Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Jeg er matematiker, selvfølgelig vet jeg forskjellen på billioner og milliarder. Det gikk litt fort når jeg skrev innlegget, men det er jo irrelevant for selve poenget. Interessant at det er det du vil rette fokuset på.  Devaluasjonen til Norge har vært ufrivillig og skyldes at oljeprisen har falt. Det stemmer riktignok at det vil være vanskeligere å kjøpe gods når man devaluerer fordi prisen vil bli høyere, men det betyr også at det vil bli lettere å eksportere gods. Dette er noe lederne for Norge må ta hensyn til hvis de kommer i den situasjonen beskrevet. Men det hele er egentlig hypotetisk ettersom nasjonen kommer til å fortsette å ta i mot immigranter og på den måten betale for sine pensjonsforpliktelser ved hjelp av løpende betaling.  Når det kommer til den svenske arbeidsløsheten er den på 6,5 prosent. Litt mer enn Norge. Det er ikke et alvorlig problem. Men poenget var bare at de måtte forholde seg til løpende innbetalings-metoden. De hadde ikke en stort oljefond å ta av eller store handelsoverskudd som Norge. Jeg brukte det som et eksempel for å forklare hvorfor Norge sto så bra til sammenlignet med tilnærmet alle andre land i verden.

Svensk arbeidsledighet er 8,4% i dag, og stiger hver uke. Blant ungdom er den langt høyere, opp mot 30%.

Angående at Norge skal ta migranter til landet for å håndtere pensjon, så er du antakeligvis klar over at de som flykter hit skal returnere hjem så fort det er trygt i hjemlandet? Dessuten tilsier jo også løsningen din at vi er avhengige av folk som må forlate sine egne land i utgangspunktet, enten som følge av krig eller arbeidsløshet. Man kan selvsagt ikke basere fremtidig pensjon på at verden skal fortsette å være elendig mange steder. Land som Sverige og Polen har da også fremtidige forpliktelser og er selv avhengige av at de mest ressurssterke ikke forlater landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kollapset det da ikke når 200 000 ungarere strømmet til andre europeiske land?

Fordi det handler om å tilrettelegge, vise velvilje, og organisere på et skikkelig vis. Ikke som nå, hvor det nå nærmest er konkurranse blant enkelte om å snu ryggen til.

200.000 er da ingenting. Bare til Tyskland i år kommer det over 800.000. Sverige nesten 100.000.

Hva legger du i begrepet kollaps? I Hellas har det kollapset for lenge siden. Selv i Norge har det på sett og vis kollapset, da folk som har fått innvilget opphold må bli værende på asylmottak fordi ingen kommuner ønsker/har råd til å ta dem imot.

Lenke til kommentar

I følge Statistiska Centralbyrån var arbeidsledigheten i Sverige 6,5 % i juli, mot 7,1 % i juli 2014.http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Arbetskraftsundersokningar/Arbetskraftsundersokningarna-AKU/#c_undefined

Det er ikke slik man leser arbeidsledighetsstatistikk. At arbeidsledigheten går ned på sommeren når folk er ferievikarer og lignende er nettopp grunnen til at man har såkalt sesongjusterte ledighetstall. Dette tallet fremgår av linken du la ut. Selv dette tallet er ikke helt korrekt. I april i år var ledigheten i Sverige 8,3% mot 8% i mars.
Lenke til kommentar

Hvorfor kollapset det da ikke når 200 000 ungarere strømmet til andre europeiske land?

Fordi det handler om å tilrettelegge, vise velvilje, og organisere på et skikkelig vis. Ikke som nå, hvor det nå nærmest er konkurranse blant enkelte om å snu ryggen til.

200.000 er da ingenting. Bare til Tyskland i år kommer det over 800.000. Sverige nesten 100.000.

Hva legger du i begrepet kollaps? I Hellas har det kollapset for lenge siden. Selv i Norge har det på sett og vis kollapset, da folk som har fått innvilget opphold må bli værende på asylmottak fordi ingen kommuner ønsker/har råd til å ta dem imot.

Om dette er en kollapps som utspiller seg i Norge nå lurer jeg på hva man kaller situasjonen i sør europa.

