Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

Hva får deg til å tro det stopper ed syrere? Ikke vær naiv, Syrere er nok bare toppen av isfjellet - hvis dette får pågå og bre seg. Relasjonen til America og immigreringen der, sier noe om det også. Det stoppet ikke med noen spanjoler og noen fattige pilgrimmer. Det var  bare starten.

Vi kan ta det etterpå, la oss forholde oss til en ting av gangen. Du får det til å se ut som en stor andel av syriske flyktninger er på vei til Europa. Hvor mange tror du det gjelder?

 

La oss begå nasjonalt og kontinentalt selvmord et steg om gangen ja?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor skulle man reise tilbake?

 

 

Hvorfor skal noen reise tilbake? Det er ingen forskjell på en nordmann som etablerer seg eller f.eks. en syrer. Har man slått rot med hus/leilighet, familie, osv. hvorfor skal man rive det opp enda en gang å begynne på nytt? De fleste ønsker ikke det, uansett etnisk bakgrunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må se sammenheng og konsekvenser. Det er det vi snakker om, ikke hva og hvem som var/skjedde først.

 

Til ditt føste spørsmål: Basert på historikk(som altså feks America) er det liten grunn til å tro at dette stopper med noen syrere, Det dreier

seg om folkevandringer som kan/vil bli dranmatiske om ikke noe alvorlig gjøres.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Du må se sammenheng og konsekvenser. Det er det vi snakker om, ikke hva og hvem som var/skjedde først.

Vær litt konkret, vær så snill. Europeisk immigrasjon til Amerika begynte i stor stil tidlig 1600-tall. Da var allerede den opprinnelige befolkningen ødelagt av europeiske sykdommer. Forklar hvordan overgrepene mot indianerne er relevant for immigrasjon som skjedde 300 år senere?

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skulle man reise tilbake?

 

 

Hvorfor skal noen reise tilbake? Det er ingen forskjell på en nordmann som etablerer seg eller f.eks. en syrer. Har man slått rot med hus/leilighet, familie, osv. hvorfor skal man rive det opp enda en gang å begynne på nytt? De fleste ønsker ikke det, uansett etnisk bakgrunn.

 

Hva med økonomiske grunner? Tror du norge kommer til å ha like god økonomi som vi har hatt de siste årene og kan fortsette med den sløsingen vi driver på med den dag i dag?

 

Hva med sosiale grunner? http://www.boston.com/news/globe/ideas/articles/2007/08/05/the_downside_of_diversity/?page=full- "A Harvard political scientist finds that diversity hurts civic life"

 

Religion/livsyn ? Fundamentale forskjeller som ikke kan ko-eksistere.

Endret av geita_
Lenke til kommentar

 

Tror du norge kommer til å ha like god økonomi som vi har hatt de siste årene og kan fortsette med den sløsingen vi driver på med den dag i dag?

 

 

Det vet jeg ikke. Før eller siden kan det kanskje komme en global nedgangstur av dimensjoner, det har skjedd før i historien.

 

Men om det skulle skje noe slikt om 30 år, er det ikke asyl/innvandring idag som har "skylden"

Lenke til kommentar

 

 

Tror du norge kommer til å ha like god økonomi som vi har hatt de siste årene og kan fortsette med den sløsingen vi driver på med den dag i dag?

 

 

Det vet jeg ikke. Før eller siden kan det kanskje komme en global nedgangstur av dimensjoner, det har skjedd før i historien.

 

Men om det skulle skje noe slikt om 30 år, er det ikke asyl/innvandring idag som har "skylden"

 

Okei da driter vi i de andre essensielle spm siden du ikke vil? gi svar.

 

Men siden du kan så mye historie da kan du vell fortelle hva som skjer når økonomier går til helvete og vanlige folk ikke har nok penger til å fø seg selv eller sin egen familie? Lignende har jo skjedd i flere land her i Europa og ender alltid på samme måte.

Lenke til kommentar

 

Men siden du kan så mye historie da kan du vell fortelle hva som skjer når økonomier går til helvete og vanlige folk ikke har nok penger til å fø seg selv eller sin egen familie?

 

 

Du kan f.eks. lese om Great Depression i USA i 1930-åra og hvordan det arter seg. (heldigvis fikk ikke de 800 000 norske emigrantene skylden for denne tilstanden)

 

Neste korsvei for å studere fenomenet blir muligens Japan. De har forøvrig ingen innvandring å snakke om, 20-30 stk. i året.

Lenke til kommentar

 

 

Men siden du kan så mye historie da kan du vell fortelle hva som skjer når økonomier går til helvete og vanlige folk ikke har nok penger til å fø seg selv eller sin egen familie?

 

 

Du kan f.eks. lese om Great Depression i USA i 1930-åra og hvordan det arter seg. (heldigvis fikk ikke de 800 000 norske emigrantene skylden for denne tilstanden)

 

Neste korsvei for å studere fenomenet blir muligens Japan. De har forøvrig ingen innvandring å snakke om, 20-30 stk. i året.

 

Elegant måte å unngå europeiske nasjoner der ja.

Lenke til kommentar

 

 

 

det jeg mente var at reglen skal hindere hjelp blir bare tull

 

 

det er kun viljen det står på , reglene bruker de bare som unnskyldning for at de ikke vil hjelpe

Hvilken regel og hvem står viljen på? Hvem vill ikke hjelpe?

Nå bør du slutt med å snakke i sirkel , du vert hva jeg mener

Nei elgen, du er uforståelig som vanlig... Forklar!!

 

jeg mener at alle kan hjelpes der nede , på de mottakene som er opprette der

så kommer du ned motargumenter om at det ikke er alle som kan hjelpes og referer til noen artikler der de skyldes på diverse regler og tolkningen av dem for at de ikke kan få hjelpe

 

da svarer jeg med at da er det enten reglen som er feil eller tolkningen av dem 

du får det til å høres ut som noen av disse flyktningene havner mellom lovene 

 

da gir du inntrykk av at loven er slik de ska være og referer tilbake til de som havner mellom disse lovene

derfor menr jeg at du går i sirkel

 

eller menr du forsatt at man ikke skal hjelpe disse bare fordi noen ikke ser problemet  ?

Lenke til kommentar

 

 

jeg mener at alle kan hjelpes der nede , på de mottakene som er opprette der

så kommer du ned motargumenter om at det ikke er alle som kan hjelpes og referer til noen artikler der de skyldes på diverse regler og tolkningen av dem for at de ikke kan få hjelpe

 

da svarer jeg med at da er det enten reglen som er feil eller tolkningen av dem 

du får det til å høres ut som noen av disse flyktningene havner mellom lovene 

 

da gir du inntrykk av at loven er slik de ska være og referer tilbake til de som havner mellom disse lovene

derfor menr jeg at du går i sirkel

 

eller menr du forsatt at man ikke skal hjelpe disse bare fordi noen ikke ser problemet  ?

 

 

Problemet er at du ikke forstår det som jeg har linket til. Du mener at alle kan hjelpes der nede, det er FN's høykommissær uenig med deg i. De har vurdert at det er 380 000 syrere som befinner seg i leirene i nærområdet som IKKE kan hjelpes der. De må flyttes. Det gjelder syke personer, forfulgte personer m.m.

 

Det er poenget. Det er ingen regler eller lover det er snakk om, det er snakk om at av alle flyktningene er det noen som ikke kan reddes i nærområdene. Dette tallet er til nå 380 000 og stigende. 

 

Thats all. 

 

Regelen som du har forvirret deg inn i er noe EU har satt, som gjør at flyselskaper må betale returbillett til asylsøkere som ikke kommer inn pga de ikke er reelle flyktninger som fører til at flyktninger ikke kan ta fly for de blir nektet av flyselskapene da de er redde for å tape penger som resulterer i at de må ta båtveien som ofte fører til død. 

