karik2 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg har en leilighet i en liten bygd i Nordland som jeg ønsker å selge. Han som leier leiligheten nå har sagt seg interessert i kjøp, og jeg lurer i den forbindelse på hvordan jeg enklest og billigst kan gjennomføre salget uten å gå i noen stygge fallgruver. Jeg bor selv i Oslo, og vil derfor gjøre dette på enklest mulig måte. Ser på to alternativer. Alternativ 1. Kontakte megler og få denne til å ordne alt det formelle. Alternativ 2. Selge privat og kjøre alt kontraktmessing gjennom en advokat. Hvilket av disse alternativene vil lønne seg mest? Og er det noen spesielle hensyn jeg må ta om jeg velger alternativ 2? Setter pris på alle tilbakemeldinger - K Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Er dere enig om prisen? Du må involvere tredjemann i en oppgjørsmeglerfunksjon (dvs: Teknisk sett må du det ikke, men det er fullstendig tullete å la være) og helst til å skrive kontrakt i tillegg, men ellers trenger du ikke eiendomsmeglertjenester. Både eiendomsmeglere og advokater gjør dette, spørsmålet er i praksis hvem som gjør det rimeligst. Hvis dere er enige om alt kan dere vel bruke disse, jeg tviler på at dere finner noe billigere. Men det kan nok være lurt å involvere en advokat for å klargjøre forholdene bak salget og kontraktsregulere dette fornuftig, for å slippe tvist i etterkant. Hvis dere ikke er enige om prisen, så blir det en mer kostbar prosess. En måte å finne en rettferdig pris på er å involvere hver deres megler til å gi verdivurdering, og bruke snittet. Eller dere kan bli enige om en megler, eventuelt takstmenn. Eller dere kan se på hva du ga for leiligheten i sin tid, og legge på indeksregulering basert på ssbs beregninger. Uansett bør dere kanskje utarbeide tilstandsrapport e.l., så dere er sikre på at det ikke blir noe krangling i etterkant. Hvor lenge har leietaker bodd der? Edit: Når det gjelder pakkene fra "selgboligselv" så vil jeg sterkt fraråde den billigste med bare dokumentasjon. Bruk oppgjørsmegler så ting går riktig for seg. Hvis ikke risikerer du at leietaker har kreditorer som tar beslag i boligen før du får pengene dine (eller motsatt: Leietaker risikerer det samme med pengene uten at han får boligen sin). Endret 16. april 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
karik2 Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Er dere enig om prisen? Du må involvere tredjemann i en oppgjørsmeglerfunksjon (dvs: Teknisk sett må du det ikke, men det er fullstendig tullete å la være) og helst til å skrive kontrakt i tillegg, men ellers trenger du ikke eiendomsmeglertjenester. Både eiendomsmeglere og advokater gjør dette, spørsmålet er i praksis hvem som gjør det rimeligst. Hvis dere er enige om alt kan dere vel bruke disse, jeg tviler på at dere finner noe billigere. Men det kan nok være lurt å involvere en advokat for å klargjøre forholdene bak salget og kontraktsregulere dette fornuftig, for å slippe tvist i etterkant. Hvis dere ikke er enige om prisen, så blir det en mer kostbar prosess. En måte å finne en rettferdig pris på er å involvere hver deres megler til å gi verdivurdering, og bruke snittet. Eller dere kan bli enige om en megler, eventuelt takstmenn. Eller dere kan se på hva du ga for leiligheten i sin tid, og legge på indeksregulering basert på ssbs beregninger. Uansett bør dere kanskje utarbeide tilstandsrapport e.l., så dere er sikre på at det ikke blir noe krangling i etterkant. Hvor lenge har leietaker bodd der? Edit: Når det gjelder pakkene fra "selgboligselv" så vil jeg sterkt fraråde den billigste med bare dokumentasjon. Bruk oppgjørsmegler så ting går riktig for seg. Hvis ikke risikerer du at leietaker har kreditorer som tar beslag i boligen før du får pengene dine (eller motsatt: Leietaker risikerer det samme med pengene uten at han får boligen sin). Takk for svar. Dette med kreditorer hadde jeg ikke tenkt på, så det var viktig info! Vi får en takstmann på besøk i løpet av neste uke, så prisen blir vi nok enige om etter det. Leietakeren har bodd i leiligheten i over 1 år, så han kjenner til alle forhold med leiligheten. Dermed klarer jeg ikke se for meg at det skulle oppstå noen problemer på dette punktet. Uansett for du ha takk for info - Kenneth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå