Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva snakker du om?

Jeg snakker om historien vår, hvor kulturen vår har sitt opphav.

Snakk for deg selv. Jeg forstår ikke hvilken diktator du hinter om at vi har tatt imot og støttet i Norge. Kanskje du er hykler, jeg er ikke.

Det var vel en direkte link til Luther, så hvordan hintet ikke ble oppfattet bedre forstår jeg ikke.

Det var aldri ment som et argument for å hjelpe eller for å stå på diktatoren i Syria sin side, jeg er enig med deg - det er ren galskap.

Å kritisere innvandring grunnet trossamfunnet deres ser jeg på som hykleri når vi har en mye verre historie en det dem har. Vi har nok av folk i landet som fortsatt er Evangelisk-Lutherske. Et trossamfunn som vi har hatt siden 1536, et trossamfunn som er basert på diktatur og tyranni med den Dansk-Norske kongen i spissen frem til 1814. Etter det så innførte vi et episkopalt styre som hadde kongen som sitt religiøse symbol. Vi er et folk som alltid har gjort hva det enn måtte falle oss inn for at vi skal kunne få det litt bedre, kost hva det koste vil.  

Så å kritisere innvandrere for hva de tror på ser jeg på hykleri, skal vi kritisere dem så burde vi kritisere våre egne for å tro på lignende fabelvesen. Kritiser innvandringspolitikken for hva den er og kritiser religion for hva den er. Ikke kritiser innvandringspolitikken på grunn av religion.

http://www.nffo.no/Activity.aspx?Id=1532

Dette er de svakes norgeshistorie, en beretning om overgrep begått av helsevesenet og kriminalomsorgen mot sosiale avvikere. Eller om den institusjonaliserte kulturelle og fysiske statlig vold mot folkegrupper som jøder, tatere, samer, som ikke passet inn i det norske glansbildet. Skamplettene i vår tid som stat med egen grunnlov utfordrer den allmenne oppfattelsen av det uskyldsrene Norge. Nei, det er ikke typisk norsk å være god, det er typisk norsk å ha det godt. 

80 år senere så sitter vi samme situasjon, men denne gangen så er det innvandrere og narkomane som ikke passer inn i det norske glansbildet.

Lenke til kommentar

Skal ikke alle disse egentlig tilbake til hjemlandet sitt ?

jeg får stadig inntrykk av at det ikke skjer

Nei. Det er ingen regler som sier at flyktninger skal vende tilbake til hjemlandet. Det ville da også være inhumant, gitt at mange av disse knytter røtter til sitt nye hjemland over tid. 

Jeg kom på en ting. Mange av de som kommer som asylsøkere er ikke legitime flyktninger, de bare later som for å kunne komme til et rikere land. Så om vi, når det er trygt, sender asylsøkerne tilbake, så vil ikke slike typer ha grunn til å late som i første omgang ettersom de ikke vil få permanent opphold uansett. Dette fører da til at vi kan ta inn flere ekte flyktninger i stedet.

Lenke til kommentar

Snakk for deg selv. Jeg forstår ikke hvilken diktator du hinter om at vi har tatt imot og støttet i Norge. Kanskje du er hykler, jeg er ikke.

Det var vel en direkte link til Luther, så hvordan hintet ikke ble oppfattet bedre forstår jeg ikke.

Det var aldri ment som et argument for å hjelpe eller for å stå på diktatoren i Syria sin side, jeg er enig med deg - det er ren galskap.

Å kritisere innvandring grunnet trossamfunnet deres ser jeg på som hykleri når vi har en mye verre historie en det dem har. Vi har nok av folk i landet som fortsatt er Evangelisk-Lutherske. Et trossamfunn som vi har hatt siden 1536, et trossamfunn som er basert på diktatur og tyranni med den Dansk-Norske kongen i spissen frem til 1814. Etter det så innførte vi et episkopalt styre som hadde kongen som sitt religiøse symbol. Vi er et folk som alltid har gjort hva det enn måtte falle oss inn for at vi skal kunne få det litt bedre, kost hva det koste vil.  

Så å kritisere innvandrere for hva de tror på ser jeg på hykleri, skal vi kritisere dem så burde vi kritisere våre egne for å tro på lignende fabelvesen. Kritiser innvandringspolitikken for hva den er og kritiser religion for hva den er. Ikke kritiser innvandringspolitikken på grunn av religion.

Forskjellen er at det du snakker om er historie, fortid. Vi snakker om hvordan ting er NÅ.

Lenke til kommentar

Noe sånt kan være en grei løsning ja. Et sted de oppholde seg til det roer seg i hjemlandet sitt, et sted de har mulighet til å tjene inn ressurser som de kan ta med seg hjem igjen og starte et bedre liv når de vender tilbake, hvor de som prøver å skaffe seg jobb og oppfører seg som folk kan få en mulighet til varig oppholdstillatelse.

Vet ikke.. det mye som sikkert kan legges til rette på en mye bedre måte en det er nå i dag, det er et bredt og vanskelig tema tho..  

Lenke til kommentar

Forskjellen er at det du snakker om er historie, fortid. Vi snakker om hvordan ting er NÅ.

Når blir innvandrerne en del av nåtid som nordmenn og en del av historien som innvandrer?

Lenke til kommentar

Når blir innvandrerne en del av nåtid som nordmenn og en del av historien som innvandrer?

Jeg vet egentlig ikke helt om jeg vet hva du tenker på. Fordi nordmenn hadde dårlig moral før i tiden, så ville det vært hyklersk å ikke slippe inn folk med dårlig moral nå? Eller er det noe annet?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke helt dithen jeg vil. Intrigeringen fra en kultur til en annen burde være fokus i integrering debatten, ikke religionen deres.

Jeg er imot all religion, noen mer, andre mindre.

Islam, kristendommen, scientologi, Smith's venner og JW er helt i spissen av religionene jeg virkelig har i vrangstrupen, men jeg synes absolutt ikke dette har noe med den norske integreringspolitikken å gjøre.

Vi diskriminerer ikke etter hva noen måtte tro, vi følger norske lover og straffer de som nekter å følge disse, samme om de er muslimer, kristne eller anti-teister.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja.. jeg tror mye kommer av fattigdom og et styre som mangler vesentlige faktorer.

Det kan vel sammenlignes med han ene på skolen som var et vanskeligstilt problembarn, han kom sikkert fra en fattig familie med litt for dårlig oppfølging og støtte på hjemmefronten. Var det noen som behøvde en fosterfamilie for å få innført de rette verdier så var det vel han. 

Men nå var spørsmålet rettet mot deg, hva er det i kulturen deres som du er så imot?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ekspert på kulturen deres, men et eller annet er det tydelig som ikke fungerer optimalt. De har ikke kultur for demokrati, det er en ting. Og selvfølgelig er de for fanatiske når det kommer til religion, som er en del av kulturen

Er det ikke akkurat demokrati og vestlige rettigheter de gjør opprør for å opprette i Syria i dette øyeblikk?

Noe som du ville løse med å sende norske militær styrker for å bekjempe så vi stanser opprørerne som kjemper for et demokrati.. demokratiet som du missliker så sterkt at de ikke har, så sterkt at du vil benekte flyktingen deres opphold i landet vårt.

Det er noe som ikke stemmer helt her?

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

Hintet ble ikke oppfattet fordi det var nytt for meg at Luther var en diktator. Har du kilder på at Luther er diktator eller er det noe som har sin opprinnelse fra ditt hode?

Jeg støtter ikke argumentet ditt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...