Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

Nei det er ikke slik det fungerer. Det fungerer heller ikke slik at skattepengene vi betaler inn skal brukes på å importere flere utgifter. Om du brenner slik for å gi bort dine og andres penger så kan du jo begynne med dine først. Jeg foreslår at du spør staten om de kan øke skatten din.

 

Det beste og mest passende ordtaket jeg har hørt er: "sosialisme fungerer bra helt til du går tom for andre folk sine penger" ^^

 

 

Problemet er at noen folk klarer ikke å se på annet enn penger og tall, de er blind for de ekte tingene her i verden. De ser ikke galskapen i det som vi nå står oppe i. Disse 8000 kommer ikke til å velte vår økonomi, de er faktisk minste problemet når man ser på de økonomiske problemene verden nå står oppe i. 

 

Og hvorfor skal jeg betale for alt du ønsker deg mens når jeg plutselig ønsker meg noe må jeg betale det selv? Du ser det gjerne ikke selv men det er ganske håpløst å tenke slik. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste og mest passende ordtaket jeg har hørt er: "sosialisme fungerer bra helt til du går tom for andre folk sine penger" ^^

 

Thatcher (lett omskrevet). Hun sa riktignok ikke at "sosialisme fungerer bra", hun sa at "De går alltid tom for andre menneskers penger". Og ja, det er godt sagt, men du skal være rimelig sikker på at det ikke er noen ting i verden som andre er med å betale for som holder hjulene i gang i ditt eget liv, før du krever at andre skal leve deretter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva har det med saken å gjøre? Følelsespolitikk er jeg immun mot. 

 

Det finnes nok elendighet i verden. Det er jo helt hinsides all fornuft å risikere vår egen fremtid for å redde noe få som ikke fikk sitt eget land til å fungere, og etterhvert vil ønske samme vanstyre (religion) i sitt nye land.

 

Herregud jeg er glad "dere" er i mindretall her i Norge, makan til tankegang. 

 

Ref undersøkelsen i dagbladet i dag der 2 av 3 er positive til innvandringen. 

 

 

La disse 2/3 betale av egen vilje via en donasjonsordning. Jeg er imot. Hold meg utenfor!

 

 

Greit det, sålenge du betaler for all dritten jeg ikke vill ha... Herregud det er ikke slik ting fungerer..

 

 

Nei, det fungerer slik at de folkevalgte bruker mine penger som sin egen lommebok - uavhengig av om jeg har stemt på dem eller ikke. Spesielt når det gjelder bruk som ikke kommer nasjonen til gode (dette er en ren utgiftsbyrde) bør ikke en folkevalgt kunne øse ut av penger som er betalt inn for å betale heeeeelt andre ting enn trygd, bolig og integreringstiltak til flyktninger.

Lenke til kommentar

 

Det beste og mest passende ordtaket jeg har hørt er: "sosialisme fungerer bra helt til du går tom for andre folk sine penger" ^^

 

Thatcher (lett omskrevet). Hun sa riktignok ikke at "sosialisme fungerer bra", hun sa at "De går alltid tom for andre menneskers penger". Og ja, det er godt sagt, men du skal være rimelig sikker på at det ikke er noen ting i verden som andre er med å betale for som holder hjulene i gang i ditt eget liv, før du krever at andre skal leve deretter.

 

Geir :)

 

 

Det er umulig å spore en gitt krone betalt inn via skatteseddelen/avgifter, men det du hvertfall kan si er at om du betaler over snittskatten er det du som betaler for andre og ikke motsatt. Forøvrig går det også an å være en som tjener på systemet (slik som meg, pdd) og fortsatt er imot hvordan det fungerer, akkurat som du kan være styrtrik og stemme AP.

Lenke til kommentar

 

 

Nei det er ikke slik det fungerer. Det fungerer heller ikke slik at skattepengene vi betaler inn skal brukes på å importere flere utgifter. Om du brenner slik for å gi bort dine og andres penger så kan du jo begynne med dine først. Jeg foreslår at du spør staten om de kan øke skatten din.

 

Det beste og mest passende ordtaket jeg har hørt er: "sosialisme fungerer bra helt til du går tom for andre folk sine penger" ^^

 

 

Problemet er at noen folk klarer ikke å se på annet enn penger og tall, de er blind for de ekte tingene her i verden. De ser ikke galskapen i det som vi nå står oppe i. Disse 8000 kommer ikke til å velte vår økonomi, de er faktisk minste problemet når man ser på de økonomiske problemene verden nå står oppe i. 

 

Og hvorfor skal jeg betale for alt du ønsker deg mens når jeg plutselig ønsker meg noe må jeg betale det selv? Du ser det gjerne ikke selv men det er ganske håpløst å tenke slik. 

 

 

Kunne vi ikke da gjort det slik at jeg betaler min andel av din flyktningdrøm, så betaler du meg tilbake til min drøm om et stort hus i fornuftig avstand fra Oslo? Ulike verdier, lik innbetaling. Vinn-vinn.

Lenke til kommentar

Det er umulig å spore en gitt krone betalt inn via skatteseddelen/avgifter, men det du hvertfall kan si er at om du betaler over snittskatten er det du som betaler for andre og ikke motsatt. Forøvrig går det også an å være en som tjener på systemet (slik som meg, pdd) og fortsatt er imot hvordan det fungerer, akkurat som du kan være styrtrik og stemme AP.

 

Selvsagt. Jeg er liberalist og kan godt tenke meg et samfunn uten skatt. Men nå har jeg nå en gang betalt skatt i 40 år, og synes det er greit å bruke noen av skattepengene på flyktninger. 

 

Kunne vi ikke da gjort det slik at jeg betaler min andel av din flyktningdrøm, så betaler du meg tilbake til min drøm om et stort hus i fornuftig avstand fra Oslo? Ulike verdier, lik innbetaling. Vinn-vinn.

 

Det kunne man selvsagt godt tenkt seg. Du får finne deg et parti som vil at staten skal subsidiere eneboliger i Oslos omegn...  :wee:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kunne vi ikke da gjort det slik at jeg betaler min andel av din flyktningdrøm, så betaler du meg tilbake til min drøm om et stort hus i fornuftig avstand fra Oslo? Ulike verdier, lik innbetaling. Vinn-vinn.

 

 

Ellers så gjør vi det som med alt annet, majoriteten bestemmer. Og slik det ser ut i dag blir det flyktninger. Vips, da kan vi egentlig bare slutte denne diskusjonen og avvente flere avstemninger om de kommer. 

Lenke til kommentar
 

Problemet er at noen folk klarer ikke å se på annet enn penger og tall, de er blind for de ekte tingene her i verden. De ser ikke galskapen i det som vi nå står oppe i. Disse 8000 kommer ikke til å velte vår økonomi, de er faktisk minste problemet når man ser på de økonomiske problemene verden nå står oppe i. 

 

Og hvorfor skal jeg betale for alt du ønsker deg mens når jeg plutselig ønsker meg noe må jeg betale det selv? Du ser det gjerne ikke selv men det er ganske håpløst å tenke slik. 

 

 

Hvorfor skal du definere hva som er viktig her i verden? For meg er det viktigere at nordmenn går en trygg fremtid i møte enn at vi tar inn så mange innvandrere at verken vi eller dem har noen fremtid. Og da snakker jeg ikke om disse 8000, men hele ideen om at vi bare skal ta inn fler og fler og se opp til land som sverige som tar inn et sinnsykt antall som ikke finnes i nærheten av bærekraftig.

 

Og angående siste setning, jeg skal gjerne være med å betale på noe du ønsker deg jeg, sålenge vi begge nyter godt av det, altså slik skattepenger er ment for å brukes.

 

 

 

Ellers så gjør vi det som med alt annet, majoriteten bestemmer. Og slik det ser ut i dag blir det flyktninger. Vips, da kan vi egentlig bare slutte denne diskusjonen og avvente flere avstemninger om de kommer. 

 

 

Den er grei, men jeg er ganske så sikker på at det hadde blitt ett overveldende NEI.

Stoler mer på anonyme avstemninger enn telefonrunder der folk ikke tør si hva de mener i frykt for å få rasismehylekoret i hælene.

 

Det ble jo foreslått folkeavstemning, men det ble jo ikke godt mottatt, folk var vel redde for at det ikke gikk deres vei.

 

 

Edit: og jeg gir opp quotesystemet på dette forumet :p

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Problemet er at noen folk klarer ikke å se på annet enn penger og tall, de er blind for de ekte tingene her i verden. De ser ikke galskapen i det som vi nå står oppe i. Disse 8000 kommer ikke til å velte vår økonomi, de er faktisk minste problemet når man ser på de økonomiske problemene verden nå står oppe i. 

 

Og hvorfor skal jeg betale for alt du ønsker deg mens når jeg plutselig ønsker meg noe må jeg betale det selv? Du ser det gjerne ikke selv men det er ganske håpløst å tenke slik. 

 

 

Hvorfor skal du definere hva som er viktig her i verden? 

 

 

 

 

Det ble jo foreslått folkeavstemning, men det ble jo ikke godt mottatt, folk var vel redde for at det ikke gikk deres vei.

 

 

Edit: og jeg gir opp quotesystemet på dette forumet :p

 

 

På samme måte spør jeg deg, hvorfor skal du bestemme? 

 

Og jeg er også for folkeavstemning, da jeg har tro på at folket stemmer ja :) Men det får vi nok ikke. Men at vi får de 8000 er relativt sikkert, og jeg ser ikke store oppstandelsene foruten troll på nett om dagen egentlig :) Det sier vell også litt om situasjonen, om "hele" nasjonen var i mot dette så sterkt og regjeringen gikk inn for å ta dem inn allikevel ville det blitt kraftige reaksjoner, disse lar vente på seg. 

Lenke til kommentar

Nå finnes det mange her i Norge Som sliter med økonomien .

dette er personer som også betaler skatt til fellesskapet .

 

Her er holdningen at man  heller skal hjelpe en diktator i utlandet ved å redde innbyggerne slik at diktatoren kan ture frem.

noen av disse diktatoren fikk for ikke lenge siden også pengestøtte fra Norge . det var vist til utvikling i uland.

 

så har man også alle disse dyre tiltakene for redde mennesker.

 

 innbyggeren i Norge er jo så rike at de trenger ikke hjelp selv om de sliter økonomisk

hvorfor skal det gå ut over vårt land ?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Kunne vi ikke da gjort det slik at jeg betaler min andel av din flyktningdrøm, så betaler du meg tilbake til min drøm om et stort hus i fornuftig avstand fra Oslo? Ulike verdier, lik innbetaling. Vinn-vinn.

 

 

Ellers så gjør vi det som med alt annet, majoriteten bestemmer. Og slik det ser ut i dag blir det flyktninger. Vips, da kan vi egentlig bare slutte denne diskusjonen og avvente flere avstemninger om de kommer. 

 

 

Men igjen: hvorfor kan man ikke gjøre dette via donasjoner? Det er åpenbart svært mange som er imot, selv om det er en minoritet. Hvorfor skal på død og liv flertallet bestemme at en STOR majoritet skal betale for deres tiltak? Det er jo ikke slik at dette er så dyrt at de som vil ha dette gjennomført tilsammen ikke har økonomiske muskler til det hele.

 

Forøvrig er det INGEN partier som gikk til valg på å ta inn disse flyktningene, noe som fort kunne endret stemmefordelingen betraktelig. Jeg ville nok vurdert å stemme annerledes om dette var på programmet. Såpass viktig er dette for min del.

 

Der har vi faktisk en annen mulighet, nemlig at vi drøyer dette til neste stortingsvalg - og så lar hele suppa bli en del av valgkampen. Da vet man hvertfall hva man stemmer på. De kommunene som insisterer på å ta inn noen kan få lov til det, for egen regning.

Lenke til kommentar

Hva skatter og avgifter skal brukes til er definitivt on topic i en tråd hvor økonomiske konsekvenser for befolkningen ved inntak av flyktninger er et av flere tema som diskuteres.

Da er dette relevant i bortimot alle tråder i denne forumdelen. Tar du opp dette i alle tråder der skatt er involvert, eller er denne spesiell?

Lenke til kommentar

 

For meg er det viktigere at nordmenn går en trygg fremtid i møte enn at vi tar inn så mange innvandrere at verken vi eller dem har noen fremtid. Og da snakker jeg ikke om disse 8000, men hele ideen om at vi bare skal ta inn fler og fler og se opp til land som sverige som tar inn et sinnsykt antall som ikke finnes i nærheten av bærekraftig.

 

Man kan ikke uten videre påstå at det ikke er bærekraftig. Japan, som knapt tar imot 20-30 flyktninger i året, er nå en "gigant" som står med ene beinet i grava. Med andre ord, det er mange utenforliggende forhold som spiller inn i "bærekraft", enn bare å telle antall flyktninger.

 

Norge for sin del, tjener brått plutselig 4 milliarder ekstra ett år i Oljefondet pga.gode investeringer, hvilket langt overgår noen Syria-flyktninger, osv. Sverige for sin del, er solid på mange områder og vil greie seg helt fint i det lange løp.

Lenke til kommentar

 

jeg lurer på hvor det blir av alle pengen som brukes til forskjellige nødhjelps tiltak ?

hvem  er det som skor seg på slikt ?

 

Er det noe penger som ikke kan gjøres rede for mener du? Hvor?

 

nei , ikke på den måten.

 jeg lurer på hvem som tjener penger på denne menneskelige tragedien ?

 

som om de ikke får hjelp uten at noen betaler de som hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...