 

Sånn, nå skal alt være oppklart :)

Lenke til kommentar

Elegant måte å unngå europeiske nasjoner der ja.

The Great Depression var ikke bare et amerikansk fenomen. Det var krise i Europa også.

 

- England gikk konkurs på 1300-tallet.

- Danmark tidlig 1800-tall.

- 1825 i England.

- 1870-tallet, omtrent overalt.

- Slutten av 1800-tallet i Norge.

- Oljekrisen.

- Tidlig 1990 i Skandinavia.

- Tidlig 2000.

- EU 2010.

- Russland 2014.

 

Listen er uendelig mye lengre.

Lenke til kommentar

 

 

 

jeg mener at alle kan hjelpes der nede , på de mottakene som er opprette der

så kommer du ned motargumenter om at det ikke er alle som kan hjelpes og referer til noen artikler der de skyldes på diverse regler og tolkningen av dem for at de ikke kan få hjelpe

 

da svarer jeg med at da er det enten reglen som er feil eller tolkningen av dem 

du får det til å høres ut som noen av disse flyktningene havner mellom lovene 

 

da gir du inntrykk av at loven er slik de ska være og referer tilbake til de som havner mellom disse lovene

derfor menr jeg at du går i sirkel

 

eller menr du forsatt at man ikke skal hjelpe disse bare fordi noen ikke ser problemet  ?

 

 

Problemet er at du ikke forstår det som jeg har linket til. Du mener at alle kan hjelpes der nede, det er FN's høykommissær uenig med deg i. De har vurdert at det er 380 000 syrere som befinner seg i leirene i nærområdet som IKKE kan hjelpes der. De må flyttes. Det gjelder syke personer, forfulgte personer m.m.

 

Det er poenget. Det er ingen regler eller lover det er snakk om, det er snakk om at av alle flyktningene er det noen som ikke kan reddes i nærområdene. Dette tallet er til nå 380 000 og stigende. 

 

Thats all. 

 

Regelen som du har forvirret deg inn i er noe EU har satt, som gjør at flyselskaper må betale returbillett til asylsøkere som ikke kommer inn pga de ikke er reelle flyktninger som fører til at flyktninger ikke kan ta fly for de blir nektet av flyselskapene da de er redde for å tape penger som resulterer i at de må ta båtveien som ofte fører til død. 

 

Sånn, nå skal alt være oppklart :)

 

alle kan hjelpes med rett innsats.

trenger de en omfattende behandling så går det også an

 

det er kun viljen fra de som styrer det står på

 

med den viljen du utøver så ber du mange om å ta sjansen på å dra over havet

Lenke til kommentar

 

 

 

Men siden du kan så mye historie da kan du vell fortelle hva som skjer når økonomier går til helvete og vanlige folk ikke har nok penger til å fø seg selv eller sin egen familie?

 

 

Du kan f.eks. lese om Great Depression i USA i 1930-åra og hvordan det arter seg. (heldigvis fikk ikke de 800 000 norske emigrantene skylden for denne tilstanden)

 

Neste korsvei for å studere fenomenet blir muligens Japan. De har forøvrig ingen innvandring å snakke om, 20-30 stk. i året.

 

 

Elegant måte å unngå europeiske nasjoner der ja.

 

 

Beklager, det var ikke bevisst.

 

Sorry for at jeg ikke innså du ville ha et europeisk eksempel slik at du forhåpentligvis kunne slå asyl/innvandring i bordet som din (forhåndsbestemte) syndebukk.

 

Skal vi se, Hellas? Spania? Italia?

 

Du vil kanskje hevde at Sverige går konk først? De har vel 10 ganger flere flyktninger enn Norge og går nedenom 10 ganger raskere (før) oss? Hvis det er sånn man regner i de kretsene du henter inspirasjon?

Lenke til kommentar

alle kan hjelpes med rett innsats.

