pæra Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg har laget meg et lite OS som starter opp fra diskett, og tar imot noen få kommandoer. Nå lurte jeg på hvordan jeg kan få laget et filsystem til det. Noen som vet noe om dette, og eventuelle tutorials på internett? På forhånd takk! Lenke til kommentar
nuxofa Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 I bunn og grunn er et filsystem kun en måte å strukturere dataen på disken slik at det skal bli lett for operativsystemet å finne igjen filene. I gamle dager da man lagde demoer på Amiga, valgte man som regel å skrive sine egne "filsystem" som var mer eller mindre basert på at man lagret dataen sekvensielt på disken. Hvor de "filene" som befant seg på disken var lagret, var som regel hardkodet inn i programmene. Dette gjorde at filene ikke kunne leses ut fra noe operativsystem og at diskene kun ville la seg lese inn i form av en full råkopi av disken. Dette førte også til at når man skulle se en demo, måtte man boote maskinen på nytt og starte opp fra diskene. Når du var ferdig med å se demoen, måtte du restarte maskinen etc. Poenget jeg forsøker å illustrere er at når du lager ett operativsystem, er det du som er sjef. Du kan lagre dataen din akkurat slik du måtte ønske, men dersom du vil utveksle lagringsmedier med andre operativsystem, må du lese og skrive med samme struktur som de operativsystemene gjør. Dersom du skal støtte noe filsystem vil jeg anbefale at du støtter FAT12/16/32 da disse formatene stort sett er støttet av alle operativsystem, og at de dessuten er forholdsvis lette å lage. Dersom du googler litt etter"fat32 specifications" etc. vil du nok raskt kunne finne den informasjonen du leter etter. - Nux Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Jeg har laget meg et lite OS som starter opp fra diskett, og tar imot noen få kommandoer. Nå lurte jeg på hvordan jeg kan få laget et filsystem til det.Noen som vet noe om dette, og eventuelle tutorials på internett? På forhånd takk! jeg har selv tenkt på dette.. jeg skal kjøpe inn adapter osv til å programere chips, men har senere tenkt å la chipen boote ett os istedet for å legge alt inne i chipen som har bare noen mb med plass.. brukte du noe guide? bok? nettsider? isåfall, hvilke? da snakker jeg om selve byggingen av OS'et i assembly nuxofa: har du også noen kanskje? god jul Lenke til kommentar
pæra Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Takk for svaret nuxofa!!! For å svare på spørsmålet ditt zacky må jeg ærlig talt si at jeg gikk bare inn på google sitt katalogsystem å søkte på OS programming, så var det en side der hvor en amerikansk lege hadde laget et tutorial om hvordan du laget et OS som bootet opp fra en vanlig disket han hadde visst kalt det JOSHI. Så sant å si er jeg bare en nybegynner. Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 I gamle dager da man lagde demoer på Amiga, valgte man som regel å skrive sine egne "filsystem" som var mer eller mindre basert på at man lagret dataen sekvensielt på disken. fant siden pæra! takker! har du gjort dette nuxofa? hvordan laget du filsystemet? hvor kan jeg finne tutorial? en bok som skriver om dette..? jeg har tenkt å lage ett eget filsystem til OS greia pæra kom med.. jeg har heller ikke tenkt å bruke fat, ettersom jeg vil lage mitt eget Lenke til kommentar
chris78 Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 I gamle dager da man lagde demoer på Amiga, valgte man som regel å skrive sine egne "filsystem" som var mer eller mindre basert på at man lagret dataen sekvensielt på disken. fant siden pæra! takker! har du gjort dette nuxofa? hvordan laget du filsystemet? hvor kan jeg finne tutorial? en bok som skriver om dette..? jeg har tenkt å lage ett eget filsystem til OS greia pæra kom med.. jeg har heller ikke tenkt å bruke fat, ettersom jeg vil lage mitt eget kan du legge ut en link til den artikkelen please? dette hortes interessant ut.... Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 hehe, ble ikke så mye av dette. Selv om jeg fortsatt har veldig lyst, har jeg bare ikke hatt tid egentlig. Du mener siden pæra snakket om? http://www.ansanest.com/josh/ Andre guider og sider om os-programmering finner du her: http://directory.google.com/Top/Computers/...rating_Systems/ Lurer bare på om jeg skal bruke linux til prosjektet jeg har tenkt på, eller så blir det vel alt for mange år før jeg blir ferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå