Gjest Bruker-182691 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Hei! Jeg greide å miste nøkkelen min til en SiT bolig da jeg var hjemme på ferie, uten hell og mange timer leting fant jeg aldri nøkkelen igjen, men de krevde selvfølgelig å bytte lås på hybelleiligheten. Det er altså snakk om låsesylinder på dør, låsesylinder på postkasse og to nye nøkler. Vaktmester skiftet, all is good tenkte jeg og ville få saken ut av verden. Men så kom sjokket, de hadde fakturert meg 5000kr som er maks beløp de fakturerer ved tap av nøkkel... Jeg synes ikke det hang på greip å at det skulle koste 5000kr når de må skiftet minimalt antall låsesylindre, andre steder må de bytte 4-5 stk! Videre fikk jeg fakturaen fra låsesmeden tilsendt fra SiT, der var det ført opp 2 nøkler, greit, 2 låsesylindre, greit, en Hengelås til 1200kr??, og 3x avgift på noe jeg ikke forstår hva er. Uansett, det som ikke var greit var de hinsides dyre prisene, og atpåtil er prisene eksl. moms, og alt ender på 5132 for å bytte 2 låsesylindre. Helt sykt. Systemet det er snakk om er Trioving Twin DP. Hva kan jeg gjøre for å slippe å betale så sinnsykt mye!? Det må være noe jeg kan gjøre, tenker å ringe tilbake til SiT og høre hva hengelåsen på 1200kr + moms er til, og hva de "skjulte" avgiftene skal bety. Kan man bruke innbo eller reiseforsikring (ansvar for andres tap?) til å dekke noe av dette, er det mulighet til å gå til sak? Man skal jo ikke behøve en så dyr systemlås når det er snakk om én dør som går rett ut på gata? Har jeg krav på å få det gamle låsesystemet siden jeg har kjøpt nytt? Hvilke datoer må jeg forholde meg til? fakturaen skal betales før 20.04, kan jeg kreve å forsinke betalingen til jeg har fått undersøkt saken? Tusen takk for alle som kommer med innspill eller hjelper til på noen som helst måte.. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Var dette på helg? Var selv borti å låse meg ute (ja jeg har smekklås på døren). Ringte til låsesmed som skulle ha mellom 4 og 5000 for å pirke opp døren min. En ny dør koster meg mindre! Endte opp med å knuse et vindu og erstatte glasset. Prisen var urimelig høy pga helgtakst, utrykning osv osv osv. Egentlig en pris de hadde satt fordi de ikke gadd å rykke ut velger jeg å tro. Men er er ikke første gang firmaer tar MYE for utstyr du selv kan kjøpe inn for halve prisen og vel så det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Var dette på helg? Var selv borti å låse meg ute (ja jeg har smekklås på døren). Ringte til låsesmed som skulle ha mellom 4 og 5000 for å pirke opp døren min. En ny dør koster meg mindre! Endte opp med å knuse et vindu og erstatte glasset. Prisen var urimelig høy pga helgtakst, utrykning osv osv osv. Egentlig en pris de hadde satt fordi de ikke gadd å rykke ut velger jeg å tro. Men er er ikke første gang firmaer tar MYE for utstyr du selv kan kjøpe inn for halve prisen og vel så det. Det er ikke snakk om noe betaling for utrykning, arbeidstid eller noe sånnt. Jeg lånte nøkkel fra SiT da jeg kom hjem igjen, og vaktmesteren hentet og byttet alt, noe som er inkl. i leien. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Da vil jeg tro at han tar seg godt betalt for delene. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Første jeg ville gjort er jo å ta kontakt med dem og høre. Det må være noe jeg kan gjøre, tenker å ringe tilbake til SiT og høre hva hengelåsen på 1200kr + moms er til, og hva de "skjulte" avgiftene skal bety. Do it, ingeting å tape på dette?Kanskje de har gjort en feil? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Da vil jeg tro at han tar seg godt betalt for delene. "noe som er inkludert i leien" altså, det er ikke fakturert noe for dette, eneste fakturaen er fra låsesmeden til sit på 5138, også har sit igjen fakturert meg 5000 (maksbeløp). Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Da er vel egentlig det eneste å få en detaljert faktura, for du vet ikke hva du egentlig betaler for. Burde ikke være vanskelig å få dersom vaktmesteren ikke er vrang 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Kan det tenkes at det følger med en bod e.l. som har en hengelås tilknyttet samme system? Synes uansett ikke dette var så avskrekkende - det koster å bytte systemsylindre. 2 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 I studentboligene jeg bodde i var det boder i kjelleren, med hengelås, som passet samme nøkkel som dør og postboks. Som Audun_K sier, systemsylindre og nye nøkler koster mye penger. Er ikke det samme som ny sylinder i døren hjemme. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Da er vel egentlig det eneste å få en detaljert faktura, for du vet ikke hva du egentlig betaler for. Burde ikke være vanskelig å få dersom vaktmesteren ikke er vrang Jeg har jo sagt at jeg har fått det. I studentboligene jeg bodde i var det boder i kjelleren, med hengelås, som passet samme nøkkel som dør og postboks. Som Audun_K sier, systemsylindre og nye nøkler koster mye penger. Er ikke det samme som ny sylinder i døren hjemme. Men er det ikke urimelig å kreve så høy kostnad når det strengt talt ikke er behov for noe systemnøkkel? Jeg har heller ikke bod. Endret 16. april 2015 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Da er vel egentlig det eneste å få en detaljert faktura, for du vet ikke hva du egentlig betaler for. Burde ikke være vanskelig å få dersom vaktmesteren ikke er vrang Jeg har jo sagt at jeg har fått det. I studentboligene jeg bodde i var det boder i kjelleren, med hengelås, som passet samme nøkkel som dør og postboks. Som Audun_K sier, systemsylindre og nye nøkler koster mye penger. Er ikke det samme som ny sylinder i døren hjemme. Men er det ikke urimelig å kreve så høy kostnad når det strengt talt ikke er behov for noe systemnøkkel? Jeg har heller ikke bod. Hvorfor mener du at det ikke er behov for systemnøkkel? Tipper SiT har stor nytte av å ikke måtte ha separate nøkler til alle leiligheter f.eks. 1 Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Det er nok snakk om sånn systemlås, med universalnøkkel som ikke kan kopieres bare sånn uten videre, hos for eksempel Jernia osv. Og SiT har også en "Masternøkkel" som da vil passe i dine låser (ytterdør, postkasse, bod med hengelås (sikkert spesial hengelås med høyere forsikringsklasse)), samt alle andre låser i dette låsesystemet, som andre hybler, postkasser, boder, og spesielle dører i hybelleilighets komplekser. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Da er vel egentlig det eneste å få en detaljert faktura, for du vet ikke hva du egentlig betaler for. Burde ikke være vanskelig å få dersom vaktmesteren ikke er vrang Jeg har jo sagt at jeg har fått det. I studentboligene jeg bodde i var det boder i kjelleren, med hengelås, som passet samme nøkkel som dør og postboks. Som Audun_K sier, systemsylindre og nye nøkler koster mye penger. Er ikke det samme som ny sylinder i døren hjemme. Men er det ikke urimelig å kreve så høy kostnad når det strengt talt ikke er behov for noe systemnøkkel? Jeg har heller ikke bod. Hvorfor mener du at det ikke er behov for systemnøkkel? Tipper SiT har stor nytte av å ikke måtte ha separate nøkler til alle leiligheter f.eks. Mmkay, skjønner at det kanskje er greit. Fra et juss-synspunkt, har de lov til å kreve penger for noe jeg ikke er opplyst om at kan bli kostbart? For eks. hengelås til 1192 kroner eksl. mva, 3 ukjent tjeneste x140 eksl. mva? Hvis jeg kommer ned mot 3 tusen er det greiere prinsipielt. Jeg så for meg kostnad på maks 2500kr for 2 sylindre og nye nøkler... Lenke til kommentar
rankine Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg vil si du er opplyst om at det kan bli kostbart: Hva skjer hvis jeg mister husnøkkelen? At du forventer at det koster 2500 kr i stedet for 5000 kr er ikke SiT sin feil. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Lenge siden jeg har sett en pris bli så tydelig opplyst noe sted, egentig. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg vil si du er opplyst om at det kan bli kostbart: Hva skjer hvis jeg mister husnøkkelen? At du forventer at det koster 2500 kr i stedet for 5000 kr er ikke SiT sin feil. Men beløpet som står der er svært misvisende. Det koster 5000kr burde det stått, selvfølgelig må jeg kunne anta at det koster vesentlig mindre enn 5000kr når det er snakk om minste antall sylindre som må byttes ( fordi jeg har dør rett ut på gata ). Hadde jeg visst at det kostet 5000kr hadde jeg nok aldri hatt nøklene løst noensinne. Og vanlig pris på å kjøpe systemlåssylindre selv har jeg aldri sett så høye. Uansett hvor uansvarlig og opplyst jeg er, ønsker jeg å redusere omfanget så mye som mulig, hvis jeg vil prøve meg på noe, hvor bør jeg begynne? Sender mail nå hvor jeg krever å slippe å betale for en hengelås (som jeg aldri har sett) til 1490 kr ihvertfall, helt hinsides. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Du kan vel betale med Dogecoin? (* dukker *) 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg vil si du er opplyst om at det kan bli kostbart: Hva skjer hvis jeg mister husnøkkelen? At du forventer at det koster 2500 kr i stedet for 5000 kr er ikke SiT sin feil. Men beløpet som står der er svært misvisende. Det koster 5000kr burde det stått, selvfølgelig må jeg kunne anta at det koster vesentlig mindre enn 5000kr når det er snakk om minste antall sylindre som må byttes ( fordi jeg har dør rett ut på gata ). Hadde jeg visst at det kostet 5000kr hadde jeg nok aldri hatt nøklene løst noensinne. Og vanlig pris på å kjøpe systemlåssylindre selv har jeg aldri sett så høye. Uansett hvor uansvarlig og opplyst jeg er, ønsker jeg å redusere omfanget så mye som mulig, hvis jeg vil prøve meg på noe, hvor bør jeg begynne? Sender mail nå hvor jeg krever å slippe å betale for en hengelås (som jeg aldri har sett) til 1490 kr ihvertfall, helt hinsides. Jeg tror ikke du har noe du skulle ha sagt. De er temmelig tydelige på at dette sannsynligvis vil koste 5K, at du antar anderledes er virkelig ditt eget problem. "Har nøkkelen ikke kommet til rette innen en uke, må vi rett og slett bytte ut alle låsene som den tapte nøkkelen gir adgang til. Det kan være en enkelt lås, og det kan være svært mange, avhengig av hvilket system nøkkelen din tilhørte. Dette er kostbart, og noe av kostnaden må du selv være med å dekke. Vi har satt en øvre grense på kr. 5000, selv om det ofte kan bli svært mye dyrere enn dette å bytte ut låsene. Blir kostnaden lavere, betaler du selvsagt bare for den reelle kostnaden." Du leser her at det er nesten helt sikkert at det vil koste under 5000 å bytte lås? Ditt problem. 3 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg vil si du er opplyst om at det kan bli kostbart: Hva skjer hvis jeg mister husnøkkelen? At du forventer at det koster 2500 kr i stedet for 5000 kr er ikke SiT sin feil. Men beløpet som står der er svært misvisende. Det koster 5000kr burde det stått, selvfølgelig må jeg kunne anta at det koster vesentlig mindre enn 5000kr når det er snakk om minste antall sylindre som må byttes ( fordi jeg har dør rett ut på gata ). Hadde jeg visst at det kostet 5000kr hadde jeg nok aldri hatt nøklene løst noensinne. Og vanlig pris på å kjøpe systemlåssylindre selv har jeg aldri sett så høye. Uansett hvor uansvarlig og opplyst jeg er, ønsker jeg å redusere omfanget så mye som mulig, hvis jeg vil prøve meg på noe, hvor bør jeg begynne? Sender mail nå hvor jeg krever å slippe å betale for en hengelås (som jeg aldri har sett) til 1490 kr ihvertfall, helt hinsides. Det staar jo ganske tydelig: Vi har satt en øvre grense på kr. 5000, selv om det ofte kan bli svært mye dyrere enn dette å bytte ut låsene. Hvordan du da kan forvente at det skal koste halve prisen, er ikke godt aa si. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Avtalen ser ut til å veldig greit dekke dette med kva det koster å få bytta låsen. Og at du blir fakturert for 5000 kr til tross for at den reelle rekninga viser 5132 kr må vell reknast som ein gunstig deal for din del. Du kan sjølvsagt også sjekke om du har forsikringar som dekker tap av nøkkel. Dei reiseforsikringane som eg har sett dekker ofte kostnadane som følge av tjuveri av nøkklane dersom tjuveriet er politianmeldt, men eg har ikkje sett nokon som dekker utgiftene knytta til at nøkklane er mista. Det skader uansett ikkje å lese vilkåra i dine forsikringspapirer for å sjå det er noke å hente derifrå. Eg ser også utifrå opplysningane i linken at du får låne nøkkel i opp til ei veke før du må betale for å bytte lås. Dersom du finner igjen nøkkelen før den tid så skal du sleppe å betale for skifting av lås. Har du fått denne tida til å leite etter nøkkelen før det blei bestilt låsesmed? Sjølv om det er forseint no når jobben er gjort så burde du nok også søkt om å få lenger tid på deg, eventuelt å sleppe å skifte lås. Det er mulig at du ved å argumentere for at nøkkelen som blei mista var umerka og at nøkkelen var mista langt unna boligen sidan du var på ferie, at det derfor er så usannsynleg at ein eventuell uvedkommande som finner nøkkelen vil kunne finne rette låsen der nøkkelen passar. Med den argumentasjonen så kan det være at du hadde fått aksept for å kun betale for å få laga ein ny systemnøkkel. Du kan også prøve deg med å sjekke opp prisane hos andre låsesmedar, og deretter prøve å argumentere med at studentsamskipnaden har valgt ei uforholdsmessig dyr løysning for deg, men heller ikkje der trur eg det er mykje å hente. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå