Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

psykisk eller somatisk? Er jeg utredet nok?

Anbefalte innlegg

Har i en 6mnd's tid ikke følt meg særlig bra. Det startet med hodepine(press), svimmelhet, sliten og dårlig hukommelse. Jeg har tatt blodprøver og slikt for dette uten funn. Men ikke noe mer utredning enn det. Ble fortalt at det var stress og spenninger. 

Videre utviklet dette seg til brystsmerter for ett par måneder siden. Dette har vært vedvarende siden. Jeg har sjekket masser av blodprøver, EKG(med smerter, men ikke på sykkel eller under aktivitet), blodprosent, blodtrykk. Alt har vært normalt å legen har nå konkludert med at jeg er somatisk helt frisk men sliter med helse angst. 

Jeg har startet med behandling for angsten og startet med yoga for å stresse ned. 

Men jeg sliter enda med tanken om at de kan ha "oversett" noe. Jeg har daglig press i brystet(venstre side) og i det siste har jeg følt press/smerte/nummenhet i armen og litt i fot. Armen ble ekstremt kald ift høyre i dag, føltes veldig rart. Den er også litt svakere eller utslitt føles det ut som.

Jeg går også til fysioterapi for muskulaturen, noe som har hjulpet veldig på hodet, selv om jeg er mye trøtt og sliten. Men hodepinen er mye bedre nå. Vi startet på brystet nå sist og jeg er veldig øm og vond i muskulaturen etter det. 

Men allikevel føler jeg presset sitter under benet og klemmer veldig på ett eller annet under der. også bekymret for utviklingen i armen, kan det også være muskulært? 

Så for å oppsummere:

-Brystsmerter i form av press/klemming venstre side

-Nummen, press, smerte i arm. Gjerne fingrer og underarm og innside overarm. Den "sovner" også mye

-Smerter i foten tidvis. "sovner" i blandt 

Jeg får ikke mer smerter ved anstrengelse, det er verst når jeg "slapper" av. 

Jeg er altså redd for at det kan være noe galt med meg, selv om jeg vet at jeg er godt utredet. Legen vil nok ikke utrede meg mer da han er så klar i sin sak så derfor håper jeg noen innenfor helsevesenet fanger opp denne meldingen og kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre videre. 

Jeg kommer til å fortsette med behandling for angsten da jeg er klar over at den så aldeles er der og fortsette å gå til fysio for muskulaturen, men bør jeg komme meg videre til spesialist i tillegg er vell egentlig spørsmålet mitt? 

Anonymous poster hash: 36717...a46
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har daglig press i brystet(venstre side) og i det siste har jeg følt press/smerte/nummenhet i armen og litt i fot. Armen ble ekstremt kald ift høyre i dag,

En bekjent ble hentet med ambulanse etter å ha ringt inn og fortalt om de eksakt samme symptomene, ble også hold igjen til dagen etter på sykehuset for overvåkning og flere prøver. De fant ikke ut noe.

Det var når det ble fortalt om nummen heten i armen de satte full alarm, personen var litt over 50 år så alderen kan jo spille en faktor, men uansett så råder jeg deg å oppsøke lege snarest.

Lenke til kommentar

Jeg har daglig press i brystet(venstre side) og i det siste har jeg følt press/smerte/nummenhet i armen og litt i fot. Armen ble ekstremt kald ift høyre i dag,

En bekjent ble hentet med ambulanse etter å ha ringt inn og fortalt om de eksakt samme symptomene, ble også hold igjen til dagen etter på sykehuset for overvåkning og flere prøver. De fant ikke ut noe.

Det var når det ble fortalt om nummen heten i armen de satte full alarm, personen var litt over 50 år så alderen kan jo spille en faktor, men uansett så råder jeg deg å oppsøke lege snarest.

TS her,

Jeg er 25, så jeg er ansett som en ung mann i helseverden. Har også vært til både lege, legevakt og sykehus som din venn men alt er normalt hver gang. Legen har også "gitt meg opp" ift at han anser meg som frisk og at det sitter psykisk. Jeg er helt enig at det sitter psykisk, men er igjen fortsatt redd for å være somatisk syk.

Så å dra til min lege nå er ikke så aktuelt, men jeg kan få bedriftslegen til å henvise meg til spesialist kanskje. Har vært til spesialist i fjor da legen mente jeg hadde litt høyt blodtrykk, alle prøver der var også fine. Hadde også 24timers blodtrykk måling. På denne tiden hadde jeg ikke plager med brystet.

Lenke til kommentar

Sliter du fortsatt med hodepine / press i hodet?

I såfall burde du egentlig få tatt en titt oppe i topplokket , MR kan være på sin plass.

