Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En Kickstarter kampanje for Syriske flyktninger promotert av vestlige medier burde kunne samlet enorme summer utrolig raskt.

Du sier noe. Når ett spill kan håve inn 50 millioner kroner så får man håpe det burde være mulig å høste inn bra med cash i dette tilfellet. Hvem som skal forvalte og fordele penga blir en annen sak.

Lenke til kommentar

En Kickstarter kampanje for Syriske flyktninger promotert av vestlige medier burde kunne samlet enorme summer utrolig raskt.

Du sier noe. Når ett spill kan håve inn 50 millioner kroner så får man håpe det burde være mulig å høste inn bra med cash i dette tilfellet. Hvem som skal forvalte og fordele penga blir en annen sak.

Hva med deg? In Thoto we trust!

Det finnes da mange gode alternativer, f.eks Migration Policy Centre at the European University Institute in Florence, Italy.

http://www.eui.eu/DepartmentsAndCentres/RobertSchumanCentre/Index.aspx

http://syrianrefugees.eu/

http://www.migrationpolicycentre.eu/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som så innslaget i Dagrevyen, om problemene med storstilt fraflytting fra distriktskommuner til de større byene.

Det var stor bekymring for at mindre steder gå tom for bosetting. Hele huser står tomme på rekke og rad og trenger vedlikehold.

Hvorfor ikke utplasser flytninger på disse stedene?

Alle de 5000 som sitter på mottak og sikkert plass til de 8000 fra syria også?
Plassere den rundt der, mye i Nord Norge og slike steder. Lag enkle nye arbeidsplasser og arbeidoppgaver, bare sett

i gang noe fiskegreier litt snekring og ditt og datt, så kommer det i gang etterhvert.

Det går vel an å bruke hue litt, vi trenger virksomhet og folk i distriktene.

Lenke til kommentar

hvis dere ikke har tenkt på det så har all denne nøden , og spesielt konsekvensen  krigshandlingene i Syria har visse likheter med pyramidespill

Hvorfor stikker flyktninger av fra mottakene ?

så har man jo et problemer med de flyktningene som hels vil til enkelte steder i Norge , og slett ikke dit som det er bestem de skal være

Endret av den andre elgen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

så har man jo et problemer med de flyktningene som helst vil til enkelte steder i Norge , og slett ikke dit som det er bestem de skal være

Vell er jo ikke noe stort problem egentlig de kan søke om å flytte eller vente til de er ferdig med bosettings perioden.

I utgangspunktet er det ikke noe problem ,nei

Det som er problemet er at de som ikke får lov til bli her nekter å irettesette seg de avgjørene og gjør absolutt alt for få være her 

Men man har også de problemet at noen tydeligvis er alt for utålmodig og rømmer slik at man ikke vet hvor de er 

det jeg lurer på er om de som har sittet ut bosetningperioden ( den kommer nok en god tid etter at de har sitte i et mottak i flere år )  egentlig har midler til skaffe seg noe eget  ?

Lenke til kommentar

hvis dere ikke har tenkt på det så har all denne nøden , og spesielt konsekvensen  krigshandlingene i Syria har visse likheter med pyramidespill

Jeg vet ikke helt om jeg har tenkt på det, nei. Fortell!

Geir :)

jeg regner med at du vet hvordan et pyramidespill fungerer ?

så når noen har fått hjelp så står det fler en sist i kø for å få hjelp

paradoksalt nok så virker det som det blir fler som trenger hjelp jo fler man hjelper .

antallet som trenger hjelp burde jo gå ned jo flere som får hjelp

Lenke til kommentar

Noen som så innslaget i Dagrevyen, om problemene med storstilt fraflytting fra distriktskommuner til de større byene.

Det var stor bekymring for at mindre steder gå tom for bosetting. Hele huser står tomme på rekke og rad og trenger vedlikehold.

Hvorfor ikke utplasser flytninger på disse stedene?

Alle de 5000 som sitter på mottak og sikkert plass til de 8000 fra syria også?

