Gå til innhold

noen som har erfaring fra taekwondo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg anbefaler deg er å gjøre en research på den kampsporten du har tenkt å begynne med.

 

Som du sikkert skjønner om taekwondo så er dette sikkert 90% spark og 10% slag.

Er dette noe som interesserer deg? Eller hva er du egentlig ute etter å lære og som interesserer deg?

 

Hvis du allerede har bestemt deg sier jeg bare kjør på, hvis ikke tenk litt etter hva du egentlig ønsker å oppnå.

Jeg syns selv taekwondo virker kult men gikk på tradisjonell karate istedet.

 

For å oppsummere det enkelt:

 

-Taekwondo: Nesten all trening er spark og teknikker som skal trenes på innen spark. Lite slag.

Kan være egnet som selvforsvar men en del erfaring kreves da ettersom f.ex MMA utøver lett kan overraske en som ikke er vant til å sloss på bakken. En del konkurranse med beskyttelsesutstyr. Kan være effektivt om man vet akkurat hva man gjør.

 

-Karate: Litt av alt. Slag, spark, forsvarsteknikker, disiplinell trening, kast, nedleggsgrep, innøvde slossmønstre.

Du vil bli trent fysisk og psykisk av lederen din. Det vil være mye fokus på å gjøre slag og spark så perfekt utført som mulig for å få mest mulig kraft ut av teknikken. Egner seg godt for å lære seg selvforsvar da man ikke bare lærer gode selvforsvarsteknikker men også får en annen mentalitet psykisk. Ikke så mye konkurranse før man er svart belte, og ofte ikke noe beskyttelsesutstyr. Tradisjoner er til for å holdes i Karate. 

 

-Kickboxing: Utrolig effektivt og man har få kampsporter som kan lære en nybegynner fort å bli en fighting-machine med riktig god vilje på plass. Egner seg også ganske godt som selvforsvar. Lite eller null fokus på forsvarsteknikker som nedlegg eller grep dessverre. Mye konkurranse som man må tåle og få en del slag og spark gjerne i skallen eller andre steder, heldigvis har man godt med beskyttelsesutstyr og ett lite pluss av å ta imot alt dette er at man blir vant til en slosskamp mer enn de som ikke øver på denne måten.

 

-Krav Maga: Kampsport utviklet av det Israelske militæret. Vet ikke kjempemye om det, men sies å være mest "bang-for-buck" når det kommer til å bare lære selvforsvar. De har utrolig gode teknikker som overrasker enhver, og selvom det kanskje ikke er så mye fokus på slag og spark, så kan visse grep og triks av denne arten være mer enn nok for å kunne god selvforsvar. Veldig effektivt.

 

-MMA: Blandet kampsport og erfaring hentet fra mange forskjellige kampsporter, Kick-Boxing, Muay-Thai, Karate, Jiu-Jitsu, Sambo, listen er lang men blandingen av alle de nevnte utgjør typisk MMA. Dette er en av de mest populære sportene i USA for øyeblikket og flere steder i verden. Det er utrolig effektivt og egner seg fantastisk godt til selvforsvar, problemet er at man ikke lærer noe om mentalitet og disiplin, man kjører samme type trening som ved kick-boxing, så dette kan bli ett problem hvis man har en "trigger-happy trigger for violence". I Norge er MMA konkurranse ulovlig men MMA trening er lov. Hvis man har ett behersket sinn og ett ønske om å trene hardt kan man nå langt med MMA da man lærer mye lærerikt innenfor kampsport og derfor er det såpass populært i dag.

 

Så der har du det, litt av hva jeg vet om de forskjellige, som sagt du bør bare ta en kjapp vurdering over hva du ønsker å oppnå.

Jeg reagerte når du skrev det så enkelt som at du "Vil lære taekwondo for å lære selvforsvar".

Taekwondo er ikke selvforsvar selvom det kan brukes til det. Taekwondo er en kampsport og en konkurransesport. Lite selvforsvarsfokus i bildet.

 

Slik jeg ser det ønsker du å lære selvforsvar, og da ville jeg tro at enten Karate eller MMA vil være beste valget for deg.

Lykke til videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er viktig å utdype at det finnes forskjellige stilarter av karate og disse varierer nok til at de fortjener å bli skilt fra hverandre.

 

Ikke helt sikker på hvordan du kan nevne Krav-maga  og likevel fremheve karate og MMA som beste valget for en som vil lære seg selvforsvar

Endret av technicality
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige veier å gå innenfor Tae Kwon Do også.

 

Jeg ville ikke begynt på noe i dag, med mindre jeg var helfrelst, uten å ha gjort meg kjent med Jiu Jitsu (vanlig eller brasiliansk), Judo og kanskje tilogmed Wing Chun.

 

Til selvforsvar vil jeg si at de grenene er best egnet.

Lenke til kommentar

Tror det er viktig å utdype at det finnes forskjellige stilarter av karate og disse varierer nok til at de fortjener å bli skilt fra hverandre.

 

Ikke helt sikker på hvordan du kan nevne Krav-maga  og likevel fremheve karate og MMA som beste valget for en som vil lære seg selvforsvar

 

Lett, fordi TS ser ut til å ønske opprinnelig å begynne med Taekwondo som inneholder en del spark, Krav-Maga inneholder ikke mye/ingenting av slag og spark, for å få en bra blanding av alt sammen anbefalte jeg derfor veldig enkelt Karate eller MMA da de har litt av alt. Så ikke komme her å være tøff i det trynet ditt når du ikke greier å se helheten engang.

Lenke til kommentar

 

Tror det er viktig å utdype at det finnes forskjellige stilarter av karate og disse varierer nok til at de fortjener å bli skilt fra hverandre.

 

Ikke helt sikker på hvordan du kan nevne Krav-maga  og likevel fremheve karate og MMA som beste valget for en som vil lære seg selvforsvar

 

Lett, fordi TS ser ut til å ønske opprinnelig å begynne med Taekwondo som inneholder en del spark, Krav-Maga inneholder ikke mye/ingenting av slag og spark, for å få en bra blanding av alt sammen anbefalte jeg derfor veldig enkelt Karate eller MMA da de har litt av alt. Så ikke komme her å være tøff i det trynet ditt når du ikke greier å se helheten engang.

 

 

 

Ehm... Å tøffe seg på nettet blir som å brøle til en løve på tv...Meningsløst... Noe jeg ikke har noe behov for å gjøre, er fornøyd med trynet mitt jeg, trist at du ikke likte det da  :hm:

Helheten av TS sin post ja, men hvor egnet MMA eller for eksempel shotokan karate er i en selvforsvarssituasjon, kan diskuteres.

 

Hva sier du til at du går tilbake til mekking på bimmern din og jeg reflekterer over hva eksakt som gjør trynet mitt så tøft  :ninja:

Lenke til kommentar

Så kampsport og selvforsvar er to forskjellige ting?

 

Ja og nei, har ikke tiden til å definere dette selv i skrivende øyeblikk, så jeg låner det fra en annen side (håper forfatter ikke protesterer)

 

 

 

Forskjell mellom Krav Maga og kampsport

Et slag er et slag og et spark er et spark. Men den største forskjellen er at kampsport er nettopp det – en sport. Her er man vant til regler og ordnede forhold. Selvforsvar har ingenting med idrett å gjøre - det er ingen kampkunst. Det krever en helt annen mentalitet og tankegang. Her finnes det ingen regler, og man trener bevisst på teknikker som ikke er lovlige i en idrett.

Treningen foregår ofte i realistiske omgivelser, og under stress. Dette for å skape en forståelse av hvordan kroppen reagerer når den føler seg truet. Forskning viser at det skjer over 130 målbare endringer i kroppen i en situasjon hvor man er virkelig stresset. Blant annet dumpes kjemikaliet adrenalin i blodet.

Disse endringene påvirker blant annet motorikk, puls, syn, hørsel og logisk tenkning. Det nytter ikke å kunne slå eller sparke om man ikke har kjent på disse fenomenene, og gjenkjenner dem. Da vil man raskt oppdage at kroppen ikke lystrer og at gamle kunster er borte.

kilde: http://www.vestnesnk.com/node/9

 

 

Dette gir iallefall en liten vinkling på forskjellen

Endret av technicality
Lenke til kommentar

 

Piece of cake?

 

 

Huh ?

 

 

Du har en lang vei å gå. Første du bør begynne med er å ikke kritisere andres innspill. For det andre BMWen min har ingenting med dette å gjøre, ikke dra urelevante ting inn. Karate eller MMA vil gjøre mer enn bra nok for han her, Taekwondo for den saks skyld også er han fast bestemt, prøvde bare å være åpen for at om TS leser andre typer kampsport ville han kanskje like og foretrekke disse om det egentlig er noe annet han er ute etter. Krav Maga er sikkert fint, men det er ikke alt. MMA eller Karate lærer han mer enn nok å forsvare seg selv. Skjerp deg. Er det noe annet du ville klage på ang. meg så bare si ifra, jeg er her.

 

Til deg TS. Søk litt rundt på Karate, Jiu Jitsu, Taekwondo, MMA, Kick-Boxing, eller fler.. se hvilken du føler er mest interessant for deg.

