Tåkefyrste Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Det er jo ganske trist at det i "demokratiet" sverige er så tabu å diskutere innvandring at folk har gitt opp og heller tyr til ulovligheter for å fremme meningene sine Nei det er bare en ynkelig bortforklaring fra din side for å forsvare ildpåsettelse på asylmottak og potensiell mordbrann. Når har jeg forsvart det? Når du oppkonstruerer et alibi for ugjerningen. Og du ville garantert brukt akkurat samme unnskyldning om noen drepte Kong Harald og Dronning Sonja. At du tolker dette som at jeg konstruerer en årsak til handlingene så betyr det ikke at det ikke ligger en årsak bak de. Uten at handlingene på noen måte forsvares av meg eller andre her inne. Forøvrig så bør du vel lære deg hva et alibi er før du bruker det ordet. Det siste du sier er forøvrig så tåpelig at jeg ikke engang gidder å bruke energi på det. Endret 22. oktober 2015 av Apox Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Det siste du sier er forøvrig så tåpelig at jeg ikke engang gidder å bruke energi på det. Er det eksemplet noe annerledes enn å forstå Anders Behring Brevik, i din verden? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 http://www.dn.se/nyheter/sverige/kraftigt-hojd-flyktingprognos/ "Nu anser sig Migrationsverket behöva 29 miljarder kronor mer än vad som anslagits för att klara sina växande utgifter."Er det ikke rart at det er køer på sykehus og pasienter ikke får dyre behandlinger men flyktninger er det alltid nok penger til? 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Er det ikke rart at det er køer på sykehus og pasienter ikke får dyre behandlinger men flyktninger er det alltid nok penger til? Bra det er nok penger da? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Er det ikke rart at det er køer på sykehus og pasienter ikke får dyre behandlinger men flyktninger er det alltid nok penger til? Man har alltid penger til overs når flyktninger skal ha. Skattepenger skal som kjent helst ikke brukes på folket, det hadde blitt for rettferdig. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 "Hadde nok ikke vært bompenger og tv-lisens heller hadde det ikke vært for disse elendige flyktningene". 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Ikke rart det er 50 000 svenske unge i Oslo som selv har valgt å flykte fra eget land. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 De brennende asylmottakene er en naturlig konsekvens av politikken. Den synes jeg du skal utdype i stor grad, du kan starte med hva som betegner en "Naturlig konsekvens". Så videreføre det til relasjonen dette har til voldshandlingen, så relasjonen voldshandlingen har til dagens politikk. Dette blir på på samme niva som en Muslimsk ekstremist som rettferdiggjør IS sine brutale handlinger på grunnlag av at andre ikke følger samme ideologi. Det er helt absurd og en ekstremistisk tankegang som forbindes med terrorisme. Det viser hvor lite gjennomtenkt det er og at ting kommer ut av kontroll. Ja det kan du si. Det du egentlig må spørre om, er hva som er verst - brennende asylmottak eller sinte mennesker/terrorister som blir nektet adgang til landet. Folket ønsker ikke denne innvandringen, noen blir skadet for livet som følge av innvandring (voldtektsoffer, voldsofre og lignende), flere blir drevet fra sine hjem på grunn av for stor innvandringstetthet. Når innvandringen skader mennesker nok så gjør de motstand mot dette. Nei, det handler ikke om hva som er verst. Det handler om at det finnes syke mennesker her på kloden, mennesker som voldtar, dreper, steiner og brenner - og som gjør dette ut ifra ideologiske motiv. Du kan ikke rettferdiggjøre en grusom handling på grunn av en annen. Du skriver folk ønsker. Nei, ikke alle folk ønsker det samme - det handler om å inngå konpromisser i et samfunn for å komme til en noen lunde enighet om hva som er den beste middelvei. Ekstremistene i toppen eller bunnen av denne middelveien som går til fysiske angrep på uskyldige mennesker for å få viljen deres er forkastelig! Samme hvilken ideologi de følger, og er absolutt ikke noe som kan bli rettferdiggjort. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Ikke rart det er 50 000 svenske unge i Oslo som selv har valgt å flykte fra eget land. 60 000 arbeidssøkende polakker har gjort det samme. Hva slags konklusjon trekker du av denslags? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 60 000 arbeidssøkende polakker har gjort det samme. Hva slags konklusjon trekker du av denslags? Polen har 40 millioner mennesker, Sverige 9 millioner. Kjenner du til begrepet "forholdsmessighet"? Lenke til kommentar
Spider Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Ikke rart det er 50 000 svenske unge i Oslo som selv har valgt å flykte fra eget land. Kan du forklare årsakssammenhengen som du legger til grunne for denne påstanden? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 60 000 arbeidssøkende polakker har gjort det samme. Hva slags konklusjon trekker du av denslags? Polen har 40 millioner mennesker, Sverige 9 millioner. Kjenner du til begrepet "forholdsmessighet"? Ja, men jeg forstår uansett ikke hva du vil frem til? Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Kan du forklare årsakssammenhengen som du legger til grunne for denne påstanden? Nei. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Nei, det handler ikke om hva som er verst. Det handler om at det finnes syke mennesker her på kloden, mennesker som voldtar, dreper, steiner og brenner - og som gjør dette ut ifra ideologiske motiv. Du kan ikke rettferdiggjøre en grusom handling på grunn av en annen. Du skriver folk ønsker. Nei, ikke alle folk ønsker det samme - det handler om å inngå konpromisser i et samfunn for å komme til en noen lunde enighet om hva som er den beste middelvei. Ekstremistene i toppen eller bunnen av denne middelveien som går til fysiske angrep på uskyldige mennesker for å få viljen deres er forkastelig! Samme hvilken ideologi de følger, og er absolutt ikke noe som kan bli rettferdiggjort. Det er ingen som har rettferdiggjort noen handlinger. Men det vi kan slå fast med en gang er at dersom innvandringen øker så er nedbrente asylmottak bare begynnelsen, desverre. Det er bare en av mange grunner til at innvandringen bør reduseres kraftig, desverre. Blant annet fordi vestlige land og Europa ikke har råd til å gi sosialhjelp til over en milliard fattige mennesker, desverre. Og også fordi dess flere mennekser som kommer hit, dess flere mennesker lider andre steder uten å få hjelp, desverre. Når ingen valgmuligheter er optimale, må vi velge det beste alternativet vi har mulighet til. Det beste alternativet er definitivt ikke å lære en håndfull mennesker norsk og svensk og la de leve i en uendelig konflikt med lokalbefolkningen mens majoriteten av de trengende sulter i nærområdene. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Ja, men jeg forstår uansett ikke hva du vil frem til? Jeg ville frem til at 50 000 unge svenske har dratt fra Sverige og bor i Oslo. Ikke noe mer mystisk enn det. Det var du som begynte å blande inn den forholdsvis lille andelen polakker som har valgt å gjøre det samme. Endret 22. oktober 2015 av coffeee Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Jeg ville frem til at 50 000 unge svenske har dratt fra Sverige og bor i Oslo. Ikke noe mer mystisk enn det. Det var du som begynte å blande inn den forholdsvis lille andelen polakker som har valgt å gjøre det samme. Det er vel verd å bemerke at polakker og svensker flytter til andre land også. At det er mange svensker i Norge har med geografi å gjøre. Totalt sett er emigrasjonen fra Sverige og Polen visstnok nokså lik, med rundt 5% av landenes befolkning boende utenlands. Geir Lenke til kommentar
Spider Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Kan du forklare årsakssammenhengen som du legger til grunne for denne påstanden?Nei. Neivel... Så hvorfor er det da «ikke rart» at 50.000 unge svensker har valgt å flykte fra eget land? Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 -De brennende asylmottakene er en naturlig konsekvens av politikken. -Det er ingen som har rettferdiggjort noen handlinger. Jeg oppfatter en "naturlig konsekvens" som en ufravikelig årsak. Jeg spurte om du kunne beskrive hva du mente men det hoppet du over. (Mordbrann/asylmottakbrann) Det er bare en av mange grunner til at innvandringen bør reduseres kraftig, desverre. Ikke gi etter for terror. Blant annet fordi vestlige land og Europa ikke har råd til å gi sosialhjelp til over en milliard fattige mennesker, desverre. Delvis enig. Men dette er alt for svart-hvit. Og også fordi dess flere mennekser som kommer hit, dess flere mennesker lider andre steder uten å få hjelp, desverre. Kan være delvis enig i dette. Når ingen valgmuligheter er optimale, må vi velge det beste alternativet vi har mulighet til. Enig, men hvem bestemmer hva som er det "beste"? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Ja, men jeg forstår uansett ikke hva du vil frem til? Jeg ville frem til at 50 000 unge svenske har dratt fra Sverige og bor i Oslo. Ikke noe mer mystisk enn det. Det var du som begynte å blande inn den forholdsvis lille andelen polakker som har valgt å gjøre det samme. At det er forholdsvis lavere prosentvis andel polakker vs svensker har selvsagt med forhold som språk og reiseavstand å gjøre. I helsevesenet og serviceyrker som mange svensker har fått jobb, er det en "fordel" å gjøre seg muntlig forstått. Ikke alle svensker kommer hit pga. arbeidsledighet hjemme. F.eks. sykepleiere har høyere lønn som motiv Sverige mangler tusenvis av sykepleiere http://e24.no/jobb/ber-svenskene-reise-hjem-fra-norge/22766164 Videre har man svenske ingenører, igjen språkfordel vs polakker. Norge trengte for etpar år siden 9000 ingenører. og tiltrakk seg arbeidsledige ingenører fra SAAB og Volvo bl.a. Egentlig skjønner jeg ikke hva du synes er merkelig med slike ting? Så hva mente du med "ikke rart de flykter fra eget land"? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) UDI skal opprette kontorer rundt i verden slik at mennesker som ikke gidder forlate hjemlandet kan søke asyl her også. Det kommer ikke til å skje. Det kalles ambassader. Vi har dem alt, inklusive i Syria, Libanon, Egypt, Tyrkia, og andre land i konfliktområdet. Ingenting behøver opprettes. Tror du nordmenn i Groruddalen tilfeldigvis er rasister? Eller kan det være en annen grunn tilnat de føler seg tvunget til å flytte vekk?Klarer du å sette deg inn i hvordan det er å bo der? Hvor lenge ville du holdt ut der? Nei, jeg tror ikke de (som gruppe) er rasister, ikke mer enn andre steder. En hver velger det som føles best for en selv. Men ja, det er rasister der også. Det er ikke jeg som gjør historien om Groruddalen til et spørsmål om rasisme. Jeg tror som jeg har sagt før at det i hovedsak dreier seg om sosial mobilitet. De første innvandrerne bodde i "slummen" på Grønland, og spredde seg ut derfra. (Og ja, det er var relativt forslummet der den gangen. Det var derfor innvandrerne fikk råd.) Så jobbet de og fikk mere penger, og med den muligheten og evnen til å flytte til bedre områder. Det ble Søndre Nordstrand (Holmlia etc.) og Groruddalen (Stovner etc.) som ble de mest populære flyttemålene. Der hadde de råd til å kjøpe, og der fant de likesinnede. For at noen skal flytte inn, må noen flytte ut, og det ble etniske nordmenn med mulighet og evne til å flytte enten til "bedre" sosiale strøk eller ut av byen. Ingenting merkelig med dette, og ingenting som krever rasisme som forklaring. Hvor lenge jeg ville holdt ut er et hypotetisk spørsmål. Jeg bodde 7 år på Holmlia, og det var ikke innvandringen som fikk meg til å flytte. Nå er fem planlagte asylmottak i Sverige brent ned på rundt en uke. Ja. Men det er ingen av mine svenske venner, kolleger eller (tidligere, jeg er pensjonert nå) kunder, som har tent på dem. Og ingen av dem jeg har snakket med som har noen som helst sympati med dem som gjør det. Jeg ser at politiet jobber med en teori om at flere av brannene har samme gjerningsmenn. Det er ikke noen forskjell på Sverige og andre land her. Man har en stor gruppe innvandringsskeptikere, mange av dem stemmer SD; så har man en liten gruppe internettgærninger, de som skriver "brenn ned skiten, men spikre igjen vinduer og dører først så ingen slipper ut" i kommentarfeltene; og til sist de militante nasjonalistene som mener at de to første gruppene har gitt dem mandat til faktisk å gjøre det. Jeg tror Sverige begynner å nærme seg grensen for hvor mye innvandring som er mulig. Det tror jeg også, om vi snakker om hva som er praktisk håndterbart over kort tid, spesielt når de forventes at man skal betale regningen for det. Geir Endret 22. oktober 2015 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå