Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er ikke statlige penger før staten har tatt de

 

Det var jo rimelig krampeaktig bortforklaring da.

 

Faktum er at når Siv Jensen/regjeringen med "fult overlegg & et pennestrøk" fraskriver seg retten til sedvanlig inntekt (formueskatt) til statskassa, så blir det mindre å rutte med til fellesgoder. For å kompensere for dette, og endel andre påfunn, måtte derfor Siv Jensen i 2014 statsbudsjettet hente ut 18 milliarder mer av avkastningen fra Oljefondet, enn det de rød-grønne brukte i sine budsjetter når de hadde regjeringsmakta.

 

Den milliarden kroner de rundt 1000 rikeste i landet får i personlig skattelette nå (til å kjøpe enda en Tesla S og vannscootere for) vil altså bli 85 milliarder frem til år 2100 , dvs. omtrent det samme som for livsløpkostnaden for 8000 syriske flyktninger, frem til samme årstall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke deltagende part i konflikten, og bør ikke betale for dette.

Jeg kunne trengt disse "krigskronene" selv, da enhver flyktning som kommer gjennom mottaksmølla ender opp med bedre bosteder enn det jeg for tiden har. Føles meningsløst at jeg liksom skal spinke og spare for å komme inn i et overregulert boligmarked samtidig som politikerne skal leke (u)ansvarlig om hverandre, og slenge pengene mine til første og beste "trengende"

 

 

Det kan du vel egentlig si/mene om "alle slags statlige penger" du går glipp av? Sånn sett er det ikke noe forskjell på "flyktningpenger" eller f.eks. skattelette. Siv Jensen tappet statskassa for 4,2 milliarder i skattelette til de rikeste. For å bruke samme terminologi som tidligere i tråden; frem til år 2100 (85 år) vil dette da koste staten minst 357 milliarder. Noe av disse kunne sikkert hjulpet din situasjon et sted på veien?

 

http://e24.no/makro-og-politikk/siv-og-erna-kunne-fjernet-formuesskatten-for-minst-435-000-nordmenn/23282589

 

 

Jeg er imot toppskatt og flåing av de bemidlede, så jeg syns slike skatteletter er finfine - well done, Siv :) Jeg ber ikke om å bli sponset med midler dyktige forretningsmennesker har opparbeidet seg, akkurat som at jeg ikke ønsker å tvangssponse ting jeg ikke føler jeg har råd til/vil støtte av ideologiske årsaker e.l. Forøvrig er det jo langt fra gitt at disse kostnadene dekkes av de mest bemidlede (reversering av skattelettet på et vis) - for alt vi vet kan det bli deg og meg som må betale. Heller det enn at et lite knippe menn i dress skal ta hele regningen, men likevel... kan ikke si jeg er begeistret over tanken uansett hvem som ender opp med å betale regningen. Skjønt, oljefondet kunne vært en start. Det er vel de eneste pengene staten selv faktisk har en viss moralsk rett til å svi av på denne type tiltak.

 

 

Nei, jeg er heller ikke spesielt ute etter å "flå" dem rike eliten, men bare prøver å sette tingen i perspektiv.

 

Hva Staten tilslutt har å rutte med, avgjøres av langt mer enn bare utgifter til evt. flyktninger.

 

Jeg nevnte tidligere i tråden Vinter-OL 2022 som ville kostet statskassa 30 milliarder. Det var bare en hårsbredd fra å bli vedtatt. Veldig mange (inkl. politikere) var altså villig til å svi av slikt gigantisk beløp for to ukers sirkus og underholdning. Men ved neste korsvei sier de nok ja.

 

Dessuten er det forøvrig slik at "de som sliter" her i landet med dårlig økonomi, eller boforhold, etc. (slik du nevner selv)  aldri har fått hverken ett øre mer (eller mindre) basert på hva statskassa faktisk til enhver tid inneholder. Det er ikke slik det fungerer. Det har f.eks. vært en vedvarende underregulering av diverse sosiale ytelser etc. i alle år, helt uavhengig av den dagsaktuelle statusen på statens pengebinge. Å sette svake grupper opp mot hverandre er derfor misvisende, men veldig "populært" i enkelte miljøer.

Lenke til kommentar

Og hva bidrar de rike med for samfunnet? Hva med skapte arbeidsplasser, høye skattesummer osv?

Jeg vet de er nederst på sosialistenenes rangstige, men det får være måte på.

 

Jeg ser mye heller at folk som har bidratt for det norske samfunnet får beholde mer av pengene sine enn at vi skal kaste bort det på flyktninger.

