Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Merkelig utsagn fra jernkvinnen. Man må jo da se hvor pengene faktisk kommer fra.

 

La oss bruke Norge som et eksempel:

 

- 35 prosent av befolkningen er sysselsatt i offentlig forvaltning

- I tillegg eier Staten omtrent den samme andelen av det private næringsliv

- Vi har også statlige fond som finansierer i mange små bedrifter som er tilknyttet universiteter og slikt

- Så har vi alle bedriftene i distrikter og som er erklært som viktige for det norske samfunnet som er sterkt subsidierte (som Aker Kværner for eksempel). Disse er ikke statseide, men er totalt avhengige av staten

 

Det gir da over 60 prosent av befolkningen får sin lønn direkte fra Staten. Hvis vi legger til bedrifter Staten subsidierer slik at de kan overleve og bedrifter som Staten har etablert (altså uten deres støtte ville ikke bedriften ha eksistert), så er andelen langt høyere.

Da kan vi da spørre, hvem sine penger er det egentlig? Er Thatchers utsagn gyldig? 

 

 

Det er ingen tvil om at mange i Norge idag får sin lønn fra staten, direkte eller indirekte. Thatchers utsagn har ingenting med hva staten bruker pengene til, det har med hvor staten får alle disse pengene fra.

 

Pengene må jo stamme et sted fra, og med mindre man tror de yngler i statskassen, er vel spørsmålet hvorfor staten skal være mellommann.

 

At de ikke yngler i statskassen er åpenbart, ellers ville vi ikke investert oljefondet i private aksjer og eiendommer rundt i verden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om det handler om å sette seg inn i andre sin situasjon så er det vel innlysende at de som ikke får hjelp fra den norske stat når de har behov for det heller ikke vil bidra til å hjelpe andre mennesker

 

og da får alle høre det : "du har det for god til at du trenger hjelp , tenk på alle i ulandene"

 

hvem er det som da er kynisk her ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Sosialister har null peiling på verken økonomi eller integrering, de går bare etter hva som gjør dem varme på innsiden der og da, uavhengig av fremtidige komplikasjoner. For dem er konsekvenser bare et begrep.

 

Når det er sagt så sier jeg ikke at salvesen er en av disse.

Hva er det som gjør noen til en sosialist i dine øyne egentlig? Sånn utover det at man ikke kan ha peiling på økonomi eller integrering.

Lenke til kommentar

Økonomer er generelt de som er mest positive til innvandring, men økonomer har kanskje ikke peiling på økonomi heller. Det er bare jobben deres.

 

Da kan du jo spørre deg selv hvem økonomer mener er mest gunstige å ta inn: analfabeter eller de med høyere utdanning? Jeg fikk "kjeft" for å ønske å ta inn sistnevnte gruppe, men uten å undersøke videre tror jeg økonomene ville valgt disse fremfor dem som ikke har noen forutsetning for å gjøre mer enn å plukke sneiper eller vaske gulv.

 

Innvandring er positivt dersom innvandrerne bidrar minst like mye som den jevne nordmann, men jeg mistenker at det ikke er de gruppene man realistisk sett kan forvente stor verdiskapning av som i hovedsak er representert blant de 8000.

Lenke til kommentar

Da kan du jo spørre deg selv hvem økonomer mener er mest gunstige å ta inn: analfabeter eller de med høyere utdanning? Jeg fikk "kjeft" for å ønske å ta inn sistnevnte gruppe, men uten å undersøke videre tror jeg økonomene ville valgt disse fremfor dem som ikke har noen forutsetning for å gjøre mer enn å plukke sneiper eller vaske gulv.

 

Innvandring er positivt dersom innvandrerne bidrar minst like mye som den jevne nordmann, men jeg mistenker at det ikke er de gruppene man realistisk sett kan forvente stor verdiskapning av som i hovedsak er representert blant de 8000.

Du tar feil.

 

Edit: Vi kan begynne å utveksle publiserte akademiske artikler om du vil, men det er tungvindt. Jeg må lete de opp, og jeg husker ikke titlene, og du vil bruke lang tid om du skal lese de ordentlig. Du kan velge å stole på meg når jeg forteller deg hva konsensus er, det ville vært det enkleste.

 

Se på det slik: en analfabet fra Eritrea som kommer til Norge, Tyskland, USA, etc., vil over natten mangedoble sin produktivitet. Det regner jeg med du er enig i. Så kan du spørre deg om økonomer synes det er positivt at folk blir mer produktive.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

I følge FN er det 66 millioner skolebarn som sulter hver dag. Prisen for å gi alle disse mat er 20 milliarder i året. 8000 flyktninger fra Syria er anslått å koste 150 milliarder. For den summen du ønsker å bruke på å hjelpe disse 8000, så kunne 66 millioner (!) barn fått mat hver eneste dag i 7,5 år.Skremmende uetisk vurdering av pengebruk du bedriver.

Hvordan har dette tallet med 18.75 millioner per flyktning fra Syria blitt beregnet?
Når man tar 8000 flyktninger til landet så har de i prinsippet alle krav på familiegjenforening.

 

Bare i fjor kom over 16.000 mennesker til Norge på grunnlag av familiegjenforening, 10.000 av disse fra land utenfor EU/EØS

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I følge FN er det 66 millioner skolebarn som sulter hver dag. Prisen for å gi alle disse mat er 20 milliarder i året. 8000 flyktninger fra Syria er anslått å koste 150 milliarder. For den summen du ønsker å bruke på å hjelpe disse 8000, så kunne 66 millioner (!) barn fått mat hver eneste dag i 7,5 år.Skremmende uetisk vurdering av pengebruk du bedriver.

Hvordan har dette tallet med 18.75 millioner per flyktning fra Syria blitt beregnet?
Når man tar 8000 flyktninger til landet så har de i prinsippet alle krav på familiegjenforening.

 

Bare i fjor kom over 16.000 mennesker til Norge på grunnlag av familiegjenforening, 10.000 av disse fra land utenfor EU/EØS

 

Det er positivt. Pensjonsalderen min synker :), Vil du ikke ha dem? Be norske kvinner å føde flere barn, hvis ikke må vi ta inn flere flyktninger. 

Lenke til kommentar

For eksempel hva da? Innen privat sektor, eller en "konstruert" offentlig jobb?

Privat sektor.

 

Her er en artikkel i NY Times av Krugman, her er Wikipedia sin artikkel om lump pf labour, og her er Investopedia. Etterspørselen etter arbeidskraft er ikke en eksogen variabel, den påvirkes både av størrelsen på landet og størrelsen på økonomien.

Lenke til kommentar

Når man tar 8000 flyktninger til landet så har de i prinsippet alle krav på familiegjenforening.

 

Bare i fjor kom over 16.000 mennesker til Norge på grunnlag av familiegjenforening, 10.000 av disse fra land utenfor EU/EØS

Dette svarer ikke på spørsmålet. Hvordan ble tallet regnet ut?

Lenke til kommentar

 

 

 

I følge FN er det 66 millioner skolebarn som sulter hver dag. Prisen for å gi alle disse mat er 20 milliarder i året. 8000 flyktninger fra Syria er anslått å koste 150 milliarder. For den summen du ønsker å bruke på å hjelpe disse 8000, så kunne 66 millioner (!) barn fått mat hver eneste dag i 7,5 år.Skremmende uetisk vurdering av pengebruk du bedriver.

 

Hvordan har dette tallet med 18.75 millioner per flyktning fra Syria blitt beregnet?
Når man tar 8000 flyktninger til landet så har de i prinsippet alle krav på familiegjenforening.

Bare i fjor kom over 16.000 mennesker til Norge på grunnlag av familiegjenforening, 10.000 av disse fra land utenfor EU/EØS

 

Det er positivt. Pensjonsalderen min synker :), Vil du ikke ha dem? Be norske kvinner å føde flere barn, hvis ikke må vi ta inn flere flyktninger.

Spørsmålet er vel om du (og jeg) noen gang vil få muligheten til å gå av med pensjon i det hele tatt. Allerede i dag er "verdens rikeste land" i prinsippet konkurs, med hensyn til fremtidige pensjonsforpliktelser. Det er umulig å dekke det. (Dette er finansdepartementets ord) Og her har man ikke tatt hensyn til den dramatiske nedgangen i oljeprisen som Norge taper 1 milliard i uka på. Bergen kommune har firedoblet gjelden sin fra 4 til 16 milliarder bare på 8 år. Og ja, de har eiendomsskatt.

 

Når det gjelder norske kvinner og flere barnefødsler så tviler jeg på at dette hadde løst så mye. "Problemet" er at folk lever lengre, løsningen på dette vil bli roboter.

Lenke til kommentar

 

 

 

I følge FN er det 66 millioner skolebarn som sulter hver dag. Prisen for å gi alle disse mat er 20 milliarder i året. 8000 flyktninger fra Syria er anslått å koste 150 milliarder. For den summen du ønsker å bruke på å hjelpe disse 8000, så kunne 66 millioner (!) barn fått mat hver eneste dag i 7,5 år.Skremmende uetisk vurdering av pengebruk du bedriver.

Hvordan har dette tallet med 18.75 millioner per flyktning fra Syria blitt beregnet?
Når man tar 8000 flyktninger til landet så har de i prinsippet alle krav på familiegjenforening.

 

Bare i fjor kom over 16.000 mennesker til Norge på grunnlag av familiegjenforening, 10.000 av disse fra land utenfor EU/EØS

 

Det er positivt. Pensjonsalderen min synker :), Vil du ikke ha dem? Be norske kvinner å føde flere barn, hvis ikke må vi ta inn flere flyktninger. 

 

 

Jo det er et poeng. Men da må vi få mange flere arbeidsplasser, nå stiger ledigheten sterkt.

 

Det er en fare med Islamister som blir lurt inn, men hvis man klarer fange opp dem så.

 

Minner igjen om repotasjen om fraflytting fra distriktene som var oppe i nyhetene. Vi bør kunne utnytte det i sammenheng med

med uttplassering av disse nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så oppskrifta er tving de norske damene til å bli gravide oftere ?

Er det er noe som er frivillig da ?

 

hvis man skal plaserer fler ute i distriktene så bør man først se på hvorfor de blir av-befolket.

 

hvis det er lite å ta seg til der så hjelper det ikke bare med enda flere personer

 

infrastrukturen er heller ikke god nok til at så mange vil bo der 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

I følge FN er det 66 millioner skolebarn som sulter hver dag. Prisen for å gi alle disse mat er 20 milliarder i året. 8000 flyktninger fra Syria er anslått å koste 150 milliarder. For den summen du ønsker å bruke på å hjelpe disse 8000, så kunne 66 millioner (!) barn fått mat hver eneste dag i 7,5 år.Skremmende uetisk vurdering av pengebruk du bedriver.

Hvordan har dette tallet med 18.75 millioner per flyktning fra Syria blitt beregnet?
Når man tar 8000 flyktninger til landet så har de i prinsippet alle krav på familiegjenforening.

Bare i fjor kom over 16.000 mennesker til Norge på grunnlag av familiegjenforening, 10.000 av disse fra land utenfor EU/EØS

 

Det er positivt. Pensjonsalderen min synker :), Vil du ikke ha dem? Be norske kvinner å føde flere barn, hvis ikke må vi ta inn flere flyktninger.

Spørsmålet er vel om du (og jeg) noen gang vil få muligheten til å gå av med pensjon i det hele tatt. Allerede i dag er "verdens rikeste land" i prinsippet konkurs, med hensyn til fremtidige pensjonsforpliktelser. Det er umulig å dekke det. (Dette er finansdepartementets ord) Og her har man ikke tatt hensyn til den dramatiske nedgangen i oljeprisen som Norge taper 1 milliard i uka på. Bergen kommune har firedoblet gjelden sin fra 4 til 16 milliarder bare på 8 år. Og ja, de har eiendomsskatt.

 

Når det gjelder norske kvinner og flere barnefødsler så tviler jeg på at dette hadde løst så mye. "Problemet" er at folk lever lengre, løsningen på dette vil bli roboter.

 

En stats pensjonsforpliktelser kan oppfylles på to måter:

1) løpende betaling

2) Pensjonsfond

 

Det første er mulig så lenge det er flere unge som arbeider enn pensjonister, noe som innebærer at to ting må skje. Enten at en kvinne får mer enn 2.1 barn per kvinne (for at befolkningen i det minste skal fornyes) eller immigrasjon av unge mennesker som kan arbeide. Eller begge samtidig selvsagt. Norske kvinner i dag får mer enn 2,1 barn per kvinne og det er kontinuerlig immigrasjon av unge, arbeidsføre mennesker til landet.

 

Den andre er at pensjonsfond tar seg av forpliktelsene, her har Norge et massivt oljefond og pensjonsfond som Folketrygdfondet. Norge har altså begge måtene i orden.

 

Norge er kanskje den nasjonen i verden som står best stilt i spørsmålet om pensjonsforpliktelser, sammen med nasjoner som Qatar, De arabiske emirater osv. Norge kommer absolutt ikke til å gå konkurs. For at det skal skje må utbetalingene til pensjoner være større enn skatte-inntektene, og det innebærer at rent demografisk sett er pensjonister flere enn unge mennesker. Det er vel kun anti-immigrasjonslandet Japan som er i nærheten av et slikt problem.

Endret av Bjørn-Ove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For eksempel hva da? Innen privat sektor, eller en "konstruert" offentlig jobb?

Privat sektor.

 

Her er en artikkel i NY Times av Krugman, her er Wikipedia sin artikkel om lump pf labour, og her er Investopedia. Etterspørselen etter arbeidskraft er ikke en eksogen variabel, den påvirkes både av størrelsen på landet og størrelsen på økonomien.

 

 

Dette gjelder arbeidskraft generelt slik jeg forstår det (sivilingeniører såvel som vaskedamer), og der er jeg ikke uenig - jeg spør om de spesifikke tilfellene av arbeid hvor utdanning ikke kreves. Tvert imot er denne andelen av jobber på retur her i landet, noe som gjør at de som mangler nesten alt av utdanning har en meeeeeget lang vei å gå.

 

Det blir igjen et kostnadsspørsmål - hvor mye skal man investere i at en som knapt kan skrive navnet sitt på morsmålet skal ende opp med en norsk VGS-utdanning, det våre barn er ment å bruke 13 år på å fullføre - med norsk som morsmål?

 

Kilder:

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Jobbene-pa-gulvet-forsvinner-7501073.html

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Spar-knallhard-konkurranse-om-ufaglarte-jobber-7614835.html

 

https://www.nho.no/Politikk-og-analyse/Arbeidslivspolitikk/--varsellampene-blinker-enda-sterkere-enn-for/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...