rogkas Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Tja, kanskje, jeg tviler dog, folk velger stadig produkter som i liten grad støtter felles standarder for integrasjon mot andre produkter. AtW Ja, folk gjør det. Folk må stort sett finne ut av selv hva som er enklest for dem, men man kan jo av og til forsøke å lære av andres erfaring også... Selv hadde jeg mange, mange år med forsøk på å integrere Windows mot det som skulle være åpne standarder, noen av de kalt Plug&Play, populært kalt Plug&Pray. Ikke uten grunn, man ble jo stort sett overrasket hvis det fungerte. Etter rundt 20 år var jeg lei, spesielt etter at jeg også skulle forsøke å få Android til å fungere innen den samme infrastrukturen. Det gadd jeg ikke styre så mye med. Byttet ut alt til Apple, nå er det null stress og null problem. Det funker. Det er ganske deilig faktisk...:-) Sikkert hyggelig for de som har så lave integreringsbehov at de kun har produktgrupper som apple leverer produkter i. Ellers er det lenge siden "plug and pray" var særlig treffende, så du må vel ha hatt ganske uflaks om du hadde problemer med det i 20 år, iogmed at win 3.11 kun kom for 22(?) år siden. AtW Forresten...av ren nysgjerrighet...hvilke produkter/produktgrupper er det man IKKE kan integrere mot Apple? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Jeg føler iallfall ikke at det er Apple som har dårlige integrasjonsmuligheter for tiden - det er lenge siden man måtte lete etter HW som støttet OSX/iOs. Føler heller at jeg nå som jeg har gått over til Android går glipp av en del muligheter fordi fete ting kun funker med Apples løsninger eller iallfall fungerer bedre med disse. Endret 16. april 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Sikkert hyggelig for de som har så lave integreringsbehov at de kun har produktgrupper som apple leverer produkter i... Mange av de produktene jeg integrerer produseres ikke av Apple, for eksempel skrivere. Jeg har ingen problemer med å finne de produktene jeg trenger og som jeg deretter integrerer mot Apple. Akkurat like lett å finne produkter nå som da jeg hadde Windows, med den forskjellen at de nå er enklere å få til å spille sammen med resten av infrastrukturen. så du må vel ha hatt ganske uflaks om du hadde problemer med det i 20 år, iogmed at win 3.11 kun kom for 22(?) år siden. AtW Ja, jeg har nok hatt uflaks... Plug&Play som konsept er noe nyere kom ikke for 20 år siden, men skulle være en enkel måte å sette opp ulike løsninger innen Windows sin verden. Min opplevelse av det var alt annet enn enkel. Windows 3.11 kom for rundt 22 år siden ja, og var jo en fin grafisk sak på toppen av DOS. Riktignok en slags kopi av Apple sitt grafiske grensesnitt, men det gjør ikke noe. Så du har ikke byttet ut alt til apple? AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Forresten...av ren nysgjerrighet...hvilke produkter/produktgrupper er det man IKKE kan integrere mot Apple? Det svakeste for min del er media-behandling og avspilling, samt hjemmeautomasjon, der må man ta til takke med dårligere produkter som man skal få til noe. Eller i det aller minste være tilfreds med et lavere utvalg. I tillegg er det mye halvproblemer med nettverksutstyr og apple-produkter. AtW 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Så du har ikke byttet ut alt til apple? AtW Jo, mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Nettverksenheter og sånne ting. Men Apple produserer ikke alt av periferienheter, så det må jeg (som med Microsoft/Windows) kjøpe fra andre produsenter. Endret 16. april 2015 av rogkas Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Så du har ikke byttet ut alt til apple? AtW Jo, mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Nettverksenheter og sånne ting. Men Apple produserer ikke alt av periferienheter, så det må jeg (som med Microsoft/Windows) kjøpe fra andre produsenter. Eksakt det som er poenget mitt, det er derfor det er en fordel å ha generelle standarder som "alle" støtter, så man ikke er avhengig av å ha alle enhetene fra samme produsent. Derfor fungerer det ikke for de fleste å "bytte alt til apple", for apple ikke har alt. AtW 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Det svakeste for min del er media-behandling og avspilling, samt hjemmeautomasjon, der må man ta til takke med dårligere produkter som man skal få til noe. Eller i det aller minste være tilfreds med et lavere utvalg. I tillegg er det mye halvproblemer med nettverksutstyr og apple-produkter. AtW Mediabehandling og avspilling har jeg ikke merket noe problem med, mulig jeg har hatt flaks... Hjemmeautomasjon driver jeg ikke med, hvis du med det mener å styre husets funksjoner. Men så vidt jeg vet finnes det massevis av utvalg for hjemmeautomasjon innen OSx/iOS... Problemer med nettverksutstyr er for min del helt borte etter overgang til Apple nettverksutstyr. Men det kan jo godt være at det er problemer mellom ulike dingser fra ulike produsenter...slik det stort sett alltid har vært... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Så du har ikke byttet ut alt til apple? AtW Jo, mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Nettverksenheter og sånne ting. Men Apple produserer ikke alt av periferienheter, så det må jeg (som med Microsoft/Windows) kjøpe fra andre produsenter. Eksakt det som er poenget mitt, det er derfor det er en fordel å ha generelle standarder som "alle" støtter, så man ikke er avhengig av å ha alle enhetene fra samme produsent. Derfor fungerer det ikke for de fleste å "bytte alt til apple", for apple ikke har alt. AtW Men det er da ingen som har alt. Poenget må være at det er lett å integrere de dingsene man kjøper i den plattformen man har valgt. Der er Apple bedre enn noe annet jeg har hatt i hus. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Det svakeste for min del er media-behandling og avspilling, samt hjemmeautomasjon, der må man ta til takke med dårligere produkter som man skal få til noe. Eller i det aller minste være tilfreds med et lavere utvalg. I tillegg er det mye halvproblemer med nettverksutstyr og apple-produkter. AtW Mediabehandling og avspilling har jeg ikke merket noe problem med, mulig jeg har hatt flaks... Hjemmeautomasjon driver jeg ikke med, hvis du med det mener å styre husets funksjoner. Men så vidt jeg vet finnes det massevis av utvalg for hjemmeautomasjon innen OSx/iOS... Problemer med nettverksutstyr er for min del helt borte etter overgang til Apple nettverksutstyr. Men det kan jo godt være at det er problemer mellom ulike dingser fra ulike produsenter...slik det stort sett alltid har vært... Det er ikke det at det er problemer, det er det at det ikke er noen ordentlige gode løsninger til mac, kanskje blir det bedre når man får en fullverdig variant at JRMC dog. Gjør det? Kan du komme med et par eksempler for styre KNX, Z-wave og Enocean feks? Det er ofte dill med applutstyr som skal bruke nettverksutstyr fra andre produsenter, innad mellom nettverksutstyret fungerer det greit. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Så du har ikke byttet ut alt til apple? AtW Jo, mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Nettverksenheter og sånne ting. Men Apple produserer ikke alt av periferienheter, så det må jeg (som med Microsoft/Windows) kjøpe fra andre produsenter. Eksakt det som er poenget mitt, det er derfor det er en fordel å ha generelle standarder som "alle" støtter, så man ikke er avhengig av å ha alle enhetene fra samme produsent. Derfor fungerer det ikke for de fleste å "bytte alt til apple", for apple ikke har alt. AtW Men det er da ingen som har alt. Poenget må være at det er lett å integrere de dingsene man kjøper i den plattformen man har valgt. Der er Apple bedre enn noe annet jeg har hatt i hus. Apple er ikke spesielt gode på dette, de er dårlig på å støtte vanlige standarder for kommunikasjon mellom enheter. AtW 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Gjør det? Kan du komme med et par eksempler for styre KNX, Z-wave og Enocean feks? AtW Et søk på Google på "knx iOS" ga haugevis med treff, her er tilfeldig valgt det øverste jeg fikk opp: http://www.houseinhand.com Her er en som har en norsk nettside: http://www.smarthusas.no/KNX.aspx For Z-Wave: http://www.incontrolzwave.com Bare for å nevne noen.... Stort sett lager løsningsutviklere sine greier for både IOs og Android. Veldig lite som er kun til den ene... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 ...her dukka den jammen opp en for Enocean også... https://www.enocean.com/en/enocean_lighting_system_iphone/ PS. Kanskje ørlitt sære løsninger du plukket ut, men godt forsøk...det skal du ha...:-) Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Om man ønsker å drive med løsninger med ekstremt lave markedsandeler eller kun kunder blant ingeniører er ofte iOs bak. Men da er man i nisjer som er såpass små at man nesten må godta at man velger leverandør basert på støtte. Apple er tradisjonelt lite interessert i denne typen løsinger. Imildertid er det vel sånn at verken Apple eller Google støtter f.eks KNX, så det er produsentene av KNX-løsninger som eventuelt må tas. Både Google og Apple støtter masse APIer som lar en koble til slikt, også er det opp til produsentene å komme med løsninger. Selv er jeg muligens i ferd med å gå for z-wave hjemme, og da kommer jeg til å finne en løsning som lar meg bruke de enhetene jeg vil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Det er ikke appen som integrer seg mot løsningen, du får ikke gjort integrasjonsfunksjoner med en slik app, som feks å styre ting som skjer i huset basert på annen informasjon, hvodan får jeg feks KNX-systemet til å reagere om en av brannvarslerene går oppvaskmaksina er ferdig, eller hvordan får du programmert selve enheten? Til slikt trenger man en server, hvor er eksemplene til OSX, der ting må ligge sentralt? Det finnes apps for å styre annen software til android og IOS, det er sant, men du tar feil om du tror man får en fullverdig løsning med bare appen. Sært kan man kanskje kalle det, det er i høyeste grad relevante protokoller for meg. AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Nå forstår jeg ikke. Vil du ha en app som server (da kan jeg se for meg at Android er et marginalt mindre idiotisk valg enn iOs), eller ser du etter OSX-baserte servere? Uansett er jo OSX et *nix-system, så det er alle muligheter til å kode serversoftware for operativsystemet. Om ingen har gjort det er ikke det Apple sin sak. Jeg tviler sterkt på om det finnes ting man får gjort på Linux eller Windows man ikke får gjort på OSX i denne sammenhengen. Endret 16. april 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Om man ønsker å drive med løsninger med ekstremt lave markedsandeler eller kun kunder blant ingeniører er ofte iOs bak. Men da er man i nisjer som er såpass små at man nesten må godta at man velger leverandør basert på støtte. Apple er tradisjonelt lite interessert i denne typen løsinger. Imildertid er det vel sånn at verken Apple eller Google støtter f.eks KNX, så det er produsentene av KNX-løsninger som eventuelt må tas. Både Google og Apple støtter masse APIer som lar en koble til slikt, også er det opp til produsentene å komme med løsninger. Selv er jeg muligens i ferd med å gå for z-wave hjemme, og da kommer jeg til å finne en løsning som lar meg bruke de enhetene jeg vil. Det er som sagt ikke appene som styrer dette. Protokollene disse systemene er forøvrig veldokumentert og har vært tilgjengelig i mange tilfeller bør både android og ios kom. Hjemmeautomasjon er vel heller ikke noe som har "ekstremt lav markedsandel"? AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg forstår fortsatt ikke hva du ønsker deg og hva MS eller Linux leverer som ikke Apple gjør. Er beefen at ikke KNX-leverandører har utvikla software for OSX? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Nå forstår jeg ikke. Vil du ha en app som server (da kan jeg se for meg at Android er et marginalt mindre idiotisk valg enn iOs), eller ser du etter OSX-baserte servere? Uansett er jo OSX et *nix-system, så det er alle muligheter til å kode serversoftware for operativsystemet. Om ingen har gjort det er ikke det Apple sin sak. Selvfølgelig vil jeg ikke ha en app som server, slike ting må styres fra OSX om det skal gjøre skikkelig. Det er du og rogkas som har snakket utelukkende om apper. Ja, det er teknisk mulig å ha støtten, og? Spørsmålet hva hva som lot seg dårlig integrere. Om man skal forholde seg kun til hva som er teknisk mulig om andre valg ble tatt, så er vel plattformene omtrent likeverdige, da det i praksis kun er begrenset av hardware? AtW 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg forstår fortsatt ikke hva du ønsker deg og hva MS eller Linux leverer som ikke Apple gjør. Er beefen at ikke KNX-leverandører har utvikla software for OSX? Ja, for KNX sin del så er beefen at det ikke finnes ordentlig software ja. AtW Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Jeg forstår fortsatt ikke hva du ønsker deg og hva MS eller Linux leverer som ikke Apple gjør. Er beefen at ikke KNX-leverandører har utvikla software for OSX? Ja, for KNX sin del så er beefen at det ikke finnes ordentlig software ja. AtW Da kan du legge inn denne i Google: "knx software os x", det kommer opp en haug av muligheter og løsninger... Du kan vel egentlig ikke skylde på Apple hvis det er noen produsenter som ikke har laget sine løsninger til Apple-produkter. Akkurat som man heller ikke kan skylde på Google hvis noen ikke lager sine løsninger til Android... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg