Mannen med ljåen Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Mulig jeg banner i kirken nå, men jeg holder på med en Tempo moped fra femtitallet, og den har ei glødepære i frontlyset. Jeg leker med tanken på å sette inn noen LED-greier. Planen er å la alt være 100% originalt, men hvis det ikke er mulig, vurderer jeg alternativene. Mopeden har en dynamo som lager strøm til frontlys, baklys og horn så lenge motoren sviver. Dersom dynamoen virker, så bruker jeg den. Men hvis den ikke kan reddes, kan jeg da drive det elektriske anlegget med noen 18650-batterier? Jeg må da bare passe på å holde disse oppladet før hver tur, akkurat som på en trøsykkel med batterilys. Hvis alt skal drives av batterier, så må jeg spare på strømmen. LED er et alternativ, men det er neppe tillatt å sette inn ei Ebaypære med samme sokkel. Må muligens skaffe en reflektor som er tilpasset LED-pære. Er det mulig at det finner LED oppgraderingskit til gammel MC, eller er det like strengt som på bil? Planen er å holde seg innenfor loven, men jeg vet ikke hva loven sier om disse tingene. Jeg har ikke egentlig bruk for bedre lys, da mopeden helst skal være original, og bare skal brukes på godværsdager i sollys uansett. Endret 16. april 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Hvis du skal bruke LED så bør du koble via likeretter og kondensator. Tempoene har vekselstrømsdynamo uten likeretter. Hvis ikke bør det i teorien gå an å bruke batterier. LFP-batterier (LiFePo4) er fine da de er direkte kompatible med 6 og 12V-anlegg. (2S for 6V og 4S for 12V). Har bytta til LFP på min motorsykkel. De koster litt men varer lenge. Og er mye tryggere enn LiPo og Li-Ion (og bly/syre). Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Takk for tips. Ang. vekselstrøm: Dette er jeg klar over. Hvis jeg er nødt til å likerette, så bygger jeg det i en fei. Spørsmålet er lovligheten, og tilgjengeligheten av lovlige erstatningsdeler. Om jeg husker riktig, er den gamle reflektoren knust eller rustet. Jeg er også usikker på tilstanden til speedometeret, altså selve "klokka" med kilometerteller. Er det godtatt å kjøpe en ny klokke som passer, koble den til drillen, og "kjøre" helt til den viser riktig kilometerstand? Mulig jeg må ha nytt instrument, men jeg vil gjerne beholde kilometerstanden til bestefar. Altså, det motsatte av bilselgernes vanlige triks. Hvordan er ledningsnettet? Er ramma jordet, og en enleder går til horn, fremlys og baklys? Eller er ikke ramma en del av kretsen, og alt det elektriske trenger to ledninger? Hva slags ledning er fornuftig å bruke? Jo mer jeg forsker, dess mindre originaldeler finner jeg. Setet er visst fra en Puch. Endret 16. april 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå