Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trådløs "kobling" mellom router og dekoder (Nextgentel)

Anbefalte innlegg

Får nett og tv fra Nextgentel om noen dager.

Problemet er at jeg bare har ett telefonuttak i leiligheten, og dette befinner seg på kjøkkenet - et stykke fra stuen hvor jeg tenker å se på tv.

Jeg ønsker ikke å trekke nettverkskabel fra kjøkken til stue, da dette innbærer at jeg enten må ha den åpen langs gulvet, eller borre og styre med å trekke denne i veggen. Vet heller ikke om det er fysisk mulig å trekke denne kabelen i vegg.

Lurer derfor på om det finnes noen lure løsninger som gir meg mulighet til å koble tv-dekoder til trådløsrouter i stuen, og at denne routeren igjen kommuniserer med routeren som er koblet til telefonuttaket på kjøkken (selvsagt uten å strekke kabel mellom routerene). Antar at dekoderen ikke er i stand til å benytte seg av trådløs nett.

Innspill og råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGWN3000RP/netgear-wi-fi-nettverksutvider-wn3000rp

http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/SAGEMPL500/sagemcom-fast-pack-multi-nettverksutvider

En av disse gjør vel jobben. Den øverste mottar signaler trådløst fra routeren, og du kan ha en kabel fra denne inn i dekoderen. 

Den nederste benytter strømnettet. I praksis fungerer det ganske likt, bortsett fra at den består av to enheter, hvor den ene må kobles til- og settes i en stikkkontakt ved routeren. 

Jeg har kun erfaring med den trådløse varianten. Skal være klar over at det kan gå betydelig utover hastigheten, helt avhengig av hvor langt det er snakk om. Jeg antar at det fungerer bedre ved å benytte strømnettet, men har aldri prøvd det selv.

Lenke til kommentar

prøv homeplug (via strømnettet) først, da det (etter min erfaring) er dønn stabilt når det først fungerer. Ulempen er at hastigheten du oppnår avhenger veldig av strømnettet i huset, så kjøp dette på Elkjøp eller andre plasser som lar deg enkelt returnere varen om det viser seg at strømnettet ditt ikke er særlig godt egnet for dette.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Gikk til innkjøp av Fast Pack Multi fra Sagemcom. Dette virket ikke her. Har prøvd å sette i de opp i alle mulige varianter - på samme kurs, uten at det ser ut som de "finner" hverandre.

Mottok i dag dekoder og router fra NextGenTel. Får ikke dekoder til å virke med kabel fra router direkte inn i dekoder.

Har en Netgear WNDR3700v2 router som jeg tenkte kunne fungere som en repeater. Hvordan kan jeg sette opp denne slik at jeg overfører trådløs signal fra modem/router (Inteno DG301b) fra telefonuttak til router (WNDRE3700) ved dekoder, og fra denne benytter kabel/RJ45 inn i dekoder?

Antar at "Altibox trådløs TV" bare vil fungere med Altibox?

Lenke til kommentar

Mange, men ikke alle routere kan settes som wireless bridge. Er bare å studere brukermanualen eller web-grensesnittet.

Man får også egne, små broer tiltenkt nettopp slike ting. Tror enten Viasat eller Canal Digital solgte slike med tunerne sine.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg testet det med annet enn altibox men det finnes ikke noen grunn til at det ikke skal funke med andre løaninger.

Du kobler nett med kabel inn i basestasjonen så konler du strøm og en hdmi på der du skal ha tv.

Sender hvertfall fint som pokker her. Tilogmed ned i kjellerleiligheten som har støpt dekke mellom etasjene funker det fint.

quote name="ePhemere" post="22473655" timestamp="1429824490"]

Takk for svar!

Gikk til innkjøp av Fast Pack Multi fra Sagemcom. Dette virket ikke her. Har prøvd å sette i de opp i alle mulige varianter - på samme kurs, uten at det ser ut som de "finner" hverandre.

Mottok i dag dekoder og router fra NextGenTel. Får ikke dekoder til å virke med kabel fra router direkte inn i dekoder.

Har en Netgear WNDR3700v2 router som jeg tenkte kunne fungere som en repeater. Hvordan kan jeg sette opp denne slik at jeg overfører trådløs signal fra modem/router (Inteno DG301b) fra telefonuttak til router (WNDRE3700) ved dekoder, og fra denne benytter kabel/RJ45 inn i dekoder?

Antar at "Altibox trådløs TV" bare vil fungere med Altibox?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...