Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Min mening er at vi bare får legge opp til det som trengs, det får koste nærmest hva det koste vil. Om vi ikke får det igjen rent økonomisk så får vi det nok igjen på andre måter, slik som man gjerne får om man gjør en god gjerning.

Koste hva det koste vil er kanskje å ta i litt, når det kommer til å hjelpe folk som aldri (så langt) har løftet en finger for oss. Har du noe i tankene når du sier at vi vil få det igjen, eller er det bare ønsketenkning? Den eneste vi har fått så langt er terroren mot folk som tuller med islam/muhammed.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler om prioriteringer, ja. Så lenge det er nordmenn som ikke får hjelp de burde ha, så synes jeg prioriteringen skal være der. Så klart det kunne være mulig å hjelpe begge grupper, hvis man øker budsjettet. Men blir det faktisk gjort? Det er avgjørende.

Problemet er vel at norske hjelpetrengende ikke blir noen mer prioritert om vi lar være å hjelpe flyktninger. Det synes å være de samme som vil hjelpe begge grupper, og de samme som okker seg over at vi ikke har råd til begge tilfeller også. Med unntak av FrP den gangen de var i opposisjon, og var villig til å bryte handlingsregelen for å skaffe penger nok til for eksempel "en verdig eldreomsorg"...

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir noe ganske annet med Kurdere og andre mer eller mindre sekulære motstandsfolk som kjemper vår alles kamp mot den religiøse faenskapen og som trenger hjelp. Føler de kommer i samme kategori som de modige tolkene vi er avhengig av på utenlandsoppdrag.

Bare å rulle ut rød løper for dem spør du meg.

De kjemper nok sin egen kamp, tenker jeg. Det er ikke vi som er avhengig av tolkene, men de er ganske avhengig av våre soldater.

Lenke til kommentar

Min mening er at vi bare får legge opp til det som trengs, det får koste nærmest hva det koste vil. Om vi ikke får det igjen rent økonomisk så får vi det nok igjen på andre måter, slik som man gjerne får om man gjør en god gjerning.

Koste hva det koste vil er kanskje å ta i litt, når det kommer til å hjelpe folk som aldri (så langt) har løftet en finger for oss. Har du noe i tankene når du sier at vi vil få det igjen, eller er det bare ønsketenkning? Den eneste vi har fått så langt er terroren mot folk som tuller med islam/muhammed.

Ren ønsketenkning ja, men har nå opplevd at karmaen har slått til å tide og utide før så hvem vet :p

Lenke til kommentar

Lurer på hva som hadde blitt resultatet, om vi som faktisk bor i dette landet fikk stemme før man tok slike avgjørelser.

Det ville vært et klingende ja. Fordi de fleste etniske nordmenn er ja folk. Det finnes etniske norske på nei siden også, men de er i mindretall. De fleste etniske nordmenn på bygda er veldig positive til innvandring. Fordi bygdefolk har god erfaring med innvandrere fra Vietnam, Kina, Japan, Korea, Thailand, India. Nei siden finner du for det meste i Oslo. Hvor etniske nordmenn har dårlig erfaring med innvandrere fra Pakistan, Irak, Iran, Afrika, Indonesia som vanligvis har Islam som religion.

Oslo er jo delt mellom øst og vest. Etniske nordmenn bor på vesten, mens innvandrerne flytter til østen. Bare ta en tur til Furuset Senter i Oslo og du ser for det meste 90% innvandrer. Ta en tur til Majorstuen i Oslo og man ser 90% etniske nordmenn.

Vel, det sier sitt at de som bor i områder uten mange innvandrere er positive til det, mens de som faktisk bor sammen med dem er mer negative.

Hadde vært interessant å måle folks holdning til innvandring over hele landet, og så sende alle nye innvandrere til de kommunene som var mest positive, og se om holdningen deres endrer seg.

Lenke til kommentar

Lurer på hva som hadde blitt resultatet, om vi som faktisk bor i dette landet fikk stemme før man tok slike avgjørelser.

Det ville vært et klingende ja. Fordi de fleste etniske nordmenn er ja folk. Det finnes etniske norske på nei siden også, men de er i mindretall. De fleste etniske nordmenn på bygda er veldig positive til innvandring. Fordi bygdefolk har god erfaring med innvandrere fra Vietnam, Kina, Japan, Korea, Thailand, India. Nei siden finner du for det meste i Oslo. Hvor etniske nordmenn har dårlig erfaring med innvandrere fra Pakistan, Irak, Iran, Afrika, Indonesia som vanligvis har Islam som religion.

