Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

potten går ikke tom på det antall flyktninger det er snakk om her... I tillegg vill brorparten av disse forhåpentligvis bli skikkelig integrert og bidra til velferdsstaten slik som meg og deg.

Når den gjennomsnittlige nordmannen er et tapsprosjekt vil jeg ikke nøle med å si at flyktningene er enda mer penger som blir spylt ned, uten at de nødvendigvis blir bidragsytere til samfunnet.

 

Hvor godt integreringen fungerer her i landet kan virkelig diskuteres. I forhold til mange andre land er den bra, men den er fortsatt preget av lav yrkesdeltakelse samtidig som at det går svært sakte.

 

 

Det er latterlig å sammenligne reduksjon av pensjon vs mennesker som blir voldtatt, halshugd og bombet spør du meg. Men hey, det er bare min mening...

 

 

Uten at jeg har stort til meninger om dette (enda) så er det forståelig at man blir negativ til tiltak som går utover oss selv. Joda, kjempeflott at man føler for andre mennesker, men selv om det er upopulært å tenke på sin egen fremtid må man kunne forstå at når vi kaster vekk så mye penger i dårlige tider når man kutter og nedbemanner i hytt og pine. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fresh off the press:

 

 

 

Folk er blitt enda mer positive til Syria-flyktninger

 

Nesten to av tre nordmenn stiller seg positive til at vi skal ta imot 8.000 flyktninger fra Syria, ifølge en fersk måling. Det er en klar oppgang fra tidligere undersøkelser.

Ifølge målingen som Respons Hent har utført for Aftenposten , er SV-velgerne de mest positive. Av dem er 90 prosent positive.

Det er kun blant Frps velgere at flertallet er negative, og bare 9 prosent av velgerne er positive. Blant regjeringspartner Høyres velgere er til sammenligning 51 prosent positive.

Totalt sett stiller 63 prosent seg positive til at Norge skal ta imot 8.000 flyktninger fra Syria i perioden 2015-2017. 25 prosent er negative, mens 12 prosent svarer at de ikke er sikre. Tidligere målinger har vist et knapt flertall for å ta imot dette antallet flyktninger.

Samtidig sier 32 prosent av de spurte at spørsmålet om mottak av flyktninger vil ha stor betydning for deres valg av parti i kommunevalget om drøye to uker. Det har klart størst betydning for velgere som sympatiserer med Frp og SV.

Generalsekretær Jan Egeland i Flyktninghjelpen, mener målingen viser at debatten er over.

– Nå må norske politikere legge vekk diskusjonen om Norge kan motta 8.000 syriske flyktninger over tre år, sier han. (NTB)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og disse 8000 blir til 40.000 når familie gjenforeninger er gjennomført. Skikkelig sjakktrekk dette.

 

De har bedre her ja, men har den Norske økonomien det godt av att tusenvis av folk fra alle disse jalla landene skal gå her på trygd? De fleste ender jo opp på nav, og hvor mye er de fremtidige forpliktelsene av alle disse innvandrerne egentlig oppi slags summer? MILLIARDER av kroner bare fordi lille Norge skal redde hele verden.

 

1 fra Syria koster 7 Millioner. 1 fra Somalia 9 millioner.

 

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel551578.ece

 

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel325140.ece

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/181537/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

 

Trenger ikke vært skarp i matte for å skjønne att dette her kommer til å gå til helvete til slutt.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Og disse 8000 blir til 40.000 når familie gjenforeninger er gjennomført. Skikkelig sjakktrekk dette.

 

De har bedre her ja, men har den Norske økonomien det godt av att tusenvis av folk fra alle disse jalla landene skal gå her på trygd? De fleste ender jo opp på nav, og hvor mye er de fremtidige forpliktelsene av alle disse innvandrerne egentlig oppi slags summer? MILLIARDER av kroner bare fordi lille Norge skal redde hele verden.

 

1 fra Syria koster 7 Millioner. 1 fra Somalia 9 millioner.

 

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel551578.ece

 

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel325140.ece

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/181537/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

 

Trenger ikke vært skarp i matte for å skjønne att dette her kommer til å gå til helvete til slutt.

 

Om du ikke har merket det har vi tatt inn en del innvandrere ila årenes gang allerede, og vi sitter da ikke i en dårlig økonomisk situasjon av den grunn? 

 

Ja det koster, men vi tåler det. Og nei vi skal ikke redde hele verden, vi skal faktisk bare redde en pitteliten del om en sammenligner med feks tyskland..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og disse 8000 blir til 40.000 når familie gjenforeninger er gjennomført. Skikkelig sjakktrekk dette.

 

De har bedre her ja, men har den Norske økonomien det godt av att tusenvis av folk fra alle disse jalla landene skal gå her på trygd? De fleste ender jo opp på nav, og hvor mye er de fremtidige forpliktelsene av alle disse innvandrerne egentlig oppi slags summer? MILLIARDER av kroner bare fordi lille Norge skal redde hele verden.

 

1 fra Syria koster 7 Millioner. 1 fra Somalia 9 millioner.

 

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel551578.ece

 

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel325140.ece

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/181537/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

 

Trenger ikke vært skarp i matte for å skjønne att dette her kommer til å gå til helvete til slutt.

Fremfor å se på spekulative artikler, kan vi heller se på empiriske tilfeller. Her er for eksempel tyrkerne og kurderne i Tyskland et godt eksempel på immigranter som har kommet fra et "jalla-land" og som har klart seg bra.

 

Det finnes omtrent 3 millioner mennesker fra Tyrkia i Tyskland. Disse er ofte godt integrerte og selv om arbeidsløsheten er det doble enn for den vanlige tysker, har de fortsatt en veldig positiv påvirkning på den tyske økonomien. Noe Angela Merkel selv har vedkjent.

 

De har etablert 82 000 bedrifter som har inntekter på over 40 milliarder euro. Det gir også at per bedrift har inntekter på minst 4 millioner kroner. I motsetning til hva stereotypen pfte hentyder til står døner-sjappene bare for rundt 10 prosent av dette. Disse bedriftene skapt av entreprenørene gir arbeid til 500 000 mennesker. Andelen entreprenører blant den tyrkiske befolkningen er 11 prosent, mens den er 1 prosent for den tyske. Det betyr altså mens tyskeren arbeider for staten, det offentlige eller etablerte firmaer (tyskerne har mange selskaper fra perioden før andre verdenskrig og fra den perioden som kalles for "den andre industrielle revolusjonen", men innførsel av kjemi (IG Farben osv), biler (Mercedes osv) og ingeniørvitenskap (Siemens osv), så klarer immigrantene å lage nye bedrifter innenfor nye fagområder som gagner hele befolkningen. 

 

I tillegg er de ansvarlige for en 40 milliarder euro handel mellom disse to landene. tyrkerne og tyskerne har nå blitt hverandres største handelspartnere. 

Det er dette Norge kan gjøre med sin immigrantbefolkning. Øko-sosiopolitisk sett så er det slik innfødte ofte velger trygge okkupasjoner og yrker, mens immigranter tar flere sjanser og jobber hardere for de mulighetene de får. Hvis et samfunn ikke får immigrasjon får det en slags bottleneck-effekt og får en form for retardasjon. 

 

Vi kan også se på USA og se på den påvirkningen immigranter/flyktninger har der:

 

- Apple, skapt av Steve Jobs og Steve Wozniak. Steve Jobs var sønn av en araber som ble adoptert av to armenere.

- Amazon, skapt av Jeff Zebos, som var sønn av en cubansk båtflyktning

- Google, skapt av Larry Page og Sergey Brin, Brin var en flyktning fra Sovjet. Det er også et veldig immigrant-vennlig selskap. 

-Youtube, skapt av Steve Chen, Chad Hurley og Jawad Karim, to av tre er immigranter.

-Ebay, skapt av Pierre Omidyar, iransk immigrant

-Sierra Nevada Space Corporation, skal lage den nye space shuttlen, skapt av Eren og Fatih Ozmen, tyrkiske immigranter

 

Alle disse tekno-selskapene kommer fra immigranter eller barn av immigranter. Hadde det ikke vært for immigrasjon fra "jalla"-land ville vi ikke ha sett noe av dette. Vi bør heller være glade for at 10 000 mennesker kommer inn fra Syria fremfor å bekymre oss om tap av penger. Hvis vi klarer å oppmuntre en av dem til å skape noe som det ovenfor, vil de ha betalt regningen for alle andre flyktninger. 

Endret av Bjørn-Ove
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye av det du sier, spesielt der du peker på kurderne som nærmest er alene i kampen mot jihadistene med ikke tilstrekkelig ammunisjon og manglende motorisering av deres hær. 

 

Der jeg er uenig er hvor du ser ut til å frita Assad og Tyrkia skyld i dette. Det er veldig velkjent at tyrkisk etterretning MIT har bistått radikale jihadister (spesielt turkmenske grupper) og ISIS med våpen. Utallige ganger har lastebiler med våpen blitt stoppet  i Kilis og Hatay på vei til Tal Abyad (når det var i ISIS hender). Det har vært en omfattende debatt i det tyrkiske samfunn angående dette og det foregår en konklifkt mellom MIT og den tyrkiske hæren angående. Hæren er NATO-vennlig og ønsker ikke å gå i mot USA i den syriske borgerkrigen, mens MIT er underlagt Erdogan og støtter ISIS og forskjellige turkmenske jihadist-grupper, noe parlamentmedlemmer som Yasin Aktay (araber fra det styrende AKP) også har innrømt. Tilnærmet alle jihadister som kommer seg inn i Syria gjør det gjennom Tyrkia.

 

I tillegg har man alltid to parter i en konflikt. Derfor er det bekymringsverdig at du ser ut til å tilnærmet støtte Assad i denne konflikten. Du forsvarer han i utførselen av kjemisk våpen og mener at han er en rasjonell aktør? Dette er en slakter. Det var hans Shabiha, som er gangstere og smuglere som egentlig begynte med nedslaktingen av hele landsbyer. I tillegg teppebomber han byer med sivilbefolkning for å ta noen få opprørere. 

 

Problemet med denne konflikten er at det ikke finnes noen gode, med unntak for kurderne (som er nærmest totalt styrt og kontrollert av amerikanerne og vesten). Derfor må FN bli involvert som i Libanon. Enten foretar man en separasjon av Syria i tre deler eller man forsøker å lage en regjering med deltagelse fra alle komponenter i Syria. 

 

Kunne ikke vært mer enig i at Assad er en maktsyk diktator som vil mele sin egen kake og melke sin egen befolkning for hva de er verdt og at det ikke finnes noen "good guys" i Syria konflikten i våres øyne. Men man kommer ikke unna hva som er verst for lokalbefolkningen og verden generelt. Det er ikke sånn at jeg som Ateist hadde blitt henrettet uten videre i Tyrkia eller under Assad sitt regime, det Islamske kalifatet derimot hadde ikke fornektet seg ett øyeblikk, verken med meg, deg, eller andre religiøse som ikke praktiserer wahhabismen og liknende ekstreme blindveier innen Islam.

 

Jeg tror ikke vi hadde sette denne "folkevandringen" hadde det ikke vært for Islamistene, derfor må vi kunne gradere de forskjellige partene i konflikten og alvorlighetsgrad de utgjør humanitært. Der Assad kommer ut i Saddam sjiktet som en hjerteløs diktator, kommer Islamistene under kategorien nådeløse sadistiske terrorister. Av to onder vet vi vel hva alle vanlige folk hadde foretrukket her.

 

Som sagt, får vi fjernet den Islamske kalifat utopien så vil verden ha ett helt annet utgangspunkt til å,

A: Begynne å planlegge fredsforhandlinger mellom partene samtidig som vi kan ha stabiliserende styrker på plass slik at vi oppnår den trygghet som trengs i regionen til å begynne å returnere flyktningene til sine hjem. 

B: Få gitt Kurderne sin egen stat og de landområder de fortjener og som de gir livene sine for daglig i vår felles kamp mot ekstremistene. De vil kunne bli representanter for de sekulære og moderate krefter i regionen og som vil kjempe for rettferdighet og frihet uten at vesten trenger å ha egne soldater på bakken i framtiden, siden dette vet vi bare vil bidra til å spire hatet blandt de anti-vestlige krefter som alltid vil finne sted i midtøsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/politiets-utlendingsenhet-gjorde-funn-som-gir-grunn-til-bekymring/a/23513377/

 

 

Politiets utlendingsenhet (PU) koblet inn PST etter å ha avdekket "bekymringsfullt materiell" blant fleire nyankomne asylsøkere....

 

– Vi ser også en økning i bekymringsfull  informasjon som kommer frem i forbindelse med den økende tilstrømningen av flyktninger fra konfliktområder, sier kommunikasjonsdirektør i PST Trond Hugubakken.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/politiets-utlendingsenhet-gjorde-funn-som-gir-grunn-til-bekymring/a/23513377/

 

 

Politiets utlendingsenhet (PU) koblet inn PST etter å ha avdekket "bekymringsfullt materiell" blant fleire nyankomne asylsøkere....

 

– Vi ser også en økning i bekymringsfull  informasjon som kommer frem i forbindelse med den økende tilstrømningen av flyktninger fra konfliktområder, sier kommunikasjonsdirektør i PST Trond Hugubakken.

 

Så bra at de har kontroll på den åpenbare faren :)

Lenke til kommentar

Alle disse tekno-selskapene kommer fra immigranter eller barn av immigranter.

 

Dette var litt spesielt. Det du sier der er jo noe som ofte brukes som argument MOT innvandring; det at allerede godt utviklede land rapper til seg de mest ressurssterke menneskene, slik at de som sitter igjen blir enda verre stilt. Men for deg er altså dette et argument for denne type innvandring?

 

100 millioner fødes inn i ekstrem fartigdom hvert år. At man lar de beste komme er kynisk. Å gjøre det motsatte; å ta inn de aller svakeste, sykeste og de som har opplevd forferdelige ting er heller ingen løsning. Det sier seg egentlig selv. Noen skal betale, og dersom man ønsker det står man fritt til å gi til veldedighet.

 

Når det gjelder økonomi, så er det klart at de rike og de som er etablert med bedrifter har store interesser i at landet tilstrømmes av flere folk. Da får de flere kunder, og billigere arbeidskraft. Jeg har således full forståelse for at disse menneskene ønsker så høy innvandring som mulig.

 

Imidlertid sliter jeg med å forstå at vanlige borgere ønsker denne type innvandring. Europa er allerede et gjørmehull, det er noen få veletablerte land som drar lasset. Jeg bruker ikke begreper som "rike land", da det å si at feks Norge eller Tyskland er rike er regelrett sprøyt og propaganda. Norge har ikke engang nok penger til å dekke fremtidige pensjonsforpliktelser. Å være rik beyr at man ikke behøver å bekymre seg for penger, det bør vi imidlertid i aller høyeste grad gjøre i Norge. Folk her er gjeldstynget til knærne, arbeidsledigheten er stigende og siste nytt om oljefondet er at 500 mrd har forduftet.

 

I Sverige har de kjørt denne hodeløse politikken sin i noen år. Nå er det svenske ungdommer selv som har blitt flyktninger. Skyhøy ungdomsledighet og stadig dårligere velferd, ingen bedring i sikte. Sverige var et industriland som mange så opp til, Norge inkludert. Nå er Sverigedemokratene straks det største partiet, den sosiale uroen er formidabel og det meste av industri er borte.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

Håper dette blir en realitet :)

Er alt for mange EU-land som sluntrer unna med å ta sin del av flyktningene

 

https://www.frieord.no/utenriks/fns-hoykommissaer-for-flyktninger-vil-botelegge-eu-land-som-ikke-tar-imot-nok-flyktninger/

 

edit: ser nå at artikkelen er over et halvt år gammel, dra nå ut fingeren FN!!