 

Hva som var så kontroversielt med det innlegget til Storbæk forresten? Han kaller jo bare en spade for en spade. Men det er vel ikke noe særlig å være ærlig som politiker, såpass vet til og med jeg.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Nei tviler på at et par tusen vil ødelegge den sosial demokratiske modell. Feil håndtering av midler nå som det er økende arbeidsledighet som ikke ser ut til å ta slutt med med første tror jeg kan få det til å falle sammen. 

 

Er faktisk ikke meg som har laget den, er ikke så god i photoshop. Er et norsk parti som snekret denne sammen og tallene er fra EU-kommissionens statistiske tjeneste, Eurostat, for perioden 01.01.12 - 01.09.14

 

Men ja disse landene som du nevner Italia og Hellas gjør som Malta og sender dem videre eller gir dem så lite at det blir vanskelig å overleve der så de emigrer nordover, så talllet på mitt lille bilde stemmer nok. Men ja akuratt nå kansje ikke Italia og Hellas hører med der, Kunne byttet de ut med Island eller noe slik er jo mange land og ta av desverre.

Nei, tallene stemmer ikke i det hele tatt. Ikke i nærheten for Italia og Helles, selv med de som reiser videre, og ikke for flere av (alle?) de andre landene heller. Bildet er laget av en som ikke har peiling, eller en som har en klar agenda.

 

Selv om tallene ikke hadde vært oppspinn, så ser jeg ikke poenget. "De andre gjør ingenting, da vil ikke jeg heller." Det er barnehageargumentasjon.

Lenke til kommentar

 

 

De er ikke statlige penger før staten har tatt de

 

bla bla

 

Når jeg tenker meg om, så handler det om at folk mener den norske staten burde prioritere nordmenn (som de jobber for), ikke utlendinger

 

 

Som jeg prøvde å si, det er en misforståelse at at penger "spart" automatisk vil tilfalle mannen i gata.

 

Er det f.eks. noen som har foreslått å bruke de 30 milliardene man sparte ved å si nei til OL og i stedet gi de til økonomisk trengende eller som støtte for de som sliter på boligmarkedet etc? Nei.

 

Hvis Norge hadde latt være å bruke 660 millioner på en måneds bombe-orgie over Libya, ville så disse pengene da i stedet blitt ekstra-bevilgning til gode formål for trengende her hjemme? Nei.

 

Du drømmer hvis du faktisk tror du kan berike deg selv og få mer i egen lommebok ved å f.eks. si nei til flyktninger. Det er ikke slik  det norske systemet fungerer.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å berike seg selv, det er snakk om å ikke unødvendig belaste det norske samfunnet bare fordi "vi har det altfor bra"

 

Det er litt "luksusfellen" over hva politikerne driver med nå. Det går såpass bra med landet at det kastes rundt med penger uten hemninger, og uten tanke på at oljepenger faktisk tar slutt en gang.

Lenke til kommentar

Ikke gi bedre hus til flyktninger enn til nordmenn som også trenger hus, sett at dette faktisk skjer.

 

Nei man burde selvsagt gi de dårligere husvære, helst med frosne rør og lekkasjer. [sarkasme]

 

Ærlig talt, tror du man sitter rundt omkring i kommunene og bevisst deler ut bedre bolig til flyktninger enn andre trengende? Det kan godt hende du kan vise til et eller annet media-omtalt eksempel for alt jeg vet, men at dette er spesielt planlagt tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer fremdeles på hvorfor det ikke kunne gå å bygge en egen flyktningeleir til dem.

 

Kanskje fordi vi ikke har noen tradisjon her i Norge med å stuve folk sammen i leire?

 

Det er strengt tatt unødvendig også, da boligmangel kan og bør løses ved å bygge langt flere boliger via Husbanken. F.eks. 1000'vis nye studentboliger, som så vil frigjøre potensielle boliger til "vanlige" folk (inkl. ungdom) og flyktninger.

 

Jeg mener også man i statlig regi (Husbanken) evt. i samarbeid med boligbyggelag, nå bør begynne å bygge boliger/leiligheter med fastpris-klausul, slik som i gamle dager. Det vil forhindre spekulanter og skyhøye priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer fremdeles på hvorfor det ikke kunne gå å bygge en egen flyktningeleir til dem.

 

Kanskje fordi vi ikke har noen tradisjon her i Norge med å stuve folk sammen i leire?

 

Så fordi det ikke er tradisjon for noe, så kan det ikke gjøres?

 

 

 

Det er strengt tatt unødvendig også

 

Nødvendig er det svært lite som er.

 

Ellers tror jeg en slik leir ville økt flyktning-kapasiteten samtidig som det reduserer utgiftene, ettersom de da ikke trenger å integreres. Det beste er så klart at de kan sendes tilbake når problemene i Syria er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...