arrowtothed Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Akk. nå får jeg ikke tilgang på søkemotorer pga. dårlig nett, så til nøds er jeg her da. Har lest tidligere at man må gå vg1 TIP og så vg2 Maritime fag, for så å bli lærling (alså vg3 Matrosfag), men har også lest at man kan gå rett fra TIP til lærling uten videre? Har ikke peiling på hva som stemmer av det jeg har lest. Siden jeg ikke har noe relevant utdanning så vil jeg jo gjerne ta godkjente snarveier så jeg kommer ut i yrket så raskt som mulig, så tips er hjertelig velkomne. Bonusspørsmål: -Er det relativt lett å få seg jobb på ferge, eller er det i høyeste grad større båter som er mest aktuelt? -Hvis det er snakk om fremtidige helsesjekker, er for eksempel asthma og allergier godkjent dersom man har det under kontroll? -Er det såpass mange som velger denne type utdanning at det er vanskelig å få seg jobb for den gjenomsnittelige? Lenke til kommentar
NSR-98 Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Tviler på at du kan gå rett fra TIP til lærling. Veit det var slik før i tida at ein kunne få seg "jobb" på ulike båter uten utdanning, men no er ein nesten avhengig av fagbrev for å få fastjobb. Så du må nok gå vg1 TIP -> vg2 Maritime -> Lærling. Visst du vil jobbe på ferge, kan det vere ein stor fordel å hatt sommerjobb der eller noko sånt. Veit vertfall at det var mange fleire søkera på vg2 Maritime i år i forhold til ifjor. I Måløy er det 46 søkera (som har det som førsteval) på 24 plassar. Har sjølv søkt vg2 Brønnteknikk. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Akk. nå får jeg ikke tilgang på søkemotorer pga. dårlig nett, så til nøds er jeg her da. Har lest tidligere at man må gå vg1 TIP og så vg2 Maritime fag, for så å bli lærling (alså vg3 Matrosfag), men har også lest at man kan gå rett fra TIP til lærling uten videre? Har ikke peiling på hva som stemmer av det jeg har lest. Siden jeg ikke har noe relevant utdanning så vil jeg jo gjerne ta godkjente snarveier så jeg kommer ut i yrket så raskt som mulig, så tips er hjertelig velkomne. Bonusspørsmål: -Er det relativt lett å få seg jobb på ferge, eller er det i høyeste grad større båter som er mest aktuelt? -Hvis det er snakk om fremtidige helsesjekker, er for eksempel asthma og allergier godkjent dersom man har det under kontroll? -Er det såpass mange som velger denne type utdanning at det er vanskelig å få seg jobb for den gjenomsnittelige? Hei. Det er to (skole)løp du kan gå for å bli matros, nemlig: Vg1 Elektrofag -> Vg2 Maritime fag -> Vg3 Maritime fag (eller 2 år som matroslærling) Vg1 TIP -> Vg2 Maritime fag -> Vg3 Maritime fag (eller 2 år som matroslærling) Eventuelt så kan du begynne som lettmatros på f.eks. en ferge og opparbeide deg 5 års arbeidserfaring, noe som vil gjøre deg kvalifisert til å ta fagbrev uten å ha gjennomgått et formelt utdanningsløp. Det er generelt sett ganske enkelt å få seg jobb som matros både på ferger og på andre fartøyer. Supply, ankerhåndtering, stand-by, subsea, seismikk, osv - det er ikke vanskelig for en dekksarbeider å finne jobb Helsesjekker foretas årlig, og jeg er ganske sikker på at astma ikke skal være noe problem. Ganske sikker på at eventuelle allergier heller ikke skulle være noe problem, med mindre det er et ganske spesielt tilfelle som gjør det vanskelig for deg å jobbe i lengre perioder på sjøen. PS: viktig å bemerke at det er visse kurs du må ha for å jobbe på sjøen (som du får via skole eller rederi hvis du går som lærling) eller som du må ta på egenhånd dersom du skulle finne på å søke jobb som matros uten å ha gått maritime fag. IMO 60, SAC (security awareness course) og stroppekurs er eksempel på kurs man må ha for å kunne få seg fast stilling som matros. Endret 23. april 2015 av Centrux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå