Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

De fleste nordmenn vil faktisk ta inn så mange flyktninger, ref. meningsmålinger.

 

Ja. Aksepten er faktisk stigende, fra litt over halvparten på forsommeren til 63% idag.

 

post-52698-0-31332400-1441179661_thumb.png

 

Edit: KIlde: BT (Respons)

Det er forresten umulig å hjelpe 40 millioner syrere uansett hva vi gjør, det finnes knapt 20 millioner.

 

Han tok vel høyde for den "hodeløse ynglingen" de angivelig driver med, ref. en post på forrige side...  :wee:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dessuten er jeg veldig lite interessert i Svenske, Franske, Tyske og Engelske tilstander i Norge. 

 

 

Det er stor forskjell på tilstandene i Sverige, Frankrike, Tyskland og England. Hemmeligheten bak å unngå det samme i Norge er å forstå hva de forskjellene er, og innrette vår bosettings- og integreringspolitikk deretter.

 

Geir :)

 

 

 

Dette er jeg enig i, problemet ligger i at mange som kommer hit ikke blir integrert - det er vi som blir integrert. 

Det er umulig å fordele innvandrere rundt i landet siden de samler seg i de samme kommunene.

 

Foreldre sender barna sine tilbake til avreiselandet for å gå på skole slik at de ikke skal bli fornorsket eller lære norsk.

Tvangsekteskap, eller legalisert voldtekt. 

Ghettoer - myndighetene kan fordele mennesker rundt i landet men de flytter til de samme områdene likevel.

Søndre Nordstrand har en befolkning på 36000. Nordmenn er minoritet

 

Organisert kriminalitet og menneskehandel, f.eks. Lime-nettverket som ble slått ned på av et tverrfaglig team på 200 etterforskere og spesialister om jeg husker riktig.

Slik jeg har forstått det så fungerer det med at utenlandske leger systematisk gir ut sykemeldinger, folk blir ansatt og så sykemeldt mens nettverket kasserer inn sykepenger.

Det er naivt å tro at noe tilsvarende ikke skjer med diverse kebab-kjøkken.

 

Med tanke på at vi ikke straffer kriminelle men gir de verdens beste behandling så fungerer vi som en magnet på kriminalitet.

 

Vi har et fint land, men jeg ser ikke på det som usannsynlig at jeg flytter til roligere og varmere strøk i min levetid.

 

 

 

Geir, Den meningsmålingen er lite verdt. Hadde nordmenn i Groruddalen blitt spurt ville nesten alle sagt nei.

Noen ganger lurer jeg på om det å leve et langt liv gjør en visere, eller om det gjør en ute av stand til å tenke selv uten å se hvilke meninger som pushes i avisene.

Det er veldig spesielt å se en slik "meningsmåling" utført av BT.no og konkludere med at aksepten er stigende.

Jeg blir mer og mer sikker på at du ikke jobber i politiet eller tett på problemer knyttet til feilslått innvandring, du må ha det ganske langt på avstand for å tro det du skriver.

Prøv å bo et år i Søndre Nordstrand, så skjønner du hvorfor nordmenn flykter fra stedet. Det er ikke fordi nordmenn som flyttet til Søndre Nordstrand for lenge siden er tilfeldigvis er dumme og/eller rasistiske.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Som noen som ikke bor i Norge, vet jeg ikke hvordan jeg burde reagere mot denne avgjørelsen. Jeg tenker de fleste nordmenn ikke vil at Norge mottar så mange flyktninger, men jeg ønsker å stille dere et spørsmål. Blir de politikerne, som tar disse avgjørelsene, berørt av flyktningene? Jeg har en nederlandsk venn som en gang sa at de nederlandske politikerne, som avgjør at mer flyktninger må mottas, bor alle langt fra de stedene hvor det er problemer relatert til flyktningenes tilstedeværelse.

 

Ja, flyktninger blir spred over kommunene. Og alle kommuner har politikere, altså de blir "berørt" så du sier. 

 

De fleste setter kursen mot vennene sine i Oslo eller andre byer etter de har vært bosatt i en eller annen kommune i utkantnorge etterhvert.

 

Ja, man blir berørt fordi bla. velferdsordningene våre forsvinner etterhvert. Reduksjon i sykelønn og trygder. Terror fra den ene eller andre siden tvinger seg frem. Se til Utøya, Malmø osv.

Lenke til kommentar

 

 

De fleste setter kursen mot vennene sine i Oslo eller andre byer etter de har vært bosatt i en eller annen kommune i utkantnorge etterhvert.

 

Ja, man blir berørt fordi bla. velferdsordningene våre forsvinner etterhvert. Reduksjon i sykelønn og trygder. Terror fra den ene eller andre siden tvinger seg frem. Se til Utøya, Malmø osv.

 

 

Ja de skal nå få lov til å flytte på seg de også, spørsmålet var om flyktningene berører politikerne. Altså oppholder seg i samme områder, og det gjør de.

 

Det er ingenting som tilsier at flyktningene vill ødelegge våre velferdsordninger. De er faktisk grunnen til at vi har en så oppegående økonomi(ref muslimsk geolog som er grunnen til at vi borer i dag). 

 

Ja utøya, for ett eksempel! Det er rasistene som er terrorister, ikke flyktningene her til lands... 

Lenke til kommentar

 

 

 

De fleste setter kursen mot vennene sine i Oslo eller andre byer etter de har vært bosatt i en eller annen kommune i utkantnorge etterhvert.

 

Ja, man blir berørt fordi bla. velferdsordningene våre forsvinner etterhvert. Reduksjon i sykelønn og trygder. Terror fra den ene eller andre siden tvinger seg frem. Se til Utøya, Malmø osv.

 

 

Ja de skal nå få lov til å flytte på seg de også, spørsmålet var om flyktningene berører politikerne. Altså oppholder seg i samme områder, og det gjør de.

 

Det er ingenting som tilsier at flyktningene vill ødelegge våre velferdsordninger. De er faktisk grunnen til at vi har en så oppegående økonomi(ref muslimsk geolog som er grunnen til at vi borer i dag). 

 

Ja utøya, for ett eksempel! Det er rasistene som er terrorister, ikke flyktningene her til lands... 

 

 

Etter din logikk så er det menn sin fortjeneste at vi har velstand i landet, fordi geologen var en mann.

 

Det er det mest ignorante utsagnet jeg har sett i denne tråden hittil. 

 

Geologen var forresten ikke en flyktning.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Geir, Den meningsmålingen er lite verdt. Hadde nordmenn i Groruddalen blitt spurt ville nesten alle sagt nei.

 

Derom får vi strides. Nå har de vel forhåpentlig spurt et representativt utvalg av nordmenn. Hvorfor "nordmenn i Groruddaen" skulle få bestemme ser jeg ikke helt, det er ikke der de skal bosettes, disse syrerne.

 

Noen ganger lurer jeg på om det å leve et langt liv gjør en visere, eller om det gjør en ute av stand til å tenke selv uten å se hvilke meninger som pushes i avisene.

 

 

Vent til du bli gammel selv, og si meg hva du tror om saken da...  :wee:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

De fleste setter kursen mot vennene sine i Oslo eller andre byer etter de har vært bosatt i en eller annen kommune i utkantnorge etterhvert.

 

Ja, man blir berørt fordi bla. velferdsordningene våre forsvinner etterhvert. Reduksjon i sykelønn og trygder. Terror fra den ene eller andre siden tvinger seg frem. Se til Utøya, Malmø osv.

 

 

Ja de skal nå få lov til å flytte på seg de også, spørsmålet var om flyktningene berører politikerne. Altså oppholder seg i samme områder, og det gjør de.

 

Det er ingenting som tilsier at flyktningene vill ødelegge våre velferdsordninger. De er faktisk grunnen til at vi har en så oppegående økonomi(ref muslimsk geolog som er grunnen til at vi borer i dag). 

 

Ja utøya, for ett eksempel! Det er rasistene som er terrorister, ikke flyktningene her til lands... 

 

 

 

 

 

Jeg sier ikke at det er den eneste grunnen, og det handlet ikke om kjønn. Det er ikke min feil at han var en mann. Men uten at vi hadde tatt imot imigranter(flyktninger eller ikke) hadde vi kanskje ikke vært der vi er i dag. 

Lenke til kommentar

 

Geir, Den meningsmålingen er lite verdt. Hadde nordmenn i Groruddalen blitt spurt ville nesten alle sagt nei.

 

Derom får vi strides. Nå har de vel forhåpentlig spurt et representativt utvalg av nordmenn. Hvorfor "nordmenn i Groruddaen" skulle få bestemme ser jeg ikke helt, det er ikke der de skal bosettes, disse syrerne.

 

Noen ganger lurer jeg på om det å leve et langt liv gjør en visere, eller om det gjør en ute av stand til å tenke selv uten å se hvilke meninger som pushes i avisene.

 

 

Vent til du bli gammel selv, og si meg hva du tror om saken da...  :wee:

 

Geir :)

 

 

Det stedet de samles blir Grodruddalen 2, de snakker samme språk og de kommer såklart til å samles et sted hvor de kan være mest mulig i fred og leve i en syrisk boble. 

 

Du trenger ikke å være klarsynt for å vite dette, det holder med litt historiekunnskap. Innvandring er ikke noe nytt i Norge, Sverige eller Europa. Vi vet hva som skjer og hvordan det går.

 

Tidligere i tråden skrev du dette:

"Det er stor forskjell på tilstandene i Sverige, Frankrike, Tyskland og England. Hemmeligheten bak å unngå det samme i Norge er å forstå hva de forskjellene er, og innrette vår bosettings- og integreringspolitikk deretter."

Dette er jeg fullstendig enig i, og jeg vil gjerne høre om du eller noen andre er klar over hva disse forskjellene er? Har dere lært noe?

 

Hva gikk galt i Sverige, og hvordan kan vi unngå det samme i Norge?

 

Etter min mening ble volumet/antallet så stort at det var umulig å føre tilsyn/oppsyn/kontroll med de som kom, og man mislykkes med å integrere de. De som kommer fortjener god oppfølging og når nærmere 1/3 av befolkningen er utlendingen så blir det en umulig oppgave.

Lenke til kommentar

I Sverige skjer 1 av to ting om noen år:

1. Svensker blir en minoritet i landet. (ca 15 år så er storparten av befolkningen mellom 0-44 år utenlandsk, ca 25 år så er storparten av befolkningen utenlandsk).

2. Revolusjon i Sverige og politisk helomvending, utlendinger kastes ut over en lav sko

 

Jeg tror 1 er mest sannsynlig, det er for sent for Sverige å påvirke utviklingen selv om de skulle forsøke

Lenke til kommentar

I Sverige skjer 1 av to ting om noen år:

 

1. Svensker blir en minoritet i landet. (ca 15 år så er storparten av befolkningen mellom 0-44 år utenlandsk, ca 25 år så er storparten av befolkningen utenlandsk).

 

2. Revolusjon i Sverige og politisk helomvending, utlendinger kastes ut over en lav sko

 

Jeg tror 1 er mest sannsynlig, det er for sent for Sverige å påvirke utviklingen selv om de skulle forsøke

 

Kilde på punkt 1 der?

 

Og din definisjon av svensk, går det på utseende eller statsborgerskap?

Lenke til kommentar

 

 

Som noen som ikke bor i Norge, vet jeg ikke hvordan jeg burde reagere mot denne avgjørelsen. Jeg tenker de fleste nordmenn ikke vil at Norge mottar så mange flyktninger, men jeg ønsker å stille dere et spørsmål. Blir de politikerne, som tar disse avgjørelsene, berørt av flyktningene? Jeg har en nederlandsk venn som en gang sa at de nederlandske politikerne, som avgjør at mer flyktninger må mottas, bor alle langt fra de stedene hvor det er problemer relatert til flyktningenes tilstedeværelse.

 

Ja, flyktninger blir spred over kommunene. Og alle kommuner har politikere, altså de blir "berørt" så du sier. 

 

De fleste setter kursen mot vennene sine i Oslo eller andre byer etter de har vært bosatt i en eller annen kommune i utkantnorge etterhvert.

 

Ja, man blir berørt fordi bla. velferdsordningene våre forsvinner etterhvert. Reduksjon i sykelønn og trygder. Terror fra den ene eller andre siden tvinger seg frem. Se til Utøya, Malmø osv.

 

 

Ja kjempeskummelt alt sammen.. http://www.dagbladet.no/2015/09/01/nyheter/utenriks/flyktningepolitikk/syria/40782654/

 

Dra gjerne inn Utøya i denne sammenheng også da alt som er og har vært dritt i sammfunnet sånn ellers også blir relevant her /sarkasme

Lenke til kommentar

Det er vel en vanskelig definisjon. Du har jo fotballspillere som på papiret burde vært 100% norske, men vil være tro mot sitt opphav og velger landslaget foreldre/besteforeldre hadde spilt for.

 

Nei det er ikke vanskelig i det hele tatt. Er man norsk statsborger så er man norsk og alt det som måtte følge med. Det er i utgangspunktet ikke lenger mulig å ha delt statsborgerskap ettersom man må løse seg ifra sitt forrige for å få bli norsk (med bare noen veldig få unntak).