Kanskje du allerede har bestemt deg. Jeg pleier å anbefale å gjøre dette først fordi som personlig trener har jeg erfaring av at skal man begynne med noe er første steget å finne noe man liker å gjøre, da er man mye mer motivert og vil like det man holder på med. F.ex det nytter lite å egentlig være godt egnet for Karate mens man vil raskt komme igang med kick-boxing fordi man raskt vil lære å banke noen for å ta hevn f.ex. Etter å ha trent Karate i flere år nå så er dette det beste tipset jeg kan gi.

Du sier du har "tenkt å starte med Taekwondo for å lære selvforsvar," men tenk litt etter, hva er egentlig Taekwondo? Er det det du egentlig vil? Kan det være noe annet som er bedre egnet for meg som jeg finner mer interessant? Når du har svaret så sikter du deg inn på det ;)

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

 

 

 

......

Du har en lang vei å gå. Første du bør begynne med er å ikke kritisere andres innspill. For det andre BMWen min har ingenting med dette å gjøre, ikke dra urelevante ting inn. Karate eller MMA vil gjøre mer enn bra nok for han her, Taekwondo for den saks skyld også er han fast bestemt, prøvde bare å være åpen for at om TS leser andre typer kampsport ville han kanskje like og foretrekke disse om det egentlig er noe annet han er ute etter. Krav Maga er sikkert fint, men det er ikke alt. MMA eller Karate lærer han mer enn nok å forsvare seg selv. Skjerp deg. Er det noe annet du ville klage på ang. meg så bare si ifra, jeg er her.

 

Ingen som kritiserte eller rakket ned på deg, Hvis du ikke klarte å skjønne hvordan bmw'en din havnet oppi dette så lar vi det ligge. Forskjellige meninger er det lov å ha, Tok du det så personlig så får du ha meg unnskyldt. Jeg har null interesse av å bruke mer tid på den idiotiske og meningsløse krangelen "karate/mma selvforsvar eller ikke ?"

Så da setter jeg en halv strek i dette...og håper virkelig du setter din halve strek så vi kan bli ferdig med det.

Og om det er en seier du vil ha, all yours...

Endret av technicality
Lenke til kommentar

tae kwon do er piss... gjorde som regel ingenting annet enn å slå og sparke rundt i luften.
læreren sto og preikte om disiplin og viljestyrke mens han korrigerte de minste ting på oss, slo vi 3cm høyere enn det vi skulle, så pauset han hele gruppen til han hadde korrigert det.

slå-spark-snu seg, slå-spark-snu seg. og gjenta,,, drittkjedelig.

Lenke til kommentar

Har selv drevet med Taekwondo, og syntes det var fin trening, dog stiller jeg meg tvilende til nytteverdien om noen angriper deg på gata. Som selvforsvar fungerer det bra i teorien, men de fleste klubber i Norge trener kun idrettsversjonen, hvor det er mye terping på mønstre og teknikk, og veldig lite matnyttig "slåssing". Det blir nevnt at det ikke er noe særlig med slag, men det kommer litt an på hvilken gren av taekwondo du trener. ITF-taekwondo (International Taekwondo Federation) har omtrent like mye slag og spark, mens WTF-taekwondo (World TF) visstnok har mye spark og lite slag. Jeg har kun trent ITF, så kan ikke bekrefte sistnevnte.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har tenkt å starte med taekwondo for å lære meg selvforsvar, noen som kan gi meg en dytt?

 

tae kwon do er dårlig til selvforsvar vil jeg si, alt for akrobatisk ... jeg har selv trent det, det er mye høye spark, flying kick osv.. Ting du aldri bruker i reelt selvforsvar, med mindre du er ekstremt god. Derfor er tae kwon do noe du kan regne med å trene 5 år eller mer før du virkelig kan begynne å bruke det.

 

dessuten spørs det hvor gammel du er, yngre gutter og jenter/kvinner er mer fleksible (pga mykere muskulatur) enn menn, så de lærer seg å sparke raskere.. Er du en mann på 30 år som aldri har tøyd ut, ville jeg aldri startet på det.

 

Så er det for selvforsvar hadde jeg heller sett meg ut etter noe annet, enten ji jutsu, thai/kickboksing, tradisjonell boksing, karate eller krav maga, som etter hva jeg vet virker litt mer praktisk. Spørs jo også hva du gjør, dørvakter eller politi liker f.eks judo eller ji jutsu så de lærer seg å slå/sparke minimalt om de må bruke fysisk makt i jobben, da handler det mer om å få kontroll over en person. Vil du forsvare deg mot fler og komme deg vekk raskest mulig, som er mer sannsynlig for folk flest siden normalen hva gjelder slagsmål i dag etter hva jeg har sett er fler mot 1, er noe som er mer orientert mot slag og spark bedre, som en form for boksing eller karate. Krav maga har litt av begge deler men er lagd for å gjøre deg så god som mulig på kortest mulig tid.

