Oly Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Jeg kjører for tiden en Audi 80 '94 modell, stasjonsvogn. Denne har jeg vel hatt i 7 år nå, og den er EU-godkjent frem til April 2016. Etterhvert som denne bilen begynner å dra på både årene og kilometrene (230 000 ish), begynner jeg å tenke litt på hvilket bilmerke og biltype jeg vil ha neste gang jeg handler bil. I starten tenkte jeg Audi A4/A6 stasjonsvogn minst 2000-modell, men jeg har i grunn ingen spesiell grunn til å velge Audi igjen. Grunnen til at jeg valgte Audi sist gang, var tross alt det at Audi var blant de få bilmerkene som galvaniserte karosseriet på sine biler. Bilen jeg er på utkikk etter er stasjonsvogn (elsker å ha masse bagasjeplass), maks 50 000 kr, manuell-gir, bensin-motor, 2000-modell eller nyere, helst kjørt under 200 000 km og ikke minst lavest mulig drivstofforbruk. Selvsagt er det å foretrekke om bilmerke- og type er kjent for å være noenlunde driftsikker. Som sagt tenkte jeg kun Audi igjen en periode, men hvis de nyere A4/A6 Audiene er noenlunde like bensintørste som min bil (1,2 liter blandet kjøring), så frister dette lite. Hvilket bilmerke- og type vil dere anbefale meg, basert på disse spesifikasjonene? Jeg liker ikke å skru på bil, så er jeg heller ingen råne type som er opptatt av høy fart og masse hestekrefter og den slags. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 (endret) Kan jo prøve å ønske deg velkommen til E39 touring-klubben. De er ikke drivstoffgjerrige, men en nedgang fra 1,2 til 0,9 bør jo være betydelig. De er så pålitelige som tyske biler er, og deler er lett å få tak i, både nye og brukte. Andre alternativer kan være Volvo V70, Mercedes E-klasse W210 og VW Passat. Endret 15. april 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Et lite stikk inn i de "vanlige" familiebilene: Hva med å vurdere en Citroen C5? Er du glad i plass, så er dette bilen for deg. Den er mega, rett og slett. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57511344 125hk Bensinmotor, dette er den nye typen, betydelig mye sprekere enn forrige utgave på 116hk. Kun gått 145000km. Har vokst opp i en slik, hatt 2 stk, totalt i 10 år, både Bensin og Diesel. Dieseln gikk 330000km før den havarerte, pga toppen gikk. Topp bil med topp komfort, du skal lete lenge før du kommer opp i denne komfortklassen (sådan du liker denne typen fjøring). Positivt at vindusviskermotor bak er byttet, typisk problem på disse, det viser at eieren har brydd seg om bilen. Det er en skade i fronten, men bytter du ut fangeren har du totalt sett et veldig godt kjøp, prøv å prut den ned med det som grunn. Og hvis du er skeptisk til rust, og generelt Citroen: De begynte å galvanisere karosseriene sine tidlig på 90-tallet (unntak av XM), min ubehandlede 98mod Citroen ZX som er 99% rustfri er et prakteksemplar på at det ruster nesten ikke lenger, den har gått i saltsørpe hele sitt liv. Citroen har gått inn i helt nye tider siden det herket som vår på 80-tallet, ting har blitt mange ganger bedre, av erfaring. Det var "stikket" fra meg, hvis du liker hydraulikksystemet, eller ikke har prøvd det før, ta deg en prøvetur og se om det er noe for deg. Om det ikke er noe for deg: Så finn noe annet. Men vil sterkt anbefale å vurdere det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Hydraulikksystem er jo ikke bare positivt, fryktelig kostbart om noe skulle ryke kontra vanlig fjæring. Ellers ville jeg styrt unna Audi rundt 2000, mye ymse kvalitet i forbindelse med generasjon skiftene som var. Mercedes W210 ruster, men støtter opp under de andre foreslåtte, V70, 5-serie (E39) og Passat. Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 (endret) Hydraulikksystem er jo ikke bare positivt, fryktelig kostbart om noe skulle ryke kontra vanlig fjæring. Det blir ikke noe mye dyrere å fikse på en hydraulikksystem, kontra vanlig fjøring. Det koster omtrenlig det samme, er like lett å skifte (for en kjenner selvsagt), Vet ikke hvor du får den påstanden fra, erfaringa fra mor og far er at det ikke er noe dyrere kontra vanlig fjører (de kjører nå gammel bil med stålfjører og ny med hydraulikk). Og de har skiftet nok fjøringsdeler, for å si det slik. Alt i alt blir det vel egentlig det samme hva man velger. Men ellers vil jeg støtte opp under V70 og Passat, trygge biler det. Endret 16. april 2015 av KontorPult Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Kjøper du deg en 2000ish A6 så skal jeg garantere deg trøbbel. - Forstillinga ryker alltid, men så ofte at du finner komplette sett til 4000.- så er greit billig. På min røk vel omtrent alt.. men Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Mondeo stv., stor, traust, trist og mange kandidater som matcher kriteriene dine. Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Hvis du vil ha mye for penga, kjøp noe ingen andre vil ha brukt - Renault Laguna. Når du trenger en ny del kan du bare kjøpe en ny Laguna. 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Saab 9-5? Kan nok få til å prute denne ned i akseptabel pris også. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56544319&searchclickthrough=true 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F767&carmodelmake=1%2F767%2F3739&PRICE_FROM=50000&PRICE_TO=60000&sort=0 Tror ikke du finner noe bedre enn Ford Focus (IMO). Lenke til kommentar
War Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Kjøper du deg en 2000ish A6 så skal jeg garantere deg trøbbel. - Forstillinga ryker alltid, men så ofte at du finner komplette sett til 4000.- så er greit billig. På min røk vel omtrent alt.. men Eller bare kjøpe 2012-14/modellen, så fungerer den utmerket (iallefall til 46000, krysser fingrene) Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Avensis. Bensin. Kjedelig, men det funker. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 http://www.finn.no/finn/car/used/result?PRICE_FROM=0&carmodelmake=0%2F808&carmodelmake=1%2F808%2F1355&sort=0&BODY_TYPE=4&PRICE_TO=50000&BODY_TYPE=2 Er bare å velge og vrake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå