Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Jeg mener fortsatt at det blir feil vi skal rette oss etter dem . Her står kvinner fritt til kle seg som de vil og det må de som kommer bare akseptere. Nå står det i artikkelen at jentene selv mente at dette var et godt forslag, men man ser jo retningen ting tar.

Jeg syns Norge skal gjøre som Finland.

Du må gjerne utdype hvorfor du mener det er en god idé.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener fortsatt at det blir feil vi skal rette oss etter dem . Her står kvinner fritt til kle seg som de vil og det må de som kommer bare akseptere. Nå står det i artikkelen at jentene selv mente at dette var et godt forslag, men man ser jo retningen ting tar.

Jeg syns Norge skal gjøre som Finland.

Utdyp? :-)

Lenke til kommentar

1. Etter hva jeg vet er det vel Danmark som reduserte sitt nivå, ned mot tilnærmet nivå Norge benytter? Og satsene for asylsøkere som "sitter på vent" er vel lavere enn vanlig sosialstøtte som andre får?

1. I Norge så får asylsøkere 15K kroner per måned.

15 000 å rutte med? eh nei? Jeg mistenker du har funnet en rubrikk i Statsbudsjettet (som inkluderer totalutgifter dvs. drift av asylmottakene, lønninger, helseundersøkelser, NAV utbetalinger, administrasjon, etc.) og så har du delt denne budsjettsummen på antall asylsøkere?

Det blir i så tilfelle feil i den settingen vi her diskuterer, dvs. hvilke land som fremstår mer lokkende enn annet land fordi man evt. får utbetalt mer penger i lomma.

Jeg har lest (mulig jeg kan finne det igjen) at asylsøkere på mottak får utbetalt rundt 3000 kr mnd.. mens utenfor mottak, er det gjengs sosialstønad sats som gjelder.

Står du fortsatt ved at alle asylsøkere får utbetalt 15 000 mnd.?

Lenke til kommentar

Aylsøkere i mottak med fri kost får 940 kroner pr. måned i "lommepenger". I mottak med selvhushold får de 2920 kroner pr. måned. Satsene er lavere for samboende og for barn. Egen formue og inntekt skal føre til at disse ytelsene reduseres eller faller bort.

Kilde: UDI: Rutiner og satser for økonomiske ytelser til beboere i statlig mottak, regulerte satser 2015

Geir :)

Lenke til kommentar

15 000 å rutte med? eh nei? Jeg mistenker du har funnet en rubrikk i Statsbudsjettet (som inkluderer totalutgifter dvs. drift av asylmottakene, lønninger, helseundersøkelser, NAV utbetalinger, administrasjon, etc.) og så har du delt denne budsjettsummen på antall asylsøkere?

Det blir i så tilfelle feil i den settingen vi her diskuterer, dvs. hvilke land som fremstår mer lokkende enn annet land fordi man evt. får utbetalt mer penger i lomma.

Jeg har lest (mulig jeg kan finne det igjen) at asylsøkere på mottak får utbetalt rundt 3000 kr mnd.. mens utenfor mottak, er det gjengs sosialstønad sats som gjelder.

Jeg snakker ikke om hva de får, før de får asyl. Jeg snakker om hva de får etter at de har fått asyl, og det er 15K i måneden.

http://www.imdi.no/no/Introduksjonsordningen/introduksjonsprogram/introduksjonsstonad/

Og dette er ikke alt, de kvalifiserer også for andre stønader. Det er ment til å hindre fattigdom blandt asylsøkere, men det gjør Norge veldig attraktivt for lykkejegere, det øker kostnadene og de vil bli mindre interessert i å jobbe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om hva de får, før de får asyl. Jeg snakker om hva de får etter at de har fått asyl, og det er 15K i måneden.

http://www.imdi.no/no/Introduksjonsordningen/introduksjonsprogram/introduksjonsstonad/

Og dette er ikke alt, de kvalifiserer også for andre stønader. Det er ment til å hindre fattigdom blandt asylsøkere, men det gjør Norge veldig attraktivt for lykkejegere, det øker kostnadene og de vil bli mindre interessert i å jobbe.

Dette er stønaden de kan motta ved å gå kurs for å lære seg språket og kulturen vår. Dette kan vare i opp til 2 år (3 år ved spesielle tilfeller) og regnes som heltid med 37.5 timer i uken, hele året minus 5 ferie uker.

En må melde seg på innen 2 år etter en kommune har tatt imot asylsøkeren.

Kan lese mer om det fra regjeringens rundtskriv 2015

Lenke til kommentar

Dette er stønaden de kan motta ved å gå kurs for å lære seg språket og kulturen vår. Dette kan vare i opp til 2 år (3 år ved spesielle tilfeller) og regnes som heltid med 37.5 timer i uken, hele året minus 5 ferie uker.

Ja, og den stønaden er altfor høy.

De prøver å late som om det er arbeid, men i realiteten så er det skole. Det vil dermed være naturlig at de får like mye som norske studenter, ikke 15000 i måneden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke om den er for høy eller for lav, synes det virket litt lite for en 1-3 barns aleneforsørger som er blitt tatt imot i f.eks Oslo, men alt for mye for en singel som er blitt tatt imot i Finnmark.

En 2-barns aleneforsørger får ca 33K i måneden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1684805&&page=2

15K per måned er minimumsbeløpet. Det finnes mange ekstrabidrag som de kan få.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter at de har fått asyl er de strengt tatt ikke asylsøkere. :)

Om de bør få så mye for å gidde å være med på introduksjonsprogrammet (som strengt tatt er til deres egen fordel) er en annen sak.

Lenke til kommentar

Etter at de har fått asyl er de strengt tatt ikke asylsøkere. :)

Om de bør få så mye for å gidde å være med på introduksjonsprogrammet (som strengt tatt er til deres egen fordel) er en annen sak.

Sant nok, men jeg har ikke et annet navn for dem. Derfor sier jeg asylsøkere.

Introduksjonsprogrammet bør være obligatorisk for alle som ikke har bestått Norskprøve 3. Akkurat som at norske elever ikke kan unngå å gå på skole, så vil ikke de kunne unngå introduksjonsprogrammet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sant nok, men jeg har ikke et annet navn for dem. Derfor sier jeg asylsøkere.

Introduksjonsprogrammet bør være obligatorisk for alle som ikke har bestått Norskprøve 3. Akkurat som at norske elever ikke kan unngå å gå på skole, så vil ikke de kunne unngå introduksjonsprogrammet.

Jeg er enig i det. Spørsmålet er hva (om noe) som er en passende ytelse mens de deltar i dette programmet.

Lenke til kommentar

Ja, og den stønaden er altfor høy.

De prøver å late som om det er arbeid, men i realiteten så er det skole. Det vil dermed være naturlig at de får like mye som norske studenter, ikke 15000 i måneden.

Nå er det jo denne ytelsen skattbar og dermed er det vel også ment at du selv i utgangspunktet må stå for bolig/strømutgifter, osv. + at det også skal dekke livsopphold.

Kutter man i denne ytelsen så flytter man i praksis bare utgiften over i andre off. budsjett, siden da vil flere trenge ekstra bidrag til bo-utgifter (Husbankens Bostøtte ordning)

Her i distriktet, leier kommunen (NAV) innkvartering på en privat campingplass (småhytter og campingvogner) til kr. 16 000 mnd. pr. enhet, til rusmisbrukere og bostedsløse, og disse klientene får i tillegg kr. 6000 til seg sjøl i livsopphold utenom, og de er ikke pålagt å delta i aktiviteter.

Uansett hvordan man snur og vender på det, er nok "15 000" rundt regnet der man havner i utgift "for alt inkludert" i Norge, uavhengig av hva slags forhistorie personen har.

Lenke til kommentar

Nå er det jo denne ytelsen skattbar og dermed er det vel også ment at du selv i utgangspunktet må stå for bolig/strømutgifter, osv. + at det også skal dekke livsopphold.

Og studenter får 8400 og må også betale for bolig/strømavgifter. Klarer studenter å leve på 8400, så klarer asylsøkerne det også. 

Kutter man i denne ytelsen så flytter man i praksis bare utgiften over i andre off. budsjett, siden da vil flere trenge ekstra bidrag til bo-utgifter (Husbankens Bostøtte ordning)

"Alle over 18 år kan søke bostøtte, unntatt studenter og personer i førstegangstjeneste."

Jeg ser ingen grunn til at de skal få noe mer enn norske studenter. Det er selvfølgelig viktig at vi ikke erstatter kuttene med nye ekstrabidrag. Derfor er det viktig å definere dem som studenter, sånn at det er klart hva slags bidrag de har rett til å få. 
Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...