Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Javel. Syns jeg hørt har om å komme fram til "løsninger" gjennom forhandling i alle tider, når det gjelder alle disse innfløkte motsetningene i midt østen

og arabia. Grunn til å tro at pjatting vil hjelpe mer nå enn før? Neppe.

Jeg foreslår at du leser følgende artikler. Da mener jeg grundig, gjerne kombinert med penn og papir slik at du kan ta notater.

 

Faction Guide of the Syrian war – Part 1 – Syrian Government

Faction Guide of the Syrian war – Part 2 – Syrian Opposition

Faction Guide of the Syrian war – Part 3 – al-Qaeda Network

Faction Guide of the Syrian war – Part 4 – Rojava Kurds

Faction Guide of the Syrian war – Part 5 – Islamic State

 

Det kommer nok til å ta tid, men som folk har prøvd å si til deg utallige ganger er dette en komplisert konflikt. Hvis du faktisk leser dette, og etterpå fortsatt mener at det bare er å gå inn og ordne opp, da vet jeg ikke hva jeg vil si.

 

Jeg anbefaler også andre som er interessert til å ta en titt. Les gjennom, eller bruk det som et oppslagsverk når dere kommer over navn på grupper dere ikke har hørt om før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe. Nei hvorfor skal jeg ta meg bryderiet med å sette meg detaljert inn i alt det plynderet der?

Det er det som egentlig er noe av poenget, det vedrører ikke oss. Det er ikke min/vår feil at de har laget det så "komplisert" der nede.
Anbefaler heller dem å lære seg hvordan vi lever, og hvordan vi lar fornuft, logikk og vanlig vett & folkeskikk være rettesnor.

Hvis de har noe å klage på mener jeg. Alltid  er det noen av dere som mener vi skal ta på oss å tre andres problemer og konflikter

ned over oss.
Det er bare å la oss lure og vikle inn i et surr så de skal få utnytte vår velvilje til sin kyniske fordel.

Neitakk, det har jeg hverken tid til eller gidder.

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Javel. Syns jeg hørt har om å komme fram til "løsninger" gjennom forhandling i alle tider, når det gjelder alle disse innfløkte motsetningene i midt østen

og arabia. Grunn til å tro at pjatting vil hjelpe mer nå enn før? Neppe.

Jeg foreslår at du leser følgende artikler. Da mener jeg grundig, gjerne kombinert med penn og papir slik at du kan ta notater.

 

Faction Guide of the Syrian war – Part 1 – Syrian Government

Faction Guide of the Syrian war – Part 2 – Syrian Opposition

Faction Guide of the Syrian war – Part 3 – al-Qaeda Network

Faction Guide of the Syrian war – Part 4 – Rojava Kurds

Faction Guide of the Syrian war – Part 5 – Islamic State

 

Det kommer nok til å ta tid, men som folk har prøvd å si til deg utallige ganger er dette en komplisert konflikt. Hvis du faktisk leser dette, og etterpå fortsatt mener at det bare er å gå inn og ordne opp, da vet jeg ikke hva jeg vil si.

 

Jeg anbefaler også andre som er interessert til å ta en titt. Les gjennom, eller bruk det som et oppslagsverk når dere kommer over navn på grupper dere ikke har hørt om før.

 

 

Ikke glem Taliban og Al Qaida. De er ikke ute av spillet enda.

 

Taliban har hovedbase i pakistan og sender krigere til Syria daglig.

http://www.dw.com/en/pakistani-taliban-likely-to-send-more-fighters-to-iraq-and-syria/a-17979322

 

Og ikke glem Al Qaida.

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/08/04/1307/alQaida/flere-amerikanske-agenter-tatt-av-alqaidas-syriafly

 

ISIS har stjålet alt spotlighten, men man må ikke glemme de andre gruppene som har vært i spillet veldig lenge.

Lenke til kommentar

 

Ja men du må da skrive asylsøkere og ikke innvandrere er en forskjell der.

asylsøkere er jo også innvandrere

 

man kan selvsagt dele området inn i mindre regioner og fordele hver sin region til hver part i konflikten

men jeg ser ikke det som noen fullstendig løsning

 

Problemet er å få hver part til å akseptere de andre partene

 

Da er forhandlinger den beste medisin

men det må nok kontrolleres og styres i ettertid slik at det ikke bryter ut ny krig

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hehe. Nei hvorfor skal jeg ta meg bryderiet med å sette meg detaljert inn i alt det plynderet der?

 

Det er det som egentlig er noe av poenget, det vedrører ikke oss. Det er ikke min/vår feil at de har laget det så "komplisert" der nede.

