Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

mens FN bare ber om mere penger til nærområdene 

 

Nei, det er direkte feil. FNs høykommisær for flyktninger har identifisert ca 400 000 flyktninger som ikke kan hjelpes i nærområdene, og bedt om medlemslandenes hjelp.

 

Geir :)

 

Det kan hende ,

 men de har jo også sakt at man kan hjelp med pengestøtte i nærområdet

 

poenget var at Lysetbakken heller vil at de skal komme hit en å hjelpe dem der ned selv om han påstår at alle trenger hjelp

Da har han ikke påstått at kapasiteten var sprengt i nærområdet 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selvsagt gjør man begge deler, fengsel først - ut etterpå. Evt helst at man ordner med soning i hjemlandet.

 

Du kan jo prøve den taktikken med Mulla Krekar. Om du lykkes blir du nasjonalhelt i FrP på dagen...  :wee:

 

Geir :)

 

 

Vi har hvertfall greid å bure fyren inne i dette landet, det er da en start :) Skulle gjerne satt fyren på første fly hjem, han støtter oppunder en kultur som tilsier at dødsstraff er legitimt, så han burde tåle å møte seg selv i døren om det blir enden på visa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er helt forståelig at folk flykter fra IS, om de er truet av dem. Så spørs det hvor mange av dem som faktisk er det, reelt sett.

 

De 8000 skal tas inn som kvoteflyktninger. Det betyr at de er "veiet og funnet verdige" av FNs høykommisær. Dette er ikke de som sniker seg under piggtrådene eller dør i lufttette lastebiler.

 

Og det spørs hvor mange IS'ere som er i blant dem.

 

 

Kanskje er det noen. Men da blir det moralske spørsmålet: Skal vi straffe 7990 legitime flyktninger for at det kan være 10 ekstremister gjemt blant dem?

 

For ei suppe sier jeg bare.

 

 

Krig er ikke vakkert desverre.

 

Geir :)

 

ja jeg har aldri protestert eller sagt meg uenig (egentlig) om at vi kan/skal ta i mot de 8000. men som man skjønner, har denne debatten tatt en vending mot den pågående flykningesituasjonen generelt. Hvilket ikke er min feil, selv jeg også nok har kommet i skade for å glemme ut, hva trådens tittel er. Det ber jeg om unnskyldning for.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Kanskje er det noen. Men da blir det moralske spørsmålet: Skal vi straffe 7990 legitime flyktninger for at det kan være 10 ekstremister gjemt blant dem?

Man kan jo også snu på saken: skal man potensielt sette samfunnet i fare bare på grunn av 8000 flyktninger?

 

Når én norsk terrorist kan gjøre så mye skade, se for deg hva 10 IS-terrorister kan gjøre. Jeg sier ikke noe på at vi tar inn flyktninger her, men jeg ønsker å peke ut at det er to sider av den saken, og den andre siden er også en bekymringsverdig sak.

Endret av GXT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke akkurat ut som desperate mennesker. Fine skinnjakker, velfriserte unge menn. Se han bakerste hvordan han skuler.

 

Så i Dagsrevyen også i dag, masse vekledde "flyktniner" som stimlet om togene for å komme seg til Wien og fine steder. Hallo..

Hei Delvis. Hvis disse ikke led nok for deg kan jeg finne noe annet til deg. Hva vil du se?

 

- Video eller bilder?

- Småbarn, voksne eller gamle?

- Syke eller skadete?

- Torturerte eller ikke?

- Med eller uten manglende kroppsdeler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så tåpelig at hver gang massemedier pusher en sak, så hiver folk som ikke kan tenke seg på.

 

Samme om det er global oppvarming, nødvendighet av å starte krig med et militært underlegent land eller ta inn mest mulig flyktninger.

 

Hele saken blir forenklet til barnehagenivå, folk uten kunnskap blir gjort til eksperter mens fagfolk blir ignorert.

 

Hver gang. Jeg tar det til etterretning og innser at for folk flest så finnes det en skjebne - den de blir tildelt av personer som liker å styre.

Lenke til kommentar

Det er så tåpelig at hver gang massemedier pusher en sak, så hiver folk som ikke kan tenke seg på.