Og hvorfor håper du at dette blir en realitet? Norge er allerede best i klassen etter befolkningstall og vi kan ikke forvente at lille Norge med 5 millioner innbyggere skal ta inn 30 000 på 3+ år. Når Norge nå skal ta inn 8000+ flyktninger hovedsaklig fra Syria så vil antall båtflyktninger øke fordi flere ønsker seg til Europa igjennom Hellas og Spania. Norge må heller fokusere på å øke bistanden til nærområdene slik at de som allerede har reist til flyktningleirene i Lebanon, Jordan eller Tyrkia får de livsnødvendighetene de trenger for å leve. 

 

 

Best i klassen etter befolkningstall?

 

Norge er ikke det landet i Europa som tar imot mest asylsøkere per innbygger. FAKTA

Eurostat samler statistikk på hvor mange som har søkt beskyttelse (asyl) i Europa så langt i 2015 (fram til juli). 

 

Tyskland: 171 785 asylsøknader i år

Sverige:    66 785 asylsøknader i år 

Ungarn:     28 985 asylsøknader i år 

Norge:        4 620 asylsøknader i år.

 

Norge er på 13. plass over de landene som tar imot mest. Men vi er jo så få i Norge, så hva med per innbygger? Der ligger vi fortsatt langt bak Sverige.

 

Sverige tar imot 0,007 flyktninger per innbygger. 

Norge   tar imot 0,0009 flyktninger per innbygger. 

 

Kilde: http://www.dagbladet.no/2015/08/28/nyheter/valg15/politikk/utenriks/40768244/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må være greit å ta imot ressurssterke også, ikke bare de aller svakeste. Man kunne jo sett for seg en 50-50-ordning, hvor de man forventer å gå i pluss med veier opp de man går i minus med. Da er den økonomisken biten grei nok.

Personlig syns jeg ikke vi har råd til dette. Selv om jeg ikke lever i en rennestein blir jeg "gjeldsslave" i 20 år om jeg skal kjøpe meg en OK bolig. Flyktningekronene fra min skatteseddel trenger jeg faktisk selv for å betale ned gjeld! Da bør man hvertfall greie å snike inn noe som reduserer byrden, ikke bare for "folk flest", men også for "de som har mest fra før":

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være greit å ta imot ressurssterke også, ikke bare de aller svakeste. Man kunne jo sett for seg en 50-50-ordning, hvor de man forventer å gå i pluss med veier opp de man går i minus med. Da er den økonomisken biten grei nok.

 

Personlig syns jeg ikke vi har råd til dette. Selv om jeg ikke lever i en rennestein blir jeg "gjeldsslave" i 20 år om jeg skal kjøpe meg en OK bolig. Flyktningekronene fra min skatteseddel trenger jeg faktisk selv for å betale ned gjeld! Da bør man hvertfall greie å snike inn noe som reduserer byrden, ikke bare for "folk flest", men også for "de som har mest fra før":

 

Så din tilnærming til denne humanitære krisen er altså: La oss hjelpe de ressursterke som egentlig ikke trenger hjelpen mest slik at jeg ikke taper penger.

 

Storsinnet du

Lenke til kommentar

Stem arbeiderpartiet slik at de kan beskatte Olav Thon og Petter Stordalen enda mer.

Problemet blir løst og vi trenger ikke å bekymre oss om mangel av penger.

Olav Thon fikk dessuten tilbake 88 millioner kroner på skatten. Fyren er like gammel som Yoda. Han trenger tydeligvis ikke disse pengene. http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/07/29/1545/Olav-Thon/fikk-tilbake-888-millioner-p-skatten

 

Synd han ikke har noen unger. Imperiet hans kunne ha gått i arv.

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var litt spesielt. Det du sier der er jo noe som ofte brukes som argument MOT innvandring; det at allerede godt utviklede land rapper til seg de mest ressurssterke menneskene, slik at de som sitter igjen blir enda verre stilt. Men for deg er altså dette et argument for denne type innvandring?

 

Det forutsetter jo at det disse menneskene uvikler ikke slipper ut av landet igjen. Man kan argumentere for at det at en Steve Jobs får vokse opp i USA er en forutsetning for at han får muligheten til å innovere i utgangspunktet, og at fruktene av at hans intellekt får gro i "rik" jord kommer hele verden tilgode. Inklusive de landene de eller deres foreldre kom fra.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...