Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og da er vi tilbake til poenget: Unge, norske menn er Norges ansvar. Vi må ta oss av disse. Det er lite hensiktsmessig å "importere" enda flere voldtektsmenn.

Nei, vi er ikke tilbake til poenget - du har nok en gang misforstått poenget fullstendig. Hvis du skal gjenoppta en diskusjon som var over for snart to uker siden kan du i det minste sette deg inn i hva som faktisk er tema. Jeg diskuterte retorikken. Om vi bør eller ikke bør ha innvandring, hvem innvandrerne eventuelt burde være, eller om vi burde kaste ut norske menn eller ikke er helt på siden av debatten.

La meg ta et eksempel.

Person 1: Erna Solberg er ikke en verdig statsminister fordi hun hører på Justin Bieber.

Person 2: Jonas Gahr Støre hører også på Justin Bieber, så da sier du også at han ikke er en verdig statsminister.

Person 1: Nei, det sier jeg ikke.

Person 1 er ikke konsekvent her. Enten så må han innrømme at Støre ikke er en verdig statsminister, eller så må han komme med et tilleggspremiss som gjør at Støre kan være en verdig statsminister selv om han hører på Justin Bieber. Dette sier ingenting om hvem person 1 eller 2 bør foretrekke av Solberg eller Støre.

100 % likt er følgende:

Person 1: Vi vet at innvandrere statistisk sett voldtar flere enn resten av befolkningen. Dette betyr at vi godtar at det skjer, og at det ikke er så farlig om norske jenter blir voldtatt.

Person 2: Vi vet også at unge, norske menn statistisk sett voldtar flere enn resten av befolkningen. Da må også det bety at vi godtar at det skjer, og at det ikke er så farlig om norske jenter blir voldtatt.

Person 1: Nei.

Eksemplene er likeverdige. Person 1, for å være konsekvent, må enten være villig til å si det samme om begge gruppene, eller komme med et tilleggspremiss som gjør at han kan si det om innvandrere men ikke trenger gjøre det samme om unge, norske menn. Dette har ingenting å gjøre med om vi bør ha innvandring eller ikke, eller om vi bør kaste ut unge, norske menn eller ikke.

Diskusjonen er over for lenge siden, og jeg (antageligvis andre også) er lei. Om du har tenkt til å svare på dette innlegget setter jeg stor pris på om du kan gjøre noe mer enn å gjenta deg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Snikpellik skrev at det var stor mangel på arbeidere i lavstatusyrker, som impliserer at etterspørselen er større enn tilbudet. Jeg svarte ut i fra en antagelse om at det var sant. Som på dette bildet, hvis det er mangel på arbeidere så ligger vi under W:

Jo takk, vi er kjent med teorien om tilbud og etterspørsel. Det besvarer ikke spørsmålet. Du sa at "prisene kan økes til det punktet hvor tilbud og etterspørsel er like store", jeg spør om de praktiske konsekvensene gjør det til en reell løsning.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg var ikke helt sikker på om du var med på hva jeg tenkte, når du skrev at "om lønningene går opp 20%, vil vi betale 20% høyere pris?". For dersom etterspørselen er større enn tilbudet, så ja, da vil det være nok folk som er villige til å betale litt mer.

Og angående det med at "vinningen går opp i spinningen", så gjelder det kun når de kjøper ting fra den plassen de jobber. Dersom de kjøper andre ting er disse ikke gått opp i pris.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke helt sikker på om du var med på hva jeg tenkte, når du skrev at "om lønningene går opp 20%, vil vi betale 20% høyere pris?". For dersom etterspørselen er større enn tilbudet, så ja, da vil det være nok folk som er villige til å betale litt mer.

Hvis "litt mer" lønn hadde løst problemet, hvorfor øker ikke arbeidsgiverne i disse yrkene lønningene? Vel, er du villig til å betale mer når du handler hos Rema eller Meny?

Og angående det med at "vinningen går opp i spinningen", så gjelder det kun når de kjøper ting fra den plassen de jobber. Dersom de kjøper andre ting er disse ikke gått opp i pris.

Nei, hvis Rema setter opp lønnen, må Coop og Norgesgruppen gjøre det samme, siden de konkurrerer om den samme arbeidskraften. Og tjener de bedre i dagligvarebransjen blir andre bransjer litt mindre attraktive for potensielle arbeidstagere. Og så er vi like langt.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvis "litt mer" lønn hadde løst problemet, hvorfor øker ikke arbeidsgiverne i disse yrkene lønningene? Vel, er du villig til å betale mer når du handler hos Rema eller Meny?

