Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Hvis det forsatt er noen som lurer på hvorfor vi bør hjelpe mest mulig av dem i nærområdene  ( det er områder som er et stykke unna krigssonene) så er forklaringen at de ikke trenger å rømme  ut på havet i dårlige farekoster hvis de får hjelp

mange av de overlever jo ikke den reisen

 

selv om det nok er utenfor temaet så er jeg egelig veldig interessert i å vite den opprinnelige  årsaken til den store konflikten i Syria

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Stygg video - og jeg forstår ikke at folk ikke skjønner at dette også vil skje her. Det skjer i Paris, det skjer i Malmø - ja over det hele. Man er passe blåøyd om man tror dette går bra.

 

Noe som til stadighet slår meg er hvor misfornøyde våre nye landsmenn virker. Uansett om de har fått enebolig og bil og alt de ønsker seg så stråler det misnøye lang vei. De virker sinte og frustrerte men burde faktisk være glad for alt de har fått samt at de unngår sitt eget hjemland. Deretter lar de det gå ut over landene de har flyktet til i form av aksjoner og hærverk. Det hele fremstår usmakelig og kan ikke forsvares.

 

Det er klart det er synd på Syrerne men vi kan ikke hjelpe alle og det må bli deres skjebne. Vi har tross alt våre egne innbyggere å ta vare på, og må jeg velge bort noe så er valget faktisk dessverre ganske enkelt. Hvordan skal vi hjelpe 40 mill syrere når vi er 5 millioner innbyggere med en mikroøkonomi i global målestokk med en økende økonomisk krise?

 

Dere som mener vi fortsatt bør gjøre alt vi kan for å hjelpe kan begynne selv med å selge hus og bil for deretter å gi alle pengene deres til en hjelpeorganisasjon. Alle monner drar!

Lenke til kommentar

Berikelsen kommer til Norge og resten av Europa også :)

 

https://www.youtube.com/watch?t=230&v=ULCrmGKft2U

 

 

 

Jeg syntes ikke de ser så lykkelige ut, kanskje de kan trives bedre andre steder?

Det blir umulig å vite om de i videoen er lykkelige eller ei. Det at man lager oppstyr er ikke ekvivalent med å være ulykkelig.

Man kan også trives et sted og samtidig være ulykkelig.

 

Blir helt umulig for min del å vite om de er lykkelige eller ulykkelige, men det kan hende at de individene på videoen kan trives bedre et annet sted. Kanskje finner dem trivselen i Norge ?

Lenke til kommentar

Flytninger fra Afrika, har mange andre land å flykte til. Så de er ikke reelle flytninger, for Europa! Flyktninger i Mittøsten, kan også flykte til andre land (i sitt nærområde), enn de land som blir fremhevet i media og av noen politikere. Men, de velger Europa! Hvorfor ikke Saudi Arabia, Iran og Russland, m.fl., som er mye nærmere?

 

Fordi de vet, at hvis de får innpass i Eurpoa, så får de det bedre (enn bl.a. 10 tusener av nordmenn, som lever under EU fattigdomsgrense) og får det bra, selv om de ikke jobber og bidrar. Og dette, er som å komme til himmelriket for dem.

 

Og hva skal vi med dem (bortsett fra å få endrede samfundsregler/normer) og mer utfordrende intergrering, enn det vi har i dag. Og dem klarer vi jo ikke, å løse! Så, hva da?

 

Jeg tror det blir mer polariserte fronter, mye uro og unødige problemer. Og kun et fåtall av disse innvanderene kan bidra (etter god norsk opplæring), i det moderne norske samfunn. Så veldig mange av disse, blir også på lang sikt, en "utgifts post", mens fattige (10-tusner) i Norge har det veldig problematisk.

 

Innvandring av Nord Europeiske (eller vestlige personer), er gunstig for Norge. Men folk som kommer fra en annen (langt annen kultur), ofte konfroterende religion/tradisjoner og uten nødvendige kunskaper? Nei, vi har ingen forpliktelser ovenfor HELE verden!

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at de som er oppe i systemet og styrer dette vet at dette ikke er til det beste for landet.

Det kan til og med diskuteres om det er til det beste for flyktningene.

