Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lov å stille helt enkle krav til flyktninger.

"Du er hjertelig velkommen til å bo her, dersom du lærer deg språket og norsk kultur."

"Det er gått 5 år og du har aldri møtt opp på en eneste gratis norskundervisningstime. Du er blitt tatt for forbrytelser flere ganger. Ingen deltagelse på aktiviteter i regi av Nav. Pakk sakene dine, du skal hjem til ditt eget land."

Som et minimum, så bør de krav som gjelder for nordmenn også gjelde for innvandrere.

Ja, mennesker man respekteter stiller man også krav til. En del velmenende følere i dette samfunnet behandler folk med en annen bakgrunn som hjelpesløse barn.

Mange er nettopp hjelpeløse barn, det er derfor folk reagerer når andre folk viser så liten vilje til å hjelpe dem.

Er da en stor andel menn med spise albuer i sin beste alder blant dem som så langt har krysset. Min mening er at kvinner, barn og eldre bør prioriteres.  Og der er langt ifra bare barn vi har mottatt i landet gjennom historien. Snakker generelt hvordan en del forholder seg til folk med ikke-vestlig bakgrunn.

Savner for øvrig en vrede uten sidestykke mot gulf-statene som blankt nekter å ta i mot. Og greit de skal ha trygghet, men man må da ikke helt til skandinavia for trygghet? Jeg blir noe kynisk av historiene av flyktninger som kaster stein på politi, kaster til sides mat og drikke som er til hjelp,etc.  og kun skal hit. Og hvorfor? Man skal være ganske naiv for å ikke forstå det.

Det er en ærlig sak å ønske et bedre liv for seg og sine. Like ærlig er det å kunne innrømme at vi ikke har kapasitet til alle heller og må fokusere i høyere grad på forebyggende arbeid i regionen. Jeg ønsker å hjelpe, men ikke gjennom det jeg ser på som billig symbol politikk i det store bildet.

Endret av ThinRedLine
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Økonomer: - Norge kan ta imot 100.000 flyktninger

Victor Norman, professor ved NHH som lanserer synspunktet, får støtte fra andre ledene økonomer, bl.a. Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom i Swedbank, Øystein Dørum, sjeføkonom i DNB, Steinar Juel, sjeføkonom i Nordea

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel563520.ece?_ga=1.89981599.504524974.1425820722

Det kommer neppe til å skje i praksis, men det gir jo perspektiv ti "skarve" 10.000 som enkelte tror nærmest vil bli økonomisk dommedag for landet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Meg, for eksempel.

Ok, men du er kanskje enig i at ikke alle andre utelukkende er opptatt av seg selv?

Det er en interessant form for moral, forresten. Hvis vi bruker Kohlberg sitt system så er du på steg 2 (av 6) i moralsk utvikling. De to første stegene er som regel forbeholdt barn.

Endret av Sheasy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Victor Norman, professor ved NHH som lanserer synspunktet, får støtte fra andre ledene økonomer, bl.a. Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom i Swedbank, Øystein Dørum, sjeføkonom i DNB, Steinar Juel, sjeføkonom i Nordea

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel563520.ece?_ga=1.89981599.504524974.1425820722

Det kommer neppe til å skje i praksis, men det gir jo perspektiv ti "skarve" 10.000 som enkelte tror nærmest vil bli økonomisk dommedag for landet.

Vi kan ta imot 100K flyktninger på samme måte som Sverige kan ta imot deres asylsøkere. Vi kan absolutt ta dem imot, men det vil føre til ekstrem boligmangel, skatteøkninger, velferdskutt, kriminalitet og dannelse av nye ghettoer.

Bryr vi ikke oss om negative konsekvenser for nordmenn, så har Norge råd til å ta imot 1 million flyktninger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Lenestolpsykologen er på'n igjen, ser jeg.

Neida, bare slapp av. Du gjør all jobben selv. Her er stadiene:

http://www.psychologynoteshq.com/wp-content/uploads/2012/01/kolberg2-550x381.png

Her er ditt utsagn:

Hvorfor er det ok at du gjør det, mens de som kommer fra krigsherjede land ikke kan?

Spiller ingen rolle hva som "er ok". Man gjør det som er nødvendig for å sikre seg selv.

Det er bare et stadie som passer, ingen analyse nødvendig fra min side.

Lenke til kommentar

Vi kan ta imot 100K flyktninger på samme måte som Sverige kan ta imot deres asylsøkere. Vi kan absolutt ta dem imot, men det vil føre til ekstrem boligmangel, skatteøkninger, velferdskutt, kriminalitet og dannelse av nye ghettoer.

Bryr vi ikke oss om negative konsekvenser for nordmenn, så har Norge råd til å ta imot 1 million flyktninger. 

Det er bare vikarierende motiv for å si nei.

Allikevel er det "sutring" om 10.000 (over tre års periode) Forøvrig et antall selv Sverigedemokrtaten åpenbart synes er ok, siden de ønsker at Sverige burde legge seg på "nordisk nivå"

Fra deres eget tidsskrift:

https://sdkuriren.se/insandarfraga-vill-sd-ta-emot-50-000-invandrare-om-aret/

Altså, norsk asylpolitikk er et ideologisk fyrtårn for SD, hva mer kan man liksom forlange?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest noe om det selv, jeg hadde faktisk ikke hørt om Kohlberg før Sheasy nevnte han. Jeg er heller ikke interessert i å diskutere om du bør plasseres i en boks under teorien til Kohlberg basert på utsagnet ditt når jeg har kommet meg igjennom materiale.

Jeg bare delte med meg noe mer en kun et bilde. Moral som virker være det sentrale i Kohlbergs teorier finner jeg relevant til tråden. Din personlige moral finner jeg uinteressant.

Lenke til kommentar

"Den økte ankomsten av flyktninger og engasjementet for å hilse dem velkommen skaper illsinte reaksjoner i fremmedfiendtlige kretser."

Håper på borgerkrig:

http://www.vepsen.no/2015/09/haper-pa-borgerkrig/

Hvor er Dr. Phil når man trenger ham?

Jyllands-Posten spådde borgerkrig i Sverige innen ikke så alt for mange år, bare for noen uker siden. http://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE7942276/Gode-og-onde/

Det tror jeg absolutt det vil bli. Ikke så lenge det går bra med økonomien, men vent til nedgangstidene med høy arbeidsledighet og lite velferd kommer.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Det tror jeg absolutt det vil bli. Ikke så lenge det går bra med økonomien, men vent til nedgangstidene med høy arbeidsledighet og lite velferd kommer.

ok. Men vil disse få noe mer penger i lomma om de går ut i gata og ypper til bråk med tilfeldige fremmedkulturelle?

Lenke til kommentar

Nå vil sentralmakta i Brussel tvangsbosette flyktninger i Øst-Europa til ville protester. Jeg tror vi nå ser begynnelsen på slutten for EU slik vi kjenner det. Jeg tror Storbritannia også vil melde seg ut av EU innen kort tid, dog ikke bare pga flyktningstrømmen.

Russland har sagt at de vil støtte vår tids største massemorder Assad, mens USA ikke støtter han. Denne konflikten kommer til å vare i mange tiår fremover, og vi er i prinsippet allerede inne i en kald krig fra før av med Russlands invasjon av Ukraina. Er dette et komisk verdensbilde på noen måte? For meg synes det åpenbart at noe stort er i ferd med å skje, dette handler ikke om Assad mot IS

• Liker 3
Lenke til kommentar

Min tur:

EU vil bestå. Kanskje ikke Eurosonen, men det har ingenting med innvandring å gjøre. Storbritannia vil ikke melde seg ut av EU, ikke sjans. Syria-konflikten kommer til å vare lenge, men ikke i flere tiår (ikke i dagens form, i alle fall). Forholdet til Russland er håndterbart, og Syria er langt nede på listen over ting som kan endre på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...