Plassere den rundt der, mye i Nord Norge og slike steder. Lag enkle nye arbeidsplasser og arbeidoppgaver, bare sett

i gang noe fiskegreier litt snekring og ditt og datt, så kommer det i gang etterhvert.

Det går vel an å bruke hue litt, vi trenger virksomhet og folk i distriktene.

Jeg har heller aldri skjønt dette. Når nordmenn kan bo i ødemarka kan vel syrere gjøre det samme. De har jo mulighetene til å tjene penger, spare opp EK og så ta boliglån som alle andre i dette landet om de vil flytte til sivilisasjonen senere.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg har tenkt på det, nei. Fortell!

paradoksalt nok så virker det som det blir fler som trenger hjelp jo fler man hjelper .

Det er det nok ikke tvil om. Ryktet spres videre, og så baller det på seg. 

Er enig  med dem som sies at noe må gjøres, vi kan ikke bare la dette fortsette. Da vil vi stå overfor et gigantisk problem, og lidelsene

vil sannsynligvis bare bli større. Helhetlig sett.

Hvorfor ikke Nato i stor stil kan invandere og feie vekk IS og denne dritten, ser jeg ikke helt. Det kan ikke være så umulig. Hva da når de sprer seg til vår verden?

De har jo sagt at de med hensikt vil lure inn sine aktører gjennom flykningestrømmer.

Ellers tror jeg det er en bevisst policy å få flykninger ut i stor stil vha terror og ulevelige forhold. De er klar over at befolkningsøkningen forhindrer dem i å få noe samfunn på fote, derfor vil de kvitte seg med store folkemengder vet å generere dem til vesten. Tror det er et elementet av samme sak oppi dette her.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Synes det er morsomt at mange synes det er viktig at vi bidrar, når vi egentlig ikke gjør noe som helst om vi så tar inn 10000, 8000 eller ingen flyktninger.

Det virker urettferdig og bortkastet om man ser på det store bildet.

Lenke til kommentar

Da forstår jeg hva du mener. :)

Men nei, det er ikke slik et pyramidespill virker. Eller rettere sagt: Pyramidespill virker ikke, nettopp fordi det ikke står flere i kø for hver "omgang". Derfor dør alle pyramider ut, og bare de som startet den blir noensinne rike på det.

Og ja, det virker som det er stadig flere som trenger hjelp, men det er ikke sant. Flyktningestrømmene går i bølger etter konfliktnivået i verden. At innbyggerne i Syria er under dobbelt ild, fra både Assad og IS, gjør at denne nok varer en stund. Men ellers er det bare å se på de flyktningene som er kommet til Norge. Opprinnelseslandene skifter med årene.

Lenke til kommentar

Det som gjør veldig mye er at det ikke er rettferdig at bare noen få får hjelp

Det er urealistisk at vi kan hjelpe alle like mye. Det er ikke noe argument for ikke å hjelpe noen. Og i tilfellet Syria er det ikke snakk om enten eller, i tillegg til de som får komme til Norge, skal vi selvsagt hjelpe de som kan hjelpes i nærområdene.

det som gjør nye er at de ( få) som kommer hit i stor grad ikke er klare får våres måte å leve på , som så igjen vil føre til konflikter og potensielt flere tragedier

Jeg synes at det stort sett går forbausende bra, jeg.

Lenke til kommentar

Det gjør du sikker

Men den dagen noen i nabolaget blir drept så vil du nok se annerledes på det

Jeg vil nok ikke det. Antallet drap i Norge er heldivis lavt, og det har ikke øket med innvandringen. Her er utviklingen de siste 20 årene. (Ingen gevinst for å gjette hva toppen i 2011 var for noe, men nei, det var ikke innvandrere som sto for den):

post-52698-0-72539200-1440262185_thumb.jpg

Sånn er det når man lar følelsene styre av fakta, og ikke av fordommer...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har du blitt fortalt før, men det handler ikke bare om IS. Det er en ekstremt komplisert konflikt uten enkle løsninger.

Jah. Får bare feie unna alt som lager conflikt da. Få de bort å la fredelige folk få boplassene sine igjen. Rydd opp. Fysj, vekk med alle bander og lømler som lager bråk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...