten skillnad med ett nytt skärmkort. Såpass lite skillnad att du kommer bli besviken. Ny cpu, moderkort och kanske minne tillsammans med kortet du har skulle ge dig mer. Ett Z97 moderkort, i7 4790k och 8GB (2X4GB) minne.

Du har vell rett, denne PCen er jo 5 år gammel, og det er sikkert flere flaskehalser (CPU og RAM hastighet etc). Men dersom jeg setter grafikkinnstillingene på maksimum i GTAV, da vil det bruke over 4300MB ifølge GTAV, noe som betyr at dette skjermkortet uansett hadde vært utilstrekkelig om jeg hadde hatt den beste prosessoren og de beste minnebrikkene. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Jeg tenker mye har ordnet seg med ytelse i spillet om en måned eller to når drivere har blitt bedre. Så er det også bare en måned eller to til nye NVidia og AMD kort kommer på markedet. Lev med det så lenge, og vent på skattepengene. :)

Driverene nå er svært gode. Drivere gjør ikkje mirakler, det er det god nok hardware til gitte settings som gjør ;)

Sett ned grafikkinstillingene til det går smooth med den hardwaren man har, så spiller man. Ferdig med saken :D

Som sagt, så overklokk cpuen, det hjelper garantert på minimumsfps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...