Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om en i familien trenger en livsnødvendig operasjon hadde nok alle flyktning-fornekterne her punget ut koste hva det koste vil uten å blunke (alt annet ville vel vært umoralsk?). Men når det kommer til disse menneskene som er i en livstruende situasjon, da har plutselig pengene alt å si og man teller kronre og øre. Det blir plutselig for mye forlangt at vi blar opp og med det bidrar til å rydde opp i en konflikt vi står med begge beina oppi..

 

Og igjen bruker FRP det neandertaler argumentete sitt om å hjelpe flere der nede for mindre penger etc, akkurat som at de ikke har fått med seg FN`s begrunnelse for at vi må hjelpe dem hit istedenfor å sende penger dit. Orker nesten ikke å slå den døde hesten mer nå men igjen: Det er endel mennesker man ikke får hjulpet der nede, disse 8000 det er snakk om her er nettopp en del av disse. Jeg vet det går sakte med frp`ere men at innlæringsevnen er til forveksling likner en dement blir slitsomt for oss andre i lengden.

 

Her er det bare å slutte med den grininga og igangsette. Gjøre vår plikt som en delaktig part i konflikten. Den derre sytinga om at det blir for dyrt for oss å hjelpe mennesker i nød er så lite sjarmerende at det kvalifiserer til jumboplass i medmenneskelighet, noe FRP sier seg fornøyd med å innta igjen og igjen. Dem om det, men at de også sverter Norge og vårt ansikt utad internasjonalt er mer problematisk, noe de også burde ha sett hadde de bare hatt kapasitet til slikt.

 

Jeg er ikke deltagende part i konflikten, og bør ikke betale for dette. Hadde det vært opp til meg skulle vi holdt oss langt unna.

 

Jeg kunne trengt disse "krigskronene" selv, da enhver flyktning som kommer gjennom mottaksmølla ender opp med bedre bosteder enn det jeg for tiden har. Føles meningsløst at jeg liksom skal spinke og spare for å komme inn i et overregulert boligmarked samtidig som politikerne skal leke (u)ansvarlig om hverandre, og slenge pengene mine til første og beste "trengende". La sympatigjengen sponse dette med pengene sine, kanskje vil jeg slenge meg på om noen år - men i 2015 er dette noe jeg ikke kan ta meg råd til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei, det bare lates som nøktern fremstilling og at vi skal tro det er foretatt i god hensikt.

 

Skjønner ikke helt hva denne setningen skal bety

 

 

Det betyr indirekte at jeg ikke stoler mer på denne journalisten enn jeg gjør på Joseph Goebbels sine utlegninger om jøder. Dvs. all den tid jeg er obs på det virkelige motivet, kan de bare ta å stappe tallene sine "opp i der sola aldri skinner" for å si det sånn.

 

 

Jeg er ikke deltagende part i konflikten, og bør ikke betale for dette.

Jeg kunne trengt disse "krigskronene" selv, da enhver flyktning som kommer gjennom mottaksmølla ender opp med bedre bosteder enn det jeg for tiden har. Føles meningsløst at jeg liksom skal spinke og spare for å komme inn i et overregulert boligmarked samtidig som politikerne skal leke (u)ansvarlig om hverandre, og slenge pengene mine til første og beste "trengende"

 

 

Det kan du vel egentlig si/mene om "alle slags statlige penger" du går glipp av? Sånn sett er det ikke noe forskjell på "flyktningpenger" eller f.eks. skattelette. Siv Jensen tappet statskassa for 4,2 milliarder i skattelette til de rikeste. For å bruke samme terminologi som tidligere i tråden; frem til år 2100 (85 år) vil dette da koste staten minst 357 milliarder. Noe av disse kunne sikkert hjulpet din situasjon et sted på veien?

 

http://e24.no/makro-og-politikk/siv-og-erna-kunne-fjernet-formuesskatten-for-minst-435-000-nordmenn/23282589

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei, det bare lates som nøktern fremstilling og at vi skal tro det er foretatt i god hensikt.

 

Skjønner ikke helt hva denne setningen skal bety

 

 

Det betyr indirekte at jeg ikke stoler mer på denne journalisten enn jeg gjør på Joseph Goebbels sine utlegninger om jøder. Dvs. all den tid jeg er obs på det virkelige motivet, kan de bare ta å stappe tallene sine "opp i der sola aldri skinner" for å si det sånn.

 

 

Jeg er ikke deltagende part i konflikten, og bør ikke betale for dette.

Jeg kunne trengt disse "krigskronene" selv, da enhver flyktning som kommer gjennom mottaksmølla ender opp med bedre bosteder enn det jeg for tiden har. Føles meningsløst at jeg liksom skal spinke og spare for å komme inn i et overregulert boligmarked samtidig som politikerne skal leke (u)ansvarlig om hverandre, og slenge pengene mine til første og beste "trengende"

 

 

Det kan du vel egentlig si/mene om "alle slags statlige penger" du går glipp av? Sånn sett er det ikke noe forskjell på "flyktningpenger" eller f.eks. skattelette. Siv Jensen tappet statskassa for 4,2 milliarder i skattelette til de rikeste. For å bruke samme terminologi som tidligere i tråden; frem til år 2100 (85 år) vil dette da koste staten minst 357 milliarder. Noe av disse kunne sikkert hjulpet din situasjon et sted på veien?

 

http://e24.no/makro-og-politikk/siv-og-erna-kunne-fjernet-formuesskatten-for-minst-435-000-nordmenn/23282589

 

Jeg er imot toppskatt og flåing av de bemidlede, så jeg syns slike skatteletter er finfine - well done, Siv :) Jeg ber ikke om å bli sponset med midler dyktige forretningsmennesker har opparbeidet seg, akkurat som at jeg ikke ønsker å tvangssponse ting jeg ikke føler jeg har råd til/vil støtte av ideologiske årsaker e.l. Forøvrig er det jo langt fra gitt at disse kostnadene dekkes av de mest bemidlede (reversering av skattelettet på et vis) - for alt vi vet kan det bli deg og meg som må betale. Heller det enn at et lite knippe menn i dress skal ta hele regningen, men likevel... kan ikke si jeg er begeistret over tanken uansett hvem som ender opp med å betale regningen. Skjønt, oljefondet kunne vært en start. Det er vel de eneste pengene staten selv faktisk har en viss moralsk rett til å svi av på denne type tiltak.

Lenke til kommentar

Vell de dyre oprasjonen vi kan få som du nevner får vi ikke hvis hele systemte faller sammen med arbeidsløse innvandrere. Jeg er enig å ta inn 2-3 tusen hadde gått muligens. Vi er ikke like skakkjørt økonomisk som de fleste europeiske land akuratt nå. Men vi har ikke kapasitet til 8000!!

 

Men jumboplass i medmennesklighet? VI er ikke engang på bunn 100 der hvis vi ser på andre land.

For å få det ut av veien med en gang: 'systemet' er ikke i nærheten av å falle sammen, og hvis det skulle gjøre det er det ikke et par tusen ekstra flyktningen i tre år som gjør det. Ferdig.

 

Så, til saken. Har du laget bildet selv? Jeg ser det italienske flagget. De tok offisielt i mot over 150 000 flyktninger i 2014. Jeg vet ikke hvor mange av de som kom fra Syria, men noen titusener er et rimelig trygt veddemål. Dette er altså de offisielle tallene, de reelle er høyere da ikke alle blir registrert.

 

Jeg ser det greske flagget. De tok inn over 30 000 syrere i 2014. I tillegg til svært mange fra andre nasjoner, selvsagt.

 

Så ja. Er det fair? Millioner av syrere er i nød, flere hundretusen av de kan ikke få hjelp "der de er". Er det fair?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vell de dyre oprasjonen vi kan få som du nevner får vi ikke hvis hele systemte faller sammen med arbeidsløse innvandrere. Jeg er enig å ta inn 2-3 tusen hadde gått muligens. Vi er ikke like skakkjørt økonomisk som de fleste europeiske land akuratt nå. Men vi har ikke kapasitet til 8000!!

 

Men jumboplass i medmennesklighet? VI er ikke engang på bunn 100 der hvis vi ser på andre land.

For å få det ut av veien med en gang: 'systemet' er ikke i nærheten av å falle sammen, og hvis det skulle gjøre det er det ikke et par tusen ekstra flyktningen i tre år som gjør det. Ferdig.

 

Så, til saken. Har du laget bildet selv? Jeg ser det italienske flagget. De tok offisielt i mot over 150 000 flyktninger i 2014. Jeg vet ikke hvor mange av de som kom fra Syria, men noen titusener er et rimelig trygt veddemål. Dette er altså de offisielle tallene, de reelle er høyere da ikke alle blir registrert.

 

Jeg ser det greske flagget. De tok inn over 30 000 syrere i 2014. I tillegg til svært mange fra andre nasjoner, selvsagt.

 

Så ja. Er det fair? Millioner av syrere er i nød, flere hundretusen av de kan ikke få hjelp "der de er". Er det fair?

 

Nei tviler på at et par tusen vil ødelegge den sosial demokratiske modell. Feil håndtering av midler nå som det er økende arbeidsledighet som ikke ser ut til å ta slutt med med første tror jeg kan få det til å falle sammen. 

 

Er faktisk ikke meg som har laget den, er ikke så god i photoshop. Er et norsk parti som snekret denne sammen og tallene er fra EU-kommissionens statistiske tjeneste, Eurostat, for perioden 01.01.12 - 01.09.14

 

Men ja disse landene som du nevner Italia og Hellas gjør som Malta og sender dem videre eller gir dem så lite at det blir vanskelig å overleve der så de emigrer nordover, så talllet på mitt lille bilde stemmer nok. Men ja akuratt nå kansje ikke Italia og Hellas hører med der, Kunne byttet de ut med Island eller noe slik er jo mange land og ta av desverre.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

 

... Gjøre vår plikt som en delaktig part i konflikten.

 

Hva mener de med delaktig? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

 

Ja da er det noe du ikke har fått med deg :)

 

Jeg står ihvertfall 100% bak Norges militære bidrag mot voldssekten som herjer og syntes vi skulle gjort enda mer enn å bare sende offiserer for trening av lokale styrker også med tanke på at vi sendte våre beste bakkestyrker til Afganistan. Ser da ikke den røde tråden i det at vi ikke gjør det samme her da fienden denne gangen absurd nok er enda mer bestialske en Al-Quida noen gang har vært og de spytter alt vi står for inbefattet menneskerettighetene midt i trynet og det kan bare ikke aksepteres. De har med dette selv effektivt fjernet grunnlaget for forhandling og må forvente handling.

 

Dessverre som ved alle militære konflikter så har alt dette en mørk bakside. Den religiøse fundamentalismen vi må bekjempe fører også til at tusenvis av de sivile vi er der for å beskytte mister alt, livet inkludert om IS får ferten av disse troløse hunder.. Vi må altså ikke bare hjelpe dem i å bite tilbake men også til å overleve med tanke på vann, mat og medisiner. Det er for mange flyktninger med ulike behov til at alle kan hjelpes på stedet. Det hjelper ingen å kaste kister med gull ned i ett bunnløst hull av korrupsjon og regne med at det fikser seg selv. Og her kommer flyktningene inn, de er bare en naturlig del av hele regnestykket som vi må ta ett ansvar for samtidig som vi fjerner ekstremistene i hele regionen. Man må klare å se at alt henger sammen, flyktningehjelpen i bakkant er altså akkurat like viktig som kuler og krutt. Dette er mer enn bare en ideologisk kamp, det er en kamp for mennesker og deres frihet, ikke minst frihet ifra religion.

Lenke til kommentar

Mr.Duklain: Jeg tror nok du skal dokumentere tallene på bilder ditt. En kjapp kikk på Eurostats asylstatistikker sier noe helt annet. Sjekk også andre kilder. Nederland er med på bildet ditt, de har alene tatt imot over 12 000 syriske flyktninger så langt.

 

Ellers er utvalget selektivt. Man tar med Polen, men ikke fattige Bulgaria, som har tatt inn 11000. Og man tar med Malta, en liten øy med areal og befolkning som er mindre enn Oslo, og miniputtstaten Luxembourg. Og Litauen og Latvia, land som folk reiser fra for finne levebrød.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja da er det noe du ikke har fått med deg :)

 

Hvis vi ikke hadde sendt soldater for å sloss mot IS, så hadde vi altså ikke hatt denne plikten til å hjelpe syrerne, ettersom vi ikke ville være deltagende lenger?

 

 

Joda, vi har uansett ett ansvar ettersom vi er medlem av FN men når vi også faktisk er involvert militært i landet det gjelder (og det med god grunn) så er dette egentlig ikke noe å diskutere engang, selv om vi gjør det side opp og side ned her alikevel :)

Lenke til kommentar

Mr.Duklain: Jeg tror nok du skal dokumentere tallene på bilder ditt. En kjapp kikk på Eurostats asylstatistikker sier noe helt annet. Sjekk også andre kilder. Nederland er med på bildet ditt, de har alene tatt imot over 12 000 syriske flyktninger så langt.

 

Ellers er utvalget selektivt. Man tar med Polen, men ikke fattige Bulgaria, som har tatt inn 11000. Og man tar med Malta, en liten øy med areal og befolkning som er mindre enn Oslo, og miniputtstaten Luxembourg. Og Litauen og Latvia, land som folk reiser fra for finne levebrød.

 

Geir :)

Jeg skal ta litt selvkritikk her, ja denne er utdatert sjekket dine fakta og mange av disse tar imot flyktninger, slik de burde og det viser en positiv utvikling men noen land gir blanke faen som Island og Finland.

(Beklager at jeg ikke remser opp flere land nå har dessverre ikke tid). Men mener dette må ses i et europeisk perspektiv og ikke bare norsk. Det er det jeg har prøvd å få frem. Jeg har ingenting imot innvandring og folk må få bo og jobbe og skape seg et godt liv hvor de vil i verden bare de ikke lager trøbbel. Man må også hjelpe folk i nød ja til og med gi de asyl, men det skal ikke være ubegrenset fordi de skal få mulighet til å ha et verdig liv ikke bli satt inn i leirer.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

Og relevansen er?

 

Vi kan ta dem inn og gi dem et lykkelig liv i Norge :D Alle sammen fortjener å være lykkelig. Norge er jo Santa nation.

 

I så fall kan vi jo ta inn de 60 millioner flyktninger som sårt trenger å være lykkelige, siden Norge er et av verdens lykkeligste land :)

Lenke til kommentar

 

 

Og relevansen er?

 

Vi kan ta dem inn og gi dem et lykkelig liv i Norge :D Alle sammen fortjener å være lykkelig. Norge er jo Santa nation.

 

I så fall kan vi jo ta inn de 60 millioner flyktninger som sårt trenger å være lykkelige, siden Norge er et av verdens lykkeligste land :)

 

 

Enig! Da får Norge en like stor befolkning som Vietnam og blir like fattige. Men selvfølgelig må befolkningens lykke komme foran fattigdom. Jeg synes også at Norge kan ta imot 100 millioner mennesker fra Sør-Amerika også.

Den eneste grunnen til at Norge kan kalle seg selv rik er fordi Norge har kun 5 millioner innbyggere. Med 65 millioner innbyggere så blir Norge fattig selv om Norge har olje. Norge når snart 6 millioner innbyggere på grunn av innvandring og politikerne forteller at NAV systemet holder på å kollapse.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

 

 

Og relevansen er?

 

Vi kan ta dem inn og gi dem et lykkelig liv i Norge :D Alle sammen fortjener å være lykkelig. Norge er jo Santa nation.

 

I så fall kan vi jo ta inn de 60 millioner flyktninger som sårt trenger å være lykkelige, siden Norge er et av verdens lykkeligste land :)

 

 

Enig! Da får Norge en like stor befolkning som Vietnam og blir like fattige. Men selvfølgelig må befolkningens lykke komme foran fattigdom. Jeg synes også at Norge kan ta imot 100 millioner mennesker fra Sør-Amerika også.

Den eneste grunnen til at Norge kan kalle seg selv rik er fordi Norge har kun 5 millioner innbyggere. Med 65 millioner innbyggere så blir Norge fattig selv om Norge har olje. Norge når snart 6 millioner innbyggere på grunn av innvandring og politikerne forteller at NAV systemet holder på å kollapse.

 

 

Den der loggikkbristen at siden du hjelper noen så må du hjelpe alle, eller enda bedre, ettersom vi ikke kan hjelpe alle i hele verden så blir det ikke riktig å hjelpe noen...

 

Og nei, vi når ikke 6 mill innbyggere på grunn av en flom av innvandrere. Vi har innvandringsstopp i Norge og har hatt det i en årrekke. De eneste ikke-norske statsborgere som får opphold i Norge er alltså arbeidsinnvandrere (Svensker og Polakker for det meste), samt at vi selvfølgelig tar vårt ansvar for flyktninger og asylsøkende i tråd med FN resolusjonen, dette er ett ansvar vi har heldigvis helt uavhengig av hva FRP måtte mene om saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...