De driver vel og pusher på det de kan med lobbyistene sine for at vi skal ta inn flere innvandrere, slik at de kan ansette flere folk uten å heve lønnen. Rema og meny har visst overflod av jobbsøkere nå for tiden, forresten.

Nei, hvis Rema setter opp lønnen, må Coop og Norgesgruppen gjøre det samme, siden de konkurrerer om den samme arbeidskraften. Og tjener de bedre i dagligvarebransjen blir andre bransjer litt mindre attraktive for potensielle arbeidstagere. Og så er vi like langt.

Lønnsøkningen handler også om å motivere arbeidsløse nordmenn til å gidde å ta "drittjobbene", ikke å flytte folk fra en jobb over til en annen. 

Lenke til kommentar

De driver vel og pusher på det de kan med lobbyistene sine for at vi skal ta inn flere innvandrere, slik at de kan ansette flere folk uten å heve lønnen. Rema og meny har visst overflod av jobbsøkere nå for tiden, forresten.

Lønnsøkningen handler også om å motivere arbeidsløse nordmenn til å gidde å ta "drittjobbene", ikke å flytte folk fra en jobb over til en annen.

Lønna i norge er alledre ganske høy i forhold til andre land , fortsett lønnsøkingen som den har gjort de siste årene kommer vi til å prise oss helt ut..

Lenke til kommentar

Eksemplene er likeverdige. Person 1, for å være konsekvent, må enten være villig til å si det samme om begge gruppene, eller komme med et tilleggspremiss som gjør at han kan si det om innvandrere men ikke trenger gjøre det samme om unge, norske menn. Dette har ingenting å gjøre med om vi bør ha innvandring eller ikke, eller om vi bør kaste ut unge, norske menn eller ikke.

Minner om hva du selv startet med:

Vil du kaste ut norske unge menn fra Norge? Hvis nei, hvorfor tolererer du at at endel jenter/damer blir antastet, voldtatt etc.? Er det ikke så farlig?

Lenke til kommentar

Nei, det har ikke det. Om du ikke vil tolerere at kvinner blir antastet, og faktisk synes det er farlig, så må du ville kaste unge, norske menn ut av Norge (eller forandre på resonnementet ditt slik at det gjelder innvandrere, men ikke lenger unge, norske menn). Det er en konsekvens av debatten, men ikke hva den handler om. Jeg sier heller ikke at du bør ville kaste ut unge, norske menn om du ikke forandrer resonnementet ditt. Du kan også tolerere at kvinner blir antastet, og ikke synes det er så farlig om jenter blir voldtatt.

Lenke til kommentar

Nei, resonnementet ditt er feil.

Som sagt før - man får kreft uten å ha levd usunt - (reproduksjon).  De som da begynner å røyke og leve usunt tolererer vel at de får kreft iom at de tilfører mer fare for det, så det er vel ikke så farlig.

Man tilfører ikke radioaktivitet - men har man det fra før, og ikke kan fjerne grunnmuren, så gjør man det man kan for å eliminere faren, som f.eks et tykt lag med bly. Man er avhengig av grunnmur/grunnarbeid(reproduksjon) og da tar man tak i utfordringene. (om det gjøres godt nok er en annen sak)

Lenke til kommentar

Ja, du har sagt dette før. Jeg svarte med dette:

Fødsler er da selve definisjonen på tilføring. Men, det spiller ingen rolle, fordi tilføring ikke bør ha noe å si. Da får vi slike konsekvenser:

- Å ta med seg radioaktivt materiale inn i stuen er å tilføre økt risiko for kreft og andre skader, og man godtar derfor dette.

- Finner man radioaktivt materiale i stuen, og velger å ikke gjøre noe med det, så har man ikke tilført noe. Man godtar derfor ikke konsekvensene, selv om de er lett å unngå.

Du er enig?

Da avbrøt du diskusjonen.

Lenke til kommentar

Når dere driver å snakker om at disse emigrantene / innvandrerne /asylantene kan ta de jobben som er ledig så er det ikke så enkelt som dere skal ha det til 

her i Norge er det mange ledig jobber av forskjellige årsaker . Da begrunnes det med at det er jobber som nordmenn ikke vil ha , så enkelt er det ikke . det kommer jeg tilbake med

Man her også en del arbeidsledige her i landet av forskjellige årsaker 

Det finn er at jeg ikke har oversikten om hvordan statistikken er

Hovedproblemet er at mange arbeidsplasser har litt for få ansatte , men de har heller ikke økonomi til å ansatte flere

andre finner ikke de som kan jobbe der på grunn av kvalifikasjonene.

da vil det alltid være et gap her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...