 

trenger de en omfattende behandling så går det også an

 

det er kun viljen fra de som styrer det står på

 

med den viljen du utøver så ber du mange om å ta sjansen på å dra over havet

 

 

Så du er altså uenig med FN, men du begrunner det ikke. Du sier bare om vi har vilje så går det. Det blir for lite, du må forklare. bevise. Har du i det heletatt lest rapporten? Vet du detaljene rundt disse 380 000 menneskene? 

 

Det er på ingen måte jeg som sier de må over havet, det er flyselskapene. Jeg mener at denne regelen bør endres snarest slik at de kan reise på en trygg måte. Og disse 8000 kvoteflyktningene vill jo få denne muligheten da de kan "bevise" at de er flyktninger. 

Lenke til kommentar

Nei for folk er jo stort sett ærlige av seg, ingen ville vell ha funnet på å lyve på søknaden sin eller å kvitte seg med diverse papirer man burde ha for identifikasjon når man reiser.

 

Eller ha gjennomgått trening på hvordan man skal svare på spm. når man blir intervjuet angående asylsøknaden sin og ofte nok er det kriminelle som står bak denne hjelpen.

 

Selvsagt er det folk som lyver. Systemet er nå engang sånn at det gir noen grupper større sjanse for å få opphold enn andre, og da lønner det seg desverre å lyve hvis man tilhører "feil" gruppe. Alternativet er et system som vurderer søknader individuelt, men det er selvsagt mye vanskeligere. Så derfor er systemet som det er, og asylsøkere skjønner at det er bedre for eksempel å være fra det området i Somalia hvor norske myndigheter vet at borgerkrigen raser.

 

At flyktningene hiver papirene sine er bare dumt for dem, men det er et råd de får av menneskesmuglerne. Mitt forslag til løsningen på dette er å gi flyselskapene ansvar for at folk har papirer når de går ombord, og plikt til å ta dem med tilbake - på flyselskapets regning - om de ikke har dem når de kommer til passkontrollen. De må jo ha papirer for å komme ombord i flyet, om de er ekte er en annen sak. Folk som kommer over landejorden er det ikke like lett å håndtere. Dersom folk uten papirer ikke slipper inn, så vil nok ryktet spre seg om at det er en dårlig idé.

 

Og ja, at menneskesmuglerne er kriminelle er det liten tvil om. Men vi har gitt dem et marked ved å kreve at man klarer å ta seg til Norges grenser før man kan søke asyl, og gjennom Dublin-avtalen som vi her i utkanten av Europa kan dekke oss bak. Løsningen her er å tillate asylsøknader ved ambassadene, så kan de som får opphold på den måten reise via lovlige kanaler.

 

Ikke noe av dette løser alle problemer, men det ville hjulpet.

 

Geir :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

alle kan hjelpes med rett innsats.

 

trenger de en omfattende behandling så går det også an

 

det er kun viljen fra de som styrer det står på

 

med den viljen du utøver så ber du mange om å ta sjansen på å dra over havet

 

 

Så du er altså uenig med FN, men du begrunner det ikke. Du sier bare om vi har vilje så går det. Det blir for lite, du må forklare. bevise. Har du i det heletatt lest rapporten? Vet du detaljene rundt disse 380 000 menneskene? 

 

Det er på ingen måte jeg som sier de må over havet, det er flyselskapene. Jeg mener at denne regelen bør endres snarest slik at de kan reise på en trygg måte. Og disse 8000 kvoteflyktningene vill jo få denne muligheten da de kan "bevise" at de er flyktninger. 

 

jeg leste ikke detaljene , likevel virker det mest som de er blir kasteballer mellom flere bestemmelser slik at de ikke får hjelp

poenget mit var at de burde ikke være nødvendig for dem å reise hvi de fikke den hjelpen de trenger

du bruker argumentet som de ikke får hjelp fordi de ikke får reise som er noe helt annet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...