Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Og så? Er det krig i ungarn også nå siden det ikke er bra nok å være der?

 

De er redde for å bli sendt tilbake, og når Tyskland lover at dette ikke skjer om de kommer der. Ja hva ville en oppegående person gått for da? Eller hva med en desperat familiemann? 

 

Det er virkelig ikke vanskelig å forstå hvorfor de velger Tyskland. Det er bare "hatere" som snakker om velferdsordninger, ikke flyktningene(majoriteten, jeg vet det er lykkejegere der ute..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hatere? Om de virkelig er på flukt og ikke er lykkejegere så ville de vært overlykkelig over å komme til et land der de ikke trenger å frykte for livet sitt.

 

Det er ganske utrolig hvor mange krav de bygger seg opp på sin reise gjennom europa, de vil jo ha både bolig, bil og velferdspenger.

 

Klarer du virkelig ikke å sette deg inn i deres desperate tankegang? La meg forklare med veldig enkle ord. Tyskland = sikkert, Ungarn = Usikkert. Altså de ER redde for livet sitt om de blir stuck i ungarn. Blir de sendt tilbake eller får de ett nytt liv der? 

 

Hvem vill ha bolig, bil og velferdspenger? Hvor har du dette i fra? Og siden du sier "De vil ha" antar jeg at du mener majoriteten, altså jeg vill ha 125 000 kilder på dette... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener de frykter å bli sendt tilbake når syria er trygt ja? Det er ingen som blir sendt tilbake slik situasjonen er nå.

 

Men jeg skjønner tankegangen ja, de vil ha permanent opphold i velferdseuropa kontra midlertidig opphold til syria er levbart igjen.

 

Dette har du ingen fakta på, du bare synser som vanlig. Synser dine egne fantasier og later som de er sanne. Disse menneskene er desperate og ønsker å sikre seg asyl, når Tyskland gir dem dette er det ikke særlig rart at de ønsker seg der og er redd ungarn som har meldt seg ut av dublin avtalen osv. 

 

Men det blir jo for lett å tenke sånn, disse menneskene vill jo rett inn til nav og kose med skattepengene dine. Det er jo det åpenbare som skjer! lol

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hatere? Om de virkelig er på flukt og ikke er lykkejegere så ville de vært overlykkelig over å komme til et land der de ikke trenger å frykte for livet sitt.

 

Det er ganske utrolig hvor mange krav de bygger seg opp på sin reise gjennom europa, de vil jo ha både bolig, bil og velferdspenger.

Tror du de får asyl i Ungarn?

Lenke til kommentar

Hatere? Om de virkelig er på flukt og ikke er lykkejegere så ville de vært overlykkelig over å komme til et land der de ikke trenger å frykte for livet sitt.

 

Det er ganske utrolig hvor mange krav de bygger seg opp på sin reise gjennom europa, de vil jo ha både bolig, bil og velferdspenger.

 

Når en familie allerede har oppholdt seg 3 år i kummerlige forhold flyktningleire i Syria etc. er det vel ikke vanskelig å forstå det ikke er noe fremtidsutsikt med atter nye år i usle leire i Ungarn?

 

Du er bare kynisk og raljerende når du reduserer dette til "ikke trenger frykte for livet"

 

Ja du lever, men har ikke noe liv. Derfor vil folk naturligvis videre slik at de kan etablere en vanlig tilværelse.

Lenke til kommentar

Dømt ut i fra svarene dine er du en intelligent person, men ser ut til å ha misforstått noe (eller ikke ha lest nok om emnet).

 

 

Poenget er nettopp at det ikke er du som definerer kulturen. Det har blitt definert for deg av noen i eliten 100 år siden. Tilpasset en annen periode med andre verdier og nødvendigheter som samfunnet da krevde. 

 

Nasjonenes genesis har blitt studert opp og ned. Vi kan se på den amerikanske eller jugoslaviske identiteten som gode eksempler. Amerikanerne har tatt alle de matrettene du nevnte som sine nasjonalretter og deres kultur er definert til å inkludere alle folkegruppene som bodde i landet ved århundreskiftet. Det engelske språket ble tatt opp fordi de var en britisk koloni, i senere tid har man lagt til språk som innfødte snakket og spansk som et sekundært språk (riktignok ikke offisielt i alle stater ennå, men dette kommer). Man skapte altså et nasjonalt prinsipp. Så la man til andre aspekter etterhvert som nasjonen utviklet seg. Man utviklet nasjons-prinsippet fra hvordan det var for hundre år siden. Dette klarer man tydeligvis ikke i Norge. 

 

Videre ser du ikke tilfeldighetene ved den norske kulturen. Ivar Aasens språk var ikke en dialekt, men derimot en amalgam av mange forskjellige dialekter. Det er altså den perfekte definisjonen på et kunstig språk. Noe omtrent som esperanto eller et av Tolkiens språk. En annen tilfeldighet er at folk som bodde i Norge før 1945 er omtalte som norske, mens folk som har kommet etter er definerte som immigranter. Ingen vil i dag kalle Jo Benkow for utenlandsk, men du vil gjøre det glatt for Chaudry (begge var stortingspresidenter og innvandrere). 

 

I Sovjet forsøkte man også å definere et nasjons-prinsipp, homo sovjeticus. Her fulgte de samme oppskrift som i Norge, man samlet sammen de forskjellige språkene, skikkene og matrettene i de forskjellige delene av det gamle russiske imperiet og gjorde det til en enhet, den sovjetiske mannen. Men det hadde en forskjell, folk med eiendom var ikke inkluderte. Disse ble drept. Dette er kanskje det beste eksempelet på en skapelse av en etnisitet. Alle skjønner dette og tilnærmet alle skjønner at den amerikanske identiteten er også skapt (kanskje med unntak for amerikanerne selv). Dette skyldes at disse er overnasjonale nasjonsdefinisjoner, altså fransk nasjonalisme.

 

For nordmenn selv ser man på sin nasjons-definisjon som tysk, det var allerede en etablert kultur som eksisterte og man mente at nordmenn hadde blitt litt assimiliert i den danske kulturen. Man forsøker å fremstille det som man fant tilbake til en svunnen kultur. Dette stemmer dessverre ikke med virkelighetens hendelser. Tilnærmet alle aspekter ved "den norske kultur og nasjon" er skapte. Det beste eksempelet er Ivar Aasens språk. Bunad, langrenn er andre veldig eksempler på dette. Matrettene du nevnte går ofte igjen i alle land, men selv om de var særegent norske, er det dessverre ikke nok til å skape en hel nasjon rundt. 

 

Mitt poeng er da, siden de forskjellige delene av den norske kulturen er så åpenbart kunstig skapte, kan man legge til nye aspekter. Altså at man tar et mer overnasjonalt perspektiv (den franske nasjons-definisjon) fremfor den tyske. 

 

PS! Kort fortalt, jeg er imot nasjons-prinsippet og derav en spesifikk kultur for nasjonen og derav igjen ekskluderingen av andre folkegrupper som en følge av det. Da spesielt syriske flyktninger som har ingen steder å gå. 

 

 

Jeg går mer etter magefølelsen og vage definisjoner enn "hva andre har fortalt meg" er norsk kultur. Det som er her nå og er en vesentlig del av de innfødtes liv kan være noe som typisk er norsk kultur. Denne kulturen defineres ikke av tredjepart, men av de innfødte og deres liv. Om en eller annen påsto at risgrøt ikke er en del av norsk (mat)kultur ville jeg sagt meg uenig, og dennes mening er irrelevant for om den retten faktisk ER en del av kulturen.

 

Jeg har ikke nevnt nynorsk som en del av norsk kultur (dialekter er noe annet), men jeg vil tro språket - både det skriftlige og det muntlige - er en del av kulturen når de typiske språkene har vært benyttet over LANG tid innenfor dette geografiske området.

 

Legg gjerne til nye aspekter, men det må være noe som har fått meget solid fotfeste, enten via noe bruk over svært lang tid, eller noe folket som helhet har tatt til seg på kort tid. Hverken polsk språk eller arabisk er innenfor dette, men at f.eks. spansk kan bli et slikt innslag i amerikansk kultur er ikke så dumt tenkt. Inntil vi får obligatorisk undervisning på arabisk i Oslo-området tror jeg den ballen kan legges død.

Lenke til kommentar

 

Utrolig provoserende å se flyktninger kaste vekk mat og vann som blir utdelt. Dette skjedde i Ungarn nylig: http://www.liveleak.com/view?i=344_1441354394

 

Er det ikke her de sultestreiker? Da sier det seg jo selv at de ikke tar i mot vann og mat... 

 

 

Nei, ifølge NRK Radio oppstod denne situasjonen fordi de fryktet at vannet/maten var tilsatt bedøvende stoff slik at politiet kunne fjerne dem fra toget som de nektet å gå av.

Lenke til kommentar
 

 

Men det blir jo for lett å tenke sånn, disse menneskene vill jo rett inn til nav og kose med skattepengene dine. Det er jo det åpenbare som skjer! lol

 

 

Ja for de får jo skattepengene mine i tyskland ikke sant? Det er ikke til å stikke under en stol at disse "flyktningene" er grådige og kravstore, samme hvor mye du prøver å rettferdiggjøre kravene deres.

 

Enn å slippe unna bombene bare for å sultestreike når de ikke får viljen sin.

La de bare sulte til det går opp for dem hvor tåpelige de er.

 

Ingen skam whatsoever.

 

 

Lenke til kommentar

Når skal FRP slutte å drite seg ut? Nå skal Sandberg ned å se hva som skjer i midtøsten, dette skjer etter at Christian Tybring-Gjedde latterlig gjorde Lysbakkens Hellas besøk. 

 

Forstå meg rett, jeg er glad Sandberg reiser, kanskje han kan få litt virkelighetsforståelse...

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/midtoesten/frp-sandberg-planlegger-flyktningbesoek-i-midtoesten/a/23518371/

 

En sårt trengt dose med virkelighet og man trenger ikke reise dit engang for å bli klok på situasjonen.

Lenke til kommentar

Ja for de får jo skattepengene mine i tyskland ikke sant? Det er ikke til å stikke under en stol at disse "flyktningene" er grådige og kravstore, samme hvor mye du prøver å rettferdiggjøre kravene deres.

 

Enn å slippe unna bombene bare for å sultestreike når de ikke får viljen sin.

La de bare sulte til det går opp for dem hvor tåpelige de er.

 

Ingen skam whatsoever.

Vi prøver igjen. Tror du det er realistisk for en syrisk flyktning å få asyl i Ungarn?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja for de får jo skattepengene mine i tyskland ikke sant? Det er ikke til å stikke under en stol at disse "flyktningene" er grådige og kravstore, samme hvor mye du prøver å rettferdiggjøre kravene deres.

 

Enn å slippe unna bombene bare for å sultestreike når de ikke får viljen sin.

La de bare sulte til det går opp for dem hvor tåpelige de er.

 

Ingen skam whatsoever.

 

 

 

 

Mye prat fra deg, lite fakta. Gidder ikke lese det du skriver før du faktisk kan bevise det du prater om. Alt du skriver er jo tatt ut av rene luften og du formulerer det som om det er åpenbare fakta, rare greier. 

Lenke til kommentar

 

Nei, jeg har ikke sagt jeg har noen definisjonsmakt her - tvert imot. Den ballen kan vi egentlig legge død, for jeg tror vi er skjønt enige om at det er vanskelig å lage objektivt gode kriterier her. Det denne diskusjonen begynte med var vel om å akseptere skikk og bruk i et nytt land (ikke kulturen som sådan), og det er kanskje litt mer konkret? Skikk og bruk er også mer praktisk orientert, og å ta inn flyktninger eller ikke har lite med det begrepet å gjøre. Skikk og bruk vil heller være hvordan disse er ment å oppføre seg, og hvordan vi, som norske borgere, oppfører oss. Kall det gjerne å flytte målstolpen, men fra min side er innholdet i det jeg prøver å si det samme som før, nemlig det som handler om å tilpasse seg lokale forhold og jenke seg der det gamle skaper konflikt. Siterer meg selv, med innlegget som opprinnelig startet kultursidespranget, med endringer i store bokstaver (stort sett kun byttet ut kultur med skikk og bruk):

