Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Kan vel tenke meg det meste dras ut ifra samme mørke sted som det dødfødte 1,5-millioner-asylsøkere-til-Norge-i-2017 utspillet som også trengte bortimot setefødsel ved unnfangelse

 

Sist uke kom det 285 asylsøkere til Norge. Da tar det 100 år før det blir 1,5 millioner av dem. 

 

Det betyr også at strømmen av asylsøkere fortsatt synker jevnt og trutt og nå er nede i 10% av det den var på toppen i månedsskiftet oktober/november. Kanskje menneskesmuglerne har juleferie.

 

Eller kanskje det var en bølge som ikke kunne vare...

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke du gjør det selv, Geir, så vil jeg komme med månedlige oppdateringer for å se om trådens spådommer holder vann. En liten smakebit:

 

For å nå 500 000 i løpet av 2016 trenger vi i gjennomsnitt i overkant av 41 500 hver eneste måned. Måneden med flest asylsøkere i 2015 var oktober, med 8 666. De første to ukene av desember kom det til sammen 648.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her fremstilles svenske arbeidsinnvandrere som flyktninger. De er ikke ute etter å dra nytte av et bedre arbeidsmarked i Norge enn i Sverige, men vil bort fra innvandrerne. Det siste halve året har det som kjent kommet svært mange asylsøkere til Sverige, mange flere enn til Norge. At svensker flytter hjem igjen nå må vel da bety at de flykter fra Norge (fordi vi ikke tar inn nok asylsøkere)?

Jeg vil heller si at de flykter vekk fra konsekvensene av innvandring. F.eks. Sverige har høy ungdomsarbeidsløshet, og en av grunnene til det er fordi både ungdommer og innvandre ser etter ukvalifiserte jobber. Men dette handler ikke bare om lønn og arbeidsløshet, det handler også om det ikke-fungerende boligmarkedet i Sverige. De fleste jobber er i byene, men der er det nesten umulig å få et sted å bo. Det er et resultat av massiv innvandring kombinert med leiekontroll.

 

Det er riktig at færre drar til Norge, men utvandringen fra Sverige har aldri vært høyere. I 2009 var utvandringen på 39K, i år så er den på ca 57K. De landene som har økt mest er "Ukjent land", "USA" og "England".

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvordan vil vi reduseres til et utviklingsland?

På samme måte som dette skjer i Sverige, migrantene som kommer er stort sett menn. Mangelen på kvinner blir en gjentakelse av Kina sitt demografiske problem.

 

Samtidig har de som kommer et stort behov for penger og tømmer velferdsbudsjetter.

 

Flere av de som kommer hit gjør det fordi de ikke trenger å jobbe. Slike holdninger er arvelige.

 

 

Når det kommer mange nok migranter til et land, da vil det landet gradvis begynne å ligne på landet migrantene kommer ifra.

 

 

Jeg sier ikke at innvandring må stoppes, men at grensene må stenges slik at vi kan kontrollere hvem som kommer inn.

 

Og jeg sier at uten store forandringer i innvandringspolitikk så vil Norge slik vi kjenner det slutte å eksistere.

 

Det er et ordtak som sier "hvis du fortsetter på samme kursen, vil du snart ankomme din destinasjon".

Spiser du usunt blir du gradvis overvektig.

Hvis Kina fortsetter med ettbarnspolitikken vil det til slutt ikke være mange kinesere igjen.

Hvis Norge fortsetter med innvandringspolitikken vil befolkningen skiftes ut med andre folkeslag.

 

Norge kommer til å gå ned i historien som det rikeste og svakeste folkeslaget verden har sett, som gav stafettpinnen med oljerikdommer videre ved første anledning uten å prøve å forsvare seg selv.

 

 

Som nordmann går jeg mot strømmen og vil noe en veldig liten minoritet vil, nemlig at nordmenn skal overleve.

Nordmenn er 0,059% av verdens befolkning. Vi er en minoritet og utrydningstruet selv uten eksterne faktorer som krig og innvandring.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Problemet er vel da strengt tatt de alt for generøse velferdsordningene og ikke innvandrerne per se? Innvandrerne forholder seg bare til de ordningene som finnes her, og dersom ordningene tillater at man skal kunne få penger for å gjøre ingenting; ja da vil mange benytte seg av disse ordningene.

 

Så hva er da løsningen? Vel: man kan jo begynne med å stille som absolutt krav at de som kommer hit skal kunne forsørge seg selv? Dvs fullstending slutt på å leve på andres penger!

Lenke til kommentar

Problemet er vel da strengt tatt de alt for generøse velferdsordningene og ikke innvandrerne per se? Innvandrerne forholder seg bare til de ordningene som finnes her, og dersom ordningene tillater at man skal kunne få penger for å gjøre ingenting; ja da vil mange benytte seg av disse ordningene.

 

Så hva er da løsningen? Vel: man kan jo begynne med å stille som absolutt krav at de som kommer hit skal kunne forsørge seg selv? Dvs fullstending slutt på å leve på andres penger!

Mange av innvandrerne vil aldri kunne få en jobb i Norge. Utdanningene er gjerne ikke relevante her, en advokat i Somalia kan mindre om norske lover enn deg.

 

Å slutte å gi de penger kan tvinge de til å stjele og rane.

 

 

Men det er betenkelig at vi lar millioner sulte og heller vil integrere noen tusener og lære de nynorsk. Nordmenn må være det mest egoistiske folkeslaget i historien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Jeg forstår det ikke. Spørsmålet mitt var enkelt: hvordan vil Norge bli et utviklingsland?

 

Hvordan i alle dager får det deg til å tro at jeg er interessert i enda et innlegg der du snakker om nordmenns undergang og hvor spesiell du er? Det er fullstendig irrelevant, og det er kjedelig. Her er et tips: Hvis du ikke svarer på et eksplisitt spørsmål kan du gå ut i fra at jeg ikke er interessert.

Lenke til kommentar

Sheasy, Se på hvordan Sverige fungerer, eller ikke fungerer.

Politi, brannvesen og postvesen kan ikke bevege seg fritt i landet. Staten har mistet kontroll over mange områder.

 

Der har de etterhvert innsett at de må legge lokk på innvandring.

 

 

Innvandring kan være bra, men det kan også være destruktivt.

For indianere i Amerika var innvandring for eksempel destruktivt.

For Sverige er innvandringen destruktiv.

 

Mennesker som blir naboer til asylmottak blir økonomisk ruinert, for de er innvandring destruktivt.

 

Når er innvandring positivt? For meg virker det som at den viktigste fellesnevneren er at migranter ønsker å lære seg språket. Uten å snakke samme språk som vertsnasjonen blir det vanskelig å finne jobb og få venner i landet.

 

 

For å svare konkret på spørsmålet ditt, hva tror du skjer om vi vi sender befolkningen i Norge i dag ned til Somalia og fem millioner somaliere opp til Norge?

Det er hva som skjer gradvis, drypp etter drypp, år etter år.

 

Når Israel ble grunnlagt ble jøder som overlevde holocaust nektet adgang, de ble sett på som svake og ville bli en belastning for samfunnet.

 

 

 

Malmø er byen i Sverige med størst andel innvandrere, byen er også konkurs og lever på u-hjelp fra resten av landet.

 

 

Problemene i Sverige vil bli tydelige når de ikke lenger har råd til å betale migrantene for deres tilstedeværelse. Men jeg vil ikke legge skylden på migrantene, hvis en skal fordele skyld måtte det blitt på journalister og redaktører i massemedier som fører befolkningen bak lyset.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er åpenbart bullshit. En innvandrer som flytter fra et utviklingsland til Vesten mangedobler sin produktivitet over natten, det alene beviser at land som tar i mot innvandrere fra utviklingsland ikke blir til utviklingsland. Flere hundre år med empiri viser det samme. Det er ren ignoranse eller løgn å påstå noe annet. Jeg sikter her kun til det som har med det jeg spurte om å gjøre. 2/3 av innlegget ditt er nok en gang fullt opp med ting jeg nettopp ba deg slutte med.

Lenke til kommentar

Det er åpenbart bullshit. En innvandrer som flytter fra et utviklingsland til Vesten mangedobler sin produktivitet over natten, det alene beviser at land som tar i mot innvandrere fra utviklingsland ikke blir til utviklingsland. Flere hundre år med empiri viser det samme. Det er ren ignoranse eller løgn å påstå noe annet. Jeg sikter her kun til det som har med det jeg spurte om å gjøre. 2/3 av innlegget ditt er nok en gang fullt opp med ting jeg nettopp ba deg slutte med.

Hva mener du med produktivitet?

 

De får ikke jobb og de klarer ikke å forsørge seg selv. Den eneste måten staten kan få råd til alle asylmottakene er om du betaler mer skatt og/eller får lavere kvalitet på tilbud og må vente lenger på for eksempel en operasjon.

 

 

Det du glemmer å tenke på er at migrantene ikke kommer fra ett land, de kommer fra hundrevis av ulike land/kulturer. Dette skaper nye problemer som verken vertslandet eller migrantene hadde på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har mye fornuftige svar i dine innlegg Pycnopodia!

Jeg tenkte også å svare dette med produktivitet: Hvis du ganger produktiviteten mange av flyktningene har med for eksempel 5 får du akkurat samme resultat da som kjent null ganger fem blir null! (0*5=0)

 

Det viktigste dere unge i dag BØR gjøre er å begynne å spare (MYE!) penger for deres egen framtid. Med de utgiftene landet får i forbindelse med denne flyktningehjelpen kommer dette til å gå ut over alle tjenester staten tilbyr i mange tiår framover.

Jeg er heldigvis så gammel at jeg neppe blir rammet av dette, men siden jeg er i lokalpolitikken i Lillehammer ser jeg hva dette allerede koster!

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Hva mener du med produktivitet?

 

De får ikke jobb og de klarer ikke å forsørge seg selv. Den eneste måten staten kan få råd til alle asylmottakene er om du betaler mer skatt og/eller får lavere kvalitet på tilbud og må vente lenger på for eksempel en operasjon.

 

 

Det du glemmer å tenke på er at migrantene ikke kommer fra ett land, de kommer fra hundrevis av ulike land/kulturer. Dette skaper nye problemer som verken vertslandet eller migrantene hadde på forhånd.

Med produktivitet mener jeg det samfunnsøkonomer mener med begrepet.

 

Du sier "de" ikke får seg jobb, men jo, mange av de gjør faktisk det. Hvis en som har fått innvilget asyl får seg jobb på Rema vil timelønnen ligge på rundt 150 kr. En tilsvarende jobb i opprinnelseslandet vil betale mye mindre. At denne personen blir ansatt med en slik lønn betyr at h*n tilfører Rema-butikken en verdi på minst 150 kr timen, sannsynligvis over. Denne verdien ville vært mye lavere i opprinnelseslandet. Det betyr at produktiviteten har økt.

 

Utsagnet ditt er uansett ikke begrenset til asylsøkere eller Norge, det var generelt. En meksikaner som krysser grensen til USA vil også øke sin produktivitet over natten. Sammenlign Nogales i Sonora og Nogales i Arizona. Samme kultur, samme geografi. Den ene byen er fattig, den andre er rik. Om en fra Sonora får seg jobb i Arizona, rett over grensen, vil igjen produktiviteten gå opp massivt på et blunk. Forklar det.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Med produktivitet mener jeg det samfunnsøkonomer mener med begrepet.

 

Du sier "de" ikke får seg jobb, men jo, mange av de gjør faktisk det. Hvis en som har fått innvilget asyl får seg jobb på Rema vil timelønnen ligge på rundt 150 kr. En tilsvarende jobb i opprinnelseslandet vil betale mye mindre. At denne personen blir ansatt med en slik lønn betyr at h*n tilfører Rema-butikken en verdi på minst 150 kr timen, sannsynligvis over. Denne verdien ville vært mye lavere i opprinnelseslandet. Det betyr at produktiviteten har økt.

 

Utsagnet ditt er uansett ikke begrenset til asylsøkere eller Norge, det var generelt. En meksikaner som krysser grensen til USA vil også øke sin produktivitet over natten. Sammenlign Nogales i Sonora og Nogales i Arizona. Samme kultur, samme geografi. Den ene byen er fattig, den andre er rik. Om en fra Sonora får seg jobb i Arizona, rett over grensen, vil igjen produktiviteten gå opp massivt på et blunk. Forklar det.

At gjennomsnittlig levestandard i verden øker på grunn av innvandring, er vel ikke mange som benekter. Men det er på bekostning av lokalbefolkningen, og det er ikke positivt.

 

I tilegg så er dette en kortsiktig gevinst. Over tid så er det langt mer effektivt å øke levestandarden i det landet de bor i.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om produktivitet, ingenting annet, så jeg ser ikke relevansen. Men jo, noen benekter det. Pycnopodia sier at Norge vil bli som landene innvandrerne kommer fra. Det betyr at levestandarden i Norge går ned, og at levestandarden i landene med emigranter ikke går opp. Lavere gjennomsnittlig levestandard, med andre ord.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Jeg snakker om produktivitet, ingenting annet, så jeg ser ikke relevansen. Men jo, noen benekter det. Pycnopodia sier at Norge vil bli som landene innvandrerne kommer fra. Det betyr at levestandarden i Norge går ned, og at levestandarden i landene med emigranter ikke går opp. Lavere gjennomsnittlig levestandard, med andre ord.

Det jeg tror han mener er ikke at vi vil få samme BNP per capita som de har nå, men vi vil begynne å få mange av de samme problemene.

 

Det er helst noe vi bør prøve å unngå og derfor bør innvandringen holdes på et nivå som vi kan integrere. Historisk sett så har det nivået vært på ca 10 tusen per år. 20 tusen er mulig å håndtere og 30 tusen og mer er galskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det viktigste dere unge i dag BØR gjøre er å begynne å spare (MYE!) penger for deres egen framtid....

Jeg vil gjerne tilføye noe: det er viktig at disse pengene spares på en slik måte at ikke skatte- og avgiftskåte politikere får kloa i de. Det kan også være en idé å investere pengene på en måte som gjør at inflasjonen ikke gjør de mindre verdt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...