Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hvorfor trenger vi vekst?

Meget godt spørsmål!

Og vil legge til: Hva er "vekst"?

Håper dette var ment retorisk da det motsatte av vekst neppe er noe ett land eller noe folk med sine respektive økonomier ønsker seg.

Om vi skal kaste hele det kapitalistiske system blir en annen sak som har fint lite med tråden her å gjøre.

Kall det nå hva du vi, du liker jo å misforstå. Det jeg henviser til at det later til at folk flest inkludert politikere virkelig tror at lykken kan bygges opp i det uendelige, bare vi får flere ting å "leke med",  mens sannheten er at vi ut armer  våre ressurser, både de menneskelige og de ytre med den typen rå markedstenking og nytelsessyk adferd og vaner 

Kapitalismen er like passe, som kommunismen, uten at det betyr at alt av innhold i disse ismene ikke kan brukes, men da med nye mål og visjoner som er virkelig bærekraftig for alle, ikke bare de som tilfeldigvis sitter med makt og muligheter til å forsyne seg langt i overkant av det som trengs for å overleve på ett noenlunde anstendig nivå

Det er ingen som "liker å misforstå". Og jeg er helt enig i dette jeg, men å bruke det som ett argument for eller imot hvordan Norge skal stille seg til den pågående flyktningestrømmen, tror jeg ikke er hensiktsmessig.

Denne pågående strømmen startet for ca 15 år siden, og først nå våkner vi fordi de står helt inn på trappen vår. Hellas forsøkte å rope om hjelp for snart 4 år siden, men da var den ubrukelige "unionen" mest opptatt med hvem som skulle eller ikke skulle bli sittende med "Svarte Per". Her på berget ynket noen seg fordi en eller annen forsker lanserte ett regnestykke på nesten 800 000 000 kr de neste 40 årene, hvis vi skulle ta vare på de som står på trappa. Og samtidig skal vi bruke omtrent 400 000 000 på nye fjonge langtrekkende bombefly, og disse er så klart kjøpt både for å lage enda mer helvete I de samme vepsebolene, som vi var med å ruske opp I sammen med produsent og selger av den typen skrapjern.

Vi ber om bråk, og er villig til å betale dyrt for fyrverkeriet, men kom faen ikke her og her, og si at vi har noe spesielt ansvar. Vi forsvare bare våre ytre grenser, som våre venner utvider etter eget behag og psykotisk verdisystem.

Jeg er ellers rystet over hvor evneveike vi opptrer for å avhjelpe den umiddelbare nøden. Det er til å bli kvalm av, og imens har vi våre egne psykopater som leier ut en liten privat tue, kaller det "asyl", og behandler folk som skitt under støvlene.

Lenke til kommentar

Det er ikke et urealistisk antall, det kan fort skje.

Økningen vil sannsynligvis bli fortsette og omtrent antallet immigranter vio bli 200,000 neste år, og 3-400,000 i 2017. 500,000 kommer da i 2018.

Immigrantene kommer fra en i praksis utømmelig kilde og det er ingenting som tyder på at den vil bremse opp.

Myndighetene prøver å transportere inn mest mulig mennesker på kortest mulig tid. De ønsker ikke å legge hindere i veien for immigrantene.

"Argumenterer" du mot bedre vitende? Eller mener du dette i fullt alvor?

Tvertimot så faller antallet nå som en stein, uke for uke. Forrige uke var antallet over halvert fra 2100 til under 1000

Over Svinesund og Ørje ser siste tre uker slik ut: >426 >200 >28

Det er selvsagt grensekontroll i Tyskland og Sverige som er hovedårsaken. Norske tiltak vil også påvirke, men de kom sist i rekken.

Jo færre grunnløse asylsøkere/immigranter, jo mer mulighet til å ta seg av kvoten med de 8000 syrerne (fordelt over tre år) det er parlamentarisk forlik på i Stortinget.

Endret av LiamH
Sitat-pyramide fjernet.
Lenke til kommentar

At Norge skal stenge grensene har jeg ikke vurdert som realistisk, jeg tror heller det er kulden som gjør det. Jeg tror heller folk venter med å reise til våren når det blir varmere, og at migrantstrømmen vil ta seg opp igjen på nyåret.

Men en uforutsett hendelse som Paris kan føre til desperate tiltak som var utenkelige bare timer i forveien. Jeg skal ikke utelukke at det har fungert som en oppvekker for mange som har surret rundt i drømmeland.

Er og mulig at folk har begynt å bry seg om resultater for innsatsen i å hjelpe mennesker i nød, men jeg ser på det som lite sannsynlig at folk plutselig begynner å gjøre det rette. Får se til neste år om jeg er for pessimistisk eller ikke.

Lenke til kommentar

Er enig i at uforutsette hendelser er en faktor som kan snu den påbegynte nedgangstrenden, men inntrykket mitt et at nå begynner man å få kontroll. Og skulle det evt. oppstå "ny bølge" på et senere tidspunkt, er man nå mye mer forberedt på hva det handler om.

Lenke til kommentar

Hvor mange kriger har det vært siden dette bildet ble tatt, og hvor mange migrantkriser til Europa har det vært?

Hvorfor skal vi begrense det til Europa?. Det har vært mange tiltalls millioner på flukt i ulike verdensdeler siden den gangen. Millioner av dem har aldri vendt hjem. USA alene tok imot 1,4 millioner flyktninger i løpet av Vietnam-krigen.

Wikipedia lister 275 væpnede konflikter siden krigen som kvalifiserer til betegnelsen krig.

Nei geir, du får prøve bedre.

Bedre enn hva? Pycno hevder at migrantstrømmer er et nytt fenomen. Jeg påpeker at strengt tatt har vi hatt dem opp gjennom hele verdenshistorien, av ulike årsaker. Krig er en hyppig årsak, men sult og søken etter velstand har også vært drivkraften for millioner, også før dagens flyktningestrøm. Hvordan ble det 4,5 millioner norskamerikanere på 150 år? På det meste reiste 30 000 nordmenn over på ett år.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange kriger har det vært siden dette bildet ble tatt, og hvor mange migrantkriser til Europa har det vært?

Hvorfor skal vi begrense det til Europa?. Det har vært mange tiltalls millioner på flukt i ulike verdensdeler siden den gangen. Millioner av dem har aldri vendt hjem. USA alene tok imot 1,4 millioner flyktninger i løpet av Vietnam-krigen.

Wikipedia lister 275 væpnede konflikter siden krigen som kvalifiserer til betegnelsen krig.

Nei geir, du får prøve bedre.

Bedre enn hva? Pycno hevder at migrantstrømmer er et nytt fenomen. Jeg påpeker at strengt tatt har vi hatt dem opp gjennom hele verdenshistorien, av ulike årsaker. Krig er en hyppig årsak, men sult og søken etter velstand har også vært drivkraften for millioner, også før dagens flyktningestrøm. Hvordan ble det 4,5 millioner norskamerikanere på 150 år? På det meste reiste 30 000 nordmenn over på ett år.

275 væpnede konflikter som kvalifiserer til krig.

Vi kan kanskje inkludere Syria og si 276 kriger totalt.

Hvor mange kriser med migranter til Europa har det vært i samme tidsrom?  1.

Dette er faktisk den første.

Det er derfor jeg sier at migrantstrømmen ikke vil stanse selv om krigen i Syria tar slutt, flertallet av migrantene kommer ikke engang fra Syria.

Er det noe migrantene har til felles så er det ikke at de flykter fra krig, men at de har internettilgang.

Hvorfor tror du det jobbes med å gi gratis internett til de fattige i verden? Er det for å hjelpe de, eller for å bruke de?

"Facebook is trying to spread free Internet access to regions of Africa via satellite."

http://www.cnet.com/news/facebook-to-beam-free-internet-to-africa/

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at dagens flyktninger/immigranter vet mer enn tilsvarende personer for x-antall hundre år siden. Og vet man mer (om verden utenfor) ønsker man mer.

Sånn sett er det jo også kontraproduktivt (hvis man setter det på spissen) at man gir så mye penger for at barn skal gå på skole.

"8 millioner barn i Afghanistan får nå skolegang" (Børge Brende) For, i neste omgang vil de gjerne bruke kunnskapen til noe som ikke fins i landsbyen, og dermed skuer de mot Europa og muligheter her.

Gi dem heller hakke & spade, så blir de i hjembygda.  :hmm:

Lenke til kommentar

Denne typen Migrantstrøm er et nytt fenomen. Distansen og formålet er nytt.

Nja. Det er klart at teknologi har endret reisemålene. Men hvordan er formålet nytt? Hva er dette nye formålet?

Økonomisk asyl til et oppbydg land, for å bli der, er noe helt annet enn økomisk asyl til et land som bygges.

Lengden er også ganske viktig. Det er stor forskjell på å ville stikke til et Naboland med lignende språk og kultur, å krysse videre, og å krysse et kontinent.

Å stikke av fordi din folkegruppe får degraderte rettigheter er også en gjenganger, noe som ikke er til stede i denne migrasjonen.

Det er ingen tvil om at dagens flyktninger/immigranter vet mer enn tilsvarende personer for x-antall hundre år siden. Og vet man mer (om verden utenfor) ønsker man mer.

Sånn sett er det jo også kontraproduktivt (hvis man setter det på spissen) at man gir så mye penger for at barn skal gå på skole.

"8 millioner barn i Afghanistan får nå skolegang" (Børge Brende) For, i neste omgang vil de gjerne bruke kunnskapen til noe som ikke fins i landsbyen, og dermed skuer de mot Europa og muligheter her.

Gi dem heller hakke & spade, så blir de i hjembygda.  :hmm:

Jeg er ikke helt enig i at de vet mer. Den største forskjellen er hvor effektive våre transportsystemer er. I dag er halve Norge en 7-9 timer lang kjøretur. Før bilen var det en 2-3 uker lang ferd, og risikabel.

Selv de siste 50-40 år har det utspilt seg enorme infastrukture effektivisering. Vi har nådd et nivå hvor det er mulig å vandre rundt i Europa uten stor innsats så lenge det ikke er en hard vinter med mye snø, til fots eller på sykkel.

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Kutt ut flere sitat-bokser oppå hverandre i trådene. Behold den delen av sitatet som dere besvarer og fjern resten.

Ingen har interesse av å lese de samme innleggene om og om igjen, ene og alene pga at de dras med over flere sider gjennom meterlange sitat-pyramider.

LiamH
mod

• Liker 3
Lenke til kommentar

haha.

Thousands of Red Cross volunteers in Holland won’t help refugees

The reasons given ranged from ‘I’d rather see our borders closed’ to ‘there is nothing for them here’, while others said most refugees are after an easy life.  http://www.dutchnews.nl/news/archives/2015/11/thousands-of-red-cross-volunteers-in-holland-wont-help-refugees/

Endret av geita_
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

1 av 5, altså ca %-vis like mange som stemmer på frp her til lands. De andre 4 av 5 vil altså være hjelpsomme.

Er det ikke litt vondt å skyte seg selv I foten?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Bør jeg lage en avstemming om hva folk syns om innvandringen i Norge (herunder: syriske flyktninger), så si fra, slik at nykommere ikke trenger å lese 5k innlegg...

Nei, det blir en avsporing helt uten relevans. Det har ingenting å si hva flertallet av brukerene på forumet mener uansett hvilken vei det peker.

Lenke til kommentar

Jeg er lei de tøvete offentlige anslagene.

Jeg spår nærmere 500 000 til Norge neste år, og over dobbelt så mange i år 2017.

Videre spår jeg at en hel del etniske nordmenn vil forlate Norge i løpet av de neste 15 årene.

I løpet av 20 år vil landet være fullstendig ugjenkjennelig i forhold til i dag.

Dette er realiteten.

Realitetene ja..

1000 stk til Norge denne uken, en halvering ifra forrige uke og ingenting som tyder på at tallet vil øke framover.

Så om vi lager oss litt vel gode marginer og setter 50 000 til neste år og tilsvarende året etter, så vil en spådom om 1,5 millioner mennesker over norskegrensa ansees som bortimot tidenes skivebom. 

Sånn bare for å ha poengtert akkurat det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...