 

 

Da hadde man vel akseptert dette, eventuelt valgt et annet land enn Iran som destinasjon. Dog, om Iran hadde langt bedre støtteordninger for bl.a. flyktninger er det jo et spørsmål om hva som teller mest - SKIKK OG BRUK vidt forskjellig fra ens EGNE VANER og en aksept for å gi opp endel av sine gamle verdier, eller dårligere utsikter økonomisk sett? Jeg kan hvertfall si en ting: jeg ville ikke valgt å ri begge hestene på en gang, noe det synes som enkelte ønsker å gjøre ved å ikke integrere seg selv.

 

Jeg var innom Handelsgym i Oslo for noen år siden (blant de ansatte, for å ha det klart), og den vanlige seansen med å reise seg opp i starten av timen før man satte seg mente jeg var håpløs tidtrøyte. Jeg drev dog ikke med kampanjer mot dette, jeg aksepterte det som en del av SKIKK OG BRUK på denne skolen, og handlet deretter. Tilsvarende får muslimer tåle det om maten ikke er halal eller whatever, halal er ikke endel av SKIKK OG BRUK i dette landet. Aksepter det, eller flytt - akkurat som jeg kunne byttet skole til en plass man slapp den meningsløse seansen i starten av hver time.

 

Greit nok, men dette virker ekstremt lite liberalistisk av deg. Legger du ikke mer i liberalisme enn at du ikke vil betale for ting?

 

 

Mulig jeg er trøtt og lite observant, men kan du sitere meg på at dette er alt jeg legger vekt på med liberalisme, ut fra det siterte innlegget? Jeg ser ikke at jeg sier at det er essensen, men du har hvertfall to ting: 1: fravær av reguleringer som legger unødvendige begrensninger på min frihet (f.eks. min frihet til å jobbe i 80 timer i uken om jeg vil det), og 2: fravær av tvangsinndriving av verdiskapning (typisk skatter og avgifter). Forøvrig trenger jeg ikke havne på 0% skatt og "null regler" før jeg er tålelig fornøyd, om vi landet på et totalt skatte/avgiftstrykk på 20% og et regelverk som f.eks. ikke vil begrense min frihet til å jobbe mye fordi andre har svakere innstilling/arbeidsevne vil jeg være tålelig fornøyd - det er jo en markant forbedring av dagens tilstand. Mitt eneste håp om å komme i en situasjon hvor man er, om ikke helt fri, så hvertfall betydelig nærmere enn i dag er via liberalismen - så får man heller se hvor langt det rekker. Jeg synes det er greit å forlange å få eie en TV uten at staten skal kreve inn avgift for drift av en kanal jeg ikke bruker, for eksempel, eller at jeg kan slippe å betale for noe så banalt som å bo i et hus på egen tomt. At jeg misliker søknadsprosesser i det vide og brede har jeg vel alt nevnt.

Lenke til kommentar

 

Når skal FRP slutte å drite seg ut? Nå skal Sandberg ned å se hva som skjer i midtøsten, dette skjer etter at Christian Tybring-Gjedde latterlig gjorde Lysbakkens Hellas besøk. 

 

Forstå meg rett, jeg er glad Sandberg reiser, kanskje han kan få litt virkelighetsforståelse...

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/midtoesten/frp-sandberg-planlegger-flyktningbesoek-i-midtoesten/a/23518371/

 

En sårt trengt dose med virkelighet og man trenger ikke reise dit engang for å bli klok på situasjonen.

 

 

For en dust, her er oppsummeringen "Tyskland og andre deler av Europa skal ikke ta inn desperate mennesker fra andre deler av verden fordi de kan føre til at vi ikke kan kjøre rundt i ferrari." 

 

Det er faen meg bare penger i hodet på folk om dagen, hvor ble det av de menneskelige verdiene egentlig? Galskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...