 

Samme om det er global oppvarming, nødvendighet av å starte krig med et militært underlegent land eller ta inn mest mulig flyktninger.

 

Hele saken blir forenklet til barnehagenivå, folk uten kunnskap blir gjort til eksperter mens fagfolk blir ignorert.

 

Hver gang. Jeg tar det til etterretning og innser at for folk flest så finnes det en skjebne - den de blir tildelt av personer som liker å styre.

 

Så i denne saken, altså syriske flyktninger. Hvilke "fagfolk" er det som blir ignorert om jeg tør spørre? 

 

Global oppvarming er en dårlig sammenligning for her er det ingen som vet svaret, det er mye empiri i mot og mye med osv. Men media er ofte dårlige i disse sakene ja. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Ser ikke akkurat ut som desperate mennesker. Fine skinnjakker, velfriserte unge menn. Se han bakerste hvordan han skuler.

 

Så i Dagsrevyen også i dag, masse vekledde "flyktniner" som stimlet om togene for å komme seg til Wien og fine steder. Hallo..

Hei Delvis. Hvis disse ikke led nok for deg kan jeg finne noe annet til deg. Hva vil du se?

 

- Video eller bilder?

- Småbarn, voksne eller gamle?

- Syke eller skadete?

- Torturerte eller ikke?

- Med eller uten manglende kroppsdeler?

 

 

Bare stiller spørsmål jeg.

 

Nei, de behøver jeg ikke se. Det skulle vel være nok å si, at det er de som lider mest som bør prioriteres.

 

Men som vi var inne på, her foregår det visst flere debatter om ulike forhold om enannen. Som skaper litt misforståelser

avsporinger osv.

 

Om tråden kun skal dreie seg om de 8000 som skal til norge og omstendighetene rundt det primært, ja så la det dreie

seg om det. 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg var ikke helt seriøs (men både bildene og videoene finnes, og jeg har dessverre sett de). Jeg kan ikke garantere at absolutt alle som flykter er "reelle" flyktninger, men det er nok av lidelse og elendighet. Enkeltbilder, og hårfrisyren og ansiktsuttrykket til de i enkeltbildet, gir neppe veldig relevant informasjon.

Lenke til kommentar

Likevel så fører så få til så stor redsel i feks. Bergen hvor en ung AUF-jente var redd for å gå hjem om kvelden. Snakk om å få smake sin egen medisin.

 

I tillegg må du ikke glemme de økonomiske kriminelle som blant annet låner hverandres barn for å få mer trygd hos Nav. Alle kebab-sjappene som systematisk sykemelder og perimiterer for å dra økonomiske fordeler ut av velferdsnorge.

 

Lista er ganske lang................

 

Hva har egentlig fremmedfrykten din med Syria flyktningene å gjøre? Skal vi liksom ta høyde for at du er født og oppvoks bak en låvedør og er engstelig for vanlige folk som er på flukt ifra den religiøse ekstremismen som herjer i mistøsten plutselig skal begynne en karriere av voldekter og dopsalg?

 

En sånn ovenifra og ned holdning burde du være jævlig forsiktig med, jeg vedder på at brorparten som kommer hit som flyktninger både er streitere, mer arbeidsvillige og til og med bedre utdannet enn deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Likevel så fører så få til så stor redsel i feks. Bergen hvor en ung AUF-jente var redd for å gå hjem om kvelden. Snakk om å få smake sin egen medisin.

 

I tillegg må du ikke glemme de økonomiske kriminelle som blant annet låner hverandres barn for å få mer trygd hos Nav. Alle kebab-sjappene som systematisk sykemelder og perimiterer for å dra økonomiske fordeler ut av velferdsnorge.

 

Lista er ganske lang................

 

Hva har egentlig fremmedfrykten din med Syria flyktningene å gjøre? Skal vi liksom ta høyde for at du er født og oppvoks bak en låvedør og er engstelig for vanlige folk som er på flukt ifra den religiøse ekstremismen som herjer i mistøsten plutselig skal begynne en karriere av voldekter og dopsalg?

 

En sånn ovenifra og ned holdning burde du være jævlig forsiktig med, jeg vedder på at brorparten som kommer hit som flyktninger både er streitere, mer arbeidsvillige og til og med bedre utdannet enn deg.

 

 

Kanskje et poeng å unngå for mye skyttergravs-diskusjon i denne saken.

Store og raske endringer skaper selvsagt usikkerhet og å *beskylde* eller mariginalisere folk med argumenter om at de har "dårlig/lav utdanning" eller "lav inntekt" er ikke bra.  Jeg vil si at dette ligner på en slags rassisme eller

"klasse-forakt".

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

 

 

Likevel så fører så få til så stor redsel i feks. Bergen hvor en ung AUF-jente var redd for å gå hjem om kvelden. Snakk om å få smake sin egen medisin.

 

I tillegg må du ikke glemme de økonomiske kriminelle som blant annet låner hverandres barn for å få mer trygd hos Nav. Alle kebab-sjappene som systematisk sykemelder og perimiterer for å dra økonomiske fordeler ut av velferdsnorge.

 

Lista er ganske lang................

 

Hva har egentlig fremmedfrykten din med Syria flyktningene å gjøre? Skal vi liksom ta høyde for at du er født og oppvoks bak en låvedør og er engstelig for vanlige folk som er på flukt ifra den religiøse ekstremismen som herjer i mistøsten plutselig skal begynne en karriere av voldekter og dopsalg?

 

En sånn ovenifra og ned holdning burde du være jævlig forsiktig med, jeg vedder på at brorparten som kommer hit som flyktninger både er streitere, mer arbeidsvillige og til og med bedre utdannet enn deg.

 

 

Kanskje et poeng å unngå for mye skyttergravs-diskusjon i denne saken.

Store og raske endringer skaper selvsagt usikkerhet og å *beskylde* eller mariginalisere folk med argumenter om at de har "dårlig/lav utdanning" eller "lav inntekt" er ikke bra.  Jeg vil si at dette ligner på en slags rassisme eller

"klasse-forakt".

 

 

Syntes det liknet mer på menneskeforakt. Synd å se skaprasistene stikke hodet opp av sivet hver gang noen andre enn blondiner trenger hjelp.

Lenke til kommentar

Man kan jo også snu på saken: skal man potensielt sette samfunnet i fare bare på grunn av 8000 flyktninger?

 

Kjøper den.

 

For min del er svaret ja, å redde 8000 er verd risikoen for at vi får en håndfull ekstremister med på lasset. Vi har alt terror i Europa, og den er ikke kommet flyktende fra Syria, den er i stor grad avlet opp blant allerede innvandrede muslimer. Jeg antar (høyst uvitenskapelig) at de fleste som kommer rømmer fra ekstremisme, og om noe vil de 7990 være med på å dra det muslimske miljøet i Norge i mindre ekstrem retning, og de potensielle 10 IS-aktistene og deres allerede eksisterende meningsfeller (de noen dusin sympatisørene i Profetens Ummah etc.) bør bli mer isolert.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Syria har 20 millioner innbyggere. Det er en dråpe i havet selv om Norge skulle tatt imot samtlige.

 

Før eller siden vil Europa bygge murer langs grensene, det er helt uunngåelig men vil skje i vår levetid.

 

Spørsmålet er om vi skal vente til siste liten, eller tenke fremover. Historisk sett har vi tendens til å inne gjøre noe før det egentlig er for sent.

 

Jeg er for å hjelpe så mange vi kan hjelpe, men det må skje på en bærekraftig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syria har 20 millioner innbyggere. Det er en dråpe i havet selv om Norge skulle tatt imot samtlige.

 

Før eller siden vil Europa bygge murer langs grensene, det er helt uunngåelig men vil skje i vår levetid.

 

Spørsmålet er om vi skal vente til siste liten, eller tenke fremover. Historisk sett har vi tendens til å inne gjøre noe før det egentlig er for sent.

 

Jeg er for å hjelpe så mange vi kan hjelpe, men det må skje på en bærekraftig måte.

 

Er murer rundt Europa uungåelig? Endelig blitt kvitt galde gufs ifra fortiden som Berlinmuren og nå skal vi altså gå baklengs inn i fremtiden og begynne på`n igjen? Det må være deg og Donald Trump som har piggtrådgjerder som en framtidsvisjon, jeg tror ikke det er løsningen på noe som helst for å si det forsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...