Dette går på skinner for oss, eneste grunnen til denne debatten om de lusne 8000 flyktningene (over tre år) i Norge, er bare ett utrykk av fremmedfrykt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tok ut en graf over den svenske arbeidsløsheten de siste 10 årene, måned for måned for tre aldersgrupper. Slik jeg leser den sank arbeidsløsheten i Sverige fra 2005 til 2008, og steg så brått i 2009 og 2010. Etter det har den vært nokså konstant, bortsett fra sesongvariasjonene, selvsagt. Og dette er i absolutte tall, altså ikke justert for befolkningsveksten i samme tidsrom.

Samme kilde som Sheasy.

Geir :)

post-52698-0-88401500-1441015704_thumb.png

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at Sandberg trakk seg. Det Dagbladet bedriver er radikal propaganda og ekstrem fordumming av folk. Intervjuet av den kvinnelige artisten som fremførte sangen viser hvilket nivå dette intervjuet hadde ligget på.

Han er en pyse, tåler ikke at noen synger en passende eller upassende sang, spørs hvordan en ser på det. Dette er jo en tankevekker:

– Vi hadde et lignende tilfelle i 2013 da Ole Paus overraskende nok kom med stikk til daværende statsminister Jens Stoltenberg, hvor han tok et sviende oppgjør med de rødgrønnes håndtering av asylbarna, og at han heretter ville stemme KRF. Det var sikkert ubehagelig for Stoltenberg, men han gikk ikke.

Det var ikke dagbladet som beordret henne til å synge denne sangen. 

Lenke til kommentar

Blabla er en søppelavis som tenkende mennesker godt kan boikotte, mener nå jeg. (Men ikke ta mitt ord for det, for jeg leser den ikke.) Synes det er helt greit at Sandberg  (og hans rådgivere) benytter anledningen til å score et poeng der. Men synd at det ikke ble noen debatt. (Skjønt jeg hadde jo ikke sett den, siden jeg boikotter blekka.)

P.S. Unntaket fra min boikott er når folk linker til den i diskusjoner jeg er aktiv i. Da prioriterer jeg å kunne svare folk...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Han er en pyse, tåler ikke at noen synger en passende eller upassende sang, spørs hvordan en ser på det. Dette er jo en tankevekker:

Det var ikke dagbladet som beordret henne til å synge denne sangen.

Sangen bryr jeg meg fint lite om, jeg reagerte på intervjuet med artisten etter fremføringen. Det er regelrett fordummende å stå der og påstå at man kunne løst store deler av flyktningproblemene ved å gi et smil til en som "er annerledes" (ordene som ble brukt) eller invitere på en kopp kaffe. Enkle sjeler (og de er det mange av) forledes til å tro at det er det dette handler om.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blabla er en søppelavis som tenkende mennesker godt kan boikotte, mener nå jeg. (Men ikke ta mitt ord for det, for jeg leser den ikke.) Synes det er helt greit at Sandberg  (og hans rådgivere) benytter anledningen til å score et poeng der. Men synd at det ikke ble noen debatt. (Skjønt jeg hadde jo ikke sett den, siden jeg boikotter blekka.)

P.S. Unntaket fra min boikott er når folk linker til den i diskusjoner jeg er aktiv i. Da prioriterer jeg å kunne svare folk...

Da regner jeg med at du boikotter resten av tabloidavisene også, inkl "aviser" på nett som nettavisen og ikke minst TV2? (nettavisen er jo en værsting, ren blå-blå populistisk propagandakanal).

Eneste jeg leser/ser som jeg føler gjenspeiler fakta om vi ser bort ifra utenlandske aviser er NRK og Aftenposten. Sikkert litt fordi jeg bor i Oslo kanskje og alltid har hatt den på døra, men uansett, seriøsiteten disse to viser overgår alt av tabloider spør du meg.

Lenke til kommentar

Da regner jeg med at du boikotter resten av tabloidavisene også, inkl "aviser" på nett som nettavisen og ikke minst TV2? (nettavisen er jo en værsting, ren blå-blå populistisk propagandakanal).

På samme måte, leser dem om noen linker til dem. Men det var Blabla og VG som var starten, tilbake på tidlig 80-tall. Da var den selvsagt mer effektiv, siden det ikke var noe internett hvor folk linker i hytt og pine.

Men når det er sagt, jeg er ikke fremmed for at det er riktig å boikotte Blabla uten å boikotte andre. Enhver får finne sin grense. Og det kan vel hende at noen synes "blå-blått" er en god ting. Det synes som kjent ikke jeg, i hvertfall ikke hvis det inkluderer FrP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...