Anbefaler heller dem å lære seg hvordan vi lever, og hvordan vi lar fornuft, logikk og vanlig vett & folkeskikk være rettesnor.

 

Hvis de har noe å klage på mener jeg. Alltid  er det noen av dere som mener vi skal ta på oss å tre andres problemer og konflikter

ned over oss.

Det er bare å la oss lure og vikle inn i et surr så de skal få utnytte vår velvilje til sin kyniske fordel.

 

Neitakk, det har jeg hverken tid til eller gidder.

Hvorfor du skal gidde å sette deg inn i saken? Du driver og kommenterer om en sak du overhodet ikke vet noe om. Du er omtrent så ignorant som det er mulig å bli. Du har da tre alternativer:

 

1. Sett deg inn i saken.

2. Ti stille.

3. Fortsett med å dumme deg ut.

 

Du velger tydeligvis alternativ 3.

Lenke til kommentar

 

Hehe. Nei hvorfor skal jeg ta meg bryderiet med å sette meg detaljert inn i alt det plynderet der?

 

Det er det som egentlig er noe av poenget, det vedrører ikke oss. Det er ikke min/vår feil at de har laget det så "komplisert" der nede.

Anbefaler heller dem å lære seg hvordan vi lever, og hvordan vi lar fornuft, logikk og vanlig vett & folkeskikk være rettesnor.

 

Hvis de har noe å klage på mener jeg. Alltid  er det noen av dere som mener vi skal ta på oss å tre andres problemer og konflikter

ned over oss.

Det er bare å la oss lure og vikle inn i et surr så de skal få utnytte vår velvilje til sin kyniske fordel.

 

Neitakk, det har jeg hverken tid til eller gidder.

Hvorfor du skal gidde å sette deg inn i saken? Du driver og kommenterer om en sak du overhodet ikke vet noe om. Du er omtrent så ignorant som det er mulig å bli. Du har da tre alternativer:

 

1. Sett deg inn i saken.

2. Ti stille.

3. Fortsett med å dumme deg ut.

 

Du velger tydeligvis alternativ 3.

 

 

Det er deg som roter her. Se etter hva du siterer og svarer på, det andre var vi kommet forbi. Jeg skrev - hvor lenge har man ikke forsøkt med forhandlinger og pjatt i disse regionene: "er det grunn til å tro det løser noe mer nå enn tidligere"?

 

Og hva er så ditt forslag til løsning, bortsett fra å være opptatt av å unnskylde bråkmakerne med at de har det så "komplisert" ?

Saken er nemlig at disse "kompliserte problemene" ikke bør vies oppmerksomhet, betydning og ta bort fokus.

Skal man begynne å vektlegge det, kan man like gjerne sette seg inn i en hver nabokrangel og "komplisert" personlig konflikt.

Det er bortkastet.   

 

Samme hvilke innfløkte komplikasjoner de surrer med, er det neppe annet alternativ enn å ta skikkelig tak. Støtte de som vil demokrati og fred

Eller la de fortsette å surre og sette en stopper for flykningestrømmen. Et av to.

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Innlegget ditt ble ikke skrevet i et vakuum, det er et av mange fra din kant. Du gjør det samme nå, "ta skikkelig tak". Du vet ikke hva du snakker om. Du vet ikke hva som blir gjort, du vet ikke hvem som gjør det, og du vet ikke hva som ikke er mulig å gjøre. Du har heller ingen interesse av å engang prøve å forstå. Og jeg har ikke unnskyldt noen.

Lenke til kommentar

Tror vi må innse det, at det nytter ikke med uendelig Islam-rot hvis verden skal framover. Vi befinner oss i 2015 nå.

Folk bør lære seg å holde fred. Holde sg hjemme, gå på jobb og se på tv. Ikke surre uti gatene og lage bråk.

Nå er det romforskning, utvikling av helsevesen, kamp mot sykdommer, naturkatastrofer osv som trenger fokuset.

Vi skal ikke aksptere at mennesker fortsetter å oppføre seg som halvaper, yngler i bøtter og spann og lager bråk.
Kan de ikke være med i en sivilsert verden, får de bare komme seg ned i et hull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da må de aktørene jeg nevnte slutte å bedrive militære ekspedisjoner.

 

For resultatet er flyktninger.

 

Husk f.eks. bare tilbake på Vietnam-krigen og USA's krigføring som resulterte i hundretusenvis av båtflyktninger, hvorav norske skip plukket opp flere tusen, mange kom til Norge. (idag er de 18 000)

 

Derimot er det f.eks. ikke flyktningstrøm (eller "islam-rot" ditt uttrykk) fra verdens mest folkerike muslimske land Indonesia. Rett og slett fordi de nevnte aktører (heldigvis) ikke har vært der og skapt kaos & røre.

Lenke til kommentar

Da car det båtflyktninger ja, stemmer det. Det hadde jeg helt glemt. Jo. Det som USA gjør er selvsagt en sak man 

kan diskutere. Men i utgangspunktet er det alltid andre som starter. Usa starter ikke noen militær operasjon sånn helt uten

en viss forståelig grunn slik andre gjør. Holder andre fred, holder de fred. Tror vi skal være glad Usa ikke er en Islamsk

stat som Iran eller Syria.

Lenke til kommentar

IS har nettopp satt i gang et angrep nord for Aleppo. Dette betyr selvsagt at folk som ikke har noe å gjøre med IS må slutte å oppføre seg som aper.

 

For rundt en uke siden ble flere titalls sivile drept i bombeangrep av den syriske hæren. De sivile som ble drept, og som ikke hadde noe å gjøre med konflikten, har bare seg selv å skylde. Om de ikke hadde oppført seg som aper og fått barn ville de vært trygge. Småbarna som døde også, så klart.

Lenke til kommentar

Du misforstår. Jeg klandrer ikke fykningene, de fredelige sivile de som vil ha fred og ikke gjør noe galt.

Det er de jeg mener vi må hjelpe og rydde opp for. Vekk med både IS og DSH og andre som lager fandenskap.
Samme hvem de er og hva pokker de er uenige om, når de holder på sånn. En må jo prøve? Ja hvis de prøver kan hende det :(

Men hvis det ikke går an? Jo det må gå an om man er kompromissløs. Hvem skal man være redd for da? Det kan jo

ikke være Assan. er det Putin? Kim? Kina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja trekk ut av sammenheng som vanlig. Det var ang dette med å fortsette slippe inn flyktninger, i stedet for å gjøre noe med

problemet.
Da får vi problemene med på lasset, enkel logikk. Og du har vel fått med deg at IS bevisst vil innfiltrere sine aktører i flykningestrømmen.

Har vært helt tydelig på: -Hjelpe dem i deres eget hjemland. Det er der noe må gjøres. Men du mener vi ikke kan, for da tråkker vi de

ulike grupperinger av bråkmakeres idéer og intensjoner på tærne stakker. Til helsike med den kompliserte konfilkten deres, fei dem vekk!

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Hehe. Nei hvorfor skal jeg ta meg bryderiet med å sette meg detaljert inn i alt det plynderet der?

 

Det er det som egentlig er noe av poenget, det vedrører ikke oss. Det er ikke min/vår feil at de har laget det så "komplisert" der nede.

Anbefaler heller dem å lære seg hvordan vi lever, og hvordan vi lar fornuft, logikk og vanlig vett & folkeskikk være rettesnor.

 

Hvis de har noe å klage på mener jeg. Alltid  er det noen av dere som mener vi skal ta på oss å tre andres problemer og konflikter

ned over oss.

Det er bare å la oss lure og vikle inn i et surr så de skal få utnytte vår velvilje til sin kyniske fordel.

 

Neitakk, det har jeg hverken tid til eller gidder.

Hvorfor du skal gidde å sette deg inn i saken? Du driver og kommenterer om en sak du overhodet ikke vet noe om. Du er omtrent så ignorant som det er mulig å bli. Du har da tre alternativer:

 

1. Sett deg inn i saken.

2. Ti stille.

3. Fortsett med å dumme deg ut.

 

Du velger tydeligvis alternativ 3.

 

 

Hva med deg da? Så langt har jeg bare sett deg kritisere Delvis, uten å bidra med noe konstruktivt selv. 

 

Du vil hjelpe?

 

Jah.. hvorfor skal vi ha problemet med den suppa der på oss? Da får vi bare stenge alt ute da og la det seile..

 

Hvis ikke, blir vi ansvarlige for å spre dritten. Vi vil ha fred og ro for pokker!

Nettopp, ja.

 

 

Har du noen konkrete forslag til hva vi burde gjøre, når det ikke er mulig å "ordne opp"? Skal vi la hele befolkningen bosette seg i EU? Skal vi bidra med noen midler til de som trenger det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det ikke er mulig å ordne opp, jeg har sagt at det ikke er enkelt å ordne opp. Jeg har også nettopp postet fem artikler om de involverte i konflikten, hvordan er det ikke konstruktivt?

 

Mitt forslag er mer av det samme. Fordi det virker sånn halvveis, og fordi det er dårlig med reelle alternativer.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...