Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Folk som allerede er her har vi en plikt til å hjelpe.

 

 

Begrunn.

 

De er norske skattebetalere, med tilhørighet til norge. Selvfølgelig skal de få igjen for en tjeneste de eller foreldrene deres har skattet for i mange herrens år.

 

 

 

Stråmann. Verdi på menneskeliv har ingenting med saken å gjøre. Jeg vil vite på hvorfor jeg, som norsk skattebetaler skal betale skatt for å hjelpe folk som aldri verken har vært i norge, eller gjort noe for landet, og samtidig bli fortalt at det er verdt det, selv om man risikerer en par terrorister på lasset.

 

Verdien på menneskeliv har alt men saken å gjøre. Du som skattebetaler har derimot ingenting med saken å gjøre. Dette handler ikke om skattepenger, dette handler om menneskeliv. Ønsker du ikke et samfunn som bygger på en del grunnleggende premisser, som at vi hjelper medmennesker som er i nød? Eller ønsker du først og fremst et samfunn som bygger på økonomiske premisser, der de som har betalt mest skatt får hjelp og trygghet før de som har betalt mindre i skatt?

 

Tenk deg at du ser et barn som er i ferd med å drukne. Mener du det er greit å ikke hoppe ut i vannet å redde barnet fordi du ødelegger klær og sko til noen tusen? Antagligvis ikke. Hvorfor skal vi ikke ha samme forpliktelse for andre i nød?

 

 

Nok en dårlig sammenligning.

Typisk sosialistisk tankegang. Skattebetalere har ingenting å si, bare menneskeliv. Penger gror på trær og alle er barn av regnbuen.

 

Jeg ønsker det samfunnet vi har i dag, minus den selvdestruktive tankegangen om å hjelpe alt og alle i hele verden, koste hva det koste vil. Forbud mot organisert religion hadde også vært fantastisk.

 

Edit: Forresten, forbud hjelper som regel lite i historisk sammenheng. Vært bedre å klassifisert det som galskap, og tilbydd gratis helsehjelp og avvenning :p

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De er norske skattebetalere, med tilhørighet til norge.

Så det er kun skattebetalere som skal få nødvendig hjelp? Hva med en differansiering? De som betaler mest skatt, får mer, bedre og flere tjenester enn de som betaler mindre skatt? Hvis det er en japansk turist som faller om på gata, skal han ikke få hjelp?

 

 

Nok en dårlig sammenligning.

Typisk sosialistisk tankegang. Skattebetalere har ingenting å si, bare menneskeliv. Penger gror på trær og alle er barn av regnbuen.

 

Jeg ønsker det samfunnet vi har i dag, minus den selvdestruktive tankegangen om å hjelpe alt og alle i hele verden, koste hva det koste vil. Forbud mot organisert religion hadde også vært fantastisk.

 

Men dette handler jo ikke om å hjelpe "alt og alle i hele verden", hvor har du det fra?

Det handler om å hjelpe noen få som ikke kan få den hjelpen der de er. 

 

Nå er det ikke en sosialistisk tankegang i hele tatt, men et ganske grunnleggende etisk prinsipp for de fleste moderne moralteorier, etikk og moral har ikke landegrenser eller nasjonalitetet (foruten en nasjonalistisk orientert etikk da ofc).

 

Hva er "det samfunnet vi har i dag" ? Det samfunnet hvor vi tar inn 1500 syrere i 2015 og ikke 2000?

 

Kan jeg få spørre deg, hva er dine moralske prinsipper?

Er du generelt enig i at vi har en plikt å hjelpe medmennesker i nød? (Ikke tenk på nasjonalitet, avstand eller økonomi - enten det er famile, ukjent barn som holder på å drukne eller syrere - bare den generelle påstanden)

Skal etikken legge føringer som økonomien eller skal økonomien legge føringer for etikken?

 

Endret av limahc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da kan du ikke komme å fortelle at man har plass til alle 8 tusen

 

Godt mulig vi heller ikke barnehageplass til alle barna som blir født i 2025. Hva gjør vi med det? Planlegger og budsjetterer - når den tid kommer : )

 

Man planlegger for fremtiden .

Vet man at det er behov for x barnehageplasser i et geografisk område om n  antall år så lager man de plassen inne den tid

 

regjering skal ikke si ja til x antall ekstra personer , og så spørre om det er plass etter på

de skal spørre om det er plass først

 

det er jo nettop derfor det hoper seg opp

Lenke til kommentar

Nå er det ikke en sosialistisk tankegang i hele tatt, men et ganske grunnleggende etisk prinsipp for de fleste moderne moralteorier, etikk og moral har ikke landegrenser eller nasjonalitetet (foruten en nasjonalistisk orientert etikk da ofc).

 

Kan jeg få spørre deg, hva er dine moralske prinsipper?