Lenke til kommentar

 

I Sverige skjer 1 av to ting om noen år:

 

1. Svensker blir en minoritet i landet. (ca 15 år så er storparten av befolkningen mellom 0-44 år utenlandsk, ca 25 år så er storparten av befolkningen utenlandsk).

 

2. Revolusjon i Sverige og politisk helomvending, utlendinger kastes ut over en lav sko

 

Jeg tror 1 er mest sannsynlig, det er for sent for Sverige å påvirke utviklingen selv om de skulle forsøke

 

Kilde på punkt 1 der?

 

Og din definisjon av svensk, går det på utseende eller statsborgerskap?

 

Hvilken som helst kilde om demografi. Noen beregner rundt 2040-2050, noen tidligere.

Jeg har ikke funnet noen kilder som påstår noe annet, men hvis du ønsker kan jeg finne frem akkurat de kildene jeg har brukt.

Men her er for ordens skyld en kilde, hvis du skal lese den så legg merke til hvordan innvandrere blir definert i sverige.

Sverige ligger litt forran Norge og resten av Europa, men vi følger etter i samme fotspor.

 

Dette er veldig enkel matematikk og enkelt å regne på.

 

Her er et regnestykke:

 

I 2006 var det 350,000 innvandrere i landet.

I 2016 (idag) er det 805,000 innvandrere* her.                  *innvandret selv, eller født i Norge med to innvandrerforeldre

 

Det er en vekst på 45500 per år, eller 7,7%.

 

Dersom vi klarer å bremse ned veksten i antall innvandrere til 7% hvert år vil det se slik ut:

 

2025 = 1,610,000 innvandrere

2035 = 3,220,000

2045 = 6,440,000

2055 = 7,880,000

2065 = 15,760,000 innvandrere

 

Vi er ca 4 millioner nordmenn i dag, fruktbarhetstallet må være rundt 2,1 for å holde befolkningen stabil. Blant nordmenn har fruktbarhetstallet vært synkende i 15 år og ligger nå på 1,76. Vi klarer altså ikke å øke befolkningen.

Derfor er det mulig at vi allerede i 2035 er blitt en minoritet i Norge.

 

Dette forutsetter at vi klarer å stoppe den negative trenden i vår egen befolkning som har vart i 15+ år.

Og at vi klarer å bremse ned innvandringen til 7% årlig vekst.

Da vil vi utgjøre minst halvparten av befolkningen i landet helt frem til 2035.

 

Dersom en stein faller trenger du ikke være fysikkekspert for å skjønne at den vil lande og treffe bakken en gang. Det samme gjelder her, det er veldig enkelt å se hva som kommer til å skje fremover.

 

Underveis vil det bli opprør, ekstremister vil kjempe mot innvandring (f.eks. Breivik) og ekstremister vil kjempe for innvandring. 

 

Kollaps av oldtids og dagens samfunn er et av mine interessefelt. Vi liker å tro at mennesker før i tiden levde i pakt og harmoni med naturen, det er aldeles ikke tilfelle, og vi er blind for de samme tingene i dag. Det er vår art sin svakhet og fortsetter å føre til krig og humanitære katastrofer den dag i dag. Og vi hater å høre på gamle eksperter med grå hår som har forsket på noe hele livet, de får oss til å føle oss dumme og ulærde.

 

Kilde: matematikk og  ssb.no

https://www.ssb.no/befolkning/nokkeltall/befolkning

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

I Sverige skjer 1 av to ting om noen år:

 

1. Svensker blir en minoritet i landet. (ca 15 år så er storparten av befolkningen mellom 0-44 år utenlandsk, ca 25 år så er storparten av befolkningen utenlandsk).

 

Nei. Ikke med mindre det skjer en radikal endring av innvandringstakten. Her er slik den har utviklet seg de siste 12 årene:

 

post-52698-0-08587300-1441196396_thumb.png

 

Som vi ser: Det er ingen drastisk økning i hverken antall innvandrere eller deres barn.  Om vi slår den sammen får vi følgende fordelig av "Svensk bakgrund" og "Utländsk bakgrund":

 

post-52698-0-42546900-1441196757_thumb.png

 

For moro skyld har jeg forlenget de siste årenes utvikling fram i tid. Etter femti år havnet jeg desverre utenfor skjermen, uten at innvandrerne var blitt i flertall:

 

post-52698-0-36921100-1441197395_thumb.png

 

Og selv den utviklingen forutsetter jo at ikke innvandrerne blir "svenske" etter noen generasjoner i landet...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Her er et regnestykke:

I 2006 var det 350,000 innvandrere i landet.

