Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal jeg fortelle deg hvorfor Norge vil klare å redusere forskjellene? Jeg har ikke sagt at forskjellene vil forsvinne (jeg har sagt at andregenerasjons innvandrere nærmer seg etniske nordmenn i andel sysselsatte, jeg har ikke sagt noe om inntekts- eller formueforskjeller). Vedvarende forskjeller betyr ikke at Norge blir fattigere, og det er det som er din påstand.

Du skrev dette

Tallene er fortsatt lavere enn for etniske nordmenn, men jeg ser ikke hvorfor trenden ikke skulle fortsette for tredje og fjerde generasjon.

Så ikke lyv, du mente at forskjellene vil forsvinne over tid. Men det har ikke skjedd i USA, eller Frankrike og det vil ikke skje i Norge heller hvis vi tar imot masse asylsøkere.

Ditt siste argument at å ha en stor underklasse ikke vil gjøre Norge fattigere, er mildt sagt latterlig. Folk som ikke jobber, eller som har veldig lav inntekt betaler mindre i skatt. Men siden de har veldig lav inntekt, så vil de få mer i velferd. Det vil naturligvis føre til enten høyere skatter eller dårlige velferd.

Vi kan også se litt rundt oss, land med store underklasser er normalt fattigere.

Dette er en generell påstand. Publikasjonene jeg har vist til motsier deg. At du ikke gidder å sette deg inn i økonomisk litteratur om emnet du kommenterer er strengt tatt ingen andre sitt problem enn ditt. Og nei, jeg kommer ikke til å lete frem enkeltgrafer. Det jeg kan gjøre, derimot, er å vise deg til et titalls andre publikasjoner - inkludert litteraturoversikt - som utfyller det vi vet om innvandring og arbeidsmarkedet. Men, om du ikke er interessert i annet enn grafer er det bortkastet tid.

Ok, her er noen studier som du kan lese

http://www.migrationobservatory.ox.ac.uk/briefings/fiscal-impact-immigration-uk

http://aquila.usm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1124&context=honors_theses

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/11209234/Immigration-from-outside-Europe-cost-120-billion.html

http://www.cream-migration.org/files/FiscalEJ.pdf

http://www.fairus.org/DocServer/USCostStudy_2010.pdf

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel325140.ece

Nå kan du lese igjennom dem alle og motbevise dem. Og når du er ferdig med det, så kan jeg publisere 6 til. 

Forstår du poenget nå? Du beviser ingenting ved å henvise til studier, uten å vise til oss hva de handler om, eller om de en gang er troverdige. Studier skal brukes som kilder, ikke som argumenter. Det betyr at når du henviser til en studie, så viser du grafene/dataene som støtter ditt synspunkt, og så gir du studien som en kilde. 

Så jeg gir deg et forsøk til, vis oss noen grafer/data som tilsier at asylinnvandring er positivt for Norge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som flere og flere når den smertegrensa, takk og lov :)

Hvor mange av slike personene tror du ikke har vært imot "innvandring" lenge før siste flyktningstrøm?

Slike miljøer later som de deltar og f.eks. diskuterer "antall" (flyktninger), men det er like misvisende som å si at Ku Klux Klan ikke ville eksistert hvis det bare var halvparten så mange afroamerikanere i USA ved forrige århundreskifte.

Nei si det, vet bare at det blir fler og fler som er imot.

Og som viser det åpent i gata, er imponerende at selv i tyskland begynner titusenvis å protestere mot migrantene.

Du minner litt om komiske-Ali slik du holder på... Vet ikke med alle andre land men i Norge så er du nok i ett sørgelig lite trist mindretall om kynismen din.

Lenke til kommentar

Nei si det, vet bare at det blir fler og fler som er imot.

Og som viser det åpent i gata, er imponerende at selv i tyskland begynner titusenvis å protestere mot migrantene.

Du minner litt om komiske-Ali slik du holder på... Vet ikke med alle andre land men i Norge så er du nok i ett sørgelig lite trist mindretall om kynismen din.

Vet nå ikke helt.

Blir bare fler og fler som våkner ettervært som migrantene viser seg å ikke tilpasse seg.

Lenke til kommentar

[...]

La oss avklare en ting aller først. Jeg skrev:

Sysselsettingen er høyere og de tar mer utdanning. Tallene er fortsatt lavere enn for etniske nordmenn, men jeg ser ikke hvorfor trenden ikke skulle fortsette for tredje og fjerde generasjon.

Det er helt åpenbart at jeg snakker om sysselsetting her, jeg nevnte ingenting om lønnsnivå eller formue. Jeg har ingen tall på dette, så jeg har ingen forutsetning for å uttale meg. Så, løgnbeskyldninger dropper vi med en gang, ok?

Lenke til kommentar

Husker den.

Han tok visst med familien og flyttet til Hamar for 4 år siden for å finne sjelero. Men ser ut som nissen har fulgt med på lasset, for han er like "engasjert" fortsatt

Leserbrev lokalpressen april 2015

Det som burde bekymre HA og ordfører Morten Aspeli er at Hamars innvandrere som utgjør ni prosent av befolkningen tar imot hele 40 prosent av sosialutbetalingene. Noe som uten tvil rammer våre svakeste som opprinnelig har tilhørighet her og i landet. På landsbasis vet vi at gruppen innvandrere/utlendinger også er overrepresentert ved soningsanstaltene våre også. Situasjonen i Norge viser integreringen mislykket og tynger budsjettene i stor grad. Det er en bekymring som burde kvalifisere til forsidestoff. 

http://www.h-a.no/debatt/en-bekymring-for-forstesiden#sthash.COMZI1DY.dpuf

Kan ikke si jeg er spesielt overrasket at det åpenbart ikke hadde noe med selve bosted å gjøre, som regel stikker det dypere.

Lenke til kommentar

Husker den.

Han tok visst med familien og flyttet til Hamar for 4 år siden for å finne sjelero. Men ser ut som nissen har fulgt med på lasset, for han er like "engasjert" fortsatt.

Kan ikke si jeg er spesielt overrasket at det åpenbart ikke hadde noe med selve bosted å gjøre, som regel stikker det dypere.

Er det mer åpenbart enn at interessen hans for emnet har økt som følge av erfaringene?

Jeg kjenner ham ikke, så jeg skal ikke trekke noen konklusjoner.

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar

Når fakta ikke taler din sak, ignorerer du fakta og fokuserer på følelser istedenfor.

Jeg gjenkjenner godt hva slags person denne karen er, og den flyttehistorien er bare dramaturgi
Men han er jo inne på noe. Altså blir man truet med bank for å ha salami på brødskiva, ja da er det noe som ikke stemmer. Nok en gang så går religion fremfor helt elementær og rasjonell tankegang. Å være overreligiøs er ikke smart uansett hvilken religion det måtte være. Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Året er 1945, andre verdenskrig er snart over men store folkemengder er på flukt.

Nøytrale Snilleland tilbyr seg å ta imot flyktninger. De oppretter flyktningleirer hvor russere, tyskere, franskmenn, italienere, japanere og kinesere kan bo sammen i trygge omgivelser.

Ville det egentlig vært så lurt?

Burde ikke nordmenn ha tatt til seg jødene som var i livsfare? Var det feil av besteforeldrene mine å gjemme en forfulgt jødisk familie på loftet? Eller er det greit at private hjelper, bare staten med skattepenga dine holder seg unna?

Skjønner ikke helt hvor grensene deres går for når og hvem vi skal hjelpe, og ikke hjelpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Året er 1945, andre verdenskrig er snart over men store folkemengder er på flukt.

Nøytrale Snilleland tilbyr seg å ta imot flyktninger. De oppretter flyktningleirer hvor russere, tyskere, franskmenn, italienere, japanere og kinesere kan bo sammen i trygge omgivelser.

Burde ikke nordmenn ha tatt til seg jødene som var i livsfare? Var det feil av besteforeldrene mine å gjemme en forfulgt jødisk familie på loftet? Eller er det greit at private hjelper, bare staten med skattepenga dine holder seg unna?

Skjønner ikke helt hvor grensene deres går for når og hvem vi skal hjelpe, og ikke hjelpe.

Bestemoren til en barndoms-kamerat av meg flyktet fra Ungarn under WW2, de gjemte henne til krigen var over og hun fikk oppholdstillatelse etterpå. Det var virkelig feil tid å være jøde -.-

Hun kunne ikke norsk eller engelsk, men lærte seg. Hun traff en nordmann og produserte en en flott datter som ble moren til kompisen min :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan tror du ville gått med russere, tyskere, kinesere, japanere, franskmenn og italienere i samme hus eller nabolag like etter andre verdenskrig?

Ser du ikke at det kunne blitt et problem?

Annet eksempel:

IS-krigere og IS-ofre som må flykte fra landsbyene sine søker asyl og havner på samme mottak.

Det er ikke optimalt, men tar Norge hensyn til det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan tror du ville gått med russere, tyskere, kinesere, japanere, franskmenn og italienere i samme hus eller nabolag like etter andre verdenskrig?

Ser du ikke at det kunne blitt et problem?

Annet eksempel:

IS-krigere og IS-ofre som må flykte fra landsbyene sine søker asyl og havner på samme mottak.

Det er ikke optimalt, men tar Norge hensyn til det?

Er det noe vi bør ta hensyn til? Er ikke det bare ennå en måte å lage skille mellom to partier så må komme til en enighet om de skal kunne oppholde seg i landet Norge?

Vi kan sikkert sette opp et lignende scenario med skinheads og arabere/afrikanere. Bør vi lage en skille midt over Oslo der skinheads må bo på den ene siden og arabere/afrikanere på den andre? Tror du ikke dette bare vil føre til mer hat mot den andre siden av grensen?

Lenke til kommentar

Du mener det er bedre å la de stikke hverandre med kniv på mottakene? Jeg har jobbet på et, en gang prøvde en beboer å ta livet av alle som bodde der. Han ble sendt videre på et annet mottak, jeg mener han burde gå i fengsel eller dra tilbake hvor han kom ifra.

Jeg forstår ikke hvorfor folk tror innvandrere blir hjulpet av å bli plassert sammen med drapsmenn. Vil du bo i samme hus som en drapsmann kanskje?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...