Er du generelt enig i at vi har en plikt å hjelpe medmennesker i nød? (Ikke tenk på nasjonalitet, avstand eller økonomi - enten det er famile, ukjent barn som holder på å drukne eller syrere - bare den generelle påstanden)

Skal etikken legge føringer som økonomien eller skal økonomien legge føringer for etikken?

 

Denne boken er interessant: http://www.amazon.com/The-Righteous-Mind-Politics-Religion/dp/0307455777

 

Hva er "det samfunnet vi har i dag" ? Det samfunnet hvor vi tar inn 1500 syrere i 2015 og ikke 2000?

 

Det å slippe inn flyktninger er ingen engangsgreie.

Lenke til kommentar

Tenker man halvannet steg fremover ser et par tusen syrere ikke så ille ut.

 

Tenker man fem steg fremover blir det litt verre. Da innser man at vi skyter oss selv i føttene, og konsekvensene av blødningene ser vi ikke før de har gjort nok skade. Skuddsårene fra oljenedturen ser vi allerede tydelig nok.

 

Norge er dessverre et grusomt alternativ når det kommer til å ta i mot flyktninger. Upopulært er det nok å si nei til flyktninger, men det er ikke en entydig ulogisk tankegang. For noen kommer den økonomiske situasjonen samt vårt samfunn fremfor flyktningene, og i realiteten er ikke dette noe mindre meningsfullt en andre menneskers ytringer som hovedsakelig er preget av følelser.

 

Vi bidrar definitivt mye i forhold til størrelsen vår, og som de fleste ser anstrenger vi oss for å strekke oss lenger. Hvor mye mer forventer folk egentlig?

Endret av -Ingen kommentar-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil vite på hvorfor jeg, som norsk skattebetaler skal betale skatt for å hjelpe folk som aldri verken har vært i norge, eller gjort noe for landet, og samtidig bli fortalt at det er verdt det, selv om man risikerer en par terrorister på lasset.

 

Fordi vi lever i noe så kjedelig som et representativt demokrati. Om flertallet av velgerne vil ha politikere som vil det, så blir det sånn. Du må selvsagt gjerne jobbe for å få flertallet på din side.

 

Jeg har som nevnt før vært skattebetaler i 40 år. Av de utallige kronene jeg har betalt i skatt har mye gått til ting jeg ikke synes staten skulle bruke penger på. Slik er det bare.

 

Nå synes jeg personlig at det ville vært greit med et liberalistisk samfunn, så kunne du brukt pengene på ditt og jeg på mitt. Men det er ikke åpenbart at noen av oss hadde kommet ut med gevinst av den grunn, selv om jeg ville vært med å betale for x antall syrere og du slapp.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Da kan du ikke komme å fortelle at man har plass til alle 8 tusen

 

Det står ikke på plassen, men på viljen ute i kommunene. Som jeg har sagt før, vi har husrom nok, spørsmålet er om vi har hjerterom nok...

 

Geir :)

 

Det hadde nok vær plass hvis ikke folk hadde stått i boligkø

og da kan man i samme slengen spørre seg hvorfor så mage boliger koster mere en  det folk har råd til ?

 

vilje har og mye med den økonomiske situasjonen å gjøre

kommunene selv har ikke råd

 

du bør kanskje studere økonomien til en komne som går med underskudd ,

der enkelte politikere er mer interessert i å hjelpe all verdens av folk en å ha budsjett på rett side av scalaen 

 

først bruker de alt for mye penger til kulturelle tiltak selv om budsjettet gikk nesten i null

for få budsjettet i havn så måtte man spare på enkelte ting , til store protester fra de som ble berørte

enkelte har politikerne ( fra venstresiden)  forslo at det var bare å ta opp enda et lån

 

nå sliter Bodø med underskudd og et kultur kvartal 50% av innbyggerne var skeptisk til

likevel  har de mer eller mindre under press sagt ja til et viss antall flyktninger under forutsetning at staten betaler 

 

Det kom frem i avisen at en fra partiet mente at Bodø burde ta i mot enda flere , der jeg antar  at han ikke akkurat tenkte økonomi her 

 

 

En ting man som skjer omtrent hver gang det er nød et sted.

Man må samle inn penger , da er det jo mye som tyder på at det er noen som skor seg på all nøden verden over

Lenke til kommentar

 

Som jeg prøvde å si, det er en misforståelse at at penger "spart" automatisk vil tilfalle mannen i gata.

 

Som jeg prøvde å si, så er det ikke det dette handler om.

 

 

Nei akkurat.

 

At det egentlig ikke dreier seg om pengene for de som motarbeider flyktninger, har mange av oss gjennomskuet for lenge siden

 

http://www.dagbladet.no/2014/07/31/nyheter/finansavisen/innvandring/politikk/34581669/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...