Oslo er jo delt mellom øst og vest. Etniske nordmenn bor på vesten, mens innvandrerne flytter til østen. Bare ta en tur til Furuset Senter i Oslo og du ser for det meste 90% innvandrer. Ta en tur til Majorstuen i Oslo og man ser 90% etniske nordmenn.

Vel, det sier sitt at de som bor i områder uten mange innvandrere er positive til det, mens de som faktisk bor sammen med dem er mer negative.

Hadde vært interessant å måle folks holdning til innvandring over hele landet, og så sende alle nye innvandrere til de kommunene som var mest positive, og se om holdningen deres endrer seg.

Dette er vel stikk motsatt. Jeg som er født og oppvokst i Oslo sentrum har ett helt naturlig forhold til at folk ser forskjellige ut da jeg er vant med "utlendinger" i både skole og jobb.

Er man født og oppvokst bak en låvedør og kun har lest avis overskriftene derimot så er jo dette fryktelig skummelt....

Lenke til kommentar

18% av Norges befolkning ønsker mer innvandring til Norge. Klingende, ja, ja...

Hvis folket virkelig er imot innvandring. Hvor er demonstrasjonene???

Tror du at folk demonstrerer mot alt de er ikke liker? Jeg skjønner det må være veldig mange demonstrasjoner i området der du bor da.

Lenke til kommentar

Alltid interessant med folk som sier at innvandrere beriker kulturen. De kan aldri begrunne hvordan.

Og det er faktum at innvandrere er overrepresentert i fengslene, altså er det faktum at de gjør landet mindre trygt. Eller kanskje de aldri begår voldskriminalitet...

Men hvem snakker du om? Er det flykninger ifra Syria eller mener du alle innvandrere inkl Svensker og Dansker liksom? Greit å ikke dra alle over en kam. I mine øyne så er de eneste som jeg føler er på kollisjonskurs med samfunnet vårt Islamister med en dragning mot Sharia lovene sine. Disse har lite i Norge å gjøre uten å samtidig forveksle dem med muslimer generelt.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det er en del øst-europeere, kan tenke meg det er en fin del folk fra utenfor europa også. Vest-europeere gjør sikkert fint lite.

Jeg drar heller ikke alle over noen kam, jeg har ikke sagt noen sted at alle innvandrere er kriminelle. Spørsmålet var "har innvandrere gjort landet mindre trygt?".

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det er en del øst-europeere, kan tenke meg det er en fin del folk fra utenfor europa også. Vest-europeere gjør sikkert fint lite.

Jeg drar heller ikke alle over noen kam, jeg har ikke sagt noen sted at alle innvandrere er kriminelle. Spørsmålet var "har innvandrere gjort landet mindre trygt?".

Ok. Da var det vel strengt tatt spørsmålet og ikke svaret som blir problemet her ja

Lenke til kommentar

Dette er vel stikk motsatt. Jeg som er født og oppvokst i Oslo sentrum har ett helt naturlig forhold til at folk ser forskjellige ut da jeg er vant med "utlendinger" i både skole og jobb.

Er man født og oppvokst bak en låvedør og kun har lest avis overskriftene derimot så er jo dette fryktelig skummelt....

Thoto har rett. SSB rapporten sier klart at jo mere kontakt de som svarer har med innvandrere, jo mer positive er de:

"Etter bostedsstrøk er velviljen overfor innvandrere og innvandring minst i spredt- bygde strøk og størst i de mest tettbygde strøkene (over 100 000 bosatte). Av landsdeler er Akershus og Oslo som oftest mest liberalt innstilt, men i noen spørsmål er også andre landsdeler på tilsvarende nivå. Etter økonomisk hoved- aktivitet er det sysselsatte og skoleelever/studenter som er mest imøtekommende for innvandrere og innvandring, mens trygdede/pensjonister er mest kritiske. Personer med kontakt til innvandrere, gjerne på flere arenaer og med mange, er også mer velvillige enn personer uten kontakt. "

"Tendensen i materialet er som tidligere at velviljen overfor innvandrere og innvandring øker med økende antall arenaer som det foreligger kontakt på. Sammenhengen er i en del tilfeller helt monoton, det vil si ubrutt økende ettersom tallet på arenaer øker; i andre tilfeller kan andelen som inntar et «innvandrer- vennlig» standpunkt, synke noe ved overgangen fra to til tre eller flere kontaktarenaer."

