Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

 

Hvorfor hjelper man dem ikke på en måte slik at de holder seg i de opprettede leirene , i stedet for å sette livet på enda en prøve ved rømme i  dårlige båter ?

 

 

I følge FN er det 380 000 som ikke kan hjelpes i leirene, de må rømme på en eller annen måte. 

 

http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/refdaily?pass=52fc6fbd5&id=54d47ebe5

 

Og de må ta båtene fordi EU har laget regler slik at om de møter opp ved innsjekk får de ikke fly. Altså EU sine regler gjør slik at de må utsette livet på disse turene over sjøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, de er ikke i en posisjon til å stille krav i det hele tatt.

Det er heller vi som må kreve av dem.

 

Ditt formål er jo bare å trykke disse menneskene lengre ned i søla, siden du i utgangspunktet hverken bryr deg om nød og det atpåtil er muslimer det gjelder. Du bryr deg niks & nada, men bare boltrer deg verbalt i elendigheten bak en aura av dårlig skjult fremmedfiendtlighet.

 

 

Nei, mitt formål er å være kritisk til den flommen av folk som nå velter inn over europa. Om du velger å kalle det "fremmedfiendtlighet" så får det være opp til deg. Utrykket har akkurat like lite tyngde som "islamofob" og rasist, altså en skikkelig fjærvekter av et argument.

 

At dere er komplett ukritiske til å la alle få opphold i europa så blir det deres sak, men det finnes iallefall noen av oss som alltid kommer til å si dere i mot.

Lenke til kommentar

 

Ja, de er ikke i en posisjon til å stille krav i det hele tatt.

Det er heller vi som må kreve av dem.

 

Og hvorfor har "vi", eller du rettere sagt noen rettigheter for å stille krav for disse menneskene? Hva har du gjort med livet ditt som gjør at du fortjener det? Hvorfor fortjener du i det hele tatt å bo i Norge? Har du noen gang tenkt over det? 

 

 

 

Nå er vi tilbake på argumentet om skyldfølelse igjen, og hvor skyldig jeg må føle meg for å være født i norge. Jeg har jo ikke rett på noe godt i livet siden så mange lider.

Irrelevant for hele diskusjonen.

 

Jeg har rettigheter som norsk statsborger til å bestemme over fremtiden til landet mitt, likeså som dere andre, dermed diskuterer jeg noe så vesentlig avgjørende for fremtiden som flyktningepolitikk.

Lenke til kommentar

Dette reagerte jeg på. Hvorfor vil de ikke registres? Har disse 1000 vis av menneskene noe å skjule? Nå har de jo kommet  bort fra krigen og er i et fredelig land og får vann og mat. Men de blir dritt forbanna når de må vente på å registreres. 

 

"Vi er veldig glade for at noe skjer til slutt. Neste stopp er Østerrike. Barna er veldig slitne, Ungarn er veldig dårlig og vi er nødt til å dra herfra på en eller annen måte, sier 23 år gamle Osama fra Syria til nyhetsbyrået AFP." Er Ungarn dårligere enn Syria!??? 

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/flyktningkrisen-i-europa/flyktninger-forsoeker-aa-gaa-fra-ungarn-til-oesterrike/a/23518383/

Lenke til kommentar

 

Nei, mitt formål er å være kritisk til den flommen av folk som nå velter inn over europa.

 

 

Bare nå? Du har vel vært imot innvandrere hele tiden såvidt jeg har fått med meg her på forumet.

 

Som jeg skrev i en annen tråd forøvrig, - "antall" eller "for mange" har alltid vært benyttet som unnskyldning av rasister og innvandringsmotstandere.Også den gangen det bare var 1000 av dem her i landet.

 

Nei, Europa kan ikke ta hånd om absolutt alle verdens flyktninger, men det gjør vi langt ifra heller, Det er millioner andre steder.

Lenke til kommentar

 

Mulig jeg er trøtt og lite observant, men kan du sitere meg på at dette er alt jeg legger vekt på med liberalisme, ut fra det siterte innlegget? Jeg ser ikke at jeg sier at det er essensen, men du har hvertfall to ting: 1: fravær av reguleringer som legger unødvendige begrensninger på min frihet (f.eks. min frihet til å jobbe i 80 timer i uken om jeg vil det), og 2: fravær av tvangsinndriving av verdiskapning (typisk skatter og avgifter). Forøvrig trenger jeg ikke havne på 0% skatt og "null regler" før jeg er tålelig fornøyd, om vi landet på et totalt skatte/avgiftstrykk på 20% og et regelverk som f.eks. ikke vil begrense min frihet til å jobbe mye fordi andre har svakere innstilling/arbeidsevne vil jeg være tålelig fornøyd - det er jo en markant forbedring av dagens tilstand. Mitt eneste håp om å komme i en situasjon hvor man er, om ikke helt fri, så hvertfall betydelig nærmere enn i dag er via liberalismen - så får man heller se hvor langt det rekker. Jeg synes det er greit å forlange å få eie en TV uten at staten skal kreve inn avgift for drift av en kanal jeg ikke bruker, for eksempel, eller at jeg kan slippe å betale for noe så banalt som å bo i et hus på egen tomt. At jeg misliker søknadsprosesser i det vide og brede har jeg vel alt nevnt.

Nei, jeg kan ikke sitere deg på det. Det var derfor jeg spurte deg.

 

Du snakker mye om din frihet. Hva du vil og ikke vil ha. Hva du vil og ikke vil gjøre. Hva du vil og ikke vil betale for. De fleste liberalister jeg har snakket med prioriterer alle sin frihet, ikke bare sin egen. Gjelder det også for deg?

 

Det innebærer friheten til å bosette seg der man vil, og gjøre de avtaler man vil med andre som vil. Om Kiwi velger å selge Halal-kjøtt, fordi det er et marked for det blant muslimer, så er vel dette strålende? Om muslimer forhandler seg frem til bønnepauser med arbeidsgiveren sin, så er vel dette helt supert?

 

Om muslimer velger å "fornorske" seg, eller om de velger å beholde mest mulig av sin opprinnelige kultur, er ikke det deres frie valg?

 

 

Jeg ønsker selvsagt at andre har den samme friheten som jeg har. Fatter ikke at jeg må nevne det ekslisitt, engang.

 

Bosett deg der du vil, men betal for oppholdet av egen lomme - det er slik en liberalist vil tenke. Dette må skje i riktig rekkefølge - du slipper ikke inn flyktninger og refererer til liberalismen før innbetaling til støtteordninger er gjort frivillig. Muslimer må GJERNE la være å fornorske seg, men de får skaffe til livets opphold gjennom andre kanaler enn tvangsinndrevne midler hvis de velger å sette seg i en posisjon hvor det er vanskelig å få jobb pga mangel på integrering/tilpasning. Sålenge JEG betaler setter JEG krav. Det må være min rett som tvungen bidragsyter.

Lenke til kommentar

Dette reagerte jeg på. Hvorfor vil de ikke registres? Har disse 1000 vis av menneskene noe å skjule? Nå har de jo kommet  bort fra krigen og er i et fredelig land og får vann og mat. Men de blir dritt forbanna når de må vente på å registreres. 

 

"Vi er veldig glade for at noe skjer til slutt. Neste stopp er Østerrike. Barna er veldig slitne, Ungarn er veldig dårlig og vi er nødt til å dra herfra på en eller annen måte, sier 23 år gamle Osama fra Syria til nyhetsbyrået AFP." Er Ungarn dårligere enn Syria!??? 

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/flyktningkrisen-i-europa/flyktninger-forsoeker-aa-gaa-fra-ungarn-til-oesterrike/a/23518383/

 

Fordi om de registreres der får de ikke komme til Tyskland som har lovet dem asyl. Det har ikke Ungarn og de vill mest sannsynlig putte dem i en forferdelig flyktningleir. Det er egentlig ikke så rart de ikke ønsker det om en tenker seg om.

Lenke til kommentar

Det sykeste er at ingen av de rikeste arabiske nasjonene som Qatar, UAE, Saudi Arabia, Kuwait, Oman har tatt imot noen syriske flyktninger. Likevel forventer de at Europa skal ta i mot flyktninger fra et annet kontinent.

 

Er det poeng at flyktninger kun skal være rike lands byrde? Husrom og hjerterom hadde man i gamle dager, før velstanden. I så måte burde det fint gå an at flyktningene sprer seg homogent over resten av verden. der det ikke er krig og elendighet. Hvis det nå er 380.000 flyktninger som trenger hjelp så er det ca en flyktning per 20.000 innbyggere i hele verden, om jeg ikke har regnet feil. Da holder det at vi tar inn ca 25-26 stykker av disse, hvis de andre landene tar sin de av byrden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei, mitt formål er å være kritisk til den flommen av folk som nå velter inn over europa.

 

 

Bare nå? Du har vel vært imot innvandrere hele tiden såvidt jeg har fått med meg her på forumet.

 

Som jeg skrev i en annen tråd forøvrig, - "antall" eller "for mange" har alltid vært benyttet som unnskyldning av rasister og innvandringsmotstandere.Også den gangen det bare var 1000 av dem her i landet.

 

Nei, Europa kan ikke ta hånd om absolutt alle verdens flyktninger, men det gjør vi langt ifra heller, Det er millioner andre steder.

 

 

Ja jeg har aldri lagt skjul på at jeg synes antallet innvandrere er for høyt, til alle vestlige land. Noe som også viser seg som fakta når det sitter tusenvis på mottak og venter på å plasseres. At man blir rasist av å mene slikt gjør meg ingenting, da man tydeligvis også er rasist om man ikke lager plaster i mange nok farger disse dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette reagerte jeg på. Hvorfor vil de ikke registres? Har disse 1000 vis av menneskene noe å skjule? Nå har de jo kommet  bort fra krigen og er i et fredelig land og får vann og mat. Men de blir dritt forbanna når de må vente på å registreres. 

 

"Vi er veldig glade for at noe skjer til slutt. Neste stopp er Østerrike. Barna er veldig slitne, Ungarn er veldig dårlig og vi er nødt til å dra herfra på en eller annen måte, sier 23 år gamle Osama fra Syria til nyhetsbyrået AFP." Er Ungarn dårligere enn Syria!??? 

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/flyktningkrisen-i-europa/flyktninger-forsoeker-aa-gaa-fra-ungarn-til-oesterrike/a/23518383/

Hvis de registreres i Ungarn risikerer de å ikke få søke asyl i et annet land. Hvis de må søke asyl i Ungarn er sannsynligheten stor for at de får avslag. I tillegg kommer de kanskje fra en overbefolket leir i Tyrkia, da er det ikke kanskje ikke stort bedre å bli sperret inne i en leir i Ungarn. I et land der statsministeren nettopp har sagt at de ikke har lyst å ha muslimer i landet.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker selvsagt at andre har den samme friheten som jeg har. Fatter ikke at jeg må nevne det ekslisitt, engang.

 

Bosett deg der du vil, men betal for oppholdet av egen lomme - det er slik en liberalist vil tenke. Dette må skje i riktig rekkefølge - du slipper ikke inn flyktninger og refererer til liberalismen før innbetaling til støtteordninger er gjort frivillig. Muslimer må GJERNE la være å fornorske seg, men de får skaffe til livets opphold gjennom andre kanaler enn tvangsinndrevne midler hvis de velger å sette seg i en posisjon hvor det er vanskelig å få jobb pga mangel på integrering/tilpasning. Sålenge JEG betaler setter JEG krav. Det må være min rett som tvungen bidragsyter.

Hvorfor alt pratet om "skikk og bruk" da, hvis du ikke mener det? "Tilpass dere, eller flytt".

Lenke til kommentar

 

Det sykeste er at ingen av de rikeste arabiske nasjonene som Qatar, UAE, Saudi Arabia, Kuwait, Oman har tatt imot noen syriske flyktninger.

 

 

De gir visst penger i stedet og kjøper seg fri på den måten.

 

Nå har vår egen regjering bestemt å gjøre det samme iflg. Dagsnytt. Norge skal bruke flere milliarder kroner på å få motvillige østeuropeiske EU-land til å ta hånd om flyktningene.

 

Da synes du kanskje at denslags er greit likevel?

Lenke til kommentar

Det sykeste er at ingen av de rikeste arabiske nasjonene som Qatar, UAE, Saudi Arabia, Kuwait, Oman har tatt imot noen syriske flyktninger. Likevel forventer de at Europa skal ta i mot flyktninger fra et annet kontinent.

Jeg forstår ikke helt hva du mener. Sier du at Saudi Arabia m.fl. forventer at land i Europa skal ta i mot flyktninger? Det har ikke jeg fått med meg.

 

Eller sier du at syrere forventer at land i Europa tar i mot flyktninger selv om land som Saudi Arabia ikke gjør det? I så fall ser jeg ikke relevansen. Det er selvfølgelig veldig synd at enkelte land ikke bidrar, men hvorfor skal det påvirke hva vi velger å gjøre? I dagliglivet så modellerer ikke jeg min atferd etter hva de kjipeste folkene jeg kjenner gjør, og jeg ser ikke hvorfor det skulle være annerledes for Norge som land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

at det settes regler slik at de ikke kan hjelpes i leirene i områdene utenfor krigsområdet

 

 

Det er ikke satt noen regler for det? Det finnes noen mennesker som er der i dag som ikke kan hjelpes der da de enten er så syke at det ikke er mulig eller at de er forfulgt. Da må de flykte. Det anslås til å være i underkant av 400 000 mennesker. Resten, rundt 4millioner om jeg ikke tar feil oppholder seg i nærområdene. 

Lenke til kommentar

Ja jeg har aldri lagt skjul på at jeg synes antallet innvandrere er for høyt, til alle vestlige land. Noe som også viser seg som fakta når det sitter tusenvis på mottak og venter på å plasseres. At man blir rasist av å mene slikt gjør meg ingenting, da man tydeligvis også er rasist om man ikke lager plaster i mange nok farger disse dager.

Jeg har fått med meg at du ikke svarer på innleggene mine, men dette er til folk som leser hva du skriver og ikke vet at det ikke er sant.

 

Jeg gidder ikke sjekke nøyaktige tall, men Norge har planlagt å ta inn rundt 10 800 flyktninger i år, og av disse er det ordnet plass til ca 10 500. Det er altså omtrent 300 som ikke har fått plass, ikke tusenvis. Ja, det er kø, men det er fordi det er treghet i systemet.

 

Jeg handlet på Kiwi i dag, og det var rundt 10 stykker i køen. Da jeg forlot butikken var køen omtrent like lang, men det var heldigvis ikke de samme som sto der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...