Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Hehe "Den store tilstrømmingen av asylsøkere høsten 2015 bidrar til å løfte bruken av oljepenger ytterligere i 2016, påpeker SSB" med andre ord så bruker vi mer oljepenger (FRP sin politikk) som øker økonomiske veksten pga mer investering (mer valuta i omløp) og derfor øker innvandring Norsk økonomi?  :lol: kanskje du burde lese artikkelen du poster?

Parantesen om mer valuta i omløp har du lagt til selv, og er fullstendig irrelevant. Den viser at du ikke vet hva du snakker om. Det er ikke et stort problem i seg selv, men om du skal være så nedlatende så er det vel litt upraktisk å bomme slik?

Det er ikke irrelevant når økte investeringer er grunnen til økonomiske veksten i Norsk økonomi og ikke innvandrere, kanskje du ikke skal bomme selv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en liten ting til..

Asylsøkere øker norsk økonomi!

Så, so much for "dette har ikke Norge råd til" argumentet altså. Så da har man vel bare ett argument igjen og det er det gode gamle "jeg liker ikke utlendinger" argumentet.

Og med det så bærer det vel rett tilbake inn i fjøset med seg igjen for å koke i hop nye feilslutninger da tenker jeg. Lykke til med det!

Si at du spøker..?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en liten ting til..

Så, so much for "dette har ikke Norge råd til" argumentet altså. Så da har man vel bare ett argument igjen og det er det gode gamle "jeg liker ikke utlendinger" argumentet.

Og med det så bærer det vel rett tilbake inn i fjøset med seg igjen for å koke i hop nye feilslutninger da tenker jeg. Lykke til med det!

Jeg tror kanskje du missforstår innholdet. Om staten bruker masse penger på å kjøpe tjenester innen en næring, vil antagelig den næringen vokse. Om vi setter av flere milliarder til å brenne dekk vil trolig den delen av næringen som lever av å selge dekk øke sin omsetning, forutsatt at etterspørselen kan dekkes. Det er ikke dermed sagt at det å brenne dekk egentlig er positivt for norsk økonomi. Isåfall ville vi ha funnet opp en evighetsmaskin. 

Du har sikkert rett i det at vi ikke kan baserer økonomien vår på asylsøking... :p men sluttproduktet av dette ble vel uansett en større økonomisk vekst i Norge enn om vi aldri hadde tatt til oss en asylsøker, og det må sies å være hyggelig lesning.

Lite positivt som skrives om flyktninger og asylsøkere om dagen, så vi får vel prøve å ta med oss det lille positive som kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en liten ting til..

Må ikke tro alt du leser på internett, kildekritikk er også viktig.

I alle land det føres oversikt er migranter kraftig overrepresentert i sosialytelser og underrepresentert på arbeidsmarkedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette skal brukes i diskusjonen så er det da uansett negativt. Enda flere oljedopede folk på det offentliges almisser. Det er absolutt det siste vi trenger her i landet. Det siste vi trenger er at grundere og arbeidsføre bruker sine evner på å starte asylmottak.

Dessuten er det rart ikke flere reagerer på at man kutter i bistanden og heller bruker pengene her. Selv jeg har nesten litt imot det, men mange burde ha vært i full harnisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er kortsiktig eller ikke avhenger da av premissene.

Premisset er at hver person som kommer over grensa koster 4 millioner kroner i snitt. At vi nå brenner landets fremtidige pensjoner på dette er like mye økonomisk vekst som at du får økt økonomisk vekst i din privatøkonomi av å få deg et kredittkort.

Jeg hadde forventet langt mer av deg. Dette er jo ren planøkonomi ala Sovjet og har ingenting verdens ting med økonomisk vekst å gjøre.

Lenke til kommentar

Bare en liten ting til..

Si at du spøker..?

Nå skal herren med de økonomiske formlene som klarte å få 100 000 asylsøkere til å bli 1,5 millioner vise litt selvinnsikt syntes jeg.

Skal være den første til å innrømme at jeg ikke er noen matematiker og aldri kommer til å bli det, har blant annet diskutert makro økonomi med Sheasy før her ett sted og gikk vel på en grei smell der..

MEN liten økonomisk innsikt eller ikke, så er jeg ganske sikker på at disse 4 millionene du sier i en annen post over her at en asylsøker vil koste samfunnet ikke blir det endelige svaret med en minus foran og to streker under ettersom disse også nødvendigvis vil bruke av disse pengene noe som igjen fører til at butikken på hjørnet og frisøren borti høgget får en økt omsetning og som da igjen fører til større skatteinntekter for staten og økt sysselsetting som igjen... ja og sånn ruller da altså ballen videre, dette var vel litt av essensen i linken over også. Er du med på den?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Premisset er at hver person som kommer over grensa koster 4 millioner kroner i snitt. At vi nå brenner landets fremtidige pensjoner på dette er like mye økonomisk vekst som at du får økt økonomisk vekst i din privatøkonomi av å få deg et kredittkort.

Jeg hadde forventet langt mer av deg. Dette er jo ren planøkonomi ala Sovjet og har ingenting verdens ting med økonomisk vekst å gjøre.

Det er ikke premisset, nei.

Lenke til kommentar

Rart hvordan man kan dra slutninger.

i det en øyeblikket er det galt å bruke penger , fordi man bruker mere en man har og alt blir dyrere

i det neste så øker økonomien fordi man bruker mye penger

Hvorvidt denslags er et paradoks skal jeg ikke være skråsikker om, men den samme teorien (bytt ut penger med mennesker) har jo forsåvidt vært hevdet for såkalte fraflyttningskommuner i distriktene opp gjennom tiden.

Dvs. hvis mange mennesker flytter fra ei bygd så anses det ofte som krise. (at det er få individer igjen, betyr altså ikke nødvendigvis at de gjenværende i kommunen får mer rikdom til seg selv, tvert om kan de bli fattigere)

Dermed kan økt innflytning til "samme bygda" av nye mennesker, gi økt dynamikk for alle, inkl. næringsliv som trenger arbeidskraft, selv om noe av  formueøkning også er statlige penger i form av NAV penger eller andre overføringer.

Lenke til kommentar

Bare en liten ting til..

Si at du spøker..?

Nå skal herren med de økonomiske formlene som klarte å få 100 000 asylsøkere til å bli 1,5 millioner vise litt selvinnsikt syntes jeg.

Skal være den første til å innrømme at jeg ikke er noen matematiker og aldri kommer til å bli det, har blant annet diskutert makro økonomi med Sheasy før her ett sted og gikk vel på en grei smell der..

MEN liten økonomisk innsikt eller ikke, så er jeg ganske sikker på at disse 4 millionene du sier i en annen post over her at en asylsøker vil koste samfunnet ikke blir det endelige svaret med en minus foran og to streker under ettersom disse også nødvendigvis vil bruke av disse pengene noe som igjen fører til at butikken på hjørnet og frisøren borti høgget får en økt omsetning og som da igjen fører til større skatteinntekter for staten og økt sysselsetting som igjen... ja og sånn ruller da altså ballen videre, dette var vel litt av essensen i linken over også. Er du med på den?

Herregud.

Kanskje du har rett og vi skal si opp samtlige ansatte i landet og la NAV gi penger til alle, pengene blir jo brukt uansett.

For meg er det utfordrende å forstå at noen kan tro noe slikt er mulig. Må være samme mennesker som tror på engler, nisser og klarsynte.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

MEN liten økonomisk innsikt eller ikke, så er jeg ganske sikker på at disse 4 millionene du sier i en annen post over her at en asylsøker vil koste samfunnet ikke blir det endelige svaret med en minus foran og to streker under ettersom disse også nødvendigvis vil bruke av disse pengene noe som igjen fører til at butikken på hjørnet og frisøren borti høgget får en økt omsetning og som da igjen fører til større skatteinntekter for staten og økt sysselsetting som igjen... ja og sånn ruller da altså ballen videre, dette var vel litt av essensen i linken over også. Er du med på den?

Herregud.

Kanskje du har rett og vi skal si opp samtlige ansatte i landet og la NAV gi penger til alle, pengene blir jo brukt uansett.

For meg er det utfordrende å forstå at noen kan tro noe slikt er mulig. Må være samme mennesker som tror på engler, nisser og klarsynte.

Poenget her var at kostnadene ikke nødvendigvis var i den størrelsesorden som forespeilet om man tok med noen faktorer for inntjening.

Men velferdsstaten er vel uansett dømt til å bukke under og de siste nordmenn snart presset ut i utlendinghet av alle utlendingene her, i din helt egne verden that is.

Lenke til kommentar

En studie i velferdsstat som bukker under, må bli Japan. Landet, som ofte fremheves av enkelte som forbilde fordi de ikke tar imot flyktninger/immigranter.

Problemet er at det i Japan nå selges omtrent like mye bleier til bruk på gamle mennesker, som til babyer i landet.

edit: link

http://e24.no/makro-og-politikk/bleier-avsloerer-enorme-oekonomiske-problemer-i-japan/20306130

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...