Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Synes det er bra at Norge tar imot mennesker på flukt. Noen er sinte og redde. Selv er jeg mer stolt at vi som nasjon kan hjelpe og gi så mange mennesker en ny sjanse her i livet. Ja det innebærer store utfordringer men det har jeg ingen tvil om at Norge kan håndtere.

Jeg bor i en liten by og møter mange flyktninger hver dag. Det er fint å se små barn som igjen smiler og ler etter alt dem har vært igjennom. Og så håper jeg at apparatet klarer å fange opp dem som sliter psykisk og trenger den hjelpen dem må få. Det er egentlig det jeg frykter mest. At noen får et sammenbrudd og skader seg selv eller andre.

Men det går ikke an å tenke slik. Å bekymre seg over alt. Ja det kommer til å skje hendelser hvor flyktninger vil gjøre kriminelle handlinger her i Norge. Men alternativet å ikke gjøre noe. Det er langt mer alvorlig og utilgivelig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

holdningen er altså :

Det er viktigere å ta dem inn enn vite hvordan man skal ta vare på dem

man kan  da ikke bare la en masse mennesker komme hit uten at de har et sted å være

det er det som skjer nå

siden det ikke er plass til alle så blir de tilfeldig plassert på alle mulig rare steder 

i et tilfelle ( jeg vet ikke om det ert flere )  så ble folk på et gamle hjem rett og slett hiv utt til fordel for noen flyktninger

er det det man ønsker ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan gjerne det, men forskjellen er vell at norske menn kan vi ikke avvise, og de er vårt ansvar.

Tja, man kan alltids frata dem statsborgerskapet, så er vel problemet med norskheten av disse unge menn løst?

Å frata noen statborgerskapet er langt verre enn å bombe dem fra hus og hjem. En fratar dem alle muligheter for en fremtid og mulighet for å bygge opp noe som helst.

Slike løsninger bør aldri være mulig i et sivilisert samfunn. Hvor lett det skal være å få statsborgerskap er en helt annen diskusjon.

Slik det ser ut så er populasjonen i vesten på vei nedover. Vi dør sakte ut.

Innvandring blir foreslått som løsning, det var kanskje tanken at innvandrere skulle bli norske. Men det som skjer er faktisk at Norge slutter å være norsk, og nordmenn passer mindre og mindre inn i samfunnet.

Fremtidens Norge ser vi i Groruddalen idag, dette er ikke et sted hvor nordmenn trives og føler seg trygge.

Vi har gratis drikke i puben, alle strømmer til vår pub og den blir full. Supportere til 150+ ulike fotballag og idrettsgrener samles i puben, det blir bråk og spetakkel når de innser at det ikke er nok drikke til alle.

Når vi går tom for drikke, går de videre til neste pub.

Men dette er kanskje uunngåelig, at Norge blir et muslimsk land. Å stenge grensene for all trafikk vil kun forsinke prosessen noe, ikke stoppe den.

Skal prosessen stanses må muslimer utvises fra Norge, og deretter grensene stenges.

Gode råd blir veldig dyre, jeg tror det er for sent for gode løsninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er bra at Norge tar imot mennesker på flukt. Noen er sinte og redde. Selv er jeg mer stolt at vi som nasjon kan hjelpe og gi så mange mennesker en ny sjanse her i livet. Ja det innebærer store utfordringer men det har jeg ingen tvil om at Norge kan håndtere.

Jeg bor i en liten by og møter mange flyktninger hver dag. Det er fint å se små barn som igjen smiler og ler etter alt dem har vært igjennom. Og så håper jeg at apparatet klarer å fange opp dem som sliter psykisk og trenger den hjelpen dem må få. Det er egentlig det jeg frykter mest. At noen får et sammenbrudd og skader seg selv eller andre.

Men det går ikke an å tenke slik. Å bekymre seg over alt. Ja det kommer til å skje hendelser hvor flyktninger vil gjøre kriminelle handlinger her i Norge. Men alternativet å ikke gjøre noe. Det er langt mer alvorlig og utilgivelig. 

Det er ikke mange av de som skulle kommet som kommer. Andre har sneket seg i køen, og det er deres skyld at vi nå får problemer ta in flere. Og da mange som skulle kommet i stedetfor. Det er ikke bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mange av de som skulle kommet som kommer. Andre har sneket seg i køen, og det er deres skyld at vi nå får problemer ta in flere. Og da mange som skulle kommet i stedetfor. Det er ikke bra.

Helt klart mange som benytter denne anledningen til å komme inn i Norge. Og det triste er at det er så mange igjen i Syria som ikke har penger til komme seg ut. Men det betyr jo ikke at dem som har penger og som har klart å komme seg til Norge ikke fortjener å få den hjelp Norge kan bidra med.

Krig og elendighet er sjelden om aldri rettferdig dessverre. 

Lenke til kommentar

Det er feil.

Alternativet er å hjelpe menneskene i landene de kommer fra.

Det er omlag 1,5 milliarder fattige mennesker som trenger hjelp. Tror du verden blir et bedre sted om alle flytter til Europa?

Lenke til kommentar

Det er feil.

Det er omlag 1,5 milliarder fattige mennesker som trenger hjelp. Tror du verden blir et bedre sted om alle flytter til Europa?

Inntil verdens samfunnet bestemmer seg for å gå til full krig mot daesh så kan en ikke hjelpe mange av menneskene i disse landene. 

En kan helt klart ikke hjelpe alle. Men for dem som får hjelp så kan det bety forskjell på liv å død. Bedre å hjelpe om så bare 1 en ingen. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Det er greit, og jeg har ikke sagt at Karpe må ville kaste ut unge, norske menn for å være konsekvent.

Mulig jeg missforstår, så du mener ikke det med dette?

Om du ikke er villig til å kaste ut unge menn, da godtar du at jenter blir voldtatt og synes ikke det er så farlig.

Joda. Edit: Leste feil. Nei, det er ikke det jeg mener. Det jeg mener er at enten må du ville kaste unge, norske menn ut av landet, eller så synes du ikke det er så farlig om jenter blir voldtatt. Ref. ditt eget resonnement. 

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Man kan gjerne det, men forskjellen er vell at norske menn kan vi ikke avvise, og de er vårt ansvar.

Tja, man kan alltids frata dem statsborgerskapet, så er vel problemet med norskheten av disse unge menn løst?

Å frata noen statborgerskapet er langt verre enn å bombe dem fra hus og hjem. En fratar dem alle muligheter for en fremtid og mulighet for å bygge opp noe som helst.

Slike løsninger bør aldri være mulig i et sivilisert samfunn.

Tja, det gikk da greit sist gang Norge gjorde dette med noen tusener, eller?

Lenke til kommentar

Det er feil.

Inntil verdens samfunnet bestemmer seg for å gå til full krig mot daesh så kan en ikke hjelpe mange av menneskene i disse landene. 

En kan helt klart ikke hjelpe alle. Men for dem som får hjelp så kan det bety forskjell på liv å død. Bedre å hjelpe om så bare 1 en ingen. 

En person som vil være snill men ikke vet hvordan han skal hjelpe, kan gjøre et lite problem mye verre.

Tenk deg at du trenger en operasjon, og desverre for deg så bestemmer sykepleieren seg for å operere på deg alene.

Da skulle du kanskje ha ønsket at hun ventet på at kirurgene kom.

Gode intensjoner betyr ikke at alt man gjør blir riktig.

Målet helliggjør ikke midlene.

Flyktningene som kommer hit har det ikke bra. De bor sammen med titalls og hundretalls andre kulturer og nasjoner, ofte i gamle og skitne nedlagte hoteller. Mange av menneskene de blir stuet sammen med er farlige.

Samtidig så venter de, venter og venter. De får gjerne for lite og dårlig mat, fordi asylbaroner skal tjene mer.

Voldtekter på slike mottak er et enormt problem, både for mødre og døtre. Røde Kors har trukket ut sine hjelpearbeidere fra mottak, det er for farlig for dem å være der.

Samtidig må de leve i frykt for å bli brent inne, enten fordi en beboer antenner mottaket (vanligere enn du tror) eller fordi sinte naboer gjør det.

Vi har ikke kapasitet til å hjelpe, vi forårsaker utrolig mye lidelse for de som kommer hit, ta deg en tur på noen mottak og snakk med de som er der.

Det vi skulle gjort er å nekte de adgang til landet, da ville de sluttet å ta seg over havet i synkeferdige båter. Samtidig skulle vi gitt dem nødvendig hjelp i nærområdene, eller gjort et hederlig forsøk på det.

Det er det beste og mest optimale vi kan gjøre, for oss og for dem. 

Lenke til kommentar

*snip*

Er helt klart store utfordringer. Men jeg mener fortsatt Norge gjør det rette. 

Vel, isåfall er det første vi burde gjøre å opprette egne leirer for ulike etnisiteter og kulturer, og egne leirer for kvinner og menn. Muligens egen leir/bosted for familier.

Grunnet det høye antallet pedofile bør mottakene plasseres langt unna barnehager og skoler. 

Når det kommer mennesker fra hundrevis av ulike kulturer, samtlige dårligere stilt enn Norge, da er det lov å bruke hodet og ta noen forhåndsregler.

Her blir det vanskelig, men det ville hjulpet mye i forhold til i dag.

Fremmedfrykten er ikke ubegrunnet, mange er redde fordi de er blitt slått ned, ranet eller voldtatt av utenlandske gjenger. Norge er kjent som en frihavn for kriminalitet, kommer du i fengsel blir du belønnet med sikker inntekt (dagpenger) og utdanning. Dette virker som en magnet på kriminelle mennesker.

Asylpolitikken i dag minner om det mislykkede rusprosjektet i Bergen, hvor 32 leiligheter i en og samme bygning ble benyttet til rusmisbrukere. De som får plass der kommer seg aldri ut av miljøet, de blir fanget i galskapen. Her skulle det vært separate adresser for aktive brukere og brukere på avvenning.

Byen er stolt over å ha skaffet 32 leiligheter og forstår ikke hvorfor rusmisbrukerene ikke er fornøyd. Vel, de ønsker ikke å bo i et narkoreir, de vil vekk fra miljøet.

Asylpolitikken i dag bærer veldig preg av mangel på virkelighetsoppfatning. Jeg tviler på byrådene som vedtok bokollektivet over har noensinne satt fot i et hospits eller snakket med rusavhengige på avrusing og hørt hva de trenger.

Og jeg tviler på at du eller politikerene som deler ditt syn har noen peiling på asylmottak. Hver gang jeg ser slike kommentarer så lurer jeg på om dere noensinne har satt fot i et asylmottak, eller snakket med krigstraumatiserteflyktninger som ikke kan norsk eller engelsk.

Det er flott at det er innsatsvilje og ønske om å hjelpe, men kompetansen må være der ellers er det faktisk bedre å ikke gjøre noe i det hele tatt. Det er ikke slik at alt er bedre enn ingenting.

Jeg har mange utenlandske venner forresten, de sier det samme som jeg sier. Noen av de kommer til Norge kun for å ta utdanning gratis på universitet eller høyskole, jobb har de allerede sikret seg i andre land. Her mener jeg det burde være krav om å oppholde seg i Norge i 2 år etter endt utdanning, en bindingsavtale lignende den Forsvaret har.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kulturberikelsn har nådd Stavanger også:

http://www.nrk.no/rogaland/to-alvorleg-skadde-etter-knivstikking-i-stavanger-1.12655419

Teller vi prosenten i denne statistikken så er innvandrere betydelig overrepresentert, samen med rusmiljø som nummer to:

http://www.nrk.no/hordaland/det-triste-norske-drapsaret-1.12654225

Det sier noe om hva slags kultur disse tar med seg inn i landet.

Lenke til kommentar

COdmBNyUYAAklvW.jpg

Fattige versus middelklasseflyktninger

Det er egentlig et dårlig "argument" å holde dette opp mot hverandre.

I 1956 kom det 200. 000 flyktninger som rømte fra Ungarn, til ulke europeiske land i løpet av 2 måneders tid. Heller ikke de så ut som disse Afrika-skjelettene, men så normalt sunne og velkledde ut. Skulle det bety at man derfor skulle stengt dem ute?

Lenke til kommentar

Det er egentlig et dårlig "argument" å holde dette opp mot hverandre.

I 1956 kom det 200. 000 flyktninger som rømte fra Ungarn, til ulke europeiske land i løpet av 2 måneders tid. Heller ikke de så ut som disse Afrika-skjelettene, men så normalt sunne og velkledde ut. Skulle det bety at man derfor skulle stengt dem ute?

Ungarn i 1956 var langt fattigere enn Syria før krigen og folk rømte fordi de risikerte å bli sendt til konsentrasjonsleirer av Soviet. De dro også til kulturelt like land, og klarte seg i stor grad selv.

Folk skal naturligvis få rømme idag også, men de har ikke rett til å velge hvilket land de skal få opphold til, og hvis de er krigsflyktninger så må de forvente å returnere når krigen er over. Jeg foreslår at de får opphold i muslimske land, og så hjelper vi de muslimske landene til å ta vare på dem. Det er fordi de passer bedre inn i de landene, og dermed kan lettere bli integrert.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...