I 2016 (idag) er det 805,000 innvandrere* her.                  *innvandret selv, eller født i Norge med to innvandrerforeldre

 

Det er en vekst på 45500 per år, eller 7,7%.

 

Dersom vi klarer å bremse ned veksten i antall innvandrere til 7% hvert år vil det se slik ut:

 

2025 = 1,610,000 innvandrere

2035 = 3,220,000

2045 = 6,440,000

2055 = 7,880,000

2065 = 15,760,000 innvandrere

 

Feilen med det regnestykket er at du antar at innvandringen er en fast prosentandel av befolkningen, også når befolkningen vokser. Det har du ikke historisk grunnlag for. Innvandringen går i bølger, og det er ingen automatikk i at dersom den er 7% når vi er 5 millioner vil den være 7% når vi er 10 millioner. 

 

Innvandrergruppene har ikke vært de samme. I starten var det pakistanske arbeidsinnvandrere, så var det bosniere, så var det afghanere, irakere, somaliere, og i de siste årene er det polakker og baltere. Det er avhengig av konflikter, nød og økonomi.

 

Vi ser det i diagrammet under: De tradisjonelle innvandrergruppene har ikk vokst eksponensielt, men linært. Grunnen til at det plutselig er 800 000 innvandrere her skyldes EØS-innvandringen. Den er økonomisk fundert, og vil ikke fortsette evig. Allerede i år har den begynt å bremse, fordi den elendige kronekursen gjør det mer lønnsomt å reise til andre land hvis formålet er å tjene penger som skal tas tilbake til hjemlandet.

 

Edit: Glemte å legge ved diagrammet:

 

post-52698-0-75352200-1441198215_thumb.png

 

Edit 2: Det hadde selvsagt vært lettere å se hvis ikke arbeidsinnvandringen fra EØS hadde ligget i bunnen av diagrammet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I Sverige skjer 1 av to ting om noen år:

 

1. Svensker blir en minoritet i landet. (ca 15 år så er storparten av befolkningen mellom 0-44 år utenlandsk, ca 25 år så er storparten av befolkningen utenlandsk).

 

Nei. Ikke med mindre det skjer en radikal endring av innvandringstakten. Her er slik den har utviklet seg de siste 12 årene:

 

attachicon.gifChartHandler.ashx-3.png

 

Som vi ser: Det er ingen drastisk økning i hverken antall innvandrere eller deres barn.  Om vi slår den sammen får vi følgende fordelig av "Svensk bakgrund" og "Utländsk bakgrund":

 

attachicon.gifChartHandler.ashx-4.png

 

For moro skyld har jeg forlenget de siste årenes utvikling fram i tid. Etter femti år havnet jeg desverre utenfor skjermen, uten at innvandrerne var blitt i flertall:

 

attachicon.gifChartHandler.ashx-4b.png

 

Og selv den utviklingen forutsetter jo at ikke innvandrerne blir "svenske" etter noen generasjoner i landet...

 

Geir :)

 

 

Jeg liker deg og syntes du er flink på forumet, men matematikk er ikke din sterke side, og det blir for dumt å diskutere offisielle fakta.

 

Veksten er ikke lineær men eksponentiell.

Det betyr at streken du ser ikke er en rett linje men strengt voksende, selv om du kan manipulere den til å se rett ut ved å manipulere y-aksen. Hadde du "zoomet" inn ville du sett den virkelig formen, eksplosiv vekst.

 

Du har regnet med en vekst på ca 2,8%  for å få så lite som 5,800,000 innvandrere 50 år frem i tid.

Jeg lurer på om du egentlig forstår hvor lavt det er, og hvilken massiv revolusjon det ville vært. Det er helt urealistisk at noe slikt skal skje i Sverige, utenom gjennom en borgerkrig.

 

Og det er det dette som gjør det vanskelig å diskutere, velmenende mennesker som deg er helt distansert fra virkeligheten og forstår ikke situasjonen i det hele tatt.

 

2,8% innvandringsvekst i 50 år,  vil du ha dødsskvadroner patruljerende i gaten for å nå det målet?

 

Den egentlige veksten er mye høyere.

 

Det antallet du trodde det ville ta 50 år å nå (med 2,8% vekstrate) vil det faktisk bare ta 28år å nå. Og da tar jeg KUN med muslimske innvandrere og ikke alle andre.

 

Du har også glemt å ta høyde for at den svenske befolkningen emigrerer fra landet, den er overhodet ikke stabil.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...