"Som eksempel på helt monotone utfall kan nevnes andelen som er helt eller nokså enig i at «innvandrere flest beriker det kulturelle livet i Norge». Blant dem som ikke har kontakt med innvandrere, er 59 prosent enig i dette utsagnet. Andelen stiger til 68 prosent med kontakt på én arena, 76 prosent med kontakt på to arenaer og 80 prosent blant dem som har kontakt på tre eller flere arenaer. Et annet eksempel er andelen som er uenige i at «innvandrere flest er en kilde til utrygghet i samfunnet». Uten kontakt med innvandrere er 50 prosent uenige; med kontakt på én arena stiger andelen til 57 prosent. Med kontakt på to arenaer er andelen uenige 71 prosent, og med kontakt på tre eller flere arenaer er 74 prosent uenige i at innvandrere flest er en kilde til utrygghet."

"Vi ser også at andelen som mener det bør bli lettere for flyktninger og asylsøkere å få opphold i Norge, øker monotont fra 12 prosent blant personer uten kontakt, via 17 prosent med kontakt på én arena, 23 prosent med kontakt på to og til 27 prosent blant dem som har kontakt med innvandrere på minst tre arenaer. "

Kilde (PDF)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit med noe innvandring. Det hadde blitt passe kjedelig i norge med kun nordmenn her. Problemet er mengden innvandrere, spesielt når det sitter tusenvis i mottakene og venter allerede. 10000 ekstra syrere ut av intet er et forslag som er så sinnsykt at politikerne burde legges inn bare ved å foreslå det.

Hvor går grensen på hvor mange vi skal ta inn? Det er ikke noen grense på folk som trenger hjelp iallefall, og før eller siden må vi si stopp i norge også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Thoto har rett. SSB rapporten sier klart at jo mere kontakt de som svarer har med innvandrere, jo mer positive er de:

Etter hva jeg har hørt er folk generelt mindre konservative i byene, altså der innvandrerne pleier å bo. Er tallene kontrollert for dette?

Edit: ikke at jeg tror det vil endre mye.

Endret av BrentPizzaMedBanan
Lenke til kommentar

Edit: ikke at jeg tror det vil endre mye.

Nja, si ikke det - det er tross alt statistikk vi snakker om.

Hvis du korrigerer for "kommunalt areal per person", så vil meningen til folk som bor "tett", dvs. i byer og tettsteder, telle mindre.

(Litt som mandatfordelingen mellom fylker ved Stortingsvalg ...)

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt er folk generelt mindre konservative i byene, altså der innvandrerne pleier å bo. Er tallene kontrollert for dette?

Kanskje er det fordi de opplever mer mangfold, deriblant kulturelt og etnisk, at de er mindre konservative? Høna og egget...

Hvis du korrigerer for "kommunalt areal per person", så vil meningen til folk som bor "tett", dvs. i byer og tettsteder, telle mindre.

Det synes jeg du skal foreslå for SSB.  :wee:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

At et mindretallsparti ikke kan garantere å gjennomføre sine valgløfter er åpenbart. Men da burde de kanskje formulere seg på en slik måte. Når partier i valgkampen sier "Det blir ikke bompenger med oss i regjering", og så blir det bompenger allikevel, så har partiets velgere lov til å føle seg snytt. Både SV og FrP har gått på noen sånne, med utsagn som ikke kan forstås på annen måte enn at de heller ville bryte regjeringssamarbeidet enn å være gissel for slike vedtak, men viste seg å prioritere makt framfor løfter.

du har sikkert rett

på den andre siden så vil de jo formulerer seg slik at de ska få flest mulig personer å stemme på det partiet

da ville uttalelsen " hvis vi får flertall så blir det ikke bompenger på norske veier"  kunne lokke noen ekstra velgerer , og da kan det hende at de får flertall som betyr veldig mye

jeg la merke til at givergløden eller mangel på sådan var også  diskutert .

hvis man sier at det er opp til enhver å gi det de har lyst så er det ikke helt enkelt det heller

utgangspunktet er jo også greit. man bestemmer selv nøyaktig det man vil gi 

men da kommer det en del mas om enten mere penger , eller at folk er så gjerrige

eller en variant av det

dette inkludere de som virkelig har mye penger å kunne bruke på hva som helst

så er det de som gir for mye penger også , så mye at de ikke har noe selv  ( heldigvis er det bare noen få )

Så dette er også et stor problem i forbindelse med nødhjelp

Lenke til kommentar

Apropos låvedører,

mange av disse flyktningene er vant med karrig jordbruk og dyrehold. I stedet for å plassere alle i sentrale områder og byer, hvorfor kan ikke myndighetene heller være litt pragmatiske og la flyktning-familier få noe landbruksareal å drive, i stedet for at det ligger brakk og gror igjen? Det går neppe med nåværende frp-landbruksminister, men ved neste korsvei kanskje.

Finnes knapt norske seter-budeier lengre, så la henne overta  :)

KXTkNBD.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...