Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Gratulerer med innlegg 200 i denne tråden. Du har skrevet 200 av 1435 innlegg.

Det er kvalitet og ikke kvantitet som betyr noe, men når kvantiteten blir stor i tillegg til at hvert eneste av dem inneholder kvalitet i den forstand at det belyser fakta som andre folk prøver å mørklegge og dermed slår beina under de som poster i vei kun for å onanere sin egen agenda, så får vi vel alle bare være glad til og håpe på flere :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan hvertfall konstatere at minst 14 drap av drøyt 30 ble utført av "utlendinger", på tross av at på langt nær "14/drøyt 30" av befolkningen er utlendinger. DEN forskjellen er nok statistisk signifikant, skulle en tro.

Javisst, men det er altså i hovedsak europeiske banditter som står for dette. De aller fleste av dem er heller ikke norske statsborgere eller fastboende i følge statistikken.

Jeg mistenker at mye av det skyldes "krigen mot narkotika", det vil si det kjedelige faktum at vi har overlatt til mafiafolk å forsyne våre stoffavhengige med stoffene de trenger. Statistikken viser da også at relativt mange av gjerningsmenn og ofre kjenner hverandre fra et eller annet miljø.

Det har altså ingen verdens ting med flyktningene fra Syria å gjøre.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med innlegg 200 i denne tråden. Du har skrevet 200 av 1435 innlegg.

Takk. Jeg skulle jo ønske at det var litt fler enn meg og Sheasy etc som bidro fra vår side, så ble det ikke så mye på hver av oss.

Stå på Geir! Du kjenner for en bedre fremtid og er en flott fyr. Måtte det bli 200 til!

Lenke til kommentar

Vi kan hvertfall konstatere at minst 14 drap av drøyt 30 ble utført av "utlendinger", på tross av at på langt nær "14/drøyt 30" av befolkningen er utlendinger. DEN forskjellen er nok statistisk signifikant, skulle en tro.

Javisst, men det er altså i hovedsak europeiske banditter som står for dette. De aller fleste av dem er heller ikke norske statsborgere eller fastboende i følge statistikken.

Jeg mistenker at mye av det skyldes "krigen mot narkotika", det vil si det kjedelige faktum at vi har overlatt til mafiafolk å forsyne våre stoffavhengige med stoffene de trenger. Statistikken viser da også at relativt mange av gjerningsmenn og ofre kjenner hverandre fra et eller annet miljø.

Det har altså ingen verdens ting med flyktningene fra Syria å gjøre.

Det er selvsagt lett å anta ting, men i den statistikken du prater om vet vi jo ikke om andelen nordmenn som dreper går betraktelig ned, og andelen utlendinger som dreper kraftig opp - at summen er konstant sier ikke noe om de individuelle faktorene. Jeg vil si min fremstilling stiller sterkere enn din, da din krever at man antar noe om enkeltkomponentene, mens min må man mer eller mindre anta seg bort fra (hvis du ser poenget).

Nå skal det sies at drap ikke er det største problemet (for andre enn de det gjelder), da det skjer såpass sjeldent. Verre med vold og tyveri. Vet ikke om jeg gidder lete engang, for det synes så åpenbart at utlendinger generelt er overrepresentert (personlig føler jeg ikke dårlig økonomi er noen god grunn, og gidder ikke ta hensyn til det - selv om jeg vet det er vanlig å justere data etter en slik faktor).

Lenke til kommentar

Hvis du måler gjennomsnittshøyden til innsatte i norske fengsler, og gjennomsnittshøyden til alle som bor i Norge, så vil du garantert finne at snittet for innsatte er høyere. Wow! Dette er potensielt interessant. Hva kan være årsaken til noe slikt?

Personlig ville jeg sett om det var andre faktorer som faktisk sto for dette skillet. Jeg ville raskt oppdaget at andelen menn er mye høyere blant innsatte enn befolkningen generelt, og at menn er høyere enn kvinner. Det er altså kjønn som forklarer høydeforskjellen, ikke hvorvidt man sitter i fengsel. Om du skal være konsekvent så må du bare konkludere med at innsatte generelt er høyere enn befolkningen, og ikke undersøke noe mer enn det.

Lenke til kommentar

Jeg tror det var Geir som i en annen tråd forklarte noe som kan være grunnen til at antallet ikke-etnisk norske er overrepresentert i norske fengsler når man kompanserer for andelen av befolkningen . Altstå at det ikke nødvendigvis betyr at utlendinger er mere kriminelle enn normenn av natur, men at de ofte stiller med en vanskeligere bakgrunn enn de fleste etniske nordmenn.

Dessverre ble nok selv hans gode forklaring for vanskelig å svelge for en del av de med størst fremmedfrykt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

At fokuset (utover å belyse at de er i en prekær situasjon og trenger hjelp), ligger på flyktningene og alt det "gale" de måtte gjøre i den situasjonen de er i blir jo som å klage på legen om man blir syk. Det er en årsakssammenheng her, ingenting av dette hadde vært en realitet hadde vi kostet på oss det som trengtes for å stoppe IS og ulovliggjøre denne ideologien i alle land. Det er jo knapt nok noe politisk press på styresmaktene involvert engang. Helst ikke ett vondt ord om det ekstremistiske svinet som er konge av Saudi-Arabia, ei heller noe militær invensjon å snakke om utover Kurdere som kjemper for land og religionsfrihet, ikke minst livet sitt, hver dag.

Hater å skylde på andre enn ekstremistsvina selv, men vi kan vel snart begynne å småtakke hverandre her i vesten for hva vi står oppi av humanitære katastrofer også snart nå. Med tanke på hva som faktisk skjer i midtøsten så har vel ikke verden sett makan til handlingslammelse ifra de hold og land som faktisk kan gjøre noe. De hadde alle vært langt mer involvert om det hadde vært oljepenger å hente, med oljepenger kommer den politiske vilje. En skam.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg vil si min fremstilling stiller sterkere enn din, da din krever at man antar noe om enkeltkomponentene, mens min må man mer eller mindre anta seg bort fra (hvis du ser poenget).

Nei, jeg ser ikke det, men du må gjerne forklare. Mine antagelser rikker ikke ved faktum, som er at statistikken viser at drapene ikke begås av muslimske flyktninger.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt lett å anta ting, men i den statistikken du prater om vet vi jo ikke om andelen nordmenn som dreper går betraktelig ned, og andelen utlendinger som dreper kraftig opp - at summen er konstant sier ikke noe om de individuelle faktorene. 

Det er det antagelig mulig å finne ut av hvis man vil. Tar du utfordringen, eller må jeg bruke fritiden min i morgen på mer gravearbeid?

Lenke til kommentar

Det er kvalitet og ikke kvantitet som betyr noe, men når kvantiteten blir stor i tillegg til at hvert eneste av dem inneholder kvalitet i den forstand at det belyser fakta som andre folk prøver å mørklegge og dermed slår beina under de som poster i vei kun for å onanere sin egen agenda, så får vi vel alle bare være glad til og håpe på flere :)

Stå på Geir! Du kjenner for en bedre fremtid og er en flott fyr. Måtte det bli 200 til!

:blush:  :love:

Lenke til kommentar

Hvis du måler gjennomsnittshøyden til innsatte i norske fengsler, og gjennomsnittshøyden til alle som bor i Norge, så vil du garantert finne at snittet for innsatte er høyere. Wow! Dette er potensielt interessant. Hva kan være årsaken til noe slikt?

Personlig ville jeg sett om det var andre faktorer som faktisk sto for dette skillet. Jeg ville raskt oppdaget at andelen menn er mye høyere blant innsatte enn befolkningen generelt, og at menn er høyere enn kvinner. Det er altså kjønn som forklarer høydeforskjellen, ikke hvorvidt man sitter i fengsel. Om du skal være konsekvent så må du bare konkludere med at innsatte generelt er høyere enn befolkningen, og ikke undersøke noe mer enn det.

Det jeg ikke rakk å kommentere før jeg måtte ut er at hvis man ser dette opp mot innvandring så hjelper ikke årsaken så veldig, når det er gitt at det blir slik. Innvandrer eller NAVer, vi har ikke råd til å sørge for at alle som ikke forsørger seg selv skal ha direkte god råd, og når innvandrerne ofte har dårlige forutsetninger for å få en godt betalt jobb er fasiten gitt ift at de vi så snilt tar inn i større grad vil bidra negativt til kriminalitetsstatistikkene. Da er jo forsåvidt poenget til elgen (jeg tror det var han som begynte med drapsargumentet?) til en viss grad gyldig. Personlig kunne jeg godt sett bort fra dette og gitt folk en sjanse sånn sett, bare med en svært streng policy på at ved første lommetyveri eller knyttneveslag bærer det rett ut, eller på mottak inntil retur er mulig (om man stjeler en tube FP-kaviar ville jeg nok ikke krevd en såpass sterk reaksjon, men ved lommetyveri tar man mer enn man faktisk trenger). Her ville man da luket bort de som bruker fattigdom som "unnskyldning" for å begå ugagn.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke rakk å kommentere før jeg måtte ut er at hvis man ser dette opp mot innvandring så hjelper ikke årsaken så veldig, når det er gitt at det blir slik. Innvandrer eller NAVer, vi har ikke råd til å sørge for at alle som ikke forsørger seg selv skal ha direkte god råd, og når innvandrerne ofte har dårlige forutsetninger for å få en godt betalt jobb er fasiten gitt ift at de vi så snilt tar inn i større grad vil bidra negativt til kriminalitetsstatistikkene. Da er jo forsåvidt poenget til elgen (jeg tror det var han som begynte med drapsargumentet?) til en viss grad gyldig. Personlig kunne jeg godt sett bort fra dette og gitt folk en sjanse sånn sett, bare med en svært streng policy på at ved første lommetyveri eller knyttneveslag bærer det rett ut, eller på mottak inntil retur er mulig (om man stjeler en tube FP-kaviar ville jeg nok ikke krevd en såpass sterk reaksjon, men ved lommetyveri tar man mer enn man faktisk trenger). Her ville man da luket bort de som bruker fattigdom som "unnskyldning" for å begå ugagn.

Litt sånn three-strikes-out politikk ifra statene dette som er dømt på ett tidspunkt til å bli urettferdig og uetisk.

Tror vel heller tilrettelegging av alt ifra bosted til kurs og skolegang er måten, gulerot framfor gestapistisk lærpisk. Pengene som blir brukt på dette er bare en investering i mennesker som kommer til å lønne seg på alle måter for begge parter.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å bli sperret inne på livstid og å bli sendt ut av landet.

Å bli frastjålet en lommebok er en ganske kødden affære for den det gjelder. Det er jo derfor jeg påpeker at jeg ikke vil hive ut de som stjeler minst mulig for å berge seg selv (ref FP-kaviar, et brød og en liter melk som typiske eksempler). Hvis du stjeler for "luksusgoder" har jeg liten sympati, og å rappe lommeboken til noen er utenfor det man kan kalle strengt nødvendig i en presset situasjon. Beklager.

Jeg skjønner ikke hvordan tilrettelegging kan endre dette, man burde forstå at både tyveri og vold er fy-fy uten videre. Folk flest trenger jo ingen gulrot for å følge loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...