Endret av medforuten
Lenke til kommentar

tae kwon do er piss... gjorde som regel ingenting annet enn å slå og sparke rundt i luften.

læreren sto og preikte om disiplin og viljestyrke mens han korrigerte de minste ting på oss, slo vi 3cm høyere enn det vi skulle, så pauset han hele gruppen til han hadde korrigert det.

 

slå-spark-snu seg, slå-spark-snu seg. og gjenta,,, drittkjedelig.

 

vel, det har sin nytte å ha presisjonen inne, etter at du har trent det i 10 år. Det er det det handler om, tae kwon do er så og si verdiløst i starten, all den "pyntinga" kommer til sin nytte når du kommer opp på proff-nivå. Men dit er det få som går, og å trene en sport i 5-10 år før jeg får utbytte av det gidder ivertfall ikke jeg.

 

Så ellers er jeg enig i det som blir sagt her, at tae kwon do er et dårlig valg, og kanskje det siste jeg hadde valgt.

Lenke til kommentar
Det aller beste selvforsvar er å unngå farlige situasjoner. Her gjelder blant annet å gjøre det man kan for ikke å fremstå som et lett eller lukrativt bytte med tanke på hvor man ferdes, kroppsholdning, oppmerksomhet og synlige verdier.

 

Om man så havner i en situasjon likevel, som selvsagt kan skje, er det aller beste valget å komme seg unna uten at det blir fysisk.

 

Først når dette ikke er mulig, vil behovet for fysisk selvforsvar komme inn. Uavhengig av hva man trener, er den største utfordringen at man ikke vet hvordan kroppen reagerer når det blir alvor. Treningssituasjoner kan lages så realistiske som mulig, men det vil aldri være helt det samme.

 

Fordelen med å ha selvforsvarstrening blir da at om man ikke fryser helt, så har man konkrete ting man kan prøve. Har man trent lenge, vil disse teknikkene gjerne sitte i kroppen, slik at man reagerer instinktivt uten å tenke over det. I tillegg har man overraskelsesmomentet på sin side. Dessuten kan man trene seg opp til å tåle smerte slik at man ikke blir helt satt ut om man får seg en smell.

 

Det er også viktig å huske på at i en slik situasjon finnes det ikke regler. I henhold til norsk lov skal et forsvar stå i forhold til angrepet, så å brekke armene til en som knuffer litt i drosjekøen vil gjerne ende opp med at den som «forsvarte» seg må stå til ansvar. Men gitt at situasjonen er virkelig alvorlig, så er det ingen dommer som vil stoppe kampen dersom noen slåss skittent. 

 

Taekwondo i Norge er normalt tilknyttet enten ITF/NTN eller WTF:

 

WTF er det som benyttes i de olympiske leker. Treningen består av mye mer enn spark, men i kamp er spark hovedfokuset. Man har for eksempel bare lov til å bruke fotteknikker mot hodet. Mot kroppen kan man bruke knyttneveteknikker og spark, men bare på de deler som dekkes av vesten. I tillegg blir man høyere belønnet for spark med 180 graders rotasjon eller mer, og for spark mot hodet. Aller mest får man for turning kick mot hodet.

 

Sparring i ITF/NTN har svært spesifikke treffområder: Hodet fra pannen til haken, og mellom ørene, og fronten av kroppen fra halsen til navlen, og fra armhulene og ned til livet. Alt annet er forbudt å treffe. For håndteknikker (med og uten hopp) får man ett poeng. Om man bruker fotteknikker blir man belønnet med flere poeng, og aller mest får man for fotteknikker mot høyt mål.

 

Det brukes også beskyttelsesutstyr i konkurranser. Med andre ord er kampsituasjon i konkurranse svært forskjellig fra det man må forvente å møte i en selvforsvarssituasjon. Selvsagt vil man ha en fordel av å kunne utføre teknikkene med kraft og presisjon i tillegg til at man har noe erfarig fra en kampsituasjon (om enn annerledes). Likevel er det slik at mange kampsporter i dag er først og fremst sport, og ikke praktisk selvforsvar selv om det kan brukes slik i noen sammehenger.

 

Om man først og fremst er ute etter å lære selvforsvar, er jeg enig med de som har nevnt blant annet Krav Maga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...