Jeg har blitt behandlet for en sakte-voksende hjernesvulst for noen år siden og hadde ymser symptomer som jeg ikke ble fornuftig på , trodde også at jeg skulle få et hjerteinfarkt , senere fikk jeg et anfall og man fant ut årsaken.

Dette skjedde faktisk 2 år etter at jeg var til utredning for hjertet.

Lenke til kommentar

Sliter du fortsatt med hodepine / press i hodet?

I såfall burde du egentlig få tatt en titt oppe i topplokket , MR kan være på sin plass.

Jeg har blitt behandlet for en sakte-voksende hjernesvulst for noen år siden og hadde ymser symptomer som jeg ikke ble fornuftig på , trodde også at jeg skulle få et hjerteinfarkt , senere fikk jeg et anfall og man fant ut årsaken.

Dette skjedde faktisk 2 år etter at jeg var til utredning for hjertet.

Ts her. 

Nei siden påsketider har hodet vert veldig bra ift hvordan det var før. Etter at jeg startet hos fysio har hodet blitt veldig bra, han jobbet med musklaturen i overgangen mellom hode/nakke. 

Legene har også "utelukket" svulst etter mine symptomer tidligere og også ut i fra at jeg ikke hadde noe forhøyet trykk i øyet. Men om det skulle komme tilbake skal jeg få meg en MR time, egentlig synes jeg at jeg skulle ha hatt det allerede, men det er ikke så lett har jeg funnet ut.. 

Men jeg er fortsatt mye sliten i hodet etter jobb, små svimmel til tider og ser litt stjerner og slikt. Men dette ser jeg på som normalt, spesielt ift situasjonen jeg er i. 

Håper det går bra med deg! 

Lenke til kommentar

Takk for omtanken , det går veldig bra her og er "omtrent" frisk per dags dato.

Jeg hadde ingen av de "ekstra" symptomene som ekstra trykk i øyet og andre småting da svulsten vokste sakte over tid , det som skjedde var at jeg begynte å stamme litt like før jeg fikk et anfall og jeg kjente meg litt igjen i det du skriver.

Men viktig å huske på at mange ulike sykdommer har sine fellestegn så om legene har tatt en grundig vurdering så bør man stole på at det i alle fall ikke er en svulst i hodet.

Lenke til kommentar

Ønsker gjerne flere tilbakemeldinger på dette, gjerne fra noen innenfor helsevesenet :) Jeg sliter veldig med dette og spesielt dette med at jeg føler meg "under utredet", men har jeg virkelig grunn til å føle dette? Legen mener jo bastant at det ikke er vits i å undersøke meg mer og at jeg er helt frisk. Men så er det dette at jeg føler meg laangt i fra frisk. 

Jeg har også glemt å ta med at jeg sliter med pusten, ikke det at jeg blir veldig andpusten eller noe slikt. Men jeg føler bare at jeg ikke får nok oksygen og det strammer seg til i brystet. Gjerne i midten og opp mot halsen og jeg må "ta over" pustingen, prøver på puste øvelser og slikt men det hjelper ikke. Men plutselig er det over. Dette kommer og går, mens smertene i venstre del av brystet er så og si til stede hele tiden, men går opp og ned i intensitet om en kan si det. 

Lenke til kommentar

Har du snakket med psykologen din? Hvis vedkommende jobber med helseangst så vil nok disse problemstillingene ikke være ukjent for ham eller henne.

Jeg skal til første time på mandag, har til nå gått to ganger til en psykiatrisk sykepleier og "lært" kognitiv terapi. Vi har gått igjennom symptomer og slikt for angst, men ikke noe mer en dette. 

Jeg skal helt klart ta det opp med psykologen på mandag, om muligheten byr seg. 

Jeg er jo inneforstått med grunnleggende ting som at livet er uforutsigbart og at man kan få illebefinnende til en hver tid selv om man har tatt all verdens tester. Men det som bekymrer meg mest er at jeg er "under utredet" for noe som kunne ha blitt behandlet. 

Grunnen til dette er at jeg så lenge har følt meg dårlig, men alle tester som er gjort er "normale", og testene som har blitt gjort er nok gode de. Men det som ofte møter meg er at jeg er så ung og derfor er jeg ikke i risiko sonen. Hadde jeg vært en i risiko sonen føler jeg at de hadde testet meg mer og gjerne over tid. 

Lenke til kommentar

Kan også nevne at pulsen min ofte sniker seg over 100 ved enkle gjøremål som å dusje eller gå for å hente noe, når jeg merker dette er jeg jo bekymret eller har vondt. Altså angsten kan være innvirkende her, men tenkte det er verdt å nevne.

Hadde også en forferdelig hodepine i går kveld som startet i pannen og beveget seg mot toppen av hodet Ila kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...