Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Geir, Du er en av de innvandringspositive i denne tråden, men hvor mange kommer du egentlig personlig til å stille opp for og hjelpe?

Og du er en av de "innvandringsnegative", betyr det at du slipper? Eller har du en plan for hvordan du skal bidra personlig til en bedre verden?

Jeg VET at det tallet er 0 eller veldig nært 0.

Jeg vet IKKE det samme om deg. Jeg kjenner deg ikke, så hvordan skulle jeg kunne vite det?

Jeg sier ikke du er et dårlig menneske, ...

Så hva er det du sier?

..., men jeg vet du umulig kan ha tenkt deg om eller forstå hva du egentlig stiller deg positiv til.

Hvordan vet du det?

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Geir, Du er en av de innvandringspositive i denne tråden, men hvor mange kommer du egentlig personlig til å stille opp for og hjelpe?

Og du er en av de "innvandringsnegative", betyr det at du slipper? Eller har du en plan for hvordan du skal bidra personlig til en bedre verden?

Jeg vet IKKE det samme om deg. Jeg kjenner deg ikke, så hvordan skulle jeg kunne vite det?

Så hva er det du sier?

..., men jeg vet du umulig kan ha tenkt deg om eller forstå hva du egentlig stiller deg positiv til.

Hvordan vet du det?

Så hvor mange kunne du tenkt deg å ta inn?

Lenke til kommentar

Så hvor mange kunne du tenkt deg å ta inn?

Jeg kunne tenkt meg 20 000. Men det kan jo bli litt vrient å få til for en pensjonist. Derfor satser jeg på at de fleste er med å bidrar, i så fall blir 20 000 stykker 1/250 flyktning på hver av oss. Det skal jeg nok klare.

Er nok mange som ikke vil ha fremmede hjemme hoss seg selv så 1/250 blir det nok ikke.

Hvor mange ville du tatt inn i ditt eget hus?

Lenke til kommentar

Er nok mange som ikke vil ha fremmede hjemme hoss seg selv så 1/250 blir det nok ikke.

Nei det er sant. Meningsmålingene synes å antyde at det fortsatt er en 10-20% som er mot å ta imot syrerne. Så la oss si 1/200.

Jeg synes det er veldig interessant at du ikke klarer å gi et konkret svar på et så enkelt spørsmål

Ville du tatt inn 1-2 stk? 3-4? Fler? En hel familie kansje?

Eller er du ikke villig til å offre så mye som du gir inntrykk av?

Endret av geita_
Lenke til kommentar

Denne hypotetiske familien din ville ha sultet i Syria, eller i nabolandet. De ville ikke hatt råd til å betale store summer til en menneskesmugler.

Hadde vi istedenfor hjulpet i nærområdene, så kunne denne familien få mat på bordet hver dag.

Hvorfor skulle de ikke ha råd til det?

Fordi hjemmet deres har blitt bombet og har dermed blitt verdiløst. De har også ikke masse penger i banken, fordi da kunne de kjøpt det de trenger på veien.

Det er det som er litt komisk med innvandrerforkjempere er at de finner på historier som har lite med virkeligheten å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig interessant at du ikke klarer å gi et konkret svar på et så enkelt spørsmål

Jeg sa 20 000, ikke to millioner. Matematikken er enkel. Hva du og Pycno har fått - eller ønsker å gi - inntrykk av får være deres problem. Så kan dere tolke svaret akkurat som dere vil. Til gjengjeld skal ikke jeg legge meg opp i deres private disposisjoner. Jeg kjenner dere ikke og har ingen forutsetning for å tror noe om dere utover deres meninger og argumenter slik de kommer til uttrykk her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sa 20 000, ikke to millioner. Matematikken er enkel. Hva du og Pycno har fått - eller ønsker å gi - inntrykk av får være deres problem. Så kan dere tolke svaret akkurat som dere vil. Til gjengjeld skal ikke jeg legge meg opp i deres private disposisjoner. Jeg kjenner dere ikke og har ingen forutsetning for å tror noe om dere utover deres meninger og argumenter slik de kommer til uttrykk her.

Elegant svar som ikke ga noe svar.

Det i seg selv sier hva du egentlig mener.

Lenke til kommentar

Fordi hjemmet deres har blitt bombet og har dermed blitt verdiløst. De har også ikke masse penger i banken, fordi da kunne de kjøpt det de trenger på veien.

Det er det som er litt komisk med innvandrerforkjempere er at de finner på historier som har lite med virkeligheten å gjøre.

De kan ha hatt andre verdier enn huset sitt. De kan ha spart opp siste rest, og reist så snart de fikk tak i nok penger. Det er mange muligheter.

Lenke til kommentar

Elegant svar som ikke ga noe svar. Det i seg selv sier hva du egentlig mener.

Det overlater jeg til de som leser svaret å vurdere. Men det er i det minste hyggelig at du synes det var elegant. Utover det ville det være en overdrivelse å si at jeg bryr meg veldig om hva du tror jeg mener.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Elegant svar som ikke ga noe svar. Det i seg selv sier hva du egentlig mener.

Det overlater jeg til de som leser svaret å vurdere. Men det er i det minste hyggelig at du synes det var elegant. Utover det ville det være en overdrivelse å si at jeg bryr meg veldig om hva du tror jeg mener.

Syns bare det var en grei måte å unngå å svare på, ikke noe mer :)

Kan forsåvidt legge til noen visdomsord fra en av mange flyktninger som er på vei hit nå.

https://www.youtube.com/watch?v=cdHg9TADZyA

Lenke til kommentar

Så hva er det du sier?

Hvordan vet du det?

Du skriver på en idealistisk og virkelighetsfjern måte, 20,000 flyktninger er forresten ingenting.

Av nysgjerrighet, ser du for deg noe tak på hvor mange vi skal ta imot? Maks 1 millioner? Maks 10 millioner? Eller ingen begrensning?

Og jeg blir forresten også oppriktig overrasket hvis du personlig kommer til å hjelpe noen flyktninger med integrering og å lære seg språket her. For i likhet med de fleste andre innvandringsukritiske tror jeg du mangler evne og/eller vilje til å hjelpe de med dette.

Jeg forstår ikke hvordan dere innvandringsukritiske ser for dere at flyktningstrømmen skal stanse.

De kommer ikke fordi det er krig, det er litt viktig å forstå. Det har vært krig sammenhengende i årtier, flyktningkrisen oppstår på grunn av moderne transportmidler og kommunikasjonsmidler som internett og facebook.

Velferdsflyktninger, for hver som kommer så er det en haug med venner og slektninger på facebook som følger i samme fotspor.

Og det er ikke plass til alle, hadde det vært det så ville det ikke vært fattigdom, nød og krig i verden.

Ta gjerne inn en flyktningfamilie fra et krigsherjet land en måneds tid for å få et mer virkelighetsnært bilde av virkeligheten.

Jeg kjenner flere innvandrere, de sier vi må stoppe innvandringen. De flyktet ifra vold og herjinger, og vi importerer den rett tilbake.

Jeg mener vi må drive profilering av de som kommer hit og luke ut kriminelle og militante.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet i Norge har mye å gjøre. Så mye at en god del saker må henlegges på grunn av manglende kapasitet. Å løse småsaker er relativt billig, å løse mordsaker er relativt dyrt. Dette betyr at politiet kan hjelpe langt flere ved å ikke etterforske mord. Bør de slutte med det, synes du?

Kjære vene for en ufattelig absurd analogi.

Et liv er et liv uansett hvor du redder det. Et tyveri er helt ubetydelig sammenliknet med et drap. Et flyktningliv der nede er ikke ubetydelig sammenliknet med et flyktningliv her. Dette var både komisk, vulgært og absurd på én og samme tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære vene for en ufattelig absurd analogi.

Et liv er et liv uansett hvor du redder det. Et tyveri er helt ubetydelig sammenliknet med et drap. Et flyktningliv der nede er ikke ubetydelig sammenliknet med et flyktningliv her. Dette var både komisk, vulgært og absurd på én og samme tid.

Et liv er åpenbart ikke et liv. Men, i denne absurde analogien min har drapet allerede skjedd. Vi kan bytte bort drap med hvitsnippsforbrytelser. Eller vi kan si en bakterieinfeksjon og et eller annet som krever en komplisert operasjon.

Lenke til kommentar

Du skriver på en idealistisk og virkelighetsfjern måte, ...

Jeg er en idealist, så det tar jeg som et kompliment. Om jeg er virkelighetsfjern ovelater jeg som alltid mine lesere å vurdere.

Av nysgjerrighet, ser du for deg noe tak på hvor mange vi skal ta imot? Maks 1 millioner? Maks 10 millioner? Eller ingen begrensning?

Det er åpenbart en begrensning på hvor mange vi rent praktisk kan forsørge. (Og med vi mener jeg meg selv og andre, du og geita vil jo ikke forsørge noen av dem.)

Ellers er jeg nå for at folk som ønsker å prøve lykken på egen hånd og som vil og må forsørge seg selv skal få lov til det. Jeg ser ikke at det nødvendigvis trenger å tallfestes. Norge er 5 millioner innbyggere i hele vårt langstrakte land, Danmark er flere, på et areal som er mindre enn Finnmark. Nederland er enda mindre, og har 16,7 millioner innbyggere. (Og allikevel er de verdens nest største eksportør av jordbruksvarer. Og ja, det er flatere der...)

Og jeg blir forresten også oppriktig overrasket hvis du personlig kommer til å hjelpe noen flyktninger med integrering og å lære seg språket her. For i likhet med de fleste andre innvandringsukritiske tror jeg du mangler evne og/eller vilje til å hjelpe de med dette.

Du kunne jo lest svarene mine til geita, så hadde du gjettet hvor mye det bryr meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi begynner å sprenge ned alle fjellene, kan vi tillegg til å få svære nye flate områder fylle ut fjordene med landområder.

Tenk hvor praktisk: Masse ny plass til store mengder flyktninger, lett å lage nye veier og mange arbeidsplasser. Fjeller og fjorder betyr vel ingenting

i forhold til å hjelpe mennesker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...