 

 

Det er en film i denne artikkelen, på 1:10 er det et intervju med en muslimsk mor.

 

På spørsmål om hun ikke var bekymret for at sønnen ikke skulle lære norsk, svarer hun at hun var bekymret for at sønnen ikke skal lære nok om islam, koranen, hennes språk og hennes kultur.
Løsningen ble å sende sønnen tilbake til Somalia for å gå på skole der i noen år, noe hun forteller at hun var veldig fornøyd med.

Somalia var ikke godt nok å bo i, men godt nok for skolegang til sønnen, det var ikke Norge.

 

 

Selvfølgelig kan vi stille betingelser og sette grenser, viktigst at norsk lov skal følges - ikke sharialov.
Hvis de som kommer hit ikke ønsker å lære seg språket eller innrette seg etter de normer vi har her, så syntes jeg det er helt greit å nekte de innpassering.

Dette er mitt problem med innvandring, vi er bltt så dumsnille at vi ikke lenger kan bry oss om de følger loven eller ikke, vi klarer ikke å håndheve den.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Hvis det forsatt er noen som lurer på hvorfor vi bør hjelpe mest mulig av dem i nærområdene  ( det er områder som er et stykke unna krigssonene) så er forklaringen at de ikke trenger å rømme  ut på havet i dårlige farekoster hvis de får hjelp

mange av de overlever jo ikke den reisen

 

selv om det nok er utenfor temaet så er jeg egelig veldig interessert i å vite den opprinnelige  årsaken til den store konflikten i Syria

Den opprinnelige årsaken er jo at landet er styrt av en tyrann som undertrykker folket. I tillegg er det nok en hel del gamle religiøse feider og ekstremisme i bunn.

Lenke til kommentar

Vi har ikke kontroll på grensen, vi kan ta inn 10,000 kvoteflyktninger men så strømmer det inn folk fra alle kanter i tillegg.

Ikke bare gjennom lovlige metoder som familiegjenforening, eller tvangsekteskap og så familiegjenforening, men også kjørende rett over grensen. Vi har ikke kontroll, vi kan vedta et tall men vi aner ikke hvor mange som faktisk kommer. Siden ingen vil ha kontroll så kan det være vi får inn 100,000, eller 400,000.

 

Når flyktningene kommer til Tyskland så reiser de kanskje videre til Norge likevel fordi de har hørt det er bedre å bo her. Plutselig ender 100% av Europas flyktninger og asyl-søkere opp i Norge. Er det noe som hindrer en flyktningstrøm til Norge fra andre EU-land hvor de først ble innlosjert?

 

Enkelt og greit: Ja, det er noe som hindrer det. Og det er at det som gjør det bedre å bo her er gode sosiale ordninger. Og de får du ikke tilgang til hvis du ikke er registrert som flyktning eller asylsøker. Da hjelper det ikke mye å komme snikende over grensen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er vel strengt talt ingen som kan hjelpes i Norge som ikke kan hjelpes i nærområdene? 

 

Jo. FNs høykommisær har vurdert at 380 000 (sist jeg så et tall) av flyktningene i leirene ikke kan få tilstrekkelig hjelp der. Dels dreier det seg om syke og skadede som ikke får nødvendig medisinsk hjelp, dels dreier det seg om folk som er forfulgte av ulike grunner og fortsatt vil være det i leirene, dels om barn uten foreldre, om tortur- og voldtektsofre og andre.

 

De som du mener ikke kan hjelpes i nærområdene er ikke dyrest fordi de trenger mest hjelp. Det er vel heller sånn at de som greier å komme seg til Europa/Skandinavia er de med mest ressurser. De som trenger hjelp minst? 

 

 

Nå blander du kortene. Vi snakker ikke om de som kommer seg til Europa på egen hånd for å søke asyl her, vi snakker om kvoteflyktninger. Dette er flyktninger vi tar imot etter avtale med FNs høykommisær, og som dermed slipper å betale menneskesmuglere for å kanskje overleve turen. De får innreisetillatelse på forhånd, og kan reise åpenlyst og direkte.

 

edit: Jeg mener at kvantitet bør være viktigere enn kvalitet. 

 

Jeg er fryktelig uenig. Den tanken er den samme som har ødelagt norsk bistand i alle år. Vi har pumpet milliarder inn i velmente tiltak som ikke har vært treffsikre. Det er langt bedre at den hjelpen vi gir faktisk monner for dem som får den, og virker konstruktivt. Men nå betyr det ikke at vi bare skal velge de dyreste løsningene. Det betyr at vi må ha to tanker i hodet samtidig, og akseptere at vi både må hjelpe de som kan og de som ikke kan hjelpes i nærområdene.

 

Dessuten er jeg veldig lite interessert i Svenske, Franske, Tyske og Engelske tilstander i Norge. 

 

 

Det er stor forskjell på tilstandene i Sverige, Frankrike, Tyskland og England. Hemmeligheten bak å unngå det samme i Norge er å forstå hva de forskjellene er, og innrette vår bosettings- og integreringspolitikk deretter.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde det bare var å møte opp i UD uten papirer?

 

Det er lov å prøve. Men de fleste som tar den veien ender opp med å bli sendt ut. Det var dog enklere før, da vi nordmenn (og våre myndigheter) var mer naive.

 

Det er bare å se på statistikkene. Selv fra land som har gyldig asylgrunn får mange avslag. Av de 354 som er kommet fra Somalia i år har 232 fått avslag eller blitt avvist av andre grunner (Dublin-avtalen etc.). Kommer du fra et land som ikke er i konflikt er det verre: Det er kommet 244 asylsøkere fra Albania i år, og ingen har fått opphold. (Kilde: udi.no)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Som noen som ikke bor i Norge, vet jeg ikke hvordan jeg burde reagere mot denne avgjørelsen. Jeg tenker de fleste nordmenn ikke vil at Norge mottar så mange flyktninger, men jeg ønsker å stille dere et spørsmål. Blir de politikerne, som tar disse avgjørelsene, berørt av flyktningene? Jeg har en nederlandsk venn som en gang sa at de nederlandske politikerne, som avgjør at mer flyktninger må mottas, bor alle langt fra de stedene hvor det er problemer relatert til flyktningenes tilstedeværelse.

Lenke til kommentar

Som noen som ikke bor i Norge, vet jeg ikke hvordan jeg burde reagere mot denne avgjørelsen. Jeg tenker de fleste nordmenn ikke vil at Norge mottar så mange flyktninger, men jeg ønsker å stille dere et spørsmål. Blir de politikerne, som tar disse avgjørelsene, berørt av flyktningene? Jeg har en nederlandsk venn som en gang sa at de nederlandske politikerne, som avgjør at mer flyktninger må mottas, bor alle langt fra de stedene hvor det er problemer relatert til flyktningenes tilstedeværelse.

 

Ja, flyktninger blir spred over kommunene. Og alle kommuner har politikere, altså de blir "berørt" så du sier. 

Lenke til kommentar

Som noen som ikke bor i Norge, vet jeg ikke hvordan jeg burde reagere mot denne avgjørelsen. Jeg tenker de fleste nordmenn ikke vil at Norge mottar så mange flyktninger, men jeg ønsker å stille dere et spørsmål. Blir de politikerne, som tar disse avgjørelsene, berørt av flyktningene? Jeg har en nederlandsk venn som en gang sa at de nederlandske politikerne, som avgjør at mer flyktninger må mottas, bor alle langt fra de stedene hvor det er problemer relatert til flyktningenes tilstedeværelse.

De fleste nordmenn vil faktisk ta inn så mange flyktninger, ref. meningsmålinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal vi hjelpe 40 mill syrere når vi er 5 millioner innbyggere med en mikroøkonomi i global målestokk med en økende økonomisk krise?

 

Vi skal ikke hjelpe 40 millioner syrere. Ikke alene. Vi skal yte vår skjerv. Det politiske flertallet har forhandlet seg frem til at det er 8000 som skal få komme hit til Norge over tre år, og i tillegg X antall kroner i til hjelp i nærområdene. (Nærmere bestemt 1,25 milliarder kroner i 2015, om